Permalänk
Avstängd

Överklocka i5 4670k utan vattenkylning?

Går det att överklocka en i5 4670k med stabila nivåer till runt 4.0GHz med enbart vanlig processorkylning och ingen vattenkylning? Denna processorfläkt t.ex, skulle jag få problem att överklocka processorn med den?

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Går det att överklocka en i5 4670k med stabila nivåer till runt 4.0GHz med enbart vanlig processorkylning och ingen vattenkylning? Denna processorfläkt t.ex, skulle jag få problem att överklocka processorn med den?

Om du sätter dit den ordentligt och lägger lagom med kylpasta osv så ska det nog inte vara så svårt att få upp 4670k till 4Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Går det att överklocka en i5 4670k med stabila nivåer till runt 4.0GHz med enbart vanlig processorkylning och ingen vattenkylning? Denna processorfläkt t.ex, skulle jag få problem att överklocka processorn med den?

Jag kör med den CPU-kylaren på min 2600 och ligger på 65c i load @ 4Ghz.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Om du sätter dit den ordentligt och lägger lagom med kylpasta osv så ska det nog inte vara så svårt att få upp 4670k till 4Ghz.

ingen ide att lägga "lagom" med kylpasta då det kan få motsata effekter.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

ingen ide att lägga "lagom" med kylpasta då det kan få motsata effekter.

Med det menas? Jag vet att man ska lägga på ungefär ett riskorns storlek med kylpasta, men processorn kan alltså gå för varm om man lägger på för mycket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emmet45:

Går det att överklocka en i5 4670k med stabila nivåer till runt 4.0GHz med enbart vanlig processorkylning och ingen vattenkylning? Denna processorfläkt t.ex, skulle jag få problem att överklocka processorn med den?

Ska fungera, ska du gå högre lär du dock få problem. Kom ihåg att ha bra luftflöde i burken och undervolta gärna din cpu.

Skrivet av wipen96:

Jag kör med den CPU-kylaren på min 2600 och ligger på 65c i load @ 4Ghz.

Går inte riktigt att jämföra SB mot Haswell, Haswell går mycket varmare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

ingen ide att lägga "lagom" med kylpasta då det kan få motsata effekter.

Att lägga på lagom är inte att lägga på för mycket.

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

ingen ide att lägga "lagom" med kylpasta då det kan få motsata effekter.

Lagom med kylpasta är alltså exakt så mycket du skall ha. Hur skulle du förklara lagom annars? Lagom är mitt i mellan för lite och för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Går inte riktigt att jämföra SB mot Haswell, Haswell går mycket varmare.

Sen jämförde jag inte, jag bara berättade hur mina temps såg ut. Sen om han är på läst så vet han att Haswell blir/är redan mycket varmare.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wipen96:

Sen jämförde jag inte, jag bara berättade hur mina temps såg ut. Sen om han är på läst så vet han att Haswell blir/är redan mycket varmare.

Jag visste faktiskt inte att dom gjorde det :/ *noob*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag visste faktiskt inte att dom gjorde det :/ *noob*

Okej, det är alltså viktigt att tänka på! Haswell har en tendens att bli välldigt varmt då den har problemet med limmet som hållare ihop CPUn.
Om du senare kan "delida" så kommer du få bra mycket lägre temps, så håll koll på temperaturen när du överklockar!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wipen96:

Okej, det är alltså viktigt att tänka på! Haswell har en tendens att bli välldigt varmt då den har problemet med limmet som hållare ihop CPUn.
Om du senare kan "delida" så kommer du få bra mycket lägre temps, så håll koll på temperaturen när du överklockar!

Haha tror inte jag vågar delida den själv, känns som jag skulle ha sönder den :/

Permalänk
Medlem

Jag lyckades klocka upp min 3570k till 4,4 ghz med den kylaren. Funkar jättebra. 4,0 bör du absolut kunna fixa om du inte råkar få något sensationellt dåligt haswell exemplar.

Permalänk
Avstängd

Men om jag sätter i vattenkylning till processorn, typ en Corsair H80i, sänker det temperaturen på CPU'n lika bra som att delida den eller blir det plus/minus väldigt lite jämfört med processorfläkten jag nämnde högst upp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Jag lyckades klocka upp min 3570k till 4,4 ghz med den kylaren. Funkar jättebra. 4,0 bör du absolut kunna fixa om du inte råkar få något sensationellt dåligt haswell exemplar.

Du kör också Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Du kör också Haswell?

Nix, Ivy bridge. Föregångaren till haswell. Båda använder dock 22 nm teknik och bör gå ungefär lika varma.

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

ingen ide att lägga "lagom" med kylpasta då det kan få motsata effekter.

Ska man lägga på för lite eller för mycket kylpasta för bästa resultat? Låter ju helkonstigt att "lagom" skulle vara fel mängd, medans "FÖR mycket/lite" skulle vara bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Jag tycker lagom mycket låter som för mycket, men det är jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Men om jag sätter i vattenkylning till processorn, typ en Corsair H80i, sänker det temperaturen på CPU'n lika bra som att delida den eller blir det plus/minus väldigt lite jämfört med processorfläkten jag nämnde högst upp?

Skillnaden kommer inte bli typ 20c, utan vi kanske snackar några grader bara. Men självklart, med en H80i kommer du få kallare temperaturer och vill du få ännu mer så kör på ett H100i.

Skrivet av jonasies:

Nix, Ivy bridge. Föregångaren till haswell. Båda använder dock 22 nm teknik och bör gå ungefär lika varma.

Vad jag minns så har Ivy Bridge en tendens att bli mer varm under överklockning om vi jämför med typ Sandy. Men Haswell blir väldigt varm redan utan överklockning, så tror det inte de blir lika varma vid samma Ghz med samma kylare (Min gissning!).

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av svampae:

Jag tycker lagom mycket låter som för mycket, men det är jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Är nog bara du i sådana fall.
Lagom låter som precis lagom enligt mig.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Med det menas? Jag vet att man ska lägga på ungefär ett riskorns storlek med kylpasta, men processorn kan alltså gå för varm om man lägger på för mycket?

ett riskorn är perfekt :), ibland så kan det bli för mycket och få motsatta effekter , så ja den kan bli för varm (dock så är det typ 3-4riskorn som är =mycket)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Man kommer långt med luftkylning. Se min signatur

EDIT: bäst jag lägger till "på Sandy"

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Med Haswell är det volten som avgör. Utan delid och med closed-loop vattenkylning eller t.ex. Noctua är övre gränsen runt 1.25-1.26V om den ska klara av tunga AVX-baserade stresstest utan att överhetta. Vissa CPU:er når 4.6+ GHz vid den spänningen, andra klarar bara av 4.2 GHz. Det är alltså din tur i "kisel-lotteriet" som avgör hur högt du kommer kunna klocka.

Det är inte så stor skillnad mellan olika kylare eftersom värmen fastnar redan under IHS:en och aldrig kommer ut till kylaren. Du tjänar minst 20C på att delidda med samma kylare, men kanske 5-10 grader max på att uppgradera till en bättre kylare. Med delid är 1.32 - 1.35V inga större problem ens med luftkylning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD