Hårddisk för spel, vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Hårddisk för spel, vad ska jag köpa?

Funderar på 2tb WD Red men det står att de är för NAS främst verkar det som. Ändå verkar de vara populära på webhallen?

är WD Red ett bra köp för en hårddisk att installera spel på?

ser att det finns blue också, vad är skillnaden mellan färgerna?

Permalänk
Skrivet av dammskog:

Funderar på 2tb WD Red men det står att de är för NAS främst verkar det som. Ändå verkar de vara populära på webhallen?

är WD Red ett bra köp för en hårddisk att installera spel på?

ser att det finns blue också, vad är skillnaden mellan färgerna?

Svart, Röd, Grön, Blå
Varje färg är utsedd för olika ändamål.

t.ex
Svart Är till för att ha på 24/7 och håller längre

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Svart Är till för att ha på 24/7 och håller längre

Svart = prestanda
Grön = strömsnål
Blå = blandning av svart och grön
Röd = raid, nas, 24/7

Permalänk
Medlem

2TB med spel... herre jösses. Träna på att rensa skräp ibland.
Köp en rejäl SSD istället och håll självdisciplin med vad som ska finnas där.

Är mitt förslag.
Vanliga diskar är bra som ren lagring.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Funderar på 2tb WD Red men det står att de är för NAS främst verkar det som. Ändå verkar de vara populära på webhallen?

är WD Red ett bra köp för en hårddisk att installera spel på?

ser att det finns blue också, vad är skillnaden mellan färgerna?

Svart eller blå ska du ha. Grön och röd är 5200 RPM och därmed långsammare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Svart = prestanda
Grön = strömsnål
Blå = blandning av svart och grön
Röd = raid, nas, 24/7

Se där!

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en mekanisk för spel hade jag rekommenderat en 1TB Black. Som Pappy skrev så skadar det inte att rensa, sällan man spelar speciellt mycket spel på en och samma gång.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Se till att ha en fläkt framför black disk annars så lär du inte få diskras lika snabbt. Men Som tidigare sakt en 256 gb samsung 840 pro eller en vanlig 840 är att rekommendera. Men måste du ha disk skulle jag köra billigaste 7200rpm disken tex seagate har väll en 2 tb för under 1000

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

ok
tack för alla svar

kör nog på en 250 gb samsung SSD iallafall. Problemet är att spel som jag moddar snabbt äter upp en massa lagring och det är spel som jag vill ha installerade hela tiden. Tre spel kan ta upp 70 gb och jag kände att 120 var för lite men priserna på 250 ser ut att ha gått ner sen jag kollade sist.

Permalänk
Inaktiv

För spel ska du ha SSD för att minimera laddningstider. Köp en på ca 250gb, har själv en Samsung och den huserar just nu 24 spel (+random skräp)i mitt Steambibliotek, och det är verkligen mer än vad jag behöver.

Köp inte en vanlig seg hårddisk, det förlorar du på.

Permalänk
Medlem

någon som haft erfarenhet av att flytta moddade fallout 3, New Vegas och Skyrim till SSD

är det smärtfritt eller måste man intallera om allt?

Permalänk
Medlem

WD hit, WD dit, black eller röd hurr hurr.
Är deras diskar verkligen så bra? jag har enbart haft problem med WD diskar. Mina Hitatchi, Samsung och Seagate diskar har fungerat ypperligt. Det är totalt 5 st WD diskar som dött för mig nu. Och 3 av dom dog under en tid när jag varken hade högtalare eller någonsin flyttade på datorn (så vibrationer gjorde det inte). Min WD black är den ända som levar idag. Dyr, seg, ljudlig och varm. Vet inte varför jag köpte den så här i efterhand när mina samsung spinpoint F3 var både billigare, snabbare, tystare och svalare. Har dom inte blivit bättre på senare år så rekommenderar jag vad som helst men inte WD.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

WD hit, WD dit, black eller röd hurr hurr.
Är deras diskar verkligen så bra? jag har enbart haft problem med WD diskar. Mina Hitatchi, Samsung och Seagate diskar har fungerat ypperligt. Det är totalt 5 st WD diskar som dött för mig nu. Och 3 av dom dog under en tid när jag varken hade högtalare eller någonsin flyttade på datorn (så vibrationer gjorde det inte). Min WD black är den ända som levar idag. Dyr, seg, ljudlig och varm. Vet inte varför jag köpte den så här i efterhand när mina samsung spinpoint F3 var både billigare, snabbare, tystare och svalare. Har dom inte blivit bättre på senare år så rekommenderar jag vad som helst men inte WD.

Alla mina WD lever idag, men mina gamla Samsung Spinpoint (F1?) var bedrövliga.
Vi kan alla ha otur, behöver inte betyda ett dugg.

Jag körde moderkort från ASUS under många år, tills jag hade två irad som gick sönder.
Då gick jag över till MSI och kommer antagligen köra på dom tills nå liknande händer...