Permalänk

Behövs denna fläkten? (hjälp)

Köpte för några dagar sen det här ihop plocket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3743833/2013-08-19
I kungvagnen ligger en "Cooler Master Hyper 212 EVO" Som jag inte monterat in i datorn..

Behövs denna? Finns ett antal fläktar i chassit, en cpu fläkt och 2 under grafikkortet, behövs det ännu mera? Har bara haft igång datorn ca 15 minuter så vet inte hur lätt/snabbt den blir varm men då var den kall och kyldes..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolkenMedColte:

Köpte för några dagar sen det här ihop plocket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3743833/2013-08-19
I kungvagnen ligger en "Cooler Master Hyper 212 EVO" Som jag inte monterat in i datorn..

Behövs denna? Finns ett antal fläktar i chassit, en cpu fläkt och 2 under grafikkortet, behövs det ännu mera? Har bara haft igång datorn ca 15 minuter så vet inte hur lätt/snabbt den blir varm men då var den kall och kyldes..

Vilken fläkt menar du? Du har ingen fläkt i vagnen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ladda ner CPU-Z och kolla dina temps under både idle och load, då kan man lättare ge ett svar.

Men jag gissar på att den inte behövs om du inte ska överklocka.

Skrivet av LemonIllusion:

Vilken fläkt menar du? Du har ingen fläkt i vagnen.

Han menar antagligen Cooler Master Hyper 212 Evo

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord kör du med stockkylaren.
Visst klarar du dig på den, men om du vill ha tystare och bättre kylning på cpu, så installera din 212 EVO

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver absolut inte den, men det är alltid kul med lite extra lull och processorn kommer gå kallare, vilket potentiellt kan öka dess livslängd - Det underlättar även om du vill överklocka litegranna för att hålla ner temperaturen.

Jag kör alltid på aftermarket på hemmaburkarna, men på jobbet kör allt med stockfläkt och överklockat rätt ordentligt.

Permalänk
Medlem

Det är en processorkylare, som du borde montera, både för lägre temperaturer och för ett tystare system.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Är det den vanliga cpu kylaren du installerat i datorn( Den som följde med processorn)?
Hyper 212 evo:n är till för att byta ut den vanliga CPU-kylaren från intel. Din processor kommer inte bli lika varm med hyper 212 evo:n som den blir med den vanliga kylaren.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

212 EVO är en processor kylare (ser ut som ett radiatortorn med en fläkt på). Du har antingen monterat den eller stockkylaren (är rund, liten och ful och gör en massa oljud).

Permalänk

Smart som man e! Aha det är en processorkyl?! Hade för någon sekund sedan tänkt testa sätta den i det "lediga hålet" för en fläkt i chassit

Får väl fundera över det, men den man fick med funkar om man spelar lite o surfar på datorn, inte överklockande och sånt?

Permalänk
Medlem

Självklart fungerar den som sitter där.

Men den största anledningen till att byta är för att få ner ljudnivån. Plus flera saker som tidigare nämnts.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Btw, köpte du ett färdigt paket? Eller varför köpte du en cpukylare utan att veta vad det var för något? O_o

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolkenMedColte:

Smart som man e! Aha det är en processorkyl?! Hade för någon sekund sedan tänkt testa sätta den i det "lediga hålet" för en fläkt i chassit

Får väl fundera över det, men den man fick med funkar om man spelar lite o surfar på datorn, inte överklockande och sånt?

Hahaha Dagens skratt xD

Men helt rätt, stockkylaren duger helt utmärkt för normalt användande om man inte överklockar eller stör sig på ljudnivån.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500