Hårddiskkabinett och oändliga filöverföringar

Permalänk
Medlem

Hårddiskkabinett och oändliga filöverföringar

Jag köpte en deltaco hårddiskkabinett till en HDD och den har väl funkat rätt ok en månad framåt. Nu har den dock börjat fungera konstigt, t ex nu så verkar en överföring ha stannat 80% (endast 1,84 gb) och har inte rört sig på iaf 10 minuter. Tryckte precis på avbryt men den står mest still. Jag har upplevt liknande fenomen flera ggr nu på andra datorer med denna disk och undrar nu vad som antagligen är fel, hårddisken eller kabinetten?

Undrar också om jag kan göra något?

Tänkte nämligen resa iväg snart och tänkte först köpa fler kabinetter då den var snygg, lätt, billig o smidig men om detta är relaterat till just denna så känns det ju väldigt dumt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Troligast hårddisken. Bara att montera ur och testa internt med tillverkarens diagnosprogram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Troligast hårddisken. Bara att montera ur och testa internt med tillverkarens diagnosprogram.

Okej för den är mindre än 3 månader gammal och knapp använd, inte för att det nödvändigtvis hjälper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du Raid-specifika diskar eller har du sådana "strömspar"/green-diskar?

Troligast "pausar" disken och operativet droppar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Har du Raid-specifika diskar eller har du sådana "strömspar"/green-diskar?

Troligast "pausar" disken och operativet droppar den.

Nää det var en 5200 rpm 500 gb som fanns i en laptop innan.

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle snarare säga att det förmodligen är kontrollern i hårddiskkabinettet som är problemet, brukar vara de som går sönder först i externa hårddiskar...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jag skulle snarare säga att det förmodligen är kontrollern i hårddiskkabinettet som är problemet, brukar vara de som går sönder först i externa hårddiskar...

Okej. Finns det något jag kan testa att göra? Bara ta ur den ur caset, se om det funkar bättre utan, sätta in den igen o testa igen?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shabik:

Okej. Finns det något jag kan testa att göra? Bara ta ur den ur caset, se om det funkar bättre utan, sätta in den igen o testa igen?

Exakt, prova den direkt till datorn. OBS att det kan göra det svårt att reklamera den om du öppnat den, det "bästa" är nog att flytta över all viktig data och sedan reklamera disken. Prova om det funkar bättre med en annan dator för att utesluta något problem med just din dator.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej igen. Så jag hade inga interna sata-sladdar över men däremto hade jag en annan hårddisk smo ajg kopplade in coh det funkade fint. Köpte en till hårddiskkabinett och satte in och det verkar som det är något mysko. T ex så hittar den o känner igen gamla partitionsbokstaven (döpte till W: för att ej skulle växla mellan F/G/H) och det går även IBLAND se på disk management och korrekt storlek men oftast inte.

Vad som händer är att jag kopplar in, ibland står det att jag måste formatera. Jag vill inte då det är lite filer som jag gärna vill ta dock. En sak som är märklig är att på båda datorerna jag testat på så syns disken numera i 1 sek när jag disconnectar i disk management, detta händer alltså varje gång. Att jag ser disken här händer väldigt sällan och ibland bara i kort tid. Också om jag nu ser det så är partitionen inte längre där och tar jag och klickar på utforska eller open så står det att den ej går att öppna pga I/O-fel.

Visst, nästa gång kan jag väl testa format men känns som det borde gå o funka ändå.

Hjälp!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nummer 1 du ska göra är att backupa filerna du vill spara. Verkar som om det är disken och chansen att få tillbaka datan minskar varje gång man startar om disken. Du har ju två diskar och kabinett så du kan själv utesluta och ta reda på vilken hårdvara det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nummer 1 du ska göra är att backupa filerna du vill spara. Verkar som om det är disken och chansen att få tillbaka datan minskar varje gång man startar om disken. Du har ju två diskar och kabinett så du kan själv utesluta och ta reda på vilken hårdvara det är.

Jo men jag kommer ju aldrig åt att accessa filerna, därmed blir det svårt med backup. Den känner ju bara av disken på lite olika sätt. Btw, visst kan en hårddisk vara paj även om den är ny men som sagt är den väldigt sparsamt använd och jag tror egentligen det hela blev något fel med ett autorun-program som jag installerade på den vilket bytte namn på disken och sen körde jag dirsync pro på. Känns rent spontant att efter en formatering kmomer det säkert bli bra men jag kommer ofta inte åt det alternativet nu.

Btw testade att connecta och off-connecta och den hittar ju usb mass storage men device driver not succesfully installed. Händer dock att den står som succesfully installed dock men som sagt, får aldrig upp mycket mer än alternativ att formatera men nu inte ens det.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Hur välkyld är kabinettet ifråga? Jag gissar att temperaturen är problemet här.
Visserligen mår en hårddisk bra av att bli lite småvarm, men har kabinettet ingen kylning alls, så kommer hårddisken att sluta fungera efter ett tag då den helt enkelt utsätts för termiska spänningar i aluminium-ramen. Det i sin tur gör att den finkalibrerade mekaniken falerar.
Så snart disken blir svalare, så börjar den fungera normalt igen.

Tyvärr ett bekymmer med många hårddisk-kabinett: De är för dåligt kylda.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Exakt, prova den direkt till datorn. OBS att det kan göra det svårt att reklamera den om du öppnat den, det "bästa" är nog att flytta över all viktig data och sedan reklamera disken. Prova om det funkar bättre med en annan dator för att utesluta något problem med just din dator.

Han riskerar inget om du läser hans första inlägg så ser du att det är ett tomt deltaco kabinett han köpt och stoppat i en äldre disk i:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Så jag kmo på att jag kunde plocka ur en av hårddiskarna smo jag använde då operativsystem är på ena och det var också vad jag gjrode. Den känner nu disken och jag tänkte flytta över skiten och formatera. Noterade att de flesta filer kunde överföras med 5-6 undantag, precis samma filer som ej kunde överföras förra gången och jag såg de mest smo förlorade. Formaterade om den iaf och startade mo datorn med de vanliga hårddiskarna i och satte in disken i kabinetten igen.

Den såg disken men utan partition och nu sa den att jag måste formatera den. Denna gången var det ju lugnt, den var redan formaterad och jag klicka då på ok. Då står det att den ej kunde formatera då den inte kunde hitta disken. Ser sen i disk management och nu står det att disk 3 inte är initiatilized. Då initializar jag väl disken igen men samma sak, när jag klickar på den står det att "the system cannot find the file specified" och jag är tillbaka på ruta 1.

PS: Jag gjorde även en chkdsk när jag startade den med en sata i.

Hjäääälp!

Visa signatur