Blir tokig snart.. NAS strul.

Permalänk
Medlem

Blir tokig snart.. NAS strul.

Komponeneter: NAS: Dlink DNS325 ; Router Dlink 655
operativsystem, WIN8 ; Antivisrus McAffe.
Jag har fått igång NAS:en, jag hittar den från jobbet, via Android- telefonen samt grabbens dator med gamla hederliga XP, där jag har NAS:en som enhet O:.
Men i min dator med WIN 8 får jag inte till det. Höger klickar på "Datorn" , anslut nätverksenhet. Men jag hittar inte NAS:en där. Jag vill få den som en enhet, där jag kan dra o släppa filer.
Antar att det är någon form av brandvägg som strular/Blockerar, men vart hittar jag dessa inställningar?
Tilläggas att jag är helt ny med WIN8 och McAffe. Kör XP o vista, samt norton....

Permalänk

Ledsen att inte kunna hjälpa, men jag har samma problem under win8 med min Synology ds212. Alla win7 burkar mappar enkelt upp nasen. Inte min nya win8-maskin. Det går att gå in via browsern, och typ va 20:e gång hittar synology assistant nasen, men det går inte att mappa upp någon av de delade foldrarna.

Är det win8 som är boven? Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Om ni testar det gamla tricket att skriva \\192.168.0.IP i kör fältet, får ni upp den då? Det kan ju vara smart att sätta upp fasta DHCP leases i routern som kör DHCP så att IP för alla enheter alltid är konstant. Sedan kan man montera nätverksdisk i windows 8 även om wins eller dns strular.

Permalänk
Medlem

Secure Negotiate är nog boven, testa att inaktivera den. känner ni er inte bekväma med powershell så kan ni göra detta lika bra direkt i regedit

http://support.microsoft.com/kb/2686098

"This problem is caused by the "Secure Negotiate" feature that was added to SMB 3.0 for Windows Server 2012 and Windows 8. This feature depends upon the correct signing of error responses by all SMBv2 servers, including servers that support only protocol versions 2.0 and 2.1. Some third-party file servers do not return a signed error response. Therefore, the connection fails."

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…