ASUS Xonar: Phoebus vs Essence STX

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar: Phoebus vs Essence STX

Hejsan vänner,

Jag är kluven.
Vet inte vilket av dessa två kort jag skall köpa, snälla hjälp mig reda ut det här!
Lyssnar inte på så jättemycket musik och när jag väl lyssnar så är det på House och lugnt.
Spelar inte så jättemycket heller, men när jag väl spelar så blir det Battlefield 3 eller Call of Duty, ibland WoW och HoN.

Hörlurar just nu: Inga alls tyvärr, ska köpa.
Högtalare: Logitech 2.1 system.

Korten som jag funderar på:

http://www.inet.se/produkt/6321008/asus-xonar-phoebus

eller

http://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx

Mvh,
TrueType.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Ska du lyssna med hörlurar eller högtalare?

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av svekriale:

Ska du lyssna med hörlurar eller högtalare?

Jag tänker lyssna med 2.1 högtalare.
Tänker även köpa ett nytt headset eller hörlurar för runt 1500kr.
Använder mest högtalare, men kanske 30-40% av allt datoranvändade blir det nog headset/hörlurar.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina högtalare skulle jag valt Phoebus, du behöver inte den ljudkvalitet Essence ger ut.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Proffsmobbare

Vilka hörlurar har du kollat på?

STX verkar passa dina behov bäst, men Logitech-systemet kommer inte direkt ha nytta av ljudkortet. Om du inte skaffar ett par hörlurar som verkligen utnyttjar det så kan du likagärna spara pengarna.

Permalänk
Medlem

Logitech 2.1 och en av de bästa ljudkort på marknaden? No way. Funkar inte ihop och helt ovärd att slösa bort så mycket pengar på något som du inte kommer utnyttja för fullt. Det blir mycket bättre och ta ett billigare ljudkort samt skrota Logitech skiten och köpa något bättre för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Ang. lurar:

Gillar du lite mer basigt är det bättre att välja dessa:
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/143429-audio_tec...

Annars, lite mer jazziga lurar (mer för diskant):
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/165016-akg_horlu...

Och sedan en Modmic
http://www.modmic.com

Ska du använda lurarna till musik så är Essence STX bättre men använder du mic mycket till spel osv så är Phoebus ett bättre val, Essence STX kan med vissa moderkort plocka upp brus ljud i micen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vilka hörlurar har du kollat på?

STX verkar passa dina behov bäst, men Logitech-systemet kommer inte direkt ha nytta av ljudkortet. Om du inte skaffar ett par hörlurar som verkligen utnyttjar det så kan du likagärna spara pengarna.

Har inte kollat på så många hörlurar, inte hittat några som jag känt "DEM vill jag ha!". Vill liksom ha ett par ganska all-round hörlurar, men jag vill gärna att de ska se relativt snygga ut samtidigt som de är bra. :/

Skrivet av bl00keRs:

Logitech 2.1 och en av de bästa ljudkort på marknaden? No way. Funkar inte ihop och helt ovärd att slösa bort så mycket pengar på något som du inte kommer utnyttja för fullt. Det blir mycket bättre och ta ett billigare ljudkort samt skrota Logitech skiten och köpa något bättre för de pengarna.

Vet att någon skulle nämna detta, men jag vill ändå välja något av dessa två kort pga eventuella framtida köp och jag är inte i någon ekonomisk kris.

Skrivet av Baku:

Ang. lurar:

Gillar du lite mer basigt är det bättre att välja dessa:
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/143429-audio_tec...

Annars, lite mer jazziga lurar (mer för diskant):
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/165016-akg_horlu...

Och sedan en Modmic
http://www.modmic.com

Ska du använda lurarna till musik så är Essence STX bättre men använder du mic mycket till spel osv så är Phoebus ett bättre val, Essence STX kan med vissa moderkort plocka upp brus ljud i micen.

Tack för tipsen, som jag skrev som svar överst i inlägget så är jag ute efter ganska allmänna lurar, som funkar lika bra till spel som musik. Modmic, kan jag mycket väl tänka mig, gillar konceptet. Lutar mer åt Phoebus just nu.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Tänkte hijacka tråden lite granna. Har ett Essence STX med HD-595 lurar. Men tyvärr endast ett logitech 2.1 system just nu, vad rekommenderar ni för högtalare till ett xonar essence stx. (prisklass upp till 5000kr, ej 5.1, utan helst 2.0/2.1).

Lite kul faktiskt tycker HD-595 lurarna har rätt kass bas, så måste nästan ställa in den i eq för att det ska bli okej.
Medan logitech systemet är helt fucked up, har stängt av basen helt där & endå låter basen för mkt typ, stängt av full-range i windows på högtalarna men verkar inte hjälpa så mkt.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Tänkte hijacka tråden lite granna. Har ett Essence STX med HD-595 lurar. Men tyvärr endast ett logitech 2.1 system just nu, vad rekommenderar ni för högtalare till ett xonar essence stx. (prisklass upp till 5000kr, ej 5.1, utan helst 2.0/2.1).

Lite kul faktiskt tycker HD-595 lurarna har rätt kass bas, så måste nästan ställa in den i eq för att det ska bli okej.
Medan logitech systemet är helt fucked up, har stängt av basen helt där & endå låter basen för mkt typ, stängt av full-range i windows på högtalarna men verkar inte hjälpa så mkt.

Ey, taskigt att bara sno min tråd sådär! Är säkert emot reglerna.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Ey, taskigt att bara sno min tråd sådär! Är säkert emot reglerna.

tänkte om jag får svar så får du även lite hjälp med nya högtalare om du skulle välja samma kort som jag har
Kanske även ngn slänger in ett tips på ett par bra lurar då jag klagade lite på mina HD-595

Edit: Men jag kan ju slänga in ett allmänt tips till dig. Spel brukar oftast inte kräva så grymma ljudkort eller hörlurar & lyssnar du bara sällan på musik och inte måste ha det bästa så ta ett billigare ljudkort, så länge det inte är moderkortets egna så brukar det bli bra :). (Hoppas på att moderkorts tillverkarna kirrar detta under nästa år)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

tänkte om jag får svar så får du även lite hjälp med nya högtalare om du skulle välja samma kort som jag har
Kanske även ngn slänger in ett tips på ett par bra lurar då jag klagade lite på mina HD-595

Edit: Men jag kan ju slänga in ett allmänt tips till dig. Spel brukar oftast inte kräva så grymma ljudkort eller hörlurar & lyssnar du bara sällan på musik och inte måste ha det bästa så ta ett billigare ljudkort, så länge det inte är moderkortets egna så brukar det bli bra :). (Hoppas på att moderkorts tillverkarna kirrar detta under nästa år)

Ja, tack för det, men jag föredrar även att ha bra ljud när jag väl lyssnar på musik och vill ha något av dessa två kort, frågan är bara vilket. Men lutar åt Phoebus just nu.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Ja, tack för det, men jag föredrar även att ha bra ljud när jag väl lyssnar på musik och vill ha något av dessa två kort, frågan är bara vilket. Men lutar åt Phoebus just nu.

Pheobus enligt mig låter bara tillgjort och åt det burkigare hållet. Samt att det innehåller för mycket "förbättringar" som bara förstör allt.

Detta är dock mina erfarenheter ifrån dess release så kan ha ändrats.

Permalänk
Medlem

Jag har Phoebus och är mycket nöjd. Min kompis har STX som i mitt tycke låter lite bättre (lite), dock passar STX inte mig då jag har ett par hörlurar och ett par högtalare med 3.5mm, och det finns det inte uttag för på STX. Jag tror inte heller att det finns uttag för mikrofon på STX? En stor fördel Phoebus har är "control box", vilken gör så att du får en bordsmikrofon och tillgång till hörlur/mic kontakter (3.5mm) direkt på skrivbordet. Det jag saknar på Phoebus är 6.3mm jack.

Hoppas detta hjälpte

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag har Phoebus och är mycket nöjd. Min kompis har STX som i mitt tycke låter lite bättre (lite), dock passar STX inte mig då jag har ett par hörlurar och ett par högtalare med 3.5mm, och det finns det inte uttag för på STX. Jag tror inte heller att det finns uttag för mikrofon på STX? En stor fördel Phoebus har är "control box", vilken gör så att du får en bordsmikrofon och tillgång till hörlur/mic kontakter (3.5mm) direkt på skrivbordet. Det jag saknar på Phoebus är 6.3mm jack.

Hoppas detta hjälpte

Lösning på ditt problem, de brukar följa med när man köper hörlurar också.
http://cdon.se/hemelektronik/champion_6%2c3mm_-_3%2c5mm_stere...
STX har den bästa DAC:en av de två ovan. Hörlur/mic kontakter 6,3 mm på baksidan av kortet. Vet man med sig att man ska köra annat än stereo så bör man välja phoebus då den har stöd för multikanaler och en separat DAC för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Lösning på ditt problem, de brukar följa med när man köper hörlurar också.
http://cdon.se/hemelektronik/champion_6%2c3mm_-_3%2c5mm_stere...
STX har den bästa DAC:en av de två ovan. Hörlur/mic kontakter 6,3 mm på baksidan av kortet. Vet man med sig att man ska köra annat än stereo så bör man välja phoebus då den har stöd för multikanaler och en separat DAC för de.

En sådan adapter har jag, men det jag menar är att STX har inte stöd för mer än en 3.5mm enhet inkopplad samtidigt. Jag har nämnligen ett par hörlurar (3.5 native, 6.3 med adapter) och ett par högtalare som kopplas in med en 3.5. Något STX också saknar är micingång.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

En sådan adapter har jag, men det jag menar är att STX har inte stöd för mer än en 3.5mm enhet inkopplad samtidigt. Jag har nämnligen ett par hörlurar (3.5 native, 6.3 med adapter) och ett par högtalare som kopplas in med en 3.5. Något STX också saknar är micingång.

Ne STX saknar ej mic ingång. Det är samma som line-in. Precis bredvid 6.3mm hörlursförstärkaren.
Sedan går det väl att sätta 6.3mm hylsa ovanpå 3.5mm för dina lurar, så kör du på hörlursförstärkar porten och så kör du högtalarna via RCA till 3.5mm (man får med sådan adapter).

Sedan kan man ju lätt switcha mellan Front Ports(chassi) och back ports om man vill det istället. Och då får du ju ytterliggare en mic ingång + 3.5mm ljudutgång.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Ne STX saknar ej mic ingång. Det är samma som line-in. Precis bredvid 6.3mm hörlursförstärkaren.
Sedan går det väl att sätta 6.3mm hylsa ovanpå 3.5mm för dina lurar, så kör du på hörlursförstärkar porten och så kör du högtalarna via RCA till 3.5mm (man får med sådan adapter).

Sedan kan man ju lätt switcha mellan Front Ports(chassi) och back ports om man vill det istället. Och då får du ju ytterliggare en mic ingång + 3.5mm ljudutgång.

Huh, kanske borde överväga ett STX...

Förresten, vet du om det går att ha en Blue Snowball ikopplad samtidigt som en ModMic och kunna byta mellan de utan att behöva dra ut/sätta i kontakter? Samma sak gäller mellan 6.3 och RCA på STX, har man någon switch i mjukvaran?

Edit: Båda frågorna gäller STX.

Edit 2: Såg nu att du redan svarat på den frågan...

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Huh, kanske borde överväga ett STX...

Förresten, vet du om det går att ha en Blue Snowball ikopplad samtidigt som en ModMic och kunna byta mellan de utan att behöva dra ut/sätta i kontakter? Samma sak gäller mellan 6.3 och RCA på STX, har man någon switch i mjukvaran?

Edit: Båda frågorna gäller STX.

Edit: Jag har faktiskt ungefär samma setup, har en webcamera som har en microfon och den är inkopplad via USB. Sedan har jag en 3.5mm mic som är inkopplad till Xonar STX kortet och det går att switcha antingen i windows eller i programet (skype, starcraft w-ever).

Styra mellan 6.3mm och RCA fungerar i Asus Xonars gränssnitt du ställer antingen in den på "headphone" eller "2 speakers".

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Edit: Jag har faktiskt ungefär samma setup, har en webcamera som har en microfon och den är inkopplad via USB. Sedan har jag en 3.5mm mic som är inkopplad till Xonar STX kortet och det går att switcha antingen i windows eller i programet (skype, starcraft w-ever).

Styra mellan 6.3mm och RCA fungerar i Asus Xonars gränssnitt du ställer antingen in den på "headphone" eller "2 speakers".

Jag tror faktiskt att jag införskaffar mig STX+Snowball om ett par månader när lite pengar rullat in då jag vill släppa lös kraften inom ATH-M50! Anledningen till Snowball är att jag vill kunna snacka Skype när jag har vänner här utan att jag ska behöva ha hörlurar+ModMic på mig. Snowball tar jag troligtvis en månad senare dock.

Vet du på ett ungefär vad man skulle kunna få för ett 9 månader gammalt Phoebus?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Huh, kanske borde överväga ett STX...

Förresten, vet du om det går att ha en Blue Snowball ikopplad samtidigt som en ModMic och kunna byta mellan de utan att behöva dra ut/sätta i kontakter? Samma sak gäller mellan 6.3 och RCA på STX, har man någon switch i mjukvaran?

Edit: Båda frågorna gäller STX.

Edit 2: Såg nu att du redan svarat på den frågan...

RCA och 6.3 finns att ändra direkt i mjukvaran, mikrofon vet jag dock inte.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag tror faktiskt att jag införskaffar mig STX+Snowball om ett par månader när lite pengar rullat in då jag vill släppa lös kraften inom ATH-M50! Anledningen till Snowball är att jag vill kunna snacka Skype när jag har vänner här utan att jag ska behöva ha hörlurar+ModMic på mig. Snowball tar jag troligtvis en månad senare dock.

Vet du på ett ungefär vad man skulle kunna få för ett 9 månader gammalt Phoebus?

Skulle kunna köpa ditt Phoebus för en slant + frakt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Skulle kunna köpa ditt Phoebus för en slant + frakt.

Skickat PM

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Skulle kunna köpa ditt Phoebus för en slant + frakt.

Även jag kör Phoebus och är förbannat nöjd med mitt kort.
Finns inget jag kan klaga på.
Ljudet tycker jag är kanon.

Lycka till med kortet om du köper ett sådant;) Snyggt är det ju om inget annat. Sen att det lyser blått är ju heller inte fel;) Kontrollen man får till för att höja volym/mute på Micken har lite tyngd i sig så den känns inte plastig heller.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Bumpar gammal tråd, har precis beställt ett STX och funderar om jag verkligen gjort rätt val?
såg att IntelAti har Audeze LCD-2 vilket gör mig intresserad av hans svar att Phoebus låter burkigt, jag har själv ett par Beyerdynamic MMX300, som ändå får anses som "high-end/gränsfall high-end" lurar, STX eller Phoebus till dessa?

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre