Sony och Samsung sänker priserna på 4K-upplösta tv-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ja ditt resonemang är ju intressant om målsättningen är att sitta precis över gränsen då man börjar se pixlarna. Varför skulle man ha det som målsättning?
Det finns alltid folk som är emot utveckling. Kanske för att man själv inte hinner med eller har råd att ligga på topp. Jag har själv arbetat med två 6mp skärmar under de senaste två åren ((30 tum) och känner mig handikappad när jag kommer hem till min Dell 30 tum med 2560x1600 upplösning. Jag sitter nog normalt med ett avstånd på ca 1 meter till skärmarna.

2560x1600 upplösning på 1 m är inte tillräckligt skarpt.

Multiplicerar du det med 3 för att ha något att jämnföra med på TV fronten så har vi alltså en 90 tums skärm med samma upplösning!

Jag är definitivt för utveckling, sålänge den sker på fronter som faktiskt ger oss något, såsom OLED eller bättre andra skärmegenskaper. Vad jag är emot är idiotisk utveckling såsom:

Utveckla skärmar med 1ms istället för 2ms responstid.
Utveckla grafikkort i budgetklassen med 4GB VRAM istället för 1GB VRAM.
Utveckla kameror som har skräpoptik med 20 Megapixel istället för 15 Megapixel.
Utveckla 32 tums TV appareter med 4K istället för Full HD.

Ingen av dessa utvecklingar ger något ÖHT till oss konsumenter.

Till datorskärmar däremot är 4K upplösning klockrent precis som du också märkt. Sitter man ca 60cm från en 24 tums skärm blir det jämförbart att se på TV 3.6 meter ifrån en 144 tums skärm!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

h.265 kommer och ger UHD-upplösning i samma storlek som Bluray. Specifikationerna är klara, vi väntar bara på att marknaden ska ta tag i formatet. Det är inte säkert att nuvarande hårdvara som avkodar h.264 klarar av h.265 även med ny mjukvara så då behövs en ny generation mediaspelare också. Men tekniken finns där för att streama UHD eftersom det går att streama HD utan större problem.

Det låter ju onekligen lovande. Jo självklart lär det krävas kraftfullare hårdvara. Är dock väldigt skeptisk till streaming. Har hitills inte hittat en streamingtjänst som håller samma kvalitet på filmerna som på Blu-ray. Och då har jag 100mbit full duplex och Samsung UE55F8005ST. Har iof bara testat SVTplay, Viaplay och Netflix. Ljudet kan jag inte jämföra då jag inte har nån ordentlig ljudanläggning nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eisenhart73:

Det låter ju onekligen lovande. Jo självklart lär det krävas kraftfullare hårdvara. Är dock väldigt skeptisk till streaming. Har hitills inte hittat en streamingtjänst som håller samma kvalitet på filmerna som på Blu-ray. Och då har jag 100mbit full duplex och Samsung UE55F8005ST. Har iof bara testat SVTplay, Viaplay och Netflix. Ljudet kan jag inte jämföra då jag inte har nån ordentlig ljudanläggning nu.

Egentligen inte kraftigare hårdvara om man kör en dedikerad hårdvaruavkodare. Det drar väldigt få transistorer relativt sett och väldigt lite ström. Fast det verkar inte finnas några sådana än. Vad som krävs för att köra h.265 utan hårdvarustöd vet vi inte än.

Jaså du menade streaming över internet på det sättet. Ja det är bara de som skickar ut tjänsterna som är griniga. Det finns inga tekniska hinder då BD har en max bitrate på 48 Mbit/s. Det kräver alltså en 50 Mbit-internetuppkoppling för att streama. Problemet är nog snarare i andra ändan då Netflix skulle behöva köpa upp rent groteskt mycket bandbredd vilket skulle göra det tämligen oekonomiskt. Fast h.265 tillåter ju HD-kvalité i betydligt lägre bitrate så det kanske kommer bli aktuellt att streama bättre kvalité i framtiden då det blir vanligare. De kan ju kraftigt öka kvalitén med bibehållen bandbredd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

På 3 meter är det ingen skillnad. Nu pratar jag inte om materialet, t ex 720p mkv tv serie jämfört med 1080p bluray . Det skiljer ju såklart. 1080p TV jämfört med likvärdig 720p TV ser man ingen skillnad på 3m. Jämförde detta mycket 2007 när det fanns både och i affärerna. Har mkt god syn

Skrivet av Ixos:

Kanske om du går nära eller sitter väldigt nära TVn. Men i normala fall med soffa 3 - 3,5 meter från TVn, nej isåfall är det inbillning eller andra egenskaper hos TVn än just upplösningen som du märker av.

Se följande artikel som i detalj behandlar ögats begränsningar...

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57566079-221/why-ultra-h...

Som du kan se på grafen så kan du på en 40 tums skärm med normal syn "se skillnad" mellan 720p och 1080p endast om du sitter närmre än ca 2.4meter (8feet). För att få full nytta av 1080p (upplösningen skall "maxa" vad ditt öga klarar av) måste du sitta 1.5 meter (5feet) från TVn.

Det betyder alltså att om du inte sitter närmre än 1,5 meter från en 40" TV så är 4K totalt idiotiskt.

Edit: Ser att andra redan hunnit länka bilder på graferna, men slutsatsen och svaret är detsamma.

Nu kan jag bara kommentera om 720p samt 1080p material på en 1080p 40" tv, jag sitter ca 2.5 meter ifrån. Grejen är att material med lägre upplösning skalas upp med biqubicfilter, därav blurras bilden jämfört med om det skulle vara native. Om detta är räknas in i dessa test har jag ingen aning om, inte heller om det är bilder eller text eller generellt. Jag litar dock mer på mina egna ögon än alla bilder och beräkningar som har länkas.

Fel på synen har jag inte då jag maxade syntestet för ca en månad sedan, nedersta raderna gick som på räls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Egentligen inte kraftigare hårdvara om man kör en dedikerad hårdvaruavkodare. Det drar väldigt få transistorer relativt sett och väldigt lite ström. Fast det verkar inte finnas några sådana än. Vad som krävs för att köra h.265 utan hårdvarustöd vet vi inte än.

Jaså du menade streaming över internet på det sättet. Ja det är bara de som skickar ut tjänsterna som är griniga. Det finns inga tekniska hinder då BD har en max bitrate på 48 Mbit/s. Det kräver alltså en 50 Mbit-internetuppkoppling för att streama. Problemet är nog snarare i andra ändan då Netflix skulle behöva köpa upp rent groteskt mycket bandbredd vilket skulle göra det tämligen oekonomiskt. Fast h.265 tillåter ju HD-kvalité i betydligt lägre bitrate så det kanske kommer bli aktuellt att streama bättre kvalité i framtiden då det blir vanligare. De kan ju kraftigt öka kvalitén med bibehållen bandbredd.

Nja det är bitraten som stödjs idag. Den kan bli mycket högre i framtiden.
Jag har sett 3D filmer som har 70-80Mbit i topparna tex.

1.5 How much data can you fit on a Blu-ray disc?

A single-layer disc can hold 25GB.
A dual-layer disc can hold 50GB.

To ensure that the Blu-ray Disc format is easily extendable (future-proof) it also includes support for multi-layer discs, which should allow the storage capacity to be increased to 100GB-200GB (25GB per layer) in the future simply by adding more layers to the discs.

1.6 How much video can you fit on a Blu-ray disc?

Over 9 hours of high-definition (HD) video on a 50GB disc.
About 23 hours of standard-definition (SD) video on a 50GB disc.

1.7 How fast can you read/write data on a Blu-ray disc?

According to the Blu-ray Disc specification, 1x speed is defined as 36Mbps. However, as BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps). Blu-ray also has the potential for much higher speeds, as a result of the larger numerical aperture (NA) adopted by Blu-ray Disc. The large NA value effectively means that Blu-ray will require less recording power and lower disc rotation speed than DVD and HD-DVD to achieve the same data transfer rate. While the media itself limited the recording speed in the past, the only limiting factor for Blu-ray is the capacity of the hardware. If we assume a maximum disc rotation speed of 10,000 RPM, then 12x at the outer diameter should be possible (about 400Mbps). This is why the Blu-ray Disc Association (BDA) already has plans to raise the speed to 8x (288Mbps) or more in the future.

http://www.blu-ray.com/faq/

Sen kan man såklart inte strömma i 50Mbit. Fatta hur få människor i världen idag som har så snabb uppkoppling? I många länder är det dessutom trafikbergränsat med datatak på antal GB i månaden. Det är inte alls ovanligt i tex USA. AppleTV kräver 2.5Mbit. Finns en anledning de lagt sig på den nivån. Man når en extremt mycket större marknad då.

Permalänk

Skäms men gick faktiskt och köpte mig en på el gigantos nu i veckan. 55" Samsung. Mycket nöjd.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Av dom anledningarna som nämndes i mitt inlägg.
Det finns ingenting vettigt på TV.

Ja men det var ju väldigt uppenbart inte giltliga anledningar, därför jag frågade.
Men du tror alltså att man måste titta på tv-sändningar bara för att man har en tv?

Sen kan man ju inte låta bli att beundra slutsatsen, "det finns ingenting vettigt på TV". Dels för att det borde innebära att man tittar väldigt mkt på tv trots allt (hur ska man annars veta?) och dels för att utbudet varierar enormt innehållsmässigt varför man knappast kommer kunna hitta nått vettigt nån annanstans heller. Så slutsatsen får väl bli att man inte gillar media i huvudtaget (fast man tittar rätt mkt på det). Ok...

Såhär på 2000-talet finns förövrigt PVR så reklam (som knappast är unikt för tv-sändningar) är iaf inte ett så stort problem längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ja men det var ju väldigt uppenbart inte giltliga anledningar, därför jag frågade.
Men du tror alltså att man måste titta på tv-sändningar bara för att man har en tv?

Sen kan man ju inte låta bli att beundra slutsatsen, "det finns ingenting vettigt på TV". Dels för att det borde innebära att man tittar väldigt mkt på tv trots allt (hur ska man annars veta?) och dels för att utbudet varierar enormt innehållsmässigt varför man knappast kommer kunna hitta nått vettigt nån annanstans heller. Så slutsatsen får väl bli att man inte gillar media i huvudtaget (fast man tittar rätt mkt på det). Ok...

Såhär på 2000-talet finns förövrigt PVR så reklam (som knappast är unikt för tv-sändningar) är iaf inte ett så stort problem längre.

Jag har ingen TV-spel konsol.
Jag tycker TV är skittråkigt. Finns ingen interaktivitet och det blir konstant avbrott (reklam).
Svårt att hitta något vettigt på TV, jag gillar bara The Simpsons, Family Guy och Discovery Channel.

Ofta kan man inte ens få de kanalerna man vill.
Man kan inte prenumerera kanaler ala carte utan måste köpa kanalpaket med massa skitkanaler som man inte är intresserad av, typ sportkanaler.

Permalänk
Medlem

Ok, du gillar inte tv-sändningar. Och du har inget tv-spel. Gött så.

Kan man dra slutsatsen att du gillar att titta på reklamfri och ev oxå interaktiv media? Det utesluter ju inte införskaffande av tv-apparat - tvärtom.