Permalänk

AHCI?

Hej,

Jag har googlat en massa och förstår vad AHCI är (hoppas jag).

Till saken. Har beställt nytt MB och CPU och, för första gången(!), en SSD.

Har läst att man skall enablea ACHI i BIOS innan man installerar OS.

Hur gör jag detta? Ponera att jag sitter med alla nya komponenter i datorn och skall göra en ny installation av Windows på SSDn, och vill självklart köra ACHI. Hur skall jag göra?

En andra fråga. Jag har en HDD i nuvarande datorn som jag inte kommer åt pga trasig BIOS flashning. Kan jag på något sätt komma åt det som är på den när jag väl är klar med nya installationen på SSDn? Måste man formatera den för att ändra ifrån IDE? (antar bara att den är i IDE eftersom jag aldrig haft någon aning om detta tidigare.

Tacksam för svar! Ledsen om det är noobiga frågor.

Permalänk
Medlem

du ändrar från ide till ahci i bios.
bara leta igenom alla menyer där så hittar du det.
sen bara starta windows installationen.

det ska bara vara att koppla i den efter att du installerat windows på din ssd.
så det ska bara vara att tuta och köra.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Skrivet av Razor199:

det ska bara vara att koppla i den efter att du installerat windows på din ssd.
så det ska bara vara att tuta och köra.

Menar du den gamla HDD då? Om den är "körd" i IDE behöver den inte formateras då för att pluggas in när det är ACHI? Eller det kanske inte finns något som helst minne av det på HDD förstås, sry, är verkligen usel på sånt här! Stå ut med mig!

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte men och jag har inte använt någon dator med UEFI, normalt brukar man ju kunna spamma lite på delete eller någon annan knapp för att komma in i BIOS. Var man kan finna AHCI där vet jag inte. Om man visste vad det var för moderkort eller bios kanske det går att söka upp. Men annars är det väl bara att leta runt i menyerna?
Om du tittar runt på saker som rör diskarna/kontrollrarna för dem kanske?
"Advanced Host Controller Interface" kan ju kanske stå med. Eller att det går att välja under SATA eller något.

Din gamla hårddisk har inte SATA-anslutning?
Du skall väl inte behöva formattera om den, det finns väl två olika partitionsstandarder nu tror jag men jag skulle tro att en dator som har bootat från en disk med det ena ändå kan hantera den andra så det är nog lugnt. Fast på dagens datorer har man ju ingen IDE-anslutning så det vore väl bra att skaffa eller låna säg någon USB-kabinett som kan ta IDE-diskar av någon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSoftMachine:

Menar du den gamla HDD då? Om den är "körd" i IDE behöver den inte formateras då för att pluggas in när det är ACHI? Eller det kanske inte finns något som helst minne av det på HDD förstås, sry, är verkligen usel på sånt här! Stå ut med mig!

Självklart behöver du inte be om ursäkt för någonting alls och får vara hur okunnig som helst, det är ju därför man frågar. Av någon annans svar verkar det ju som att IDE och AHCI är motsättningar relativt varandra så det kanske inte rör anslutningen då, men de långa svarta med platta oftast gråa kablar kallades ju IDE.

Vad gäller hårddiskar och datorer i största allmänhet så hade jag bara provat. Kan du väl koppla in den (säg att den har SATA-anslutning) så tror jag att den fungerar och oavsett lär du ju få veta :), ompartitionerna eller formattera den bara inte utan att verkligen veta om det inte skulle gå omedelbart

Permalänk
Skrivet av aliquise:

Självklart behöver du inte be om ursäkt för någonting alls och får vara hur okunnig som helst, det är ju därför man frågar. Av någon annans svar verkar det ju som att IDE och AHCI är motsättningar relativt varandra så det kanske inte rör anslutningen då, men de långa svarta med platta oftast gråa kablar kallades ju IDE.

Vad gäller hårddiskar och datorer i största allmänhet så hade jag bara provat. Kan du väl koppla in den (säg att den har SATA-anslutning) så tror jag att den fungerar och oavsett lär du ju få veta :), ompartitionerna eller formattera den bara inte utan att verkligen veta om det inte skulle gå omedelbart

OK! Ska prova mig fram, är så mycket olika saker som jag överhuvutaget inte har koll på vad det gäller datorer och detta är en av dom.

Ännu en jättelöjlig fråga, kanske den som känns mest aktuell när det andra visar sig allteftersom. Men går det alltså att, när jag byggt ihop datorn, att installera drivrutiner till moderkortet och sedan gå in i BIOS för att göra ändringar INNAN jag installerar Windows? är det något speciellt man måste göra för att lyckas med detta? Är det normalt att göra så?

EDIT: Jag har alltid bara gjort det som står på skärmen liksom "stoppa in skiva A . . . stoppa in skiva B" osv : )

Permalänk

Hittade nu att man kunde ändre till ACHI efter att man installerat windows, verkar förhållandevis enkelt! Till och med en guide på svenska!

Permalänk
Skrivet av TheSoftMachine:

Hej,

Jag har googlat en massa och förstår vad AHCI är (hoppas jag).

Till saken. Har beställt nytt MB och CPU och, för första gången(!), en SSD.

Har läst att man skall enablea ACHI i BIOS innan man installerar OS.

Hur gör jag detta? Ponera att jag sitter med alla nya komponenter i datorn och skall göra en ny installation av Windows på SSDn, och vill självklart köra ACHI. Hur skall jag göra?

En andra fråga. Jag har en HDD i nuvarande datorn som jag inte kommer åt pga trasig BIOS flashning. Kan jag på något sätt komma åt det som är på den när jag väl är klar med nya installationen på SSDn? Måste man formatera den för att ändra ifrån IDE? (antar bara att den är i IDE eftersom jag aldrig haft någon aning om detta tidigare.

Tacksam för svar! Ledsen om det är noobiga frågor.

du kan ju ändra det i registry senare ifall du glömmer, men då måste du starta om datorn gå in i bios och ändra IDE till AHCI och boota så tankar datorn inställningarna om du har internet.

Skrivet av Razor199:

du ändrar från ide till ahci i bios.
bara leta igenom alla menyer där så hittar du det.
sen bara starta windows installationen.

det ska bara vara att koppla i den efter att du installerat windows på din ssd.
så det ska bara vara att tuta och köra.

precis som ovan annars!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Kan nog säga som så alla nyare moderkort har inga Ide platser, vilket gör det att det oftast orginal är instält med achi i bios , men försäkerhetsskull kan man kolla detta under bios delen som har med hd devices att göra.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du ändå ha nytt OS (SSD) på gång så behöver du inte bry dig om din gamla disk som ju är med ditt gamla OS, och ja den kommer att fungera även om du byter till IDE i UEFI. Dessutom är ju alla dagens HDD:ar IDE, men med olika kopplingar/kontakter och överföringssätt, dvs PATA och SATA, parallell och seriell. Det är lätt att missuppfatta vad som är vad med dessa protokoll.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Exakt varför vill du använda ACHI?

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willekillen:

Exakt varför vill du använda ACHI?

Därför att detta blir optimalt iom att TS kommer att använda SSD med allt detta innebär för dess prestanda, och ja jag vet att detta (TRIM) kan implementeras i IDE-läget men nu är det ju inte så i windows.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Exakt varför vill du använda ACHI?

Emulated IDE stödjer inte ett flertal funktioner såsom NCQ (eller hotswapping) vilket möjliggör snabbare och effektivare hämtning av slumpad data.

Utan NCQ hämtas data i ordningen 1, 2, 3, 4, 5. Med NCQ kan data hämtas i 1, 3, 5, 2, 4 - om detta blir snabbare. Det är speciellt viktigt för SSD enheter, då dessa är tungt byggda runt möjligheten att ladda från flera positioner samtidigt. De kan i vissa tillfällen ladda 2 stycken (eller fler) filer samtidigt - i stället för att behöva ta de en och en.

AHCI är SATA's "Native" läge. Äldre moderkort startar i IDE läge dock på grund av att Windows XP inte stödjer AHCI, utan kräver att drivrutiner laddas in innan installation.