Permalänk

Hjälp en vilsen klockare!

Hej, sitter konfunderad med ett MSI-moderkort och ska precis börja överklocka min CPU. Jag har bara klockat GPU tidigare, och mitt moderkorts BIOS är lite överväldigande när man inte är så van.

Om någon skulle orka så skulle jag vara väääldigt tacksam om denne kunde skriva upp de inställningar som jag behöver ändra i BIOS för att komma igång, innan jag höjer multiplier och v-core.

Jag har även ett annat problem, jag har märkt att jag inte kan öka multipliern mer än till 38, och v-core har bara tre alternativ? Ja ja, om någon till och börja med orkar skriva vilka inställningar som tar vi en sak åt gången!

EDIT: Jag kom på en sak till som jag undrar; var hittar jag inställningen där jag kan välja om jag vill behålla överklockningen när datorn startar om? Eftersom det antagligen är smartast att lämna den gamla överklockningen om den är instabil.

Nuvarande inställningar (standard):

Permalänk
Entusiast

Om du bara vill nå en "causual" överklockning som 4.4GHz (Kanske är i överkant på Ivy Bridge, vad vet jag) så handlar det egentligen bara om multiplier och spänning. Förutom att ändra LLC till High/Very High vid behov.

Min 4.5GHz överklockning på min CPU är endast gjord med spänningsändring och multiplierändring samt LLC på High har jag för mig.
Jag tror att LLC gör så att sin spänning inte åker upp och ner om den gör det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Narcissisten:

#12616980

Du berättar inte Vilket moderkort det handlar om.
Kan det vara MZI Z77mA - S01?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Om du bara vill nå en "causual" överklockning som 4.4GHz (Kanske är i överkant på Ivy Bridge, vad vet jag) så handlar det egentligen bara om multiplier och spänning. Förutom att ändra LLC till High/Very High vid behov.

Min 4.5GHz överklockning på min CPU är endast gjord med spänningsändring och multiplierändring samt LLC på High har jag för mig.
Jag tror att LLC gör så att sin spänning inte åker upp och ner om den gör det.

Det stämmer ganska bra. skulle kanske säga 4.0GHz-4.5GHz beroende på hur långt man vågar och kan med kylning etc.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Om du bara vill nå en "causual" överklockning som 4.4GHz (Kanske är i överkant på Ivy Bridge, vad vet jag) så handlar det egentligen bara om multiplier och spänning. Förutom att ändra LLC till High/Very High vid behov.

Min 4.5GHz överklockning på min CPU är endast gjord med spänningsändring och multiplierändring samt LLC på High har jag för mig.
Jag tror att LLC gör så att sin spänning inte åker upp och ner om den gör det.

Jag hittar inte LLC överhuvudtaget. Målet är väl kanske 4,2 - 4,4 ghz, men kan som sagt endast öka multipliern till 38? :/

Skrivet av DavidtheDoom:

#12616980

Du berättar inte Vilket moderkort det handlar om.
Kan det vara MZI Z77mA - S01?

Jag har läst guiden, dock står det inte så mycket specifikt om just vilka inställningar som ska ställas in inför överklockningen.
Just nu vet jag inte exakt vilket moderkort det är, jag kan ta reda på det imorgon!

Permalänk
Avstängd

Du verkar ju ha OC genie på moderkortet, så om du vill slippa riktigt lätt undan med en lite mindre klockning, så tryck på OC genie knappen och restarta datorn
Fungerar alldeles utmärkt, dock har oc genien en tendens att skruva upp volten lite onödigt högt.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Du verkar ju ha OC genie på moderkortet, så om du vill slippa riktigt lätt undan med en lite mindre klockning, så tryck på OC genie knappen och restarta datorn
Fungerar alldeles utmärkt, dock har oc genien en tendens att skruva upp volten lite onödigt högt.

Skulle det fungera att dra på OC Genie II, restarta datorn och sedan gå in och dra ner volten steg för steg så länge det är stabilt? Eller kan man inte ändra inställningarna om man har den i OC Genie-läge?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Narcissisten:

Jag hittar inte LLC överhuvudtaget. Målet är väl kanske 4,2 - 4,4 ghz, men kan som sagt endast öka multipliern till 38? :/

Jag har läst guiden, dock står det inte så mycket specifikt om just vilka inställningar som ska ställas in inför överklockningen.
Just nu vet jag inte exakt vilket moderkort det är, jag kan ta reda på det imorgon!

På MSI heter det inte LCC utan VDroop detta nämns även längst ned i min post.
De enda inställningar som har med CPU överklock som du ska pilla på iom du inte riktigt förstår vad varje funktion är:

CPU Ratio (Main tabb) eller CPU Turbo Multipler (finns i CPU power tabben).
CPU Voltage Denna höjer du för att nå högre upp
Vdroop Controll - Medium/high (50%-75%) Brukar vara vettigt. Högre ger sämre stabilitet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du får klocka under OC Genie, där kan du ändra mer saker. Själv gick jag tillbaka till ett tidigare BIOS för att kunna klocka utanför OC läget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

På MSI heter det inte LCC utan VDroop detta nämns även längst ned i min post.
De enda inställningar som har med CPU överklock som du ska pilla på iom du inte riktigt förstår vad varje funktion är:

CPU Ratio (Main tabb) eller CPU Turbo Multipler (finns i CPU power tabben).
CPU Voltage Denna höjer du för att nå högre upp
Vdroop Controll - Medium/high (50%-75%) Brukar vara vettigt. Högre ger sämre stabilitet.

Okej, har du någon aning om varför inte Ration vill gå över 38 och volten bara har tre alternativ? :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Narcissisten:

Okej, har du någon aning om varför inte Ration vill gå över 38 och volten bara har tre alternativ? :/

Spänning - Du har ett moderkort som MSI tvingas begränsa spänningsökningar på pga låg VRM kylning. Exempel är MZI Z77mA-S01 som säljs på Inet.
Ratio - Du har troligen inte ett Z77 moderkort utan ett B75 eller H77 som inte tillåter överklockning.

Kolla vilket moderkort du har så kan jag hjälpa dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Spänning - Du har ett moderkort som MSI tvingas begränsa spänningsökningar på pga låg VRM kylning. Exempel är MZI Z77mA-S01 som säljs på Inet.
Ratio - Du har troligen inte ett Z77 moderkort utan ett B75 eller H77 som inte tillåter överklockning.

Kolla vilket moderkort du har så kan jag hjälpa dig.

Jag har tydligen ett H77MA-G43... Cdon:s Thor-serie har alltså bundlat en K-processor med ett H77 som ändå inte kan överklocka? Och jag som beställde en ny CPU-kylare igår?!... Suck....

Permalänk

Vad lär hända om jag kör igång OC Genie II iallafall?

Permalänk
Skrivet av Narcissisten:

Vad lär hända om jag kör igång OC Genie II iallafall?

Vad du gör är att klicka på "My OC Genie" i OC-menyn och välja "Customize", varpå options för din överklockning kommer dyka upp i gränssnittet. Sedan klickar du på "My OC Genie II" och rebootar.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Vad du gör är att klicka på "My OC Genie" i OC-menyn och välja "Customize", varpå options för din överklockning kommer dyka upp i gränssnittet. Sedan klickar du på "My OC Genie II" och rebootar.

Nope, efter att ha clickat på customize så kom jag till en ny sida i BIOS, men det var bara helt tomt utan alternativ att välja

Permalänk
Skrivet av Narcissisten:

Nope, efter att ha clickat på customize så kom jag till en ny sida i BIOS, men det var bara helt tomt utan alternativ att välja

Läste nu att du hade ett H77, antar att funktionen är låst på dessa kort. Vad händer om du klickar på OC Genie knappen och startar om?

Märkligt att ditt BIOS är identiskt med mitt Z77, men att vissa alternativ inte har någon funktion på H-brädan.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Läste nu att du hade ett H77, antar att funktionen är låst på dessa kort. Vad händer om du klickar på OC Genie knappen och startar om?

Märkligt att ditt BIOS är identiskt med mitt Z77, men att vissa alternativ inte har någon funktion på H-brädan.

Det står bara att OC Genie är aktiverat. Klockfrekvenser och volt är oförändrat...

Permalänk
Skrivet av Narcissisten:

Det står bara att OC Genie är aktiverat. Klockfrekvenser och volt är oförändrat...

Vid närmare forskning kan du tydligen bara klocka BCLK med MSI's H77, och inte multipliern. Vet inte riktigt, men jag tror inte att du gynnas särskilt mycket av överklockningen, då systemet blir instabilt otroligt snabbt med högre BCLK.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Vid närmare forskning kan du tydligen bara klocka BCLK med MSI's H77, och inte multipliern. Vet inte riktigt, men jag tror inte att du gynnas särskilt mycket av överklockningen, då systemet blir instabilt otroligt snabbt med högre BCLK.

Haha, instant overclocking, vilken bullshit...

Permalänk
Föredetting

H77 stödjer inte CPU-överklockning. På moderkort med chipset som inte stödjer CPU-överklockning och är utrustade med OC Genie överklockas IGP:n i CPU:n, inget annat. Information om detta finns i manualen för moderkortet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.