Permalänk

Farligt att få T-röd i processorsockeln?

Hej,
har rellativt nyligt fått hem datorkomponenter jag beställt. Fick tyvärr även fel kylare hemskickad vilket jag inte märkte förrän det var för sent (kylpasta påsmetad och kylaren på, utan att kunna skruvas fast, de ser identiska ut), nåväl har hört av mig till Inet för att få kylaren utbytt mot den jag faktiskt beställt men det verkar ta en jävulsk tid att kontakta mig så jag tappade tålamodet idag och tänkte slänga på stock-kylaren för att åtminstone kunna installera OS och testa så övriga delar fungerar mm.

Tog en flaska T-röd då det var det enda jag hade tillgängligt och började cirkulera runt processorn med en tops, vilket inte gav mycket till resultat. Slutade med att jag fick blöta ett papper som jag skrubbade ganska intensivt med för att få bort den värsta pastan, och nu är det dugligt för att slänga på stockkylaren, är dock orolig för att komponenterna kan ha tagit skada, det är möjligt att det kan ha runnit lite ner över processorn och ner i sockeln. Mycket tacksam för svar, vill ej montera kylaren innan jag vet om jag bör låta t-röden avdunstas några timmar innan eller så :).

Slutsats: Processorn blev aldrig helt 100% ren med T-röd, har heller ingen lust att betala för några specialvätskor då det faktiskt inte är mitt fel att kylpasta hamnat där från början :), några andra tips för rengöringsmedel när jag väl får hem min riktiga kylare vore också på sin plats.

//Tuborgarn

Permalänk
Medlem

Sitter i skype med en polare som säger att T-röd inte är någon fara.
Det leder inte ström.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

Kemiskt ren bensin är ett bra tvättmedel.

Tröd är egentligen inte så bra då det innehåller kräkmedel och andra tillsatser. Det dunstar dock ganska fort, har det gjort det så är det ingen fara

Permalänk
Medlem

T-röd ska inte vara några som helst problem då det inte bör lämna några problematiska rester. Det farliga med att spilla på datorn är att du får en massa dustningsrester som orsakar problem, speciellt salter som blir ledande i vattenlösningar. T-röd borde vara mer eller mindre bara ren etanol med lite organisk skit och rent vatten. Låt det torka ordentligt så ska det bli bara.

Källa: Kemist

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Det är inte bra om det har runnit ner pasta och T-sprit under processorn. Jag rekommenderar att du tar bort processorn och låter det som kan finnas där att torka in. Detta ska du göra innan datorn startas! Finns det kylpasta i sockeln så har du problem.

1. När man rengör en processor så bör man ta bort den från moderkortet och lägga den i "fodralet" som man fick processorn i. Där är det enklare att rengöra den.
2. Den är inga problem att få det 100% rent med T-röd. Dock skapas en hinna av de tillsatser som finns i det och därför bör man använda "kemiskt ren bensin".
3. Tops och papper är inte bra att gnugga med då de avger mycket skräp. Använd kaffefilter eller liknande istället

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Man ska använda Isopropanol, kemiskt ren bensin är för limrester.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kemiskt ren bensin är ett bra tvättmedel.

Tröd är egentligen inte så bra då det innehåller kräkmedel och andra tillsatser. Det dunstar dock ganska fort, har det gjort det så är det ingen fara

Inget kräkmedel i t-röd, dock lite annat "mums-mums", bland annat "bitrex" som smakar riktigt pyton.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Verkar som jag kan pusta ut trots allt, tack för svaren. Låter den nog dock avdunsta i några timmar innan jag ger mig på att starta upp den med stockkylaren. Var faktiskt en på inet som sa att T-röd funkar så tänkte att det borde fungera bra men blir nog bensin nästa gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Inget kräkmedel i t-röd, dock lite annat "mums-mums", bland annat "bitrex" som smakar riktigt pyton.

Hade jag helt missat, nu har jag levt i en lögn

Hursomhelst så är TS inte i någon större fara.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Man ska använda Isopropanol, kemiskt ren bensin är för limrester.

Onödigt skarpt. Då skulle man lika gärna kunna använda Aceton eller andra mer trevliga lösningsmedel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

T-röd borde dunsta bort inom ett par sekunder om det är mindre mängder, annars får du vänta längre.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Onödigt skarpt. Då skulle man lika gärna kunna använda Aceton eller andra mer trevliga lösningsmedel.

Aceton löser upp vissa plaster också, så det är inte rekommenderat. Det absolut bästa är definitivt Isopropanol/isopropylalkohol.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Aceton löser upp vissa plaster också, så det är inte rekommenderat. Det absolut bästa är definitivt Isopropanol/isopropylalkohol.

Hoppas du förstod min ironi. Bensin är helt perfekt. Inte onödigt skarpt, lätt att få tag på och lämnar inga rester. Resultatet skulle inte förbättras med sopropanol/isopropylalkohol även om de också fungerar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Verkar finnas lika många åsikter kring hur man ska ta bort kylpasta som det finns åsikter kring att applicera denna Lyfte nyss upp processorn iallafall för att kontrollera så det inte fanns kylpasta/pappersrester i sockeln men där såg det ut som nytt, så gissar att det inte bör vara några som helst farligheter med att smälla dit en kylare och starta upp systemet vid detta laget. Tack återigen alla som svarat i tråden, blir nog att ta bort processorn ut sockeln nästa gång det vankas rengöring :).

Ang. Tipset med kaffefilter, provade faktiskt det innan jag tog till vanligt hushållspapper men tyckte att det fungerade sämre då jag inte fick upp speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inget kräkmedel i t-röd, dock lite annat "mums-mums", bland annat "bitrex" som smakar riktigt pyton.

Fast kallar man inte denatureringsmedel för "kräkmedel" i folkmun för att det är så beskt och osmakligt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denatoniumbensoat

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden lite dåligt men det finns filmer på när folk tvättar moderkort med vatten låter dom torka och får igång dom igen, så det ska inte vara någon fara med T-röd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vanlig Absolut Vodka har funkat skitbra för mig alla gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Vanlig Absolut Vodka har funkat skitbra för mig alla gånger

"En till CPU, en till mig, en till kylaren, en till mig.."

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

"En till CPU, en till mig, en till kylaren, en till mig.."

Givet

Permalänk
Medlem

Isopropanol funkar bäst för mig - Dunstar fort och kostar inte mycket. En flaska räcker till att rengöra några hundra processorer och kostar väl en 30 spänn så där på apoteket. T-röd innehåller ju färg och massa annat som kanske inte dunstar lika bra, sen luktar det ju peck. Aceton skall man absolut inte använda, det smälter många plaster.

Sen så ska du givetvis ta ut processorn ur sockeln innan du rengör den - varför riskera att kladda ner när du absolut inte behöver?

(Isopropanol är samma som Isopropanylakohol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Fast kallar man inte denatureringsmedel för "kräkmedel" i folkmun för att det är så beskt och osmakligt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Denatoniumbensoat

Inte omöjligt, men det blir inte rätt för det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4kmedel
(fast det är väl lite väl OT, så jag tror vi kan skita i att följa upp detta vidare)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inte omöjligt, men det blir inte rätt för det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4kmedel
(fast det är väl lite väl OT, så jag tror vi kan skita i att följa upp detta vidare)

Och att hänvisa till Wikipedia skulle motsäga detta, du vet av att vem som helst kan redigera uppgifterna där...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Hade jag helt missat, nu har jag levt i en lögn

Hursomhelst så är TS inte i någon större fara.

Hade jag helt missat, nu har jag levt i en lögn <---Jag med.

Hursomhelst så är TS inte i någon större fara. <--- Men var det inte han som halsade cyanid nyss?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

Hej,
har rellativt nyligt fått hem datorkomponenter jag beställt. Fick tyvärr även fel kylare hemskickad vilket jag inte märkte förrän det var för sent (kylpasta påsmetad och kylaren på, utan att kunna skruvas fast, de ser identiska ut), nåväl har hört av mig till Inet för att få kylaren utbytt mot den jag faktiskt beställt men det verkar ta en jävulsk tid att kontakta mig så jag tappade tålamodet idag och tänkte slänga på stock-kylaren för att åtminstone kunna installera OS och testa så övriga delar fungerar mm.

Tog en flaska T-röd då det var det enda jag hade tillgängligt och började cirkulera runt processorn med en tops, vilket inte gav mycket till resultat. Slutade med att jag fick blöta ett papper som jag skrubbade ganska intensivt med för att få bort den värsta pastan, och nu är det dugligt för att slänga på stockkylaren, är dock orolig för att komponenterna kan ha tagit skada, det är möjligt att det kan ha runnit lite ner över processorn och ner i sockeln. Mycket tacksam för svar, vill ej montera kylaren innan jag vet om jag bör låta t-röden avdunstas några timmar innan eller så :).

Slutsats: Processorn blev aldrig helt 100% ren med T-röd, har heller ingen lust att betala för några specialvätskor då det faktiskt inte är mitt fel att kylpasta hamnat där från början :), några andra tips för rengöringsmedel när jag väl får hem min riktiga kylare vore också på sin plats.

//Tuborgarn

http://www.youtube.com/watch?v=VWGGwXM5MNo

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och att hänvisa till Wikipedia skulle motsäga detta, du vet av att vem som helst kan redigera uppgifterna där...?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID...
Det är ofta enklare att använda wiki än att söka upp all info stycke för stycke, men du kan säkert använda google lika väl som jag

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Aceton löser upp vissa plaster också, så det är inte rekommenderat. Det absolut bästa är definitivt Isopropanol/isopropylalkohol.

Har du plast på processorn?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Har du plast på processorn?:)

Skickades från m.sweclockers.com

PCBn på moderkortet?

Permalänk
Medlem

PCBn på processorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

PCBn på processorn?

Skrivet av Marcusk:

PCBn på moderkortet?

Dom är väl ändå gjorda av koppar?:)

Själva lacken över trådarna löses iaf inte upp av Aceton, det har jag testat på ett gammalt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är inte bra om det har runnit ner pasta och T-sprit under processorn. Jag rekommenderar att du tar bort processorn och låter det som kan finnas där att torka in. Detta ska du göra innan datorn startas! Finns det kylpasta i sockeln så har du problem.

1. När man rengör en processor så bör man ta bort den från moderkortet och lägga den i "fodralet" som man fick processorn i. Där är det enklare att rengöra den.
2. Den är inga problem att få det 100% rent med T-röd. Dock skapas en hinna av de tillsatser som finns i det och därför bör man använda "kemiskt ren bensin".
3. Tops och papper är inte bra att gnugga med då de avger mycket skräp. Använd kaffefilter eller liknande istället

1. Nej, Nej, Nej och Nej!

2. Ingen fara, ingen märkbar skillnad mellan kemiskt ren bensin och T-Röd eller ren Aceton.

3. Tops är utmärkt då det inte lämnar några rester då det är rena bomullstrådar som lätt syns om det nu skulle lossna någon tråd, pappersprodukter är inte i närheten lika bra.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb