Klona Windows från HDD till SSD.

Permalänk
Medlem

Klona Windows från HDD till SSD.

Hejsan!

Skall strax köpa mig en SSD, och då undrar jag, klonas endast Windows över, eller följer allt man har på hårddisken med?

Man kan ju inte lika gärna överför 500GB till en SSD med 250GB lagringskapacitet..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Du kör windows. Med alla ruttnande register och annat bröte är det nog dax för ominstallation iaf.
Ha kvar all lagring på disken, OS och spel/apps som används ofta till SSDn.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Så här gör du
1. Hitta din nyckel genom något program(googla) eller om ni har den nerskriven någonstans.
2. Följ denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/1...-ett-usb-minne
3. Koppla ut HDD. Ändra till ACHI i BIOS
4. Installera OS mha USB stickan som du gjorde i steg på SSD.
5. Koppla in HDD igen.
6. Ändra så att din SSD blir först i boot order menyn.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Så här gör du
1. Hitta din nyckel genom något program(googla) eller om ni har den nerskriven någonstans.
2. Följ denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/1...-ett-usb-minne
3. Koppla ut HDD. Ändra till ACHI i BIOS
4. Installera OS mha USB stickan som du gjorde i steg på SSD.
5. Koppla in HDD igen.
6. Ändra så att din SSD blir först i boot order menyn.

Är det bara jag, eller länkade du till en artikel för en kylare från 2006?^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Hejsan!

Skall strax köpa mig en SSD, och då undrar jag, klonas endast Windows över, eller följer allt man har på hårddisken med?

Man kan ju inte lika gärna överför 500GB till en SSD med 250GB lagringskapacitet..

Vid kloning skapas normalt en exakt kopia. De, ibland, medföljande kloningsverktygen är inte så passa avancerade att de kan filtrera data. För det får man investera i betalvarianter som t.ex. Paragons Drive Copy, den kan filtrera bort växlingsfil, hibernate, pre-/superfetch, *.tmp osv.

Ett alternativ kan vara att du gör en backup på rena filer till en extern USB disk. Klonar ditt OS, formaterar din gamla 500 GB HDD och lägger tillbaka dina filer.

Jag har gjort liknande och flyttat katalogerna Hämtade filer, Musik och Filmer till en (i det här fallet) egen SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Klona helst inte operativsystemet när du går från hdd till ssd. Installera om datorn för bästa prestanda och livslängd på din ssd.
nu har jag ingen källa att hänvisa till men när jag var på g att byta ut min till en ssd så halkade jag över en ganska djupkgående förklaring över varför du ska installera om windows när du går från en hdd till ssd. Det handlade i stor om att en ssd slits ut i förtid och får sämre prestanda när man klonar från en hdd då disken hittas fel av operativet. Installerar man däremot om så kommer rätt saker hända och din ssd disk får bäst chanser att fungera optimalt. Exakt vad som gjorde skillnad kommer jag inte ihåg så jag kan inte gå in tekniskt vad som händer.

Jag själv ville inte chansa i alla fall så jag köpte förslaget att installera om datorn.

Kanske någon mer insatt kan förklara exakta skillnaderna.

Jo och som redan nämnts också, glöm inte att ändra till ACHI i BIOS också, det är primärt för prestandavinst också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jahopp, då kör jag på en ren ominstallation, tack i alla fall!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Klona helst inte operativsystemet när du går från hdd till ssd. Installera om datorn för bästa prestanda och livslängd på din ssd.
nu har jag ingen källa att hänvisa till men när jag var på g att byta ut min till en ssd så halkade jag över en ganska djupkgående förklaring över varför du ska installera om windows när du går från en hdd till ssd. Det handlade i stor om att en ssd slits ut i förtid och får sämre prestanda när man klonar från en hdd då disken hittas fel av operativet.

Det som möjligen kan vara ett problem är sk aligment - ett problem som är relativt sällsynt idag i.o.m. att detta justeras vid installation fr.o.m. Windows 7 (Vista?). Annars finns det såklart verktyg för detta, och justeringen görs innan kloning.
Aligment innebär praktisk att söktiderna ökar (ett problem på HDD men marginellt på en SSD) och att det skrivs till två block i stället för ett. Även detta ett akademiskt problem eftersom den beräknade livslängden på en SSD idag är avsevärt längre än för en HDD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Är det bara jag, eller länkade du till en artikel för en kylare från 2006?^^

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
Var nog den här artikel han menade. Titta först på slutet av artikeln för den kan intressera vissa av er innan ni följer guiden.

Permalänk
Medlem

Utöver det, något bra att veta innan installation?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Utöver det, något bra att veta innan installation?

Tja...
Lättare att redan innan i lugn och ro ladda ned alla drivrutiner, program osv som ska in efteråt så att du slipper stressa efteråt. Spara dom med din backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Är det bara jag, eller länkade du till en artikel för en kylare från 2006?^^

Dafuq? Konstigt xD Nej jag skulle naturligtvis inte länka till den kylaren. Har faktiskt inte den blekaste aning om hur det blev så

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Så här gör du
1. Hitta din nyckel genom något program(googla) eller om ni har den nerskriven någonstans.
2. Följ denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
3. Koppla ut HDD. Ändra till ACHI i BIOS
4. Installera OS mha USB stickan som du gjorde i steg på SSD.
5. Koppla in HDD igen.
6. Ändra så att din SSD blir först i boot order menyn.

EDIT: Ändrade länk

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014