Snabbtitt: Samsung Ativ Book 9 Plus

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

4GB RAM och 128GB hårddisk är ju inte mycket att hänga i granen men visst är den fin.

Fast jag föredrar "mindre design och mera användbarhet" själv - fullstor HDMI kontakt, 2.5 hårddiskfack och så.

Håller med. Undrar när Toshiba tänker komma med efterföljaren till underbara 930-modellen?

Permalänk

Varning för 9-serien

Jag köpte en 9-series för något år sedan för en jävla massa pengar, 8GB och hela skiten och den var så jääävla långsam. Under normal användning tog den med jämna mellanrum enormt långa pauser när inget gick att göra. Till och med när jag kollade på filmer som låg på SSDn så hackade datorn. Och det är förstås inte OK för en sådan dyr dator.

Efter lite undersökning så visade det sig att SSDn (hårddisken) skrev 1 MB/sekund. I kid you not. Och då har Samsung bland de bästa SSDerna på marknaden - men dom hade valt att använda någon annan leverantörs skräpdisk. Det finns mycket att läsa om detta på nätet, så det är verkligen inte bara jag som fått en väldigt långsam 15000 kronors Ultrabook.

Efter jag inhandlat en ny SSD för ytterligare 1600 kronor och själv öppnat datorn och bytt ut skräpet som Samsung satt in så funkar datorn idag som jag hade förväntat mig att den skulle göra från början. Skäms, Samsung!!

Så om du funderar på att köpa en Samsung med en SSD i - kontrollera vilken fart det är på SSDn för att en mekanisk disk hade varit snabbare!

Permalänk
Medlem

Väldigt många kommentarer om priset. Jag tycker den är förvånansvärt billig med tanke på att skärmen är bäst någonsin. Bara en lös skärm med lägre upplösning än så går på 10k om man köper själv.

Det går att få mycket mindre dator än så för 13500. Men visst borde de ha kostat på sig 8GB RAM för några hundra till. Bara dumsnålt idag, även om 4 GB räcker långt. MBPr går ju faktiskt på 13500 inklusive 8 GB RAM, men då med ivy bridge i stället.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

4 GB RAM. Max (fastlött). Fail. Big fail.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Istället för att masscitera inlägg skriver jag ett generellt till alla här.

Jag håller med om att 4 GB är för lite på en datorn som denna, i synnerhet då det inte går att uppgradera, och har framfört det till Samsung med hänvisning på den här kommentarstråden samt en från vår nyhet om datorn: http://www.sweclockers.com/nyhet/17394-samsung-ativ-book-9-pl... Allt som krävs för att en dator ska få uppgraderade specifikationer är att efterfrågan finns, så vi får helt enkelt hoppas på det bästa. Återkommer när jag fått ett svar antingen i den här tråden eller vår kommande recension av datorn.

Gällande att testa Linux på datorn är det tyvärr ingenting vi har planer på att göra. Målet är att alltid testa produkterna i dess grundutförande och att vi spenderade tid på Windows 8.1 Preview var ett undantagsfall då det ändå kommer som en gratis uppdatering till samtliga datorer med Windows 8.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Textstorlek

Det går att ändra textskalningen till valfritt värde även i Windows 7 och 8, inställningen ligger bara lite mer dold.
Kontrollpanelen -> Display -> Set custom text size (DPI)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stardeluxe:

Det går att ändra textskalningen till valfritt värde även i Windows 7 och 8, inställningen ligger bara lite mer dold.
Kontrollpanelen -> Display -> Set custom text size (DPI)

Jag vet att det var möjligt i Windows 7, men hittar inte inställningen i varken Windows 8 eller 8.1. Den enda lösning jag kunde hitta var att gå in i registret och justera värdena den vägen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av medstud:

Väldigt många kommentarer om priset. Jag tycker den är förvånansvärt billig med tanke på att skärmen är bäst någonsin. Bara en lös skärm med lägre upplösning än så går på 10k om man köper själv.

Det går att få mycket mindre dator än så för 13500. Men visst borde de ha kostat på sig 8GB RAM för några hundra till. Bara dumsnålt idag, även om 4 GB räcker långt. MBPr går ju faktiskt på 13500 inklusive 8 GB RAM, men då med ivy bridge i stället.

Snart så kommer rMBP 13 med Haswell och iris grafik för antagligen samma pris, och möjligen även med bättre skärm (rykte)
Som antagligen kommer kosta samma och den kan man få med mer SSD om man vill!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

8 GB ram
Iris-grafik
256 GB SSD

Då byter jag upp, annars tittar jag hellre på andra tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

---
Gällande att testa Linux på datorn är det tyvärr ingenting vi har planer på att göra. Målet är att alltid testa produkterna i dess grundutförande och att vi spenderade tid på Windows 8.1 Preview var ett undantagsfall då det ändå kommer som en gratis uppdatering till samtliga datorer med Windows 8.

Mvh,
Jacob Hugosson

Varför har ni 'inga planer' på att testa den med linux? Dvs vill ni inte eller får ni inte göra det?

Skrivet av Yellowtown:

Snart så kommer rMBP 13 med Haswell och iris grafik för antagligen samma pris, och möjligen även med bättre skärm (rykte)
Som antagligen kommer kosta samma och den kan man få med mer SSD om man vill!

Nej, det där kommer inte att hända. Iaf inte snart.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kanto64:

Varför har ni 'inga planer' på att testa den med linux? Dvs vill ni inte eller får ni inte göra det?

Varför framgår i inlägget du citerade Vårt mål är alltid att testa produkterna i dess grundutförande. Windows 8.1 Preview var ett undantagsfall, som kändes relevant den här gången då det varit en del skriverier om skalningen i operativsystemet och att det kommer som en gratis uppdatering till samtliga datorer med Windows 8.

Möjligheten finns alltid att testa med alternativa operativsystem, men som allt annat är det en fråga om vad vi skulle få ut av att investera tid på att testa och skriva om det. Jag har tidigare fått förfrågning om att installera Linux på bärbara datorer, men jag har alltid varit av den åsikt att det är bättre att kunna täcka så många produkter som möjligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Jag vet att det var möjligt i Windows 7, men hittar inte inställningen i varken Windows 8 eller 8.1. Den enda lösning jag kunde hitta var att gå in i registret och justera värdena den vägen.

Ja, Windows 8 är lite annorlunda men åtminstone i min installation finns den kvar under Display settings, men har bytt namn till "Custom sizing options".

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stardeluxe:

Ja, Windows 8 är lite annorlunda men åtminstone i min installation finns den kvar under Display settings, men har bytt namn till "Custom sizing options".

Den inställningen skalar om storleken på alla objekt (inklusive text) precis som de förinställda värdena 100, 125, 150 och 200 procent. Däremot finns "Change only the text size", men alternativen som finns gäller dessvärre inte all text i gränssnittet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av mrSplendid:

Jag köpte en 9-series för något år sedan för en jävla massa pengar, 8GB och hela skiten och den var så jääävla långsam. Under normal användning tog den med jämna mellanrum enormt långa pauser när inget gick att göra. Till och med när jag kollade på filmer som låg på SSDn så hackade datorn. Och det är förstås inte OK för en sådan dyr dator.

Efter lite undersökning så visade det sig att SSDn (hårddisken) skrev 1 MB/sekund. I kid you not. Och då har Samsung bland de bästa SSDerna på marknaden - men dom hade valt att använda någon annan leverantörs skräpdisk. Det finns mycket att läsa om detta på nätet, så det är verkligen inte bara jag som fått en väldigt långsam 15000 kronors Ultrabook.

Efter jag inhandlat en ny SSD för ytterligare 1600 kronor och själv öppnat datorn och bytt ut skräpet som Samsung satt in så funkar datorn idag som jag hade förväntat mig att den skulle göra från början. Skäms, Samsung!!

Så om du funderar på att köpa en Samsung med en SSD i - kontrollera vilken fart det är på SSDn för att en mekanisk disk hade varit snabbare!

Vilken modell är det du har? Och varför bad du inte Samsung byta ut disken? De har 2 års garanti på dessa datorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Modern (Metro) GUI ≠ Windows RT

FYI, apparna till RT funkar inte till Windows 8 och vice versa, så RT har ingen som helst inverkan på denna dator. Och de som gillar att köra appar i fullskärm (eller delad skärm, det är ju anpassningsbart) kommer inte sluta med det bara för att det finns skärmar med högre upplösning, som kan visa mer information.

Du missade min poäng. I win RT så kan man bara köra i Metro läge, på denna dator så kommer endast Metro läget vara användbart rent skalningsmässigt, där av min parallell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Du missade min poäng. I win RT så kan man bara köra i Metro läge, på denna dator så kommer endast Metro läget vara användbart rent skalningsmässigt, där av min parallell.

Bara Metro i sig själv är djävulens påfund... men Win RT på vanlig laptop är ta mig f'n djävulens mörkate avkomma direkt från helvetets nionde cirkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Istället för att masscitera inlägg skriver jag ett generellt till alla här.

Jag håller med om att 4 GB är för lite på en datorn som denna, i synnerhet då det inte går att uppgradera, och har framfört det till Samsung med hänvisning på den här kommentarstråden samt en från vår nyhet om datorn: http://www.sweclockers.com/nyhet/17394-samsung-ativ-book-9-pl... Allt som krävs för att en dator ska få uppgraderade specifikationer är att efterfrågan finns, så vi får helt enkelt hoppas på det bästa. Återkommer när jag fått ett svar antingen i den här tråden eller vår kommande recension av datorn.

Gällande att testa Linux på datorn är det tyvärr ingenting vi har planer på att göra. Målet är att alltid testa produkterna i dess grundutförande och att vi spenderade tid på Windows 8.1 Preview var ett undantagsfall då det ändå kommer som en gratis uppdatering till samtliga datorer med Windows 8.

Mvh,
Jacob Hugosson

Gällande Linux så är det sällan det finns med i grundutförande och köpare av bärbara datorer är oftast hänsvisad till att köpa något med Windows förinstallerat. Dessutom när det handlade om skalning av skrivbord så kunde det vara intressant med en jämförelse hur olika operativsystem och fönsterhanterare hanterar detta. Men detta kanske kan tas som en separat artikel eftersom det inte har så mycket med just denna produkt att göra utan mer generellt nu när högupplösta skärmar blir vanligare. Det kanske visar sig att Windows 8.1 inte är bästa valet för högupplösta skärmar och då kan ju det vara intressant att veta.

Som Linuxanvändare är det också intressant att veta hur pass kompatibel en hårdvara är. Ofta räcker det att googla men nya produkter ger inte så många träffar så det är alltid intressant med input från en recension. Å andra sidan är det förståeligt att ni fokuserar på det som medlevereras eftersom det är vad man får vid köpet. Kan tänka mig att det finns dem som hade önskat se en test av hur den fungerar i Windows 7 också men någonstans får man förstås dra gränsen.

Permalänk
Skrivet av kanto64:

Nej, det där kommer inte att hända. Iaf inte snart.

Hur vet du det?
Det är klart det kommer hända. Kanske inte idag eller i morgon men om någon månad!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Hur vet du det?
Det är klart det kommer hända. Kanske inte idag eller i morgon men om någon månad!

Med tanke på hur länge det tar även för alla andra att få ut Haswelldatorer kan du avvakta. I konsumentsegmentet har det iaf inte kommit något vettigt än.

Permalänk
Medlem

Jakob, tycker dessa två stycken är lite luddiga, skriva efter varandra.

Citat:

Det har varit mycket diskussioner kring hur Microsoft kommer hantera skalning i nästa upplaga av Windows 8 och redaktionens första intryck är inte positivt. Det här måste bli bättre då de allra flesta kommer behöva 200 procent skalning för att kunna använda pixeltäta skärmar i klass med Ativ Book 9 Plus.

[...]

Situationen är raka motsatsen i det nya gränssnittet. Här fungerar skalningen klanderfritt och under vår korta prövotid med Microsofts senaste operativsystem och Ativ Book 9 Plus hittar vi ingenting att anmärka på. Skalningen går därtill att justera i två steg, vilket demonstreras i bilderna ovan.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Umbrellas:

Jakob, tycker dessa två stycken är lite luddiga, skriva efter varandra.

Precis som det står är situationen raka motsatsen i det nya gränssnittet där skalning fungerar klanderfritt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Varför framgår i inlägget du citerade Vårt mål är alltid att testa produkterna i dess grundutförande. Windows 8.1 Preview var ett undantagsfall, som kändes relevant den här gången då det varit en del skriverier om skalningen i operativsystemet och att det kommer som en gratis uppdatering till samtliga datorer med Windows 8.

Möjligheten finns alltid att testa med alternativa operativsystem, men som allt annat är det en fråga om vad vi skulle få ut av att investera tid på att testa och skriva om det. Jag har tidigare fått förfrågning om att installera Linux på bärbara datorer, men jag har alltid varit av den åsikt att det är bättre att kunna täcka så många produkter som möjligt.

Jo jag vet det där. Visst får ni inte ut någon ekonomisk vinst av att testa med linux, men det är ju alltid intressant.

Grejen är att väldigt många här är intresserade av och kommer i närmaste framtiden att skaffa en laptop med högupplöst skärm, och då kommer dom köra någon linux-dist på den.

Så om ni har lite tid och ork till det så ser jag inga problem med att ni nämner det i en liten mening eller något om hur skalningen i w7/w8 står sig mot någon valfri linux-dist.

Sen, en modern linux-dist tar ju väl inte mer än halvtimme att installera och konfigurera.

Mvh

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Man kanske inte ens behöver installera Linuxdisten eftersom det ofta finns Live-CD man kan testa (vilket bör räcka om man bara vill kolla på skalning av skrivbordet).

Permalänk
Medlem

Jag håller med tidigare som skrivit att linux skulle vara intressant att se på en sån här, och säkert många mågna fler som tycker!

Permalänk
Medlem

Problemet är ju bara att du i praktiken får kasta ut Ubuntu i sådana tester då de inte backportar drivrutiner i någon egentlig mening till LTS-releaserna och Haswell är så nytt att det knappt inte ens fungerar med 13.04. Recensenter kan inte sitta och hålla på med fulhack, det får communityt göra när inte Canonical vill ge någon som helst support eller ta något ansvar. Det gör dem faktiskt inte ens på de så kallade certifierade modellerna. Ni får nog se att det är svårare än tidigare på många av de populära datorerna att köra Linux ordentligt. Därför blir det helt lämnat till hobbyisterna som har tid att ta fram egna fulhack, att själv backporta drivrutiner och bibliotek, och möjligen sätter upp PPA för dito. Ska du testa en populär dist med helt ny hårdvara blir det bara massor konstaterande att det inte fungerar, eller hur det tog två dagar att få igång diverse fulhack.

Det hela är sorgligt och Canonical har fallerat stort, hela deras existens är ju till för att kommersialisera Debian och det gör dem inte. Inte ens deras utvecklingsmaskiner hos Dell har fungerat särskilt bra, vissa av dem har inte gått att uppdatera alls till nyare dist. Det är fortfarande långt bort från att vanliga konsumenter kan köpa det, eller att man kan vänta sig problemfria uppdateringar utan regressioner. Vi som höll på med Linux på 90-talet kan nog bara tycka att det gått bakåt, det är ofta svårare idag även om mycket hårdvara i teorin har stöd eller att man kan på egen hand få igång det från lite färskare uppdateringar till kerneln än distarna skeppar. Under den tiden har ju Unix på arbetsstationer helt raderas ut och det enda som tagit plats är OS X.

Så nej det ser inte särskilt bra ut och Canonical ser alltid så missriktat ut när de kommer med Netbook remix, Ubuntu Touch, Ubuntu to Android, Ubuntu TV osv där de bara jobbar med UX som inte är problemet för att det ska rulla i konsumentprodukter. Alla andra distributioner som har företag bakom sig har gett upp desktop-varianter under dessa år som gått. De väntar sig bara att hobbyisterna kör community/utvecklingsvarianterna och lever på bleeding edge, eller inte kör GNU/Linux på skrivbordet utan bara servern. De kommersiella programmen som rullade på unix förr rullar på Windows eller OS X idag. Det är oftast en nackdel att köra programmen som även finns för Linux. Så nej det går inte särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Linux feldesignat

Problemet med drivrutiner för Linux beror ju på att dom ofta är en del av kernel och inte kan installeras separat, där har Windows en betydligt bättre design med mer APIer för drivrutiner som därmed fungerar med olika versioner av OSet och som kan installeras separat. Jag tycker att det är fel att beskylla Canonical för drivrutinsproblemet i Linux. Fail Linus anser jag.

Jag håller med om att detta är ett jätteproblem för Linux och innan det är löst kommer det vara svårt för Linux att ta någon större andel av desktop/laptop på obereonde hårdvara. ChromeOS kommer säkert lyckas men det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Värst vilka problem alla har med Linux? Jag känner tvärtom, oftast bara fungerar det och har nästan aldrig några problem. Men visst ny hårdvara kanske är lurigt och just därför är det intressant att se vad som är lurigt innan man köper något nytt. Man kan aktivt välja hårdvara som funkar bra, men man vill ju veta detta innan man köper något. Tillverkare som inte har bra linuxstöd kan man med gott samvete bojkotta.

Permalänk
Skrivet av paulreedsmith:

Vilken modell är det du har? Och varför bad du inte Samsung byta ut disken? De har 2 års garanti på dessa datorer!

Det var inget fel på disken - vid skrivning av 1 MB filer så skrev den 1 MB per sekund vilket var i linje med alla publicerade benchmarks på nätet. På större filer så gick det snabbare, men ändå tragiskt långsamt jämfört med vettiga diskar. Så det fanns nog inget att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manul:

Problemet med drivrutiner för Linux beror ju på att dom ofta är en del av kernel och inte kan installeras separat, där har Windows en betydligt bättre design med mer APIer för drivrutiner som därmed fungerar med olika versioner av OSet och som kan installeras separat. Jag tycker att det är fel att beskylla Canonical för drivrutinsproblemet i Linux. Fail Linus anser jag.

Jag håller med om att detta är ett jätteproblem för Linux och innan det är löst kommer det vara svårt för Linux att ta någon större andel av desktop/laptop på obereonde hårdvara. ChromeOS kommer säkert lyckas men det är en helt annan sak.

Nej så länge drivrutinerna är open source och går att backporta – vilket inte alltid proprietära drivrutiner gör – så är det ganska utmärkt med att allt körs upstream mot mainline kernel. Det är distributörens jobb att backporta och det fungerar hyfsat bra när de gör det. Det är få fall drivrutiner inte går att få igång på äldre kernels, det kan vara att en del teknik som införs i nyare inte kommer med dock. Alternativt fungerar det relativt väl att uppdatera t ex hela kerneln och xorg. Drivrutiner är bara vanliga moduler – LKM – och de går att distribuera oberoende från kernel och dist, men måste vara kompilerat för samma kernel man kör eller distribueras som källkod som kompilerars på din maskin. Det är ju ungefär som att man inte kan köra WDDM 1.2-drivrutiner i Windows 7. Sen blir mycket gammalt och utdaterat fort om man inte hänger med eller backportar stora mängder. Serverdistarna gör det. RHEL 6.4 kör t ex 2.6.32-358, men har stöd för hårdvara som inte fanns när 2.6.32 och RHEL 6 kom ut. Att det betydligt nyare Ubuntu 12.04 LTS inte rullar på lika modern hårdvara är helt Canonicals fel.

Permalänk
Medlem

Var så jävla sugen på denna tillsdess att jag såg att det var 128GB SSD och 4 gig ram. är ju fan mindre SSD på denna än på föregångaren. Vad fan håller dem på med? Detta ska väll ändå vara deras flaggskepp?