Ny version av Cryengine är redo för Xbox One och Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Ny version av Cryengine är redo för Xbox One och Playstation 4

Utvecklarna hos Crytek förbereder en ny version av spelmotorn Cryengine. I fokus ligger framför allt stöd för kommande konsolerna Xbox One och Playstation 4.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väder effekterna såg fantastiska ut.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Åh herregud. Så vackert.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Japp det var snyggt!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Imponerande! Spännande om framtida spel till konsolerna kan hålla den klassen.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Multi-trådad? För upp till 8 eller fler kärnor?
Snyggt iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Brukar bli imponerad av såna här demos, men hur många år får man vänta innan spel utvecklar motorn fullt ut? Jag gissar på runt ett halv decennium.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Toppen då kanske man slipper se portningar av spelar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kan vi få lite realistiskt hår nu också bara?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Snyggt men förväntat...

Permalänk

Väldigt fint! Jag undrar hur detta kommer fungera på Wii U. Kommer bli skoj att se denna grafikmotorn i nya spel framöver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ser ju jättebra ut, nu kanske de kan lägga mera kraft på "fysik" för att skapa en mer realistisk värld. Är lite less på skottsäkra fönster, saker som inte går att flytta på och för renderade bakgrunder.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Fps är ju en sak, men att ta detta till RPG och typ Skyrimliknande miljöer med denna engine kommer säkert ta 5-10 år+ ...

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt bra ut, som alltid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt fint! Jag undrar hur detta kommer fungera på Wii U. Kommer bli skoj att se denna grafikmotorn i nya spel framöver.

Enligt dom själva så ska det se bra ut, men det säger ju egentligen inte så mycket Att påstå annat vore ju som att erkänna att ens eget barn är ful. Det känns dock som att potentialen finns där för riktigt fin grafik. CryEngine skalar ju dessutom grafiken riktigt bra, och ju fler grafikmotorer som stöder Wii U desto bättre Skönt att slippa skitsnack ala EA i alla fall som påstår att Wii U inte klarar Frostbite 3 när både PS3 och Xbox 360 gör det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ser ju jättebra ut, nu kanske de kan lägga mera kraft på "fysik" för att skapa en mer realistisk värld. Är lite less på skottsäkra fönster, saker som inte går att flytta på och för renderade bakgrunder.

Ja man vart ju lätt besviken på 2:an. Har för mig att meja ner träd var ett försäljning sargument i ettan.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Brukar bli imponerad av såna här demos, men hur många år får man vänta innan spel utvecklar motorn fullt ut? Jag gissar på runt ett halv decennium.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=B-PY...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ett open world RPG med denna motor hade varit fantastiskt

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på när fötterna inte smälter in i marken, och geväret inte går igen min väns huvud, eller väggen. ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ett open world RPG med denna motor hade varit fantastiskt

Dragon Age 3 med nya uppdateringen av Frostbite Engine blir nog precis lika bra eller bättre än nåt som är gjort med Cryengine.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tyckte allt såg riktigt bra ut, speciellt avsaknaden av plastfolie på texturerna ger jag tummen upp för.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt fint! Jag undrar hur detta kommer fungera på Wii U. Kommer bli skoj att se denna grafikmotorn i nya spel framöver.

Undrar om Wii U i praktiken är så väldigt mycket klenare än PS4 och XBone, i alla fall om man tar i beaktande att målet för Wii U är spel i 720p medan målet för de andra två är 1080p, vilket betyder att de två senare ska pusha ~2.3 gånger så många pixlar. Wii U verkar ha runt 70% av bandbredden mot RAM jämfört med XBone + att Wii U, precis som XBone, har 32MB eDRAM som har långt mer bandbredd än RAM.

Visst är GPUn klenare i Wii U räknat i teoretiskt flyttalsprestanda, men åter igen så ska man ju också hantera långt färre pixels, så man kan skala tillbaka antalet trianglar utan att de ger någon synbar effekt. Och om det nu stämmer att PS4:ans på pappret 50% snabbare GPU inte visar sig allt för mycket i spel så borde inte heller den svagare GPUn i Wii U vara ett allt för stor problem givet 720p target.

Det som är lite oroväckande är att flera spelutvecklare har redan klagat på att CPU-delen är så klen i Wii-U, räknat per CPU-tråd så har Wii-U inte så mycket klenare CPU än PS4 & XBone, som i sin tur inte har speciellt mycket bättre enkeltråd-prestanda jämfört med Xbox360 och PS3... Visst har Wii U "bara" 3 CPU-kärnor (som alla kan användas av spel) medan de andra har 8st, men dels är inte alla kärnor tillgängliga för spel i PS4 och XBone och framförallt så skalar inget spel idag ens i närheten av linjärt efter 2 CPU-kärnor (vissa spel kan använda fler än 2 CPU-kärnor, men det blir inte i närheten av linjär skalning). Känns som 5-6 Jaguar-kärnor, 2 för systemet, 3-4 för spel på runt ~2.5GHz hade varit mycket bättre än 8 kärnor @ 1.6Ghz...

Det som kommer bli akilleshälen för Wii U, förutom att den säljer uselt..., är nog att spel bara har tillgång till 1GB RAM (1GB är reserverat för systemet) mot XBone 5GB (3GB reserverat), enligt flera rykten är det 5GB för spel som gäller även för PS4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Virual void # intressant!
"de andra har 8st, men dels är inte alla kärnor tillgängliga för spel i PS4 och XBone och framförallt så skalar inget spel idag ens i närheten av linjärt efter 2 CPU-kärnor (vissa spel kan använda fler än 2 CPU-kärnor, men det blir inte i närheten av linjär skalning). Känns som 5-6 Jaguar-kärnor, 2 för systemet, 3-4 för spel på runt ~2.5GHz hade varit mycket bättre än 8 kärnor @ 1.6Ghz..."
Å andra sidan, kan ju detta också fungera som ett sätt att "tvinga" programmerarna att försöka skriva kod som bättre utnyttjar fler kärnor än vad man mäktar med idag?
(Även om det ju aldrig kan skala linjärt) Jag är glad om man lyckas skala typ 80%.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Vädereffekterna och vattnet på slutet var riktigt snyggt.

Men texturerna, särskilt gatorna och pappkartongerna/debris/etc, såg ut som ett teknikdemo från 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Virual void # intressant!
"de andra har 8st, men dels är inte alla kärnor tillgängliga för spel i PS4 och XBone och framförallt så skalar inget spel idag ens i närheten av linjärt efter 2 CPU-kärnor (vissa spel kan använda fler än 2 CPU-kärnor, men det blir inte i närheten av linjär skalning). Känns som 5-6 Jaguar-kärnor, 2 för systemet, 3-4 för spel på runt ~2.5GHz hade varit mycket bättre än 8 kärnor @ 1.6Ghz..."
Å andra sidan, kan ju detta också fungera som ett sätt att "tvinga" programmerarna att försöka skriva kod som bättre utnyttjar fler kärnor än vad man mäktar med idag?
(Även om det ju aldrig kan skala linjärt) Jag är glad om man lyckas skala typ 80%.

80% över hur många kärnor då? Fler än två kan vi nog fetglömma, åtminstone denna generation.

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg folk.... vi hade haft denna tekniken för många många år sen om det inte vore för Konsolerna..........

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Snyggt! Inte mycket mer man kan säga..

Permalänk
Medlem

Helt fasansfullt fantastiskt snyggt! Hade älskat att få leka med den här motorn med fulla licenser och en liten serverhall av noder!
Något av det dyraste att utveckla är hud, väder och ljusreflektioner som kan rendereras i realtid utan att kräva en 15k dator, detta verkar för bra för att vara sant.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Scriptat för demo? Vädereffekter med omkringblåsande soptunnor i metal medan pappkartonger ligger helt stilla imponerar inte på mig.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att cryteks spel bär vissa likheter med bf (om man räknar far cry och det första crysis), men om crytek gjorde en bf-klon skulle den säkert bli ungefär som bf3. (dvs inte bättre än bf2 och bf1942)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself