Ny prisagent öppnar portarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel

Jo visst pricerunner är stor och bra just nu, men jag tror det kommer ändras. Dessutom så tar de ut utlöst mkt av butikerna för att de ska få ha med sina logotyper och dyl på sidan, vilket jag vet att många företag är mkt negativa till i dagsläget.

Kom dock gärna med kommentarer till varför du tycker pricerunner är bättre, så vi kan försöka förbättra oss.

Vi lyssnar på våra besökare!

Ah så ni som var så oberoende pratar med företag på den nivån? Mao har ni hört med företag om dom vill ha sin logga på er site?

Jaja....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rikard(c)
Cashade filer?
Tills för 30minuter sen så låg den reklambannern som bortkommenterad kod.
Men men... tycker du att det räknas som att de ligger bakom sajten så får du väl tro det.
Hela sajten är skapad av mig och Daniel två vanliga datastuderande högskolestudenter, vi har inga företag bakom oss.

hmm ja vi är hotade av ditt forum... menar prisagent.

Ja uppenbarligen är ni det eftersom ni flitigt retuscherar inlägg som länkar till denna (vilket i sig känns bara hedrande)

Dessutom har mina antaganden visat sig vara korrekta som jag gjorde i augusti 2002 att börja med forumet eftersom det (som det mycket riktigt har visat sig) skulle poppa upp ett antal så kallade "prisagenter" likt svampar ur jorden. Dessutom har jag idag ett samarbete med buggy (http://buggy.no-ip.com) som gör att buggys information kommer synkas mot TBGv2 inom en snar framtid - tills den funktionaliteten är klar har jag valt att länka till buggy's site för att slippa alla mail om varför vissa länkar inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Ah så ni som var så oberoende pratar med företag på den nivån? Mao har ni hört med företag om dom vill ha sin logga på er site?

Jaja....

Nej vi har inte diskuterat reklam med några företag och har inga planer på det, anledningen till att jag vet detta är att jag känner lite personer på olika dataföretag som är med där.

Vi har skapad prisguide för våra besökare, inte för att vi ska tjäna pengar på det.

Permalänk
Medlem

Ni som går på om sidor knutna till vissa företag etc. Vad skulle en sådan koppling ge? Om ett minne tex kostar 1000:- hos företag A så hjälper det väl inte om sidan sponsras av företag B. Att den här sandlåde stilen av kommentarer seglar upp på varje tråd är ju märkligt. Om man går in på tex AOA o läser , så finns inte en enda gaga kommentar. Kunnandet finns ju ibland swecarna , men alla dessa påhopp blir ju aningen långrandiga.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Tja, om du läser "nyheten" så försöker ju killarna bakom prisagenten att påskina att andra prisagenter som tex http://buggy.no-ip.com/ skulle ha kommersiella intressen bakom sig så dom har ställt sig djupt i sandlådan...

Sen finns ju ett forum helt i TBGs anda på http://bugsoft.apachez.net/ vilket de flesta vakna SweClockers redan vet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

"Prisguide är inte grundat av någon datorbutik och har, och kommer aldrig att favorisera någon butik eller förfalska några priser. Sidan finns för att underlätta för dig som konsument.

Vår sajt hämtar automatiskt priser flera gånger per dag från de butiker som är med. Vilka butiker som är med bestämmer vi själva. Men målet är att de flesta datorkomponentförsäljarna på internet ska vara med."

Hur tolkar du Tempel att det står att andra prisagenter skulle ha kommersiella intressen baom sig?
Vi skriver bara att ingen datorbutik står bakom oss och att vi kommer inte favorisera någon butik.

Hmm.
Sandlådekrig?
Kanske det

Det spelar väl ingen roll om vad vi kastar på varandra det är ju ändå användarna som kommer att välja vilken guide dom vill använda.

Filmdags. Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

http://www.klubbat.se Din gratis auktionsplats på internet. Vi börjar få lite auktioner nu.

Permalänk
Medlem

Skriver man så här så försöker man påskina att dom andra gör det, annars finns det ju ingen som helst anledning att påpeka det.

"Prisguide är inte grundat av någon datorbutik och har, och kommer aldrig att favorisera någon butik eller förfalska några priser. Sidan finns för att underlätta för dig som konsument.
"

Det är som att komma tvåa i ett skidlopp och i intervjun efteråt säga "det är skönt att veta att jag aldrig har tagit några otillåtna medel"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Snarare larvig pajkastning , bra med lite olika alternativ .....
Bra initativ grabbar ! Lycka till.

Permalänk

Man får vara lite kreativ för att ta sig ann jättar som pricerunner, men det går

Jag kämpar på med min shopping agent för audio/Video produkter ( www.prisjakt.nu ) , men efterhand ökar antalet beökare..

Så kämpa på!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel

Jo visst pricerunner är stor och bra just nu, men jag tror det kommer ändras. Dessutom så tar de ut utlöst mkt av butikerna för att de ska få ha med sina logotyper och dyl på sidan, vilket jag vet att många företag är mkt negativa till i dagsläget.

Visa signatur

Grundare av Prisjakt, Håller på med https://www.car.info nuförtiden

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att www.pricewatch.com är bra om man vill ha US priser.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Sluta klaga istället alla gnällpellar och var nöjda med att det dyker upp flera alternativ nu sen BG försvunnit(snyft)......

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

men vissa siter känner sig uppenbarligen hotade av TBGv2

Tja, jag vet inte vad de skulle känna sig hotade av i så fall. "TBGv2" verkar ju inte vara mycket mer än ett enkelt trådat forum. Jag tror inte det är någon som förstår vad du menar.

Jag tycker dessutom att det snarare är du som känner dig hotad. Jag har inte sett Daniel eller Rikard snacka skit om någon annan "agent". Jag önskar jag kunde säga detsamma om dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

prisguide är inte med i matchen än och är dessutom sämre layoutmässigt.

Jo, gillar man "grislila" och icke-kompatibel HTML, så är väl Buggy bättre då

Nu slår vi till och slutar snacka skit. Kom gärna med kritik, men "buggy är bättre"-inlägg vill vi inte se fler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Nu slår vi till och slutar snacka skit. Kom gärna med kritik, men "buggy är bättre"-inlägg vill vi inte se fler.

Folk har väl rätt att uttrycka sin åsikt? Tycker inte det klassas som "skitsnack", om nu inte ni har invändningar...

"Sandlådekriget" är väl onödigt med pajkastning fram och tillbaka. Det är ju trots allt användarna som i slutändan väljer vilken sida de vill använda sig av.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Avstängd

Sen är väl vitsen att sweclockers tipsar om nya siter,man behöver faktiskt inte titta på dom om man inte vill:-)
Så sluta skrika och var nöjd för jag antar att om man surfar till sweclockers så är man intresserad av nyheter om hårdvara och dylikt:-)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Folk har väl rätt att uttrycka sin åsikt? Tycker inte det klassas som "skitsnack", om nu inte ni har invändningar...

"Sandlådekriget" är väl onödigt med pajkastning fram och tillbaka. Det är ju trots allt användarna som i slutändan väljer vilken sida de vill använda sig av.

Exakt. Det är användarna som väljer vilken de vill använda. "Buggy är ändå mycket bättre"-inlägg fyller alltså ingen som helst funktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Tja, jag vet inte vad de skulle känna sig hotade av i så fall. "TBGv2" verkar ju inte vara mycket mer än ett enkelt trådat forum. Jag tror inte det är någon som förstår vad du menar.

Mmm.. enkelt ja... konstigt då att ingen annan har gjort något sådant... däremot ser jag hela tiden efterapningar på phpbb/vbulletin som är enkla sekvensiella forum överallt var man än tittar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

Jag tycker dessutom att det snarare är du som känner dig hotad. Jag har inte sett Daniel eller Rikard snacka skit om någon annan "agent". Jag önskar jag kunde säga detsamma om dig.

Då får du gnugga ögonlocken och läsa inläggen igen

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att folk allmänt är negativa till prisguide.com. Tycker att Dhanjel och Rikard(c) ska ha eloge för att de GÖR (försöker) skapa något som är nyttigt för oss. Till skillnad from 95% av de som skrivit i denna tråd.

De här är väl ändå inte sandlåde nivån på alla forumläsare här. Bra jobbat grabbar. Det är ju första versionen och det finns säkert massa grejer att förbättre. Ni som klagar hela tiden. Fattar inte hur Dhanjel och Rikard pallar med er. Skulle ha lagt ned projektet direkt. De gör nånting för ER. inte för sig själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

Jo, gillar man "grislila" och icke-kompatibel HTML, så är väl Buggy bättre då

Nu slår vi till och slutar snacka skit. Kom gärna med kritik, men "buggy är bättre"-inlägg vill vi inte se fler.

Undrar varför SweClockers inte har vit bakgrund, kan det bero på att man inte vill ha för ljus bakgrund som är jobbig för ögonen...

Men du har väl stirrat lite för mycket på sådana sidor som inte kan skilja på syren och grislila? grisskärt har jag hört talas om men grislila? jaja...

Kommer man med inlägg där man talar om varför en pristracker är bättre än en annan och sen får sådana osakliga inlägg tillbaka har du onekligen satt nivån lågt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

Mmm.. enkelt ja... konstigt då att ingen annan har gjort något sådant...

Hmm, nu hänger jag inte med igen. Vad är det med "TBGv2" som gör det intressant/originellt och vad har det med en prisagent att göra? Det är ju som sagt bara ett forum.

En annan sak jag inte förstår är varför du gjort ditt forum i samma design som TBG. Det var ju just utseendet på TBG som gjorde att man ibland helt sonika köpte från första bästa butik i hopp om att slippa se på den hemska layouten. Jag förmodar att du gjort ditt forum i samma design för att attrahera några av hardcore-spammarna från TBG, men jag vet inte om jag tycker det är en ursäkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

däremot ser jag hela tiden efterapningar på phpbb/vbulletin som är enkla sekvensiella forum överallt var man än tittar

Du menar nog efterapningar på UBB, men det kanske var före din tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

Då får du gnugga ögonlocken och läsa inläggen igen

Tja, du får nog hjälpa mig här. Jag hittar då inget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Undrar varför SweClockers inte har vit bakgrund, kan det bero på att man inte vill ha för ljus bakgrund som är jobbig för ögonen...

Vad har SweClockers med det här att göra? Att svart text på vit bakgrund är lättast för ögonen i längden är ju ingen direkt hemlighet. Lycka till att läsa en bok på lila sidor med svart text.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Men du har väl stirrat lite för mycket på sådana sidor som inte kan skilja på syren och grislila? grisskärt har jag hört talas om men grislila? jaja...

Men herregud, jag skojade ju. Du kanske missade att jag satte citationstecken runt grislila? Jag tycker den färgen gör riktigt ont att titta på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Kommer man med inlägg där man talar om varför en pristracker är bättre än en annan och sen får sådana osakliga inlägg tillbaka har du onekligen satt nivån lågt.

Jag ville bara kontra ditt "och är dessutom sämre layoutmässigt" eftersom jag inte alls håller med dig. På de andra punkterna du tog upp håller jag med. Buggy HAR fler komponenter och fler återförsäljare och är nog ur den synpunkten att föredra i dagsläget. Jag tror dock att prisguide.com har potential och ser gärna att den tar över tronen efter TBG. En symbios mellan funktionaliteten i TBG och utseendet på prisguide låter fint

Permalänk
Medlem

Dags för dig att läsa lite ergonomi, absolut mest lättläst är ljus text på mörk bakgrund, att böcker inte ser ut så beror på att det var enklare/billigare att göra vitt papper och enklare/billigare att göra svart tryckfärg än tvärtom, i princip alla andra kombinationer är bättre än just vit bakgrund med svart text så syrenfärgade sidor med svart text är klart att föredra.

Om det nu vore så att svart text på vit bakgrund var det bästa kan man ju fråga sig varför det här forumet inte har just den färgsättningen? Därav min kommentar om varför SweClockers inte har vit bakgrund.

Tar man allt detta i beaktande så har jag belägg varför Buggy är bättre layoutmässigt.

Sen förstår jag inte varför du önskar att prisguide skall axla manteln efter TBG när det redan finns en som har gjort det på ett utmärkt sätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Varför ska allt likna TBG?
Vad säger att det var det bästa sättet att presentera data?

Vi har valt ett sätt vi tycker passar,
men några har klagat på den vita bakgrunden vilket kommer att åtgärdas.

Det är väl en smaksak vilken sajt man tycker är bäst samt spelar väl det ingen roll vilken sajt som "skall axla manteln efter TBG", självklart kommer Apachez sajt "axla manteln" (om hans priser kommer att stämma) eftersom att han bygger vidare på samma "sätt att presentera data".

Skit i hur alla prisguider ser ut och har man synpunkter så går det bra att maila respektive sajt å säga vad man tycker.

tex. synpunkter på prisguide.com mailas till daniel@prisguide.com och rikard@prisguide.com

Nu ska jag gå å laga lite mat till fulla studenter

Visa signatur

http://www.klubbat.se Din gratis auktionsplats på internet. Vi börjar få lite auktioner nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Dags för dig att läsa lite ergonomi, absolut mest lättläst är ljus text på mörk bakgrund, att böcker inte ser ut så beror på att det var enklare/billigare att göra vitt papper och enklare/billigare att göra svart tryckfärg än tvärtom, i princip alla andra kombinationer är bättre än just vit bakgrund med svart text så syrenfärgade sidor med svart text är klart att föredra.

Att det skulle vara enklare/billigare att göra vitt papper är en sanning med modifikation. Idag är det möjligt att det är så, men det fanns en tid då man helt enkelt inte var kapabel att göra vitt papper. Under denna mycket långa tid nöjde man sig med "naturfärgat". Det komiska är att man var fullt kapabel att göra svart papper (kol), men valde att inte göra det. Hur kommer det sig måntro? Att göra vit färg var heller inga problem då tillgången på tenn och kalcium var mycket stor.

Det här kan vi debattera i evigheter, men jag tycker vi lägger ner när vi kan. Vi kommer ändå inte komma fram till något annat än: "Därom tvistar de lärde".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Om det nu vore så att svart text på vit bakgrund var det bästa kan man ju fråga sig varför det här forumet inte har just den färgsättningen? Därav min kommentar om varför SweClockers inte har vit bakgrund.

Jo, jag förstod ditt resonemang, men jag förstår inte varför du frågar det. Tror du det är jag som bestämmer hur SweClockers ser ut?

Det finns dessutom något som heter estetik. Man gör inte designen på en sida som SweClockers enbart i syfte att den ska vara effektiv, den måste se trevlig ut också. En helt vit sida med enbart svart text blir inte så kul att titta på i längden. Detta betyder dock inte att en sida i "syren" med svart text blir bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Tar man allt detta i beaktande så har jag belägg varför Buggy är bättre layoutmässigt.

Belägg? Lägg ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Sen förstår jag inte varför du önskar att prisguide skall axla manteln efter TBG när det redan finns en som har gjort det på ett utmärkt sätt.

Hmm, jag är inte säker, men jag tror du pratar om Buggy. Svaret på din fråga är i så fall att jag tycker Prisguide ser bättre ut. Det ser inte ut som en gymnasieelev gjort designen och man behöver inte komma ihåg någon kryptisk dyndns-adress för att hitta dit. Det handlar om att attrahera de stora massorna, inte en liten skara på "superusers".

Permalänk
Medlem

Att göra svarta sidor med kol utan att det skulle svärta ner den som läser det eller vita texten på motstående sida, jodå det hade man ju löst...

Sen är det inget de lärde tvistar om, när du har läst på lite i ämnet så vet du oxå det.

Om du nu förstod mitt resonemang angående SweClockers hade du inte behövt kommentera det, sen är det ju så att vitt fungerar sällsynt dåligt, det har inget med att det ser mindre trevligt.

Vad det är för address spelar mindre roll, klarade folk att hitta till TBG som verkligen inte hade en enkel address så skall folk inte ha nått problem med http://buggy.no-ip.com/

Innan du har letat upp en bok i ämnet kan du ta en titt på den här sidan: http://www.blackviper.com och använda dig av knapparna White, Black och Color så skall du se att den mest läsbara kombinationen är den med blå bakgrund och vit text, med svart bakgrund och vit text som nr2 och vit bakgrund med svart text som det absolut sämsta alternativet, då inser du att jag skrev om mörk bakgrund med ljus text inte är något skitsnack.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Hmm, nu hänger jag inte med igen. Vad är det med "TBGv2" som gör det intressant/originellt och vad har det med en prisagent att göra? Det är ju som sagt bara ett forum.

I dagsläget ja eftersom jag valde att börja bygga forumet innan jag tar hand om prisdelen. Detta står dessutom att läsa om både på http://bugsoft.apachez.net/tbgv2.htm samt i ett antal trådar på http://bugsoft.apachez.net (använd sökmotorn överst på sidan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

En annan sak jag inte förstår är varför du gjort ditt forum i samma design som TBG. Det var ju just utseendet på TBG som gjorde att man ibland helt sonika köpte från första bästa butik i hopp om att slippa se på den hemska layouten. Jag förmodar att du gjort ditt forum i samma design för att attrahera några av hardcore-spammarna från TBG, men jag vet inte om jag tycker det är en ursäkt.

Orsaken till att jag gick tillbaka till TBG designen är för att den helt enkelt är mer funktionell, tillsammans med det trådade forumet (har ännu inte sett något liknande någonstans). För att vara ett icke modererat (ja förutom i nödfall) forum har det nu efter ett par månader den funnits online ännu inte förekommit något "hardcore spammande", förutom att det skrivs många inlägg (om det nu är det du kallar för "spammande"). Dom fall av skrivihop.nu som funnits har effektivt försvunnit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

Du menar nog efterapningar på UBB, men det kanske var före din tid.

Nej jag har sett UBB, men då kan man undra varför phpbb, vbulletin, dvdforum, pun mfl inte kommer med någon egen lösning utan endast ägnar sig åt att ändra på färgerna mellan dom olika forumlösningarna. Sekvensiella forum är varken unikt eller speciellt svårt att skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Innan du har letat upp en bok i ämnet kan du ta en titt på den här sidan: http://www.blackviper.com och använda dig av knapparna White, Black och Color så skall du se att den mest läsbara kombinationen är den med blå bakgrund och vit text, med svart bakgrund och vit text som nr2 och vit bakgrund med svart text som det absolut sämsta alternativet, då inser du att jag skrev om mörk bakgrund med ljus text inte är något skitsnack.

Haha, jag hoppas du skojar med mig? Jag tycker precis tvärt om! Du kanske sitter på en taskig skärm (skuggmask?) så att det blir jobbigt för ögonen om det är för stor kontrast mellan bakgrunden och texten? Jag vet inte. Här hos mig är det iaf lättast att läsa den svarta texten mot vit bakgrund.

Eventuellt är det såhär att man har läst så pass mycket text i denna miljö att man har vant sig vid det och att det därför känns mest bekvämt. Det är mycket möjligt att det rent biologiskt är lättare att läsa vit text mot en mörk bakgrund, men det känns verkligen inte så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

I dagsläget ja eftersom jag valde att börja bygga forumet innan jag tar hand om prisdelen. Detta står dessutom att läsa om både på http://bugsoft.apachez.net/tbgv2.htm samt i ett antal trådar på http://bugsoft.apachez.net (använd sökmotorn överst på sidan).

Ah, ok. Det har jag missat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

Orsaken till att jag gick tillbaka till TBG designen är för att den helt enkelt är mer funktionell, tillsammans med det trådade forumet (har ännu inte sett något liknande någonstans).

Hmm. Du har inte sett ett trådat forum förut? Googla lite så ser du att det finns ett antal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

För att vara ett icke modererat (ja förutom i nödfall) forum har det nu efter ett par månader den funnits online ännu inte förekommit något "hardcore spammande", förutom att det skrivs många inlägg (om det nu är det du kallar för "spammande"). Dom fall av skrivihop.nu som funnits har effektivt försvunnit

Jag har ingen aning hur det är i ditt forum nu. Jag tänkte mest på hur det var i forumet på TBG. Det härliga med TBG var ju spindeln och hur bra den faktiskt fungerade. Siten i övrigt var inte så kul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

Nej jag har sett UBB, men då kan man undra varför phpbb, vbulletin, dvdforum, pun mfl inte kommer med någon egen lösning utan endast ägnar sig åt att ändra på färgerna mellan dom olika forumlösningarna.

Kan det inte vara så att den form som dessa forum har är väldigt bra? När det begav sig var i princip alla "bulletin boards" trådade, men det hände något i och med introduktionen av UBB och dess spridning på nätet. Visst, det fanns sekvensiella forum innan UBB, men de hade inte en bråkdel av den funktionalitet och det "flyt" som UBB hade. På senare tid har dock UBB blivit ersatt av mer moderna lösningar som använder riktiga databaser och ett skriptspåk mer lämpat för webben.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez

Sekvensiella forum är varken unikt eller speciellt svårt att skapa.

Jag har aldrig hävdat att Pun skulle vara originellt eller nyskapande på något sätt. Jag har aldrig heller sagt att det varit svårt att skapa. Au contraire, det har varit mycket enkelt rent tekniskt. Det jag är mest stolt över med Pun är att det faktiskt går att ladda hem och använda.

Permalänk
Medlem

Du tycker ja, när man är ung klarar ögonen att kompensera rätt bra, men det är på intet sätt nyttigt i längden och läser man lite litteratur i ämnet så är den enig i saken.

Det är snarare om man har en bra monitor som klarar ett stort omfång i ljusstyrka som kontrasten blir jobbig.

Varken skärmen, en IBM 21" med trinitronrör eller grafikkortet Matrox G400Max som jag använder är direkt kända för att ge dålig bild

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Du tycker ja, när man är ung klarar ögonen att kompensera rätt bra, men det är på intet sätt nyttigt i längden och läser man lite litteratur i ämnet så är den enig i saken.

Tja, litteraturen får säga vad den vill. En skrikig blå färg med vit text kommer alltid vara mer ansträngande för mig än svart/vit. Är inte vad jag känner och tycker viktigare än vad någon akademiker har skrivit?

Permalänk
Medlem

*skrattar* Ah den klassiska, jag vet väl bättre vad min kropp tål som är använd av många innan dig, rökare, knarkare, alkoholister och för den delen folk som tex lyfter fel...

Nåja det är dina ögon.

Man kan mäta hur avslappnade muskler är, man kan kolla hur mycket iris drar ihop sig, man kan studera hur bra syn man har efter att ha kortare och längre stunder läst på olika typer av papper etc, mörk bakgrund med ljus text är det mest vilsamma och minst skadliga för ögonen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

*skrattar* Ah den klassiska, jag vet väl bättre vad min kropp tål som är använd av många innan dig, rökare, knarkare, alkoholister och för den delen folk som tex lyfter fel...

Vad har detta med saken att göra? Vad som faktiskt är bättre för kroppen är för mig helt ointressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Nåja det är dina ögon.

Helt rätt. Mina ögon tycker bäst om att läsa svart text på vit bakgrund.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Man kan mäta hur avslappnade muskler är, man kan kolla hur mycket iris drar ihop sig, man kan studera hur bra syn man har efter att ha kortare och längre stunder läst på olika typer av papper etc, mörk bakgrund med ljus text är det mest vilsamma och minst skadliga för ögonen.

Är det inte komiskt hur det mest behagliga alltid är det farligaste för kroppen?

Permalänk
Medlem

*skrattar* Det mest behagliga jodå, nu är du inne på tron igen, du är bara van vid en dålig vana och uppfattar den som bäst för dig, det har naturligtvis inget med vad din kropp tycker.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730