Permalänk
Medlem

Nostalgisk spelkonsol

Vilken konsol är din barndomskonsol?

Jag vill mest bara skapa en tråd om minnen och kanske hitta någon som råkar ha just samma favorit konsol som jag har!
Min är helt klart Snes, Super Nintendo. Jag är lite av en fanboy av Super Nintendo. Jag gillar nästan precis allt med den, tycker 16bitars musiken plus grafiken till Super Nintendo är helt superb. Det känns mycket mer "skönare" än vad tex Sega genesis.

Men iallafall, Vilken är din favoritkonsol genom tiderna? Eller din mest nostalgiska?
Vore kul att diskutera lite gamla minnen!

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive! <3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Sega Mega Drive! <3

Mega driven var riktigt fin! Har en, fast den ligger mest o samlar damm atm. Hade du något favoritspel?

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk
Medlem

Är 35 så växte upp med C64 och NES, sedan kom Amigan in i bilden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast

Nintendo 8 bit var det första jag fick uppleva och frågan är om det inte var på gott och ont.

På gott eftersom spelen var fantastiska och jag fick uppleva riktiga klassiska Mario-spel även om jag är född 95 och på ont eftersom jag nog var den mest nerdrage:ande ungen som någonsin skapats när jag var liten

Som tur är så måste jag ha fått ur mig alla mina "demoner" då för jag kan inte ens minnas den senaste gången jag blev genuint arg i ett spel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Är 35 så växte upp med C64 och NES, sedan kom Amigan in i bilden.

Fint! Jag NES och C64 har jag. Har dock ingen Amiga. Men min far har vet jag!
Använder mest C64an för att göra musik med

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk
Medlem

Pff konsoller !
Kunde för mitt liv inte fatta varför folk satt och spelade på ett nintendo när man kunde få en Amiga/Atari istället med så otroligt mycket bättre grafik/ljud

Permalänk

Commodore 64. Bäst spelmusik, fortfarande.

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Pff konsoller !
Kunde för mitt liv inte fatta varför folk satt och spelade på ett nintendo när man kunde få en Amiga/Atari istället med så otroligt mycket bättre grafik/ljud

Förstår precis hur du tänker! Men det är något med atmosfären när man sitter mitt i natten i sin soffa med en kontroll i handen, och det är helt mörkt i rummet. Sen så kom ju aldrig spel som Final Fantasy 3 (som egentligen är 6) ut på Amiga eller atari. Eller Donkey kong country, eller Mega Man X. Vilket är mitt favorit spel of all time!

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nintendo 8 bit var det första jag fick uppleva och frågan är om det inte var på gott och ont.

På gott eftersom spelen var fantastiska och jag fick uppleva riktiga klassiska Mario-spel även om jag är född 95 och på ont eftersom jag nog var den mest nerdrage:ande ungen som någonsin skapats när jag var liten

Som tur är så måste jag ha fått ur mig alla mina "demoner" då för jag kan inte ens minnas den senaste gången jag blev genuint arg i ett spel

NES var den första konsolen jag fick, spelade massa spel på den. Men jag var inte mer än 5-6 år då, så det var lite för svårt för mig ^^
Det enda spelet jag minns att jag klarade var Mega man 3

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk

Super nintendo e min nostalgi tripp dock sätter jag mig oftare vid mitt PS 1 och försöker skaffa mig min golden chocobo händer rätt ofta men tappar suget snabbt!
FF VII för de som undra!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IwIRQ:

NES var den första konsolen jag fick, spelade massa spel på den. Men jag var inte mer än 5-6 år då, så det var lite för svårt för mig ^^
Det enda spelet jag minns att jag klarade var Mega man 3

Detsamma för mig, spelade på den mellan 4-6 ungefär och man ville inte vistas inom en kvadratkilometers avstånd från mig när jag spelade "vattenlandet" i Super Mario Bros 3

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Super nintendo e min nostalgi tripp dock sätter jag mig oftare vid mitt PS 1 och försöker skaffa mig min golden chocobo händer rätt ofta men tappar suget snabbt!
FF VII för de som undra!

Det höll jag också på med hur länge som helst! Men jag lyckades tillslut! Är FF VII dit favorit FF spel btw?

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Detsamma för mig, spelade på den mellan 4-6 ungefär och man ville inte vistas inom en kvadratkilometers avstånd från mig när jag spelade "fisklandet" i Super Mario Bros 3

Haha, jo det var a pain in the ass ^^ Men spelet var skit bra! Men det bästa Mario enligt mig är nog Super Mario World. Det ändras till o från

Visa signatur

Dator
Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3. Processor: AMD FX 8320 Eight-core
RAM: Crossair Vengeance 8 gig DDR3 Grafikkort: Asus Geforce gtx 660
Nätagg: Crossair VX550W. Chassi: fractal design define r4.
Lagring: KINGSTON SV300 120 gig SSD, Seagate 3TB Mekanisk.

Permalänk
Skrivet av IwIRQ:

Det höll jag också på med hur länge som helst! Men jag lyckades tillslut! Är FF VII dit favorit FF spel btw?

oja absolut FF VII var det spelet som fick mig att ge mig in i det digitala på riktigt!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Super nintendo samt nintendo 64. Bra konsoller som lever i miljoner år

Permalänk
Medlem
Skrivet av IwIRQ:

Mega driven var riktigt fin! Har en, fast den ligger mest o samlar damm atm. Hade du något favoritspel?

Barndoms favoriterna vart helt klart Sonic 2, Quackshot samt Earthworm Jim <3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ja jag är gammal

Intellivision är det första TV-spelsminnet jag har. Vi spelademeteroid på det. Ett fortfarande riktigt bra spel
Gick att lira CO-op på det.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Pff konsoller !
Kunde för mitt liv inte fatta varför folk satt och spelade på ett nintendo när man kunde få en Amiga/Atari istället med så otroligt mycket bättre grafik/ljud

Amiga 500/600 var i stort sett en konsol. Var inte så många som använde workbench på den till något vettigt.
Sedan så fanns det många spel till Amiga men inte många bra spel och jämför man Amiga med SNES senare så blev den ganska hårt överkörd och inte bara i antal bra spel utan i grafik också.
Amiga 1200 hade bättre grafik än SNES och sålde ganska bra men brist på bra spel och fanns inte plats på marknaden för en hybrid mellan PC och konsol. Commodore följde upp med en renodlad konsol baserad på A1200 som hette Amiga CD32 som inte kunde mäta sig med spelen på SNES eller PC och blev senare orsaken till att Commodore gick on konkurs.
Men det spelar nog inte så stor roll för hade den överlevt till 95 hade den varit grymt överkörd av Pioneer, Sony och Sega med deras nya generation maskiner.

On-topic:
Min barndom började med Philips Videopac G7000, C64 och NES.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

C64 all the way. Redan på 80-talet föredrog jag datorn medans mina kompisar var Nintendo-människor. Enda konsoll jag ägt var faktiskt just en CD32, har kvar den fortfarande. Den var väl egentligen inte speciellt bra, men nostalgivärdet är högt!

Permalänk
Medlem

Första kontakten med TV-spel för min del var min hos min tremänning och hans pappa. De spelade Mega Man 1 på NES och var på IceMans bana. Jag var imponerad och fast och tjatade sedan den dagen på mamma och pappa att jag ville ha ett NES. Detta var 1989 och jag var 6 år gammal. Så en dag hade vi varit ute och åkt bil hela familjen och pappa stannar på en parkering och går och handlar. Tillbaka kommer han med den svarta kartongen innehållande NES, SMB1 och två kontroller. Lyckan var total! (Har kvar kartong, NES och hela kitet, 995:- säger prislappen)

Väl hemma började mamma att lusläsa instruktionsboken - detta var ju ny mark att bryta så ingenting fick lämnas åt slumpen! Inte helt tålmodigt väntade jag och min bror och ganska snart kunde vi avnjuta startskärmen för SMB1. Jag var som sagt var 6 år och min bror 4. Jag klarade av första banan ganska så snabbt (tyckte jag då, sannolikt höll jag på länge) och då blev brorsan ledsen för att han inte klarade nivån.

På den här tiden var vi glada om vi fick ett gemensamt spel på sommaren som gemensam födelsedagspresent och om vi hade riktig tur ett gemensamt till julklapp. Snabbt började vi att prenumerera på Nintendo Magasinet (för att få Power Player-bilagen) och så tvingade vi mamma att gång på gång läsa högt ur recensionerna.

Jag tror att vi totalt hade 10 spel kanske varav det sista jag köpte var Kirbys Adventure. Det sålde jag jultidningar för att tjäna ihop pengar till och det kostade 529:- då jag köpte det. Stora pengar. (Sedan har jag som äldre köpt ett flertal NES-spel men det är en annan sak)

Efter NES hade jag en Amiga 500+ och SNES och efter det i princip alla konsoler som släppts (alltså de vanliga konsolerna, inte obskyra ovanliga saker). Blev en riktig samlare och det har väl inte lagt sig ännu även om jag efter varje konsolköp tänker - detta var sista. (Senaste året har jag köpt Wii U och 3DS XL och dessa trängs givetvis med PS3 och Xbox 360 där hemma)

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

c64 nes snes är dom jag kommer ihåg och
fortfarande har kvar. c64 är trasig tyvärr.sen kommer jag ihåg att farmor hadde en
gammal atari som vi fick spela på när vi var på besök.
något mine av en amiga har jag oxå med disket med spel på.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Mitt första tv-spel var ett Sega Master System 2, vilket bara var ett vanligt Master System i fulare skrud. Hade dessförinnan en C64 så grafiken på mitt SMS2 kändes mycket bättre men ljudet värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nintendo 8 bit var det första jag fick uppleva och frågan är om det inte var på gott och ont.

På gott eftersom spelen var fantastiska och jag fick uppleva riktiga klassiska Mario-spel även om jag är född 95 och på ont eftersom jag nog var den mest nerdrage:ande ungen som någonsin skapats när jag var liten

Som tur är så måste jag ha fått ur mig alla mina "demoner" då för jag kan inte ens minnas den senaste gången jag blev genuint arg i ett spel

Ganska retro att spela på NES om man är född 95 men jag kan förstå dig, det är fina grejjer.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Ataris Pong å vad grym den var! Sedan fick jag en Nes och den är mig alltid kär, en polare till mig hade en annan spelkonsol som han tyckte var bättre för att alla spel var inbyggda. Senare fick jag veta att det var någon senare variant av pong där det fanns flera olika pongspel att välja på.

Sedan hade jag ett antal flipperspel, men dessa räknas knappast som en spelkonsol.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Född 1998 men brorsorna hade snes och jag visste väll inte om att Gamecube och playstation 2 och Xbox fanns så den bästa grafiken jag hade sett i ett spel var väll i donkey kong country tills jag var 9 och såg kompisens ps3.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Även om jag lirade mycket NES när vi var små så har jag bäst minnen från SNES, N64 och Playstation

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är 17 men hade turen av att ha en syrra som hade en SNES. Blev mycket Donkey Kong Country och SMW :).

Permalänk

NES OCH SNES

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Nostalgi, då blir det NES och Vectrex. Ägde ingendera utan hyrde i videobutiken och flera år senare köpte jag ett NES med Ice Climber. Bästa NES minnet blir dock

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt