''Vobblande'' ljud från fläktar/datorlåda ? :P

Permalänk
Medlem

''Vobblande'' ljud från fläktar/datorlåda ? :P

Är det bara jag som har det här ojämna ljudet som eskalerar upp & ned från fläktarna när man har relativt hög fläkthastighet?
Vad gör man för att förhindra detta ? För att få ett jämnt och behagligt ljud även vid belastning ?

MvH Sajmon

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Är det bara jag som har det här ojämna ljudet som eskalerar upp & ned från fläktarna när man har relativt hög fläkthastighet?
Vad gör man för att förhindra detta ? För att få ett jämnt och behagligt ljud även vid belastning ?

MvH Sajmon

kanske är vibrationer?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Låter som om fläktarna svänger med nästan samma frekvens så att vibrationerna växelvis förstärker varandra, sen tar ut varandra.
Ordentlig dämpning med gummibussningar är nog det enda alternativet. Kan vara så att chassiplåten måste stummas upp med nåt vibrationshämmande också.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av scj:

Är det bara jag som har det här ojämna ljudet som eskalerar upp & ned från fläktarna när man har relativt hög fläkthastighet?
Vad gör man för att förhindra detta ? För att få ett jämnt och behagligt ljud även vid belastning ?

MvH Sajmon

Det skulle kunna vara att de faktiskt justeras upp och ner om du har något som styr fläktarna utifrån någon temperatur i datorn. När fläktarna ökar farten sjunker temperaturen och fläktarna varvar ner något. Om det är detta så finns det ibland en inställning för hur stor/liten ändring av temperaturen får vara för att det faktiskt ska ske en förändring.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Låter som om fläktarna svänger med nästan samma frekvens så att vibrationerna växelvis förstärker varandra, sen tar ut varandra.
Ordentlig dämpning med gummibussningar är nog det enda alternativet. Kan vara så att chassiplåten måste stummas upp med nåt vibrationshämmande också.

Jag har 2 fläktplatser i toppen på chassit som funkar sådär...
Plåten vilar inte på fläktarna utan ligger och vibrera emot dem istället och det skapar ett ganska irriterande ljud. Ska jag behäva trycka in något emellan plåten och fläkten kanske ?
Jag kopplande nu ur 1 utav fläktarna som förde ett jävla oväsen, fan fractial designs http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen... är fan bara skit... Jag bytte dem 2 i toppen för 1 månad sedan, dem tog slut på ett par veckor.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

skrillex i datorn?

OT: se till så alla skruvar sitter tillräckligt bra, antagligen vibrationerna som gör så ljudet uppstår, annars kan din fläkt vara sönder, ha ett jack på sig någonstans så luften gör att det blir ljudhål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Är det bara jag som har det här ojämna ljudet som eskalerar upp & ned från fläktarna när man har relativt hög fläkthastighet?
Vad gör man för att förhindra detta ? För att få ett jämnt och behagligt ljud även vid belastning ?

MvH Sajmon

7mm Shroud & decoupling tar bort allt ljud från fläktar mer eller mindre även om dem sitter bakom ett damm filter, t.ex har corsair fläktar som jag satte på ett damm filter fick ett irriterande ljud som är svårt att förklara satte dit såna och det ljudet helt borta. Kolla även så att du inte har fått damm samlingar på 1 av bladen som tynger ner vilket skapar obalans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

7mm Shroud & decoupling tar bort allt ljud från fläktar mer eller mindre även om dem sitter bakom ett damm filter, t.ex har corsair fläktar som jag satte på ett damm filter fick ett irriterande ljud som är svårt att förklara satte dit såna och det ljudet helt borta. Kolla även så att du inte har fått damm samlingar på 1 av bladen som tynger ner vilket skapar obalans

Vart köper man dessa ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

En av mina fläktar på grafikkortet har jag fått för mig är obalans, så jag skruvade lös fläkten för att smörja axeln, men såklart så gick det inte-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Vart köper man dessa ?

http://coolingstuff.se/p/856/phobya-shroud-gummi-140-7mm
http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c947_D-mpningsmaterial...

Permalänk
Medlem

Tack!
Jag ska antagligen dra om kablarna i burken imorgon så ska jag försöka skruva dit allt ordentligt också så får vi se om det blir lite tystare.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Låter ju som att fläktarna är obalanserade. Prova med andra och återkom senare!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3