AMD:s flaggskepp FX-9590 trillar ned till 2 990 kronor – mindre än halva priset

Permalänk
Medlem

Intel för high-end datorer chemical AMD för budget varianter, så har det varit senaste tiden tyvärr och detta lär nog inte ändra så mycket på det. Jag föredrar Intel alla dagar i veckan, det känns som något sorts premium av någon anledning. Överlag bättre prestanda och mycket klokare konstruerad då de är effektivare per clockcykel mot AMD och inte har massa kärnor dom i majoriteten av spel och program inte gör någon nytta. Och lägre TDP såklart.

Är jag fanboy? Nej det tycker jag inte, har haft AMD när de var bättre för spel och skulle de ta den tronen igen skulle jag nog byta. Jag tycker att det är tråkigt att de senaste åren tom slutat att försöka tävla om prestanda tronen. Med lite jämnare prestanda hade konkurrens hårdnat till och vi hade nog fått se billigare CPUer med bättre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tigerhamster:

Det här förstår jag inte, om jag ska vara ärlig. TDP står (väl?) för vilken värmeavledningsförmåga din kylning måste ha för att klara specifierade temperaturer? Det logiska för mig är att det då ger ett högre TDP-värde att hålla en CPU till ett lägre TjMax.

För att en kyllösning ska uppnå en viss effekt så har CPU-temperaturen en stor påverkan, det är en fördel att ha en CPU som tål höga temperaturer då du når en viss TDP med en enklare kylare om du kan hålla en hög differens mellan kylmediets temperatur och det som ska kylas.

Vad TDP säger är att tillverkaren av CPUn säger att vårt chipp kommer aldrig utveckla mer än TDP W, i genomsnitt. Det värdet påverkas däremot inte av hur hög/låg temperatur CPUn tål. Typiskt prioriterar man en bra tålighet mot höga temperaturer i mobila enheter då det leder till väldigt små kylllösningar som ändå uppfyller TDP.

Tittar du på

P = w * C * (T(CPU) - T(ambient))

anledningen till att en bättre kylare ger lägre temperatur är därför att den har ett stort värde på w. Från början är CPU-temperaturen samma som den omgivande temperaturen så kyleffekten är noll oavsett hur stor fläkt och kylfläns du har. Om vi antar att CPUn utvecklar exakt TDP (det är ju mindre i verkligheten, men det spelar ingen roll för diskussionen) så kommer T(CPU) öka till dess att kyleffekten blir lika med TDP.

Din CPU kommer utveckla lika mycket effekt oavsett om den ligger på 50°C eller om den ligger på 75°C vid drift, så dess TDP är helt frikopplat från TjMax. Ett högt värde på TjMax betyder däremot att du kan låta din CPU ha en hög driftstemperatur och därmed klara sig med en enklare kylare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Du skämtar va? Eller så har du väldigt lite koll på hur marknaden är idag.

Bra att AMD sänker priserna eftersom att det var överdrivet dyrt innan. De kanske kan sälja lite bättre nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Det räcker ju att se bilden på LÄNK så ser man hur efter AMD är. Och då är inte jämförelsen gjord mot Haswell processorer... som är bättre

Permalänk
Medlem

Känns ju dock fortfarande som att man kommer få bygga moderkortet själv och ta kylflänsar från ett begagnat flygplan från ww1.. Men det är ju framsteg, tycker personligen AMD är helt ok och detta är ju ett stort framsteg, kan nog löna företaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Swec bara måste köra ett test på dessa. Jag vet inte varför, men jag vill ha en!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Jag fattar inte alla dessa jämförelser...

Men som alla intel fanboys verkar vara för så är strömförbrukning viktigt! verför kan dom bara inte köpa VIA? allarligt dom är hög överklocknings pontential då deras x4 processorer ligger på 1,2GHz stock(dom går minst det dubbla till)

Med en fin TDP på 4W! Enda som saknas är att där skulle stått Intel på den så hade det blivit fart i forumet att intel ligger ännu mer före AMD. för att inte tala om många byxor alla föräldrar måste tvätta!

Nja problemet är väl att hög effektförbrukning/prestanda inte är önskvärt av flera olika anledningar, men främsta anledningen för överklockare är ju att en hög effektförbrukning ställer högre krav på kyllösningen som används. Önskvärt för de flesta är ju att kunna pressa ut maximal prestanda vid luftkylning eller med ett integrerat vattenkylningssystem (typ corsair H60, H100 eller liknande). Om då effektförbrukningen är hög krävs en riktig kraftfull kyllösning för att erhålla samma prestanda som kan erhållas med klenare kyllösning med en processor som har högre prestanda/effektförbrukning.
Om vi sedan specifikt tittar på FX vs i5/i7 så ligger väl dessutom Tcase och Tmax lägre på en FX jämfört med en i5/i7:a, vilket ytterligare ställer till det. (vill minnas att Tcase för FX ligger på 62°C och Tj ligger på 68°C jämfört med Tcase på 72°C och Tj på 77°C för Haswell i5/i7)

Sammantaget leder det till att man behöver ha en kraftigare kyllösning för att uppnå samma prestanda med FX kontra i5/i7, därav fokuseringen på på prestanda/effekt. I princip all tillförd effekt till en processor avges ju i form av värme.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Skitbra! Lite konkurrens. Äntligen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Det räcker ju att se bilden på LÄNK så ser man hur efter AMD är. Och då är inte jämförelsen gjord mot Haswell processorer... som är bättre

På vilket sätt tycker du att det där är relevant? Ett diagram för prestanda per krona som varken tar med den halvering av priset vi diskuterar eller ens de processorer vi diskuterar. FX-9590 och FX-9370 är inte med i listan, ens före halveringen.
Eeeh, Dum på riktigt eller?

Permalänk

Själv hade jag uppfattningen om att AMD i dagsläget var som Pentium4 ner dessa var aktuella, dvs strömslukande, ineffektiva och varma.

Detta stämmer visserligen var gäller spel, men efter att ha kollat runt lite bland benchmarks ser man ju att dom faktiskt presterar bra per krona när det kommer till väldigt flertrådade program.

Detta har sagts många gånger i denna tråd, men jag trodde inte riktigt på det tills nu.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Sen kan man ju tycka att det inte känns så kul med att ha en varm och ineffektiv processor, fast ser man till inköpspriset är det ju ändå ett klart alternativ!

EDIT: nu tänker jag iofs främst på 8350, inte 9590, då den kostar snartlikt 4770K, vilken jag hade föredragit.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Swec bara måste köra ett test på dessa. Jag vet inte varför, men jag vill ha en!

Hearhear.
Kom igen Swec, ring till inet/komplett och be dem fixa fram ett testexmepl.

Och det är alltid roligt med billigare hårdvara.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Skulle aldrig skaffa något AMD skräp även om det så kostade 1 krona, på riktigt.

Tvivlar jag starkt på. Du skulle tacka och ta emot om du fick en FX8350 för 1:- för annars är du bara dum. FX8350 må vara efter intels 2500 och 2700K men för det så är det ingen dålig plattform. Så gå och trolla någon annanstans.

Skrivet av Hymer:

Amd har lite samma stämpel som Microsoft där alla oftast bara hatar utan någon egentlig anledning.

Skulle säga att långt ifrån alla hatar AMD och de flesta som hatar på AMD är oftast oinsatta i AMDs komponenter. Microsoft däremot har gjort en hel del snedsteg de senaste två-tre åren som gör att folk börjat ledsna. Xbox One och Windows 8 tex. Innan dess hade Microsoft ett riktigt bra rykte, iaf här på sweclockers.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tvivlar jag starkt på. Du skulle tacka och ta emot om du fick en FX8350 för 1:- för annars är du bara dum. FX8350 må vara efter intels 2500 och 2700K men för det så är det ingen dålig plattform. Så gå och trolla någon annanstans.

Jaså du känner mig bättre än jag gör.
Ja jag skulle spara lite pengar men alltid när jag sitter vid datorn så skulle jag känna att min nya dator är en skitdator.
Så det skulle göra mig mycket lyckligare att betala mer och känna att det är en riktig kickass dator.

Permalänk
Medlem

FX-8350 gentemot i5 Haswell är nästan samma pris och presterar ganska lika. Dock antar jag att Haswell presterar bättre i enkeltrådare applikationer(som de flesta spel).

Å andra sidan är FX-8350 åttakärnig och spel framöver kommer bli optimerade för det. Hmmm..
Kan ändå bli värt att vänta något på Steamroller-arkitekturen kommer ut nästa år.

2014 kan bli ett bra år för första gången på länge för processorer eftersom AMD kommer ut på banan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Visst! Kan du kan jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Dravond:

HAHAHAHA när läste du ett bench senast?

AMD FX-8350 vs. Intel 4770K http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=836

Scrolla speciellt till sista 7-zip bench där presterar AMD 1,3% bättre än 4770K

Dock är ju intels prollar generelt bättre prestanda/W om de nu är det du menar...

Värt att nämna är ju också då att 8350 är ca 1000 spänn billigare än 4770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Värt att nämna är ju också då att 8350 är ca 1000 spänn billigare än 4770

Lr en fx8320 som kostar 300 mindre än fx8350 men kan klockas till 5ghz utan mycket kämpande..
1300kr för fx8320 och klockad till 5ghz lär prestera likvärdigt med 9570
Prisvärt? Så in i helvete säger jag

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jaså du känner mig bättre än jag gör.
Ja jag skulle spara lite pengar men alltid när jag sitter vid datorn så skulle jag känna att min nya dator är en skitdator.
Så det skulle göra mig mycket lyckligare att betala mer och känna att det är en riktig kickass dator.

Får man fråga vad du gör på datorn? För med 8350 kommer man bra långt med.

Om du inte såg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jaså du känner mig bättre än jag gör.
Ja jag skulle spara lite pengar men alltid när jag sitter vid datorn så skulle jag känna att min nya dator är en skitdator.
Så det skulle göra mig mycket lyckligare att betala mer och känna att det är en riktig kickass dator.

"Avbryt verksamheten" är min första tanke när ja läser dina inlägg. Bara avbryt o tänk över dig själv eller något.

Jag tycker det är bra att AMD försöker iaf. Då det dessutom faktiskt finns spel och program där den är bättre än Intels grejjer så tyder detta på att processorn faktiskt är ganska framtidssäker ändå då stödet för fler kärnor bara kommer att öka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Swec bara måste köra ett test på dessa. Jag vet inte varför, men jag vill ha en!

Samma här! haha

Permalänk
Medlem

Det räcker med ett AMD FX-8350 för 1600 Kr för att spöa ett Intel i7-4770K för nästan dubbla priset, i Crysis 3 om man kör 1920x1080.

Vem kör i lägre upplösning än 1920x1080?!

Ok, i7-4770K är 0,6 fps snabbare, vilket kan vara räknefel eftersom vi inte ser några standardavvikelser.

XbitLabs sammanfattar:

Citat:

If we look at the gaming performance with realistic graphics settings, it is quite logical that there will be very few differences between different flagship processors in this respect. Both: Core i7-4770K and Core i7-3770K, show about the same fps rate, because the main bottle neck in both cases is the graphics card.

Fast, andra spel kräver mer av CPU:n, t.ex. Dota 2:

och där är inte AMD lika starka.

CPU:n inte har så stor betydelse i fps:er, där grafiken i sig är mer krävande än beräkningarna för handlingen. CPU:n spelar fortfaranderoll ii många andra typer av spel, tex Dota, Civ V, etc.

En fps-gamer kan köpa vad som helst, AMD eller Intel.

Andra bör köpa Intel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Betänk även att nya konsollerna har 8 cores. Hur kommer speltillverkarna att programera nu tror ni.
Just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Betänk även att nya konsollerna har 8 cores. Hur kommer speltillverkarna att programera nu tror ni.
Just det

Inte bara det.. Man måste tänka på en annan grej här.. vilket känns för mig som en paradox.

om man ställer t.ex 8320 emot i7 (egentligen en i3 då de är i samma prisklass) i t.ex gaming nu då så är dessa tester inget man ska gå efter direkt tycker jag.

För det första I7 må krossa 8320 i lägre upplösning och lägre nivå på inställningar men båda kommer ändå ha långt över 60fps förutsatt att man har ett bra grafikkort(vilket de flesta gamers har). Så hur mycket tjänar man på det? Inget ur min synpunkt då 40-60fps känns ganska lika och o allt över 60 känns som 60fps oavsett om det är 300 lr 400.

Inte nog med det utan tänk dig att du skruvar upp inställningarna och upplösningen nu då.. Är skillnaden lika stor? NEJ även om i7 må va snabbare så är det fortfarande ingen SUPER skillnad!!

Och vem fan vill inte skruva upp inställningarna till max??!

Okej intels cpuer är mycket mer effektiva och så .. Men kom igen alltså.. alla överklockar nästan .. Och då knappar faktiskt amd in väldigt mycket plus att värme/watt ökningen är nästan likadan.

Intel är bättre i cpu delen men märker du någon större skillnad när båda är överklockade? Inte särskilt.

Priset då? 8320 kostar som en i3 .. enough said.

Jag är ingen fanboy glöm det men låt oss se dessa ständiga jämförelser ur en annan synvinkel också tack.

Jag nekar inte till att intel är snabbare i singelthreaded och mer effektiva överlag samt drar mindre watt och utvecklar mindre värme vid STOCK

Överklockat så är bilden helt annorlunda.

Så min slutsats är: Har du en budget att följa strikt så kan amd vara ditt val , skiter du i hur mycket du slösar så borde du köra på intel för att få det "bästa"

skulle jag köpa en fx 9570? nja tror inte det.

Skulle jag kunna tänka mig en fx 8320? Ja för att den kan klocka upp till samma hastighet som fx9000(desssutom så är 9000serien inga bra overklockers tydligen) serien för 1200kr Och då har du prestanda som ligger bra till på alla dessa tester Punkt

Detta är ingen absolut sanning utan bara vad jag känner och tycker o tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det här förstår jag inte, om jag ska vara ärlig. TDP står (väl?) för vilken värmeavledningsförmåga din kylning måste ha för att klara specifierade temperaturer? Det logiska för mig är att det då ger ett högre TDP-värde att hålla en CPU till ett lägre TjMax.

Precis, om CPU A får bli max 65C och CPU B 100C och båda utvecklar exakt lika mycket värme och drar lika mycket ström, så behövs kraftigare kylning på CPU A. Jämför man då TDP-värden rakt av får man intrycket att CPU A utvecklar mycket mer värme och/eller drar mycket mer ström.

Intel tål ju att bli löjligt varma vilket är anledningen till att de kan skicka med sådana patetiska kylare med dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Det är en fx-8350 handplockad.
Absolut inte värt att betala flera tusen extra för att ens budgetprocessor råkar vara handplockad.

Anledningen till att köpa AMD är att det är ett alternativ till Intel om man spelar och vill ha något billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis, om CPU A får bli max 65C och CPU B 100C och båda utvecklar exakt lika mycket värme och drar lika mycket ström, så behövs kraftigare kylning på CPU A. Jämför man då TDP-värden rakt av får man intrycket att CPU A utvecklar mycket mer värme och/eller drar mycket mer ström.

Intel tål ju att bli löjligt varma vilket är anledningen till att de kan skicka med sådana patetiska kylare med dem.

Jag hade för mig att amd klarar av mer volt och värme mycket bättre? Har du sett amds stock kylare då? -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag hade för mig att amd klarar av mer volt och värme mycket bättre? Har du sett amds stock kylare då? -.-

Min Phenom II började bete sig underligt vid ca. 62C. Med Haswell har jag varit uppe i 98C när jag experimenterat med klocken, utan några som helst problem

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Min Phenom II började bete sig underligt vid ca. 62C. Med Haswell har jag varit uppe i 98C när jag experimenterat med klocken, utan några som helst problem

Du kanske menar bete sig underligt som instabil? då har det mer me en ostabil överklock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Svamla inte det är fortfarance 8,42% vinst per såld enhet medans oljebolagen efter skatt får 0.52% vins på såld bensin.
Vinst är det som driver företag att göra nytt och tänka nytt. Om det inte vore för att staten tog 84% av oljeföretagens vinster i sverige kanske det vore annorlunda, men 8% vinst innebär en return på betydligt högre före skatt, kanske inte i jämförelse med Intel men änndå bra vinst Skulle Shell uppvisa 8%vinst per enhet så skulle aktievärdet skjuta så högt att du inte kunde ana.

Visst kan jag hålla med dig om att det är fel att staten beskattar drivmedel så hårt, men ovan ger inte riktigt hela bilden.

När det gäller oljebolag så verkar de dock inom flera, men även lite olika delar av värdekjedjan. Ovan siffror ifrån dig gäller nog downstream/retail-verksamheten (tex att sälja drivmedel i pump på en mack). För dem i den delen verksamheten så är att sälja bensin bara en "enabler" att få vinst. Dvs det får in kunden i butiken där de sedan potentiellt kan sälja hamburgare, kaffe, glass och mjölk till dig. Det är där de tjänar sina pengar och får sin verkliga vinst. Ungefär som personbilsbranchen där att sälja själva bilen i grundutförande oftast är en nollsummeaffär för tillverkaren. Sedan så tjänar de istället pengar på större motorer, tillbehörspaket, reservdelar och annan service. Eller bläckskrivare riktade emot privakunder (förlust eller jämt upp att sälja skrivaren, och tar igen det på goda marginaler på bläckpatronerna).

Men som alltid så är retailverksamhet oftast förknippat med relativt låga risker, men även relativt låga marginaler (som för en del vägs upp av relativt goda volymer).

När det gäller oljebolag så är de stora vinstmarinalerna, men även de stora riskerna, inom upstream-delen. Dvs allt ifrån att finna och utvärdera fynd till att pumpa upp kolvätena. Där har vi helt andra vinstmarginaler att tala om än vad du nämner ovan. De är i många fall väldigt goda.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jaså du känner mig bättre än jag gör.
Ja jag skulle spara lite pengar men alltid när jag sitter vid datorn så skulle jag känna att min nya dator är en skitdator.
Så det skulle göra mig mycket lyckligare att betala mer och känna att det är en riktig kickass dator.

Som sagt.. Gå och trolla någon annanstans. Om det visar sig att du inte trollar så tycker jag bara synd om dig i din okunskap.

Skrivet av gabriel15:

Det är en fx-8350 handplockad.
Absolut inte värt att betala flera tusen extra för att ens budgetprocessor råkar vara handplockad.

Anledningen till att köpa AMD är att det är ett alternativ till Intel om man spelar och vill ha något billigare.

Handplockad att klara 5ghz ja, vilket inte är i närheten av en garanti för en vanlig FX8350. Precis som tex. Asus och deras TOP GPU:er.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds