Permalänk
Medlem

Hjälp med första vattenkylningsbygget

Hej gott folk. Nu har jag, med brist på annat bestämt mig för att skaffa en vattenkyld rigg.

Har aldrig sysslat med vattenkylning men har nu beställt ett CaseLabs-chassi för just detta ändamål.

Jag behöver därför hjälp, nämligen en inköpslista med allt jag behöver. I chassit kommer fyra radiatorer sitta (quad 120mm-radiatorer) men jag måste veta vad jag behöver mer.
Vad är prisvärt och bra?
Pumpar, reservoarer m.m.
Vet ej vad som behövs. Även kopplingar m.m till slangar.
Kan de vara så att jag kanske behöver fler än pump t.ex för så många radiatorer?

Inköpslista skulle vara uppskattat, med bra saker, till inte allt för högt pris.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Cooling Stuff

Hej TS
det blir lättare att hjälpa dig om du skriver lite mer om hårdvara och varför satsar du på LC, ska du överklocka, sänka ljudvolym eller utseende?

annars quad radiator räcker gått och väll till det mesta, en pump räcker, är du osäkert kan man alltid satsa på den bästa (D5)

reservoar, slang, anslutningar är smaksak, vilka block beror på vad för hårdvara osv

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du beställt TH10 eller? och som ovan säg vad du ska ha för HW så är det enklare.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

Hej TS
det blir lättare att hjälpa dig om du skriver lite mer om hårdvara och varför satsar du på LC, ska du överklocka, sänka ljudvolym eller utseende?

annars quad radiator räcker gått och väll till det mesta, en pump räcker, är du osäkert kan man alltid satsa på den bästa (D5)

reservoar, slang, anslutningar är smaksak, vilka block beror på vad för hårdvara osv

Jag vill sänka ljudvolymen och utseendet är väl också kul. Planerar dock att överklocka i framtiden.
Kör Intel i5 3570K, och nuvarande grafikkort vet jag inte om de finns vattenblock till, men planerar att byta grafikkort.

Skrivet av Ten:

Vilket chassi har du beställt TH10 eller? och som ovan säg vad du ska ha för HW så är det enklare.

STH10 har jag beställt.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Ska du kyla cpu och ev ett GFX i framtiden så klarar du dig med en 480 radiator tex Alphacool UT 60 och en D5 eller MCP35X pump utan problem. DU kommer säkert inte bli missnöjd med chassit. Jag vill ha ett SM8 i framtiden men just nu klarar jag mig med mitt M8+ped, otrolig bygg kvalitet på caselabs chassin som du kommer märka.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jag vill sänka ljudvolymen och utseendet är väl också kul. Planerar dock att överklocka i framtiden.
Kör Intel i5 3570K, och nuvarande grafikkort vet jag inte om de finns vattenblock till, men planerar att byta grafikkort.

STH10 har jag beställt.

STH10,samma som jag då,
Jag kör på en 560 monsta radiator där nere
(600x143x80) typ
Och en 480 i toppen, funkar om du har reversed

Det ska räcka till allt du kastar in, in terms of Radiators

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Ska du kyla cpu och ev ett GFX i framtiden så klarar du dig med en 480 radiator tex Alphacool UT 60 och en D5 eller MCP35X pump utan problem. DU kommer säkert inte bli missnöjd med chassit. Jag vill ha ett SM8 i framtiden men just nu klarar jag mig med mitt M8+ped, otrolig bygg kvalitet på caselabs chassin som du kommer märka.

De har jag förstått. Därför jag valde dessa framför andra chassin

Skrivet av iSw3de:

STH10,samma som jag då,
Jag kör på en 560 monsta radiator där nere
(600x143x80) typ
Och en 480 i toppen, funkar om du har reversed

Det ska räcka till allt du kastar in, in terms of Radiators

Skickades från m.sweclockers.com

Mängden radiatorer är främst för utseendes skull.
Men då jag är nybörjare på vattenkylning så visste jag inte om de kanske skulle blivit för tungt för pumpen att dra vatten igenom 4 radiatorer.

Någon som kan länka en bra pump och eventuella andra delar som kan behövas?
Även tips och råd uppskattas

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

http://www.coolingstuff.se/p/868/ek-d5-vario-motor--12v-dc-pu...
http://www.coolingstuff.se/p/117/ek-d5-x-top-csq---acetal
Eller http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp35x-2890p.html
Bra pumpar ensamma som räcker till 2 radiatorer ska du ha mer kör med 2 st eller http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp35x2-dual-3042p.html som är min nya favorit grymt tryck och lite enklare att styra då den är PWM styrd.
Radiatorer skulle jag kolla på någon av dessa Alphacool NexXxoS UT60, HW-Labs Black Ice - SR1, XSPC RX som alla finns i 480 om du ska köra med det presterar bra alla 3 av dessa med lowfw fläktar dvs som körs i 6-800 rpm gärna med en fläktstyrning.
Sen kommer det ju till nipplar tank och block till komponenterna osv.
Ska du göra det snyggt så ska coolingstuff få in nån modell av hårdslang med EK nipplar men vet ej när de kommer eller beställa från USA http://www.primochill.com/index.php?dispatch=products.view&pr... och http://www.primochill.com/index.php?dispatch=categories.view&...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Cooling Stuff

Primochill slangar och EK anslutningar kan ordnas
Jag bytte MCP35X mot EK variant som är billigare och utan swiftehc top (de flesta byter ändå (: )

@Ten
använder du dubbla DDC pumpar? kan du stänga av en av de (trots att då blir det sämre prestanda än med bara en i loopen) och berätta hur mycket bättre temperaturer du får med dubbla?

alltså många tror att starka eller flera pumpar är bättre men tyvärr oftast blir det sämre
rekommenderar stark Laing pumpar (och alla dessa kopior) men dubbla eller fler är mest för utseende, det finns visa block och specifika omständigheter som kan dra nyttja av så mycket bättre flöde/tryck

@TS
quad 120 radiator, speciellt 45-80mm, är mycket bra val och ger dig bra temperaturer med tysta/lågvarviga fläktar, radiatorer har låg restriktion och jag brukar inte titta på de när det gäller val av pump (tittar mer på hur många och vilka block)

vad som gäller gpu, kanske finns inga heltäckande block och kanske kommer aldrig att finans till din modell (kommande) men core block fungerar utmärkt och ger riktig bra temps så man kan få mycket tystare system (gpu står oftast för största oväsen i chassi)

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

@Ten
använder du dubbla DDC pumpar? kan du stänga av en av de (trots att då blir det sämre prestanda än med bara en i loopen) och berätta hur mycket bättre temperaturer du får med dubbla?

alltså många tror att starka eller flera pumpar är bättre men tyvärr oftast blir det sämre
rekommenderar stark Laing pumpar (och alla dessa kopior) men dubbla eller fler är mest för utseende, det finns visa block och specifika omständigheter som kan dra nyttja av så mycket bättre flöde/tryck

Kör nu med MCP35X2 men kör dem på ca 1700 rpm med ett flöde på ca 66-70L/h mätt med Aqua Computer highflow och Aquaero 5 LT, jag ligger ca 4-6c över rumstemp och sänkte vattentempen med ca 2-3c när jag bytte från mina dubbla D5 med Koolance RP-452X2 rev2, har inte tid just idag med att koppla ur en och testa men kan göra det inom en snar framtid.
Jag kör just nu med 2x360 radiatorer men planerar att kasta in 1 till sen sitter det nu 2xgpu + m-b och cpu block + flödesmätare osv i loopen så just nu är mina pumpar lite overkill men som sagt roligt att testa nya saker och kör med dubbla pumpar mycket för säkerheten även om en pump sällan går sönder har väl hänt 2 ggr på ca 10 år för mig och det var tidiga dcc pumparna .

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Cooling Stuff

tack för info Ten, hoppas på en uppdatering med enkel pump
detta problem med tidiga DDC är också anledning du fick lägre pump med de än med D5, alla pumpar utvecklar värme på själva lager och motor, DDC har tendens att överhetta och man känner att de blir varma (när de kör på 100%) D5 blir aldrig för varm, de dumpar nästan allt värme i vatten så det blir ngt högre temp men bättre för själva pump

det är just därför DDC med PWM är bästa val för kompakt och kraftig pump, lätt att styra med PWM (20-100%) och den blir knäpptyst vid lägsta hastighet trots mycket bra flöde kvar i loopen (ingen mening köra de på 100% då de blir varma och flöde skapar apokalyps i reservoaren)

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

tack för info Ten, hoppas på en uppdatering med enkel pump
detta problem med tidiga DDC är också anledning du fick lägre pump med de än med D5, alla pumpar utvecklar värme på själva lager och motor, DDC har tendens att överhetta och man känner att de blir varma (när de kör på 100%) D5 blir aldrig för varm, de dumpar nästan allt värme i vatten så det blir ngt högre temp men bättre för själva pump

det är just därför DDC med PWM är bästa val för kompakt och kraftig pump, lätt att styra med PWM (20-100%) och den blir knäpptyst vid lägsta hastighet trots mycket bra flöde kvar i loopen (ingen mening köra de på 100% då de blir varma och flöde skapar apokalyps i reservoaren)

Kan inte mer än hålla med.
D5 finns även med PWM men det blir snabbt dyrt med D5 med USB och Aquabus + alla tillbehör typ aqualiaris det är dock ett jävligt shysst system där man har flödesmätare, pwm och temp och vattennivå varnare i samma styrning men det kostar lite för mkt för mig iaf.
Kör med en kylfläns under min 35X2 dock utan fläkt som man kan pga har luftflöde mot den.
Men summan av kardemumman är att PWM är bra och tyst iaf och ett bra tryck utan redundans.

*testade max fart lite snabbt och då är det inte ljudlöst direkt men 218L/h OM man nu vill ha det, stiger till runt 78L/h vid spelande BF3 och fläktarna AP-15 rullar på i ca 1000rpm då sen idle runt 6-700rpm vilket ger ett bra tyst system.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC