Permalänk
Avstängd

liten fråga om "per core" överklockning

har en i5 2500k oc till 4.4 ghz på alla cores
om man skulle nerclocka 1-3 cores till bottleneck eller lägre skulle man då kunna fräsa upp 1 av dom till mycket högre än 4.4?

oh och kan inte nå högre med min kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av piratkuk:

har en i5 2500k oc till 4.4 ghz på alla cores
om man skulle nerclocka 1-3 cores till bottleneck eller lägre skulle man då kunna fräsa upp 1 av dom till mycket högre än 4.4?

oh och kan inte nå högre med min kylning

Du kan stänga av alla utom en core och klocka den högre ja. Det är så världsrekort uppnås i klockfrekvens.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

och hur mycket skulle jag möjligen kunna krama ur den? vet doc inte om jag vill stänga av alla, men skulle kunna tänka mig å nerklocka dom andra

5?
5.5?
mer?
bara strax över det jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piratkuk:

och hur mycket skulle jag möjligen kunna krama ur den? vet doc inte om jag vill stänga av alla, men skulle kunna tänka mig å nerklocka dom andra

5?
5.5?
mer?
bara strax över det jag har nu?

Omöjligt att säga.

Hade du fått ut runt 5,1 - 5,2 på luft på den hade det varit intressant att prova den under LN2.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av piratkuk:

och hur mycket skulle jag möjligen kunna krama ur den? vet doc inte om jag vill stänga av alla, men skulle kunna tänka mig å nerklocka dom andra

5?
5.5?
mer?
bara strax över det jag har nu?

Om du ens kan minsta hastighet individuellt sådär vill säga. Kolla vad ditt BIOS har stöd för.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT