RAM-minne styr sig självt

Permalänk

RAM-minne styr sig självt

Hej,

Jag skrev nyligen en tråd om att mina RAM-minnen hade en icke-växlande pool som var väldigt hög och därför fick min dator att använda upp till 95% av mitt RAM-minne trots att jag inte hade några program igång. Detta orsakade ett väldigt kraftigt lagg på min dator.

Jag trodde att jag hade lösningen när jag valde att manuellt kontroller RAM-minnets virtuella minne istället för att låta systemet göra detta. Jag satte inställningarna på det rekommenderade, dvs. minimum: 4300 och max: 24000.

När jag startade om datorn efter detta så var den icke-växlande poolen runt 70MB och allting fungerade som det skulle. Dessvärre märkte jag att desto längre jag har igång datorn desto större blir den icke-växlande poolen. Detta fortsätter tills den ligger på ca 7,4GB.

Jag märkte också att ifall jag byter tillbaka till att systemet kontrollerar RAM-minnets virtuella minne så ger det samma effekt, det fungerar alltså bra tills den icke-växlande poolen har växt sig allt för stor.

Är tacksam för lösningar och ideèr samt intressanta länkar.

Skrev på min mobil så det kan vara en del stavfel.

Permalänk
Antielefant

Det är superfetch du irriterar dig över, men det ska inte orsaka lagg eftersom det släpper RAM omedelbart om det behövs av något annat.

http://blog.tune-up.com/myth-buster/myth-busted-why-disabling...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är superfetch du irriterar dig över, men det ska inte orsaka lagg eftersom det släpper RAM omedelbart om det behövs av något annat.

http://blog.tune-up.com/myth-buster/myth-busted-why-disabling...

Jag antar att Superfetch även finns för Windows 8.

Det jag inte förstår då är varför en omstart och ändring i inställningarna återställer den icke-växlande poolen medan en avstängning av datorn inte gör det.

Dock så har det visat sig att när datorn har varit tvungen att göra en omstart (helt oberoende av mitt RAM-minne) så har den icke-växlande poolen återställts trots att jag inte har ändrat någonting i inställningarna angående det virtuella minnet.

Ifall det du säger är sant så borde det alltså inte spela någon roll ifall jag använder 95% av minnet eller 10%, eller hur?

Har du någon aning om varför jag isåfall laggar till när den icke-växlande poolen har växt sig till 7,4GB?