Permalänk
Medlem

CPU-fan beorende av moderkortet?

Hej all Sweclockers,

Fick lite nya prylar idag (mb, cpu, minnen) och hade turen med mig (smart som man är glömde man kolla upp det innan) att min gamla CPU-kylare även passade till den nya CPUn. Så efter allt meckande med kylpasta hit och dit och ominstallation av operativsystemet så insåg jag att burken lät en hel del mer än tidigare. Först trodde jag det var grafikkortet som fått spel men den fläkten låg och idlade på 25% som vanligt. Drog igång diverse program på datorn (cpuz, core temp m.m.) och fick se att CPU-fan låg på hela 1800 rpm! Hann inte pilla mer med det för var redan sen till jobbet men så nu på rasten satt jag och googlade lite och fick se en tråd på random forum om att det kunde ha något att göra med 4-pin vs 3-pin CPU-fan på moderkortet? Om jag inte minns helt fel så fick man med Low Noise och Ultra Low Noise kablar till kylaren så kanske behöver sätta på en sådan för att den ska tystas ner? Körde utan på mitt gamla moderkort som bara hade 3-pin och där var ljudnivån mycket lägare än den är nu så kanske är detta som är boven i dramat?

Får testa när jag kommer hem med en av de Low Noise kablarna, men tänkte bara ni här hade koll på vad problemet kan vara?

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Du borde kunna ställa in hur den ska snurra i bios.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Hemma efter jobbet nu och testade med både Ultra Low Noise Adapter samt Low Noise Adaptera och vilken skillnad i ljudnivå! Med ULNA så låg fläkten på ~720 RPM och vid load i IntelBurnTest på tio cyklar var CPUn uppe i 58 C som max men låg runt 54 C för det mesta. Med denna var datorn dock helt knäpptyst men då jag läst att FX-8350 har en "maxpunkt" på 62 C känns det lite på gränsen. Så när jag sedan provade med LNA låg den på ~1050 RPM och vid load i IntelBurnTest kom CPUn Max upp i 48 C men låg för det mest på 44 C! Ljudnivån blev en aningen tydligare men ungefär som innan jag bytte delar och var det jag var ute efter samt att det är helt okay load temperaturer så får bli så här helt enkelt. I idle ligger den på 12 C

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hemma efter jobbet nu och testade med både Ultra Low Noise Adapter samt Low Noise Adaptera och vilken skillnad i ljudnivå! Med ULNA så låg fläkten på ~720 RPM och vid load i IntelBurnTest på tio cyklar var CPUn uppe i 58 C som max men låg runt 54 C för det mesta. Med denna var datorn dock helt knäpptyst men då jag läst att FX-8350 har en "maxpunkt" på 62 C känns det lite på gränsen. Så när jag sedan provade med LNA låg den på ~1050 RPM och vid load i IntelBurnTest kom CPUn Max upp i 48 C men låg för det mest på 44 C! Ljudnivån blev en aningen tydligare men ungefär som innan jag bytte delar och var det jag var ute efter samt att det är helt okay load temperaturer så får bli så här helt enkelt. I idle ligger den på 12 C

12 grader i idle? Hur varmt (kallt) har du inomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uhivra:

12 grader i idle? Hur varmt (kallt) har du inomhus?

Haha ja du, man kanske inte ska lite på Core Temp till hundra procent Men har sju 120mm Noctua low noise fläktar i min Antec P280 som kyler ner burken rätt bra. Nu så ligger den ju inte konstant i 12 C idle men i stort sett aldrig högre än 18 vad jag sett hittills. Körde lite BF3 precis och då låg den och gottade sig runt 42 C vilket känns bra. Är bara grafikkortet som får svettas lite i över 50-strecket.

Hittills sjukt nöjd mot min förra Phenom II X6 1090T 3,2GHz med 1600 minnen som led av blåskärm någon gång per vecka, håller tummarna på att det var kombination av moderkortet och minnena som var boven i dramat så att det nya är mer stabilt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Haha ja du, man kanske inte ska lite på Core Temp till hundra procent Men har sju 120mm Noctua low noise fläktar i min Antec P280 som kyler ner burken rätt bra. Nu så ligger den ju inte konstant i 12 C idle men i stort sett aldrig högre än 18 vad jag sett hittills. Körde lite BF3 precis och då låg den och gottade sig runt 42 C vilket känns bra. Är bara grafikkortet som får svettas lite i över 50-strecket.

Hittills sjukt nöjd mot min förra Phenom II X6 1090T 3,2GHz med 1600 minnen som led av blåskärm någon gång per vecka, håller tummarna på att det var kombination av moderkortet och minnena som var boven i dramat så att det nya är mer stabilt.

Du förstår att din CPU inte kan vara kallare än din rumstemperatur med vanlig fläktkylning va?

Har du 21 i rummet kommer CPUn alltid vara över 21

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hehe kolla temperaturen i bios istället(om det går)

Tror snarare din idle ligger runt 30 . Svårt att gå under enligt mina egna erfarenheter (med luft)

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070