Artikel från arkivet beskriver vägen till Doom

Permalänk
Melding Plague

Artikel från arkivet beskriver vägen till Doom

Spelmagasinet Gamasutra dammar av en artikel om hur Id Software skapade Doom, skriven tätt efter lansering. Materialet innebär mysig fredagsläsning för historeintresserade gamers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill man se mer finns det en bra serie om Id av Machinima på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=7YreEwtV7D0

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland annat talas om en satsning på spel för konsolen Atari Jaguar, då japanska Nintendo visat sig svåra att arbeta med. Med facit i hand är det snabbt konstaterat att Jaguar aldrig blev någon succé, och att Super Nintendo istället är vad som gick hem i stugorna.

Ska man se det som ett dåligt tecken gällande Carmacks stöd för Occulus Rift?
(ID är/var kungar, men de har inte alltid satsat på rätt hästar..)

Kul läsning! Doom är för mig (och nog för ganska många andra) spelet som fick en att verkligen se PC:n som en legitim spelplattform!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Doom fick ju en portning till SNES, även om den kom nästan ett år senare än till Jaguar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Official_versions_of_Doom#Consol...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Although Id expects less than 10% of players of Doom to make use of the ability, up to four players can join the same game over a Novell IPX network.

Efter att id software släppte källkoden till Doom så kom det modifikationer (som Doom Legacy och ZDoom) som la till stöd för 16 och 32 spelare över TCP/IP nätverk.

Samt mouse-look (så man kan kolla upp och ner), portade motorn till OpenGL för hårdvaruaccelerard grafik med ljuseffekter och högupplösning, etc.

Permalänk
Medlem

Kul läsning, håller faktiskt för närvarande på och drar igenom Plutonia på Ultra Violence (skippar Nightmare, blir bara att man rushar igenom spelet, speciellt när det är proppat av Arch Viles) och förvånas för tusende gången över att få FPS ens kommer i närheten när det kommer till spelglädje, alla år som gått till trots. Doom blir aldrig gammalt

Som föregående skribent tipsar om, så finns det gott om Doom-motorer för moderna OS. Utöver Legacy (som är bäst om man vill komma så nära originalet som möjligt, min favorit) och ZDoom (som tillåter avancerad scripting, och därmed tämligen ambitiösa mods, speciellt Brutal Doom är spelvärd) så finns också Doomsday, som ger spelet ett rejält ansiktslyft, samtidigt som det är väldigt enkelt att konfigurera och få igång.

Kan bara rekommendera alla som sitter fast i dagens hålla-i-handen-fps som är långsammare än sniglar med kontaktlim under att testa Doom någon gång

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ska man se det som ett dåligt tecken gällande Carmacks stöd för Occulus Rift?
(ID är/var kungar, men de har inte alltid satsat på rätt hästar..)

Kul läsning! Doom är för mig (och nog för ganska många andra) spelet som fick en att verkligen se PC:n som en legitim spelplattform!

Det var Doom som fick mig att börja spela PC. Senare fick Total Annihilation och Quake 2 igång mig och brorsan att på allvar börja spela över nätverk.
Det var back in the days då man hade BNC-anslutningar och IPX-protocol!

Stort tack till ID Software och Cavedog för min uppfostran!

Permalänk
Medlem

Jaja 1994 då va jag 2 år gammal en lite snorungen va man då, så de kommer jag inte ihåg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis satt på KTH i Visby och spelade Doom hösten 1994 dels mot varandra och coop. Det var så bra tyckte man då och på den tiden var det sannolikt det.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Legendariskt spel, har själv spenderat många timmar med det. Finns väl inte många moderna FPS spel som har liknande gameplay i dagens läge, Serious Sam, Hard Reset, ROTT och det nya Shadow Warrior är väl kanske de enda, eller?
Hur som helst, här kommer lite intressanta tankar om varför Doom var och fortfarande är så bra, även efter alla dessa år:

http://vectorpoem.com/news/?p=74

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig hur häftigt man tyckte Doom var på den tiden, samma med Wolfenstein Väcker fina minnen det här!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

IDDQD

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Hur som helst, här kommer lite intressanta tankar om varför Doom var och fortfarande är så bra, även efter alla dessa år:

http://vectorpoem.com/news/?p=74

Jepp, intressant även om det mesta där egentligen är ganska självklart. Att inte fler spelutvecklare tagit till sig lite av de koncepten i modern tid är för mig nästan oförståeligt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Brutal Doom

Alla som har möjlighet bör testa modden Brutal Doom asap.
Nostalgi + (ännu mer) blod och gore! En ny version av modden släpps förhoppningsvis i dagarna. Trailer i länken nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=89iszJNcKQw

Laddas ner här: http://www.moddb.com/mods/brutal-doom

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man körde mot kompisarna över modem. Först fick man ringa till kompisen och säga att man skulle ringa upp honom med modemet om 5 minuter.

Det slutade ändå alltid med att nån i familjen lyfte på telefonen så anslutningen tappades.
Dagens ungdomar som läser detta kan nog inte ens föreställa sig hur primitivt det var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Jaja 1994 då va jag 2 år gammal en lite snorungen va man då, så de kommer jag inte ihåg.

20-21 år gammal? Du har ett par år kvar att vara snorunge.

OnT: Jag minns när man satt i högstadiekompisens källare och spelade Doom över nätverk på hans och hans äldre brors datorer. Det var tider det och hur man förundrades över den häpnadsväckande 3D-grafiken. Minns fortfarande (går det någonsin att glömma det?) soundtracket till E1M1!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Var det i Doom vi första gången fick se cl_bobup? Det var ju ganska innovativt i så fall för för att öka "spelkänslan". Det här med att man kan undvika projektiler är ju lite intressant, det gör ju spelet roligare oavsett om det är realistiskt eller inte.

Helt klart är det i alla fall att ID har varit betydelsefulla däremot måste jag påstå att Quake ett var viktigare. Doom var mer en försmak av vad som komma skulle. Var nog ett av dom första spelet man körde via IPX med och banade vägen för multiplayer till folket! Warcraft 1 hade med IPX men det kom väl lite senare och strax efter det blev det TCP/IP.

Fanns det några andra kända spel som erbjöd MP via IPX?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mnemozyne:

Fanns det några andra kända spel som erbjöd MP via IPX?

StarCraft! TCP/IP kom inte förrens en av de sista uppdateringarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mnemozyne:

Fanns det några andra kända spel som erbjöd MP via IPX?

Skrivet av Emil Å:

StarCraft! TCP/IP kom inte förrens en av de sista uppdateringarna.

Duke Nukem 3D var väl ytterligare ett känt spel som erbjöd multiplayer över IPX?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Fanns det några andra kända spel som erbjöd MP via IPX?

Skrivet av emilakered:

StarCraft! TCP/IP kom inte förrens en av de sista uppdateringarna.

Skrivet av Überklass:

Duke Nukem 3D var väl ytterligare ett känt spel som erbjöd multiplayer över IPX?

Hela Command & conquer-serien av Westwood erbjöd MP endast via IPX, inklusive expansioner. Ja, kanske inte Generals, men den räknas inte... Det blir ändå fram till år 2001 där. Någon entusiast lyckades till sist göra ett tillägg för att möjliggöra TCP/IP i Tiberian sun och Red alert 2. En ini-fil på några dussin kilobyte...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av nanosec:

IDKFA

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Kult!!! Det var doom som fick mig att fortsätta med fps från id software resten av mina unga år!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av malici0us:

chojin, toosad flyboy... också fina minnen från ett annat kult-spel

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk

En snygg tjej tog med mig ner i hennes källare och visade det här spelet. Hon lärde mig att spela med musen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

En snygg tjej tog med mig ner i hennes källare och visade det här spelet. Hon lärde mig att spela med musen...

Go on..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av emilakered:

StarCraft! TCP/IP kom inte förrens en av de sista uppdateringarna.

Man tänkte ju inte så mycket på det, till skillnad från andra spel står det ju bara "connect to battlenet". Då kanske det även var på samma sätt i Diablo ett med i så fall.