Permalänk
Medlem

Ta bort kylpasta med enbart papper?

Apoteket var visst stängt så all jag har är hushållspapper. Hur stor är egentligen skillnaden att inte använda sprit för att ta bort den gamla kylpastan innan jag applicerar ny?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nja är ganska svårt utan nått som löser också, som typ tröd, bensin, aceton utan olja, och liknade, du kanske har en skvätt vodka i värsta fall
Kaffefilter är mycket bättre än hushållspapper, hushållspapper kommer nog ludda för mycket, vissa tidningspapper är nog också bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Apoteket var visst stängt så all jag har är hushållspapper. Hur stor är egentligen skillnaden att inte använda sprit för att ta bort den gamla kylpastan innan jag applicerar ny?

Konsum/macken t-röd. Bra skit!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken cement ni använder men jag får ganska lätt bort gammal kylpasta med bara papper (och lite tålamod).

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Är det riktigt gammal pasta så är det inte alltid så lätt att bara torka av med endast papper.
Sist körde jag en Statesman whiskey att ta bort pastan med...för dricka den går nämligen inte!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A7V:

Vet inte vilken cement ni använder men jag får ganska lätt bort gammal kylpasta med bara papper (och lite tålamod).

Inget papper överhuvudtaget,det som gäller vid cpu/gpu rengöring är ett kaffefilter för dom luddar inte som vanligt hushållspapper aka inga rester över huvudtaget kvar på cpu/gpun:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Det gick rätt ok ändå Körde bara med hushållspapper och kylpastan blev sådär utkletad och jämnt spridd, men tänker ändå gå till vattenkylt om ett par månader. Efter två timmar i Prime med värmefokus kom hetaste kärnan till 75 och svalaste till 68 och låg där nästan konstant (droppade ett par grader efter någon timme) i5 2500k @ 4,4Ghz (1.376v)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Det gick rätt ok ändå Körde bara med hushållspapper och kylpastan blev sådär utkletad och jämnt spridd, men tänker ändå gå till vattenkylt om ett par månader. Efter två timmar i Prime med värmefokus kom hetaste kärnan till 75 och svalaste till 68 och låg där nästan konstant (droppade ett par grader efter någon timme) i5 2500k @ 4,4Ghz (1.376v)

http://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/cable1.JPG

Vänta nu, om jag förstod dig rätt så kletade du ut kylpastan på cpun med hushållspapper??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Skrivet av oskar5140:

Vänta nu, om jag förstod dig rätt så kletade du ut kylpastan på cpun med hushållspapper??

Skickades från m.sweclockers.com

Så tolkade jag det med... Lät inte så där jättebra Eller?

Permalänk
Medlem

Kylpastan ska du inte kleta ut... det fixar sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar5140:

Vänta nu, om jag förstod dig rätt så kletade du ut kylpastan på cpun med hushållspapper??

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, nej det gjorde jag så klart inte Jag tog bort den gamla med hushållspapper. Den nya kletade jag ut med kreditkort. Risigt förklarat

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Haha, nej det gjorde jag så klart inte Jag tog bort den gamla med hushållspapper. Den nya kletade jag ut med kreditkort. Risigt förklarat

Den lösningen fungerar oftast sådär, testa riskornsmetoden nästa gång (ett riskorn av kylpasta på cpu:n sedan fixar trycket från cpu:n utsmetningen, minskar risken för luftbubblar).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har alltid smetat ut pastan med ett kort, och de funkar utmärkt.
Installerade mitt haswellsystem i onsdags. Och till den beställde jag coolabora? Liquid ultra. 100% metall. Fick en pensel till för att dra ut de. Funkar utmärkt de också. Sålänge pastan är lättarbetad med pensel. Toppar 70 grader på 4.5ghz och 1.27v. Fläktarna på fullt däremot på h100i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

100% metall. Hejdå garanti Är du medveten om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Är det riktigt gammal pasta så är det inte alltid så lätt att bara torka av med endast papper.
Sist körde jag en Statesman whiskey att ta bort pastan med...för dricka den går nämligen inte!

SPRITMISSBRUK!!!;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

100% metall. Hejdå garanti Är du medveten om det?

Nej de är jag inte. Förklara!
Pastan heter Coollaboratory Liquid Ultra btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Texten på processorn kommer försvinna om den inte har redan gjort det och så är.det garanti borta också. Det är det enda nackdelen med denna 100% metall kylpastan. Trodde du visste om det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Coke_Smurf:

Är det riktigt gammal pasta så är det inte alltid så lätt att bara torka av med endast papper.
Sist körde jag en Statesman whiskey att ta bort pastan med...för dricka den går nämligen inte!

Fungerar även till att starta bränder och är ett utmärkt substitut till salpetersyra.
Dricka? Nej....

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Texten på processorn kommer försvinna om den inte har redan gjort det och så är.det garanti borta också. Det är det enda nackdelen med denna 100% metall kylpastan. Trodde du visste om det.

Varför skulle texten försvinna? Dom skickar med medel för att jag ska kunna torka rent cpun. Finns yt klipp på hur dom applicerar och tar bort pastan.
Som jag förstått så stelnar inte pastan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2