Samsung Ativ Q kan stoppas till följd av patenttvist

Permalänk
Melding Plague

Samsung Ativ Q kan stoppas till följd av patenttvist

Lanseringen av Samsungs hybriddator Ativ Q kan stoppas efter en patentkonflikt som berör möjligheten att använda flera operativsystem på samma enhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur i helvete har någon lyckats ta patent på att kunna köra flera operativsystem på samma enhet?? Detta är befängt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dags igen då...*suck*

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ja folk försöker ju ta patent på mänskliga gener så varför inte...

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Men att köra flera os är väl knappast något nytt?
Hur i hela kan någon petentera det så att det inte inefattar windows och osx?

Ganska länge sedan dessa patenttvister tog dessa bråk för långt men ändå lyckas dom pressa det längre för var gång.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Sötast

Det är knappt jag rycker på axlarna längre åt en sån här nyhet...

Format World: /q /y

Permalänk

Bara att släppa enheten initialt utan den funktionen då tycker jag. Om de löser det så får det komma som en uppdatering senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Ja folk försöker ju ta patent på mänskliga gener så varför inte...

Ja som tur är gick inte det igenom

Skrivet av Ozzed:

Hur i helvete har någon lyckats ta patent på att kunna köra flera operativsystem på samma enhet?? Detta är befängt!

Ja det är hur konstigt som helst.

Permalänk
Medlem

Jahopp, hoppas det finns tillräckligt med vett här i världen för att denna konflikt försvinner illa kvickt.

Var ju i mina ögen en av dom klart mest intressanta datorerna på flera år och högt upp på "ha begärs listan":/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle vara intressant att se hur patentet är utformat. Att köra flera OS samtidigt, även om det är dolt för användaren, är inget ovanligt. Hur gör detta patent distinktion mellan t ex att ett kontrollerkort kör ett OS eller virtuella installationer med ett annat host OS?

Permalänk
Medlem

man kan visst ha patent på allt möjligt... helt sjukt detta...

Man kan bli rik på detta om man e smart... komma på så många skitsaker som möjligt och skicka in för patent sen stämma alla jävlar som försöker med något av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det skulle vara intressant att se hur patentet är utformat. Att köra flera OS samtidigt, även om det är dolt för användaren, är inget ovanligt. Hur gör detta patent distinktion mellan att t ex att ett kontrollerkort kör ett OS eller virtuella installationer med ett annat host OS?

Ja. De flesta tillverkare har ju något slags "recovery" system som rekt tekniskt är att betrakta som ett ytterligare operativsystem, så hur i hela friden det här har gått till begriper jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Circular transportation facilitation device

Om folk tycker att det är långsökt att ta patent på att ha flera OS på samma enhet.
Ta en titt på detta:
Circular transportation facilitation device

Nu är detta visserligen inte ett medvetet seriöst patent men det är ett giltigt patent!

Permalänk
Inaktiv

Otroligt....

Permalänk
Medlem

Jag tänker ta patent på idén "att tjäna pengar". Så varje gång du tjänar pengar kan jag hävda att tjäna pengar minsann var min idé och du måste betala.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag tänker ta patent på idén "att tjäna pengar". Så varje gång du tjänar pengar kan jag hävda att tjäna pengar minsann var min idé och du måste betala.

Då tar jag patent på att ta patent, så varje gång någon utnyttjar ditt patent måste du endå betala royalties till mig eftersom du tagit patent på att tjäna pengar genom att ta patent på det, som jag har patent på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Ja folk försöker ju ta patent på mänskliga gener så varför inte...

Skrivet av matnojje:

Ja som tur är gick inte det igenom.

I USA är det fullt lagligt att ta patent på gener som man lyckats identifiera egenskaper hos vilket hindrar konkurrenter att utföra forskning på och ta fram mediciner. Jag vet inte hur det är i Europa men googlar man på ämnet så verkar det vara huggsexa på att ta patent på gener även här(?).

OnT: Artikeln säger inte på vilket sätt Samsungs dubbla OS inkräktar på patentet. Det skulle kunna sprida lite ljus över saken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Dom borde ta bort mjukvarupatent de bara hämnar utveckligen, hämnar konkurrens och bromsar ekonomin.

Dual-boot har man ju kunnat göra i 100 år. Knappast något nytt, hur fan kan det finnas patent på det?
Jävla patenttroll!

Permalänk
Medlem

56 percent of all patent lawsuits are made by patent trolls

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Men suck, hur kan sådana här patent ens gå igenom...

Permalänk
Medlem

Med samma logik borde man kunna stämma någon för dubbelmoral då. USA, känn er hotade.

Edit: I efterhand ifrågasätter jag min egen logik och relevans i detta. Måndagar...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Om jag förstår artikeln rätt så är verksamheten som beskrivs närmast att jämföra med sådan där beskyddarverksamhet som restauranger kan råka ut för.
-Betala oss, för det blir dyrare och jobbigare om du inte gör det!

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då tar jag patent på att ta patent, så varje gång någon utnyttjar ditt patent måste du endå betala royalties till mig eftersom du tagit patent på att tjäna pengar genom att ta patent på det, som jag har patent på.

Man kanske ska ta patent på att leva, så om en ny person föds så kan jag stämma föräldrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då tar jag patent på att ta patent, så varje gång någon utnyttjar ditt patent måste du endå betala royalties till mig eftersom du tagit patent på att tjäna pengar genom att ta patent på det, som jag har patent på.

Men betyder inte det att du tjänar pengar, och därav måste betala royalty till honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Men betyder inte det att du tjänar pengar, och därav måste betala royalty till honom?

Men hans möjlighet att kräva royalties av mig borde ju vara liten eftersom jag har patent på att ta patent, och om han vill patentera sin princip att tjäna pengar så bryter ju han mot mitt patent om han inte betalar royalties och då går det ju inte.

Äh! Vi låter Lucy Koh reda ut det så kan vi stämma varandra på varsin miljard och låta skattebetalarna stå för hela kalaset. Man får inte vara dum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag tänker ta patent på patenttrollning så får alla patenttroll betala avgift till mig

Permalänk
Medlem

Enda produkt detta år som jag varit det minsta intresserad av. Det fattades bara det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLaD:

Enda produkt detta år som jag varit det minsta intresserad av. Det fattades bara det här...

Instämmer!
solklart

Vill dessutom ha möjlighet att snabbdocka den med fullskärm och tangentbord.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då tar jag patent på att ta patent, så varje gång någon utnyttjar ditt patent måste du endå betala royalties till mig eftersom du tagit patent på att tjäna pengar genom att ta patent på det, som jag har patent på.

Fast då tjänar ju du pengar och måste betala mig royalties eftersom jag har patent på att tjäna pengar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en patenttvist på dubbla operativ precis. Det handlar om hur mycket royalties Samsung ska betala för Android till MS. De har redan färdiga förhandlingar för sina mobilplattformar och windows licenser för datorer men det här är den första datorn av sitt slag som har båda samtidigt därför måste dom förhandla om nya royalties eftersom det är en helt unik produkt.

Microsoft vill såklart ha mer betalt men då måste Samsung börja om från början i planstadiet och räkna om utgifter mot inkomster och om det blir för dyrt helt planera om marknadstavlan till vilka produkten ska rikta sig emot. I början var det tänkt att riktas mot studerande och mellansegmentet och hålla kostnader nere på den nivån. Men det kanske inte längre blir möjligt nu.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer