Krönika: "Ubuntu Edge blev en succé"

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!

Tom jag som är rätt Linux inkompetent skulle kunna tänka mig att testa något liknande.

/C

Permalänk
Medlem

Intressant läsning.

Tycker dock en sak är lite intressant i sammanhanget.
Läst på flera ställen, bla Swec, att Intel kör på Linux Ubuntu på många av deras datorer, dvs i labb m.m.
Sen går Intel ut med att dom letar alternativa OS/plattformar för CPU'er istället för Windows.
Sen ploppar Ubuntu Edge ut från ingenstans.

Förvisso har dom börjat lite med Android nu.
Men Intel+Ubuntu Edge skulle ju kunna vara mer än intressant.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd

jag har mailat dem och föreslagit att de skall starta en ny kanpanj på ubuntu.com, på så sätt slipper de betala 4% i avgift till indiegogo och kan då ta ut ett lägre pris-

indiegogo verkar för övrigt som en mindre seriös sida http://www.indiegogo.com/projects/linca-exiler-smartphone/x/4... jag trodde i min enfald att indiegogo kollade upp projekten men detta verkar inte vara fallet, ifall företaget i fråga inte är etablerat så kan jag inte rekomendera någon att gå in med pengar, kickstarter kollar trots allt företaget innan och kräver att de måste ha försökt finansiera det på andra sätt först, nu när de inte fick in 32 miljoner dollar så behöver de inte betala en krona till indiegogo(som inte är missnöjda då de också fick gratisreklam).

Permalänk
Medlem

Canonical valde att mer eller mindre döda Ubuntu på skrivbordet allt i syfte med denna lansering som trots detta floppade.... Nej, Canonical är Linux värsta motståndare då de med sina resurser driver utvecklingen åt fel håll, men de är inte så stora att de har råd att genomföra sina idéer fullt ut - det kommer att floppa stort tyvärr - inget fel på idén, men felet är att Canonical hanterar open source världen på fel sätt. Trist, men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Canonical valde att mer eller mindre döda Ubuntu på skrivbordet allt i syfte med denna lansering som trots detta floppade.... Nej, Canonical är Linux värsta motståndare då de med sina resurser driver utvecklingen åt fel håll, men de är inte så stora att de har råd att genomföra sina idéer fullt ut - det kommer att floppa stort tyvärr - inget fel på idén, men felet är att Canonical hanterar open source världen på fel sätt. Trist, men sant.

Jag håller med. Har kört Debian i sex år fick lust att testa Ubuntu för några månader sedan. Vilken skillnad! Till det sämre!

Började med 12.01 LTS men den kraschade så efter ett par veckor med den så uppgraderade jag till 13.04. Mycket bättre. Men det var som att gå i en julhandel kl 1645 (Ubuntu) jämfört med att vara på ett universitet på natten (Debian). Körde även Kubuntu/Lubuntu. Tingel-tangel-sprattel:

1. Unity
2. Krim-krams
3. Förstör .deb-miljön för Debian

Nja. Är tillbaks på Debian och njuter av tillvaron.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Suny? Samsong? Nukia? Ericssun?

Xiaomi (som säljer fler smartphones i Kina än vad Apple gör). Sen finns det många andra i samma prisklass från Lenovo, ZTE, Huawei osv om man nöjer sig med qHD eller sämre. Finns t.ex. 3G-mobil från Huawei med 512MB RAM och dubbla kameror för drygt 300 kr inkl frakt till Sverige.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Fick pengarna tillbaka för lurarna jag hade bokat nu. Well, it was worth a try.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fizzdan:

Inte troligt att Android dyker lika fort, du glömmer att Apple gör både hårdvara och mjukvara.... Apple har inte hängt med i hårdvaruracet eller flyttat fram gränserna för mjukvaran.... "det funkar" räcker inte längre...

Skickades från m.sweclockers.com

Apple hade en av de bästa ARM-plattformarna på marknaden med A6 och A6X och den var till och med egen design. Det de inte riktigt hängt med på är trenden med större skärmar på mobilerna. De var i alla fall hyfsat snabba med att släppa en lite enklare och mindre surfplatta som svar på Nexus 7 och det var lyckat för dem då den sålde som smör. Eventuellt på bekostnad av deras större och dyrare modell.

Sen är det inte troligt att Android kommer tappa så fort men det kan gå rätt fort om något skiter sig. Sen är det fortfarande det där med differentiering som börjar bli viktigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väl skrivet! Tack för den goda läsningen! Jag håller helt med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Haha jag kör Ubuntu på en laptop från 2006 och den fungerar mycket bättre än med Windowz.

Samma här, dagliga datorn är en Dell D630 m. docka och två skärmar (oftast). Min installation är 10.04 LTS och laptopen beg. köpt tidigt 2008.

Ubuntu borde göra images till olika populära telefoner och samarbeta med en kinesisk tillverkare för high-end telefoner.
Jag väntar fortfarande på tillbehör som använder de 5 små piggarna på min OneX, m a o lita aldrig på stora mätta tillverkare.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

jag gillar inte Ubuntu, jag kör häldre Fedroa, CentOS eller Linux Mint om jag behöver av nåon anledning en debian platform.
men Ubuntu-Edge låter spännande å de vill jag prova på i en telefon mix av surfplatta och NoteBook.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

nej det blev ju en fail

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de får ordning på QT-porten och äntligen dödar alla GTK3 dependencies ur sin distro. Good riddance!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Xiaomi (som säljer fler smartphones i Kina än vad Apple gör). Sen finns det många andra i samma prisklass från Lenovo, ZTE, Huawei osv om man nöjer sig med qHD eller sämre. Finns t.ex. 3G-mobil från Huawei med 512MB RAM och dubbla kameror för drygt 300 kr inkl frakt till Sverige.

Oj, jag har aldrig hört talats om Xiamoi.
Tydligen så är det ett företag som på väldigt kort tid (tre år) vuxit väldigt snabbt och säljer väldigt mycket telefoner. Dom ska tydligen sälja direkt via sin webbsida istället för via återförsäljare, och således ha bra priser. Sen ska de tydligen släppa uppdateringar varje fredag!

Det låter ju väldigt bra!

Kan man köra stock Android och/eller CyanogenMod så skulle det vara extremt lovande, då vill jag ha en!
Men om det är en nedstängd telefon som inte går att roota, och som man måste köra med deras egen ROM då är det inte lika intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Oj, jag har aldrig hört talats om Xiamoi.
Tydligen så är det ett företag som på väldigt kort tid (tre år) vuxit väldigt snabbt och säljer väldigt mycket telefoner. Dom ska tydligen sälja direkt via sin webbsida istället för via återförsäljare, och således ha bra priser. Sen ska de tydligen släppa uppdateringar varje fredag!

Det låter ju väldigt bra!

Kan man köra stock Android och/eller CyanogenMod så skulle det vara extremt lovande, då vill jag ha en!
Men om det är en nedstängd telefon som inte går att roota, och som man måste köra med deras egen ROM då är det inte lika intressant.

Jag har ägt en Xiaomi M1S i ett år nu och det är en väldigt bra lur. Riktigt prisvärd dessutom. Köpte den för 2000kr när det begav sig. Är också väldigt nöjd med MIUI. Enda negativa är att det ej finns multi-lang till min lur just pga en för liten system partition. Men de nyare lurarna har detta. Ja man kan roota dessa och köra en portad CyanogenMod.

Har dragit iväg ett PM till dig med återförsäljaren jag använde mig av samt andra om du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Oj, jag har aldrig hört talats om Xiamoi.
Tydligen så är det ett företag som på väldigt kort tid (tre år) vuxit väldigt snabbt och säljer väldigt mycket telefoner. Dom ska tydligen sälja direkt via sin webbsida istället för via återförsäljare, och således ha bra priser. Sen ska de tydligen släppa uppdateringar varje fredag!

Det låter ju väldigt bra!

Kan man köra stock Android och/eller CyanogenMod så skulle det vara extremt lovande, då vill jag ha en!
Men om det är en nedstängd telefon som inte går att roota, och som man måste köra med deras egen ROM då är det inte lika intressant.

Det ska finnas stock-Android även om de flesta inte vill köra det. Sen säljer man även via återförsäljare...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

En poäng med detta system är att företaget inte ligger i USA och därmed har egen ingång för NSA (UK kanske inte är bättre iofs). Sedan kanske de inte tänkte haka på trenden med att man måste registrera sig för att installera någon app likt alla andra system (Apple, Google, MS)?
Jag tror ett system som inte är så utlämnande med tanke på personlig integritet definitivt har en plats på marknaden. Frågan är om det var den vägen de tänkte gå?

Permalänk
Medlem

Synd att det inte blev något, var sugen på att köpa en sådan...

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning. Gav mig helt nya perspektiv. Fortsätt ha krönikor på swec!

Visa signatur

Intel E8500 @ 3,7 GHz| BFG GeForce 9800GTX+ OC 512MB DDR3 | ASUS P5E3 iX38 | Corsair TW3X4G1333C9DHX 2x2048MB DDR3 1333MHz