Permalänk
Medlem

Helt nytt datorbygge

Tjena!
Jag byggde nyss ihop följande:

  • Corsair Carbide Air 540

  • Intel Core i5 4670K

  • ASRock Z87 Extreme6

  • Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB

  • Corsair Hydro H110

  • KFA2 GeForce GTX 680 EX OC 4GB

Det första jag märkte var att min H110:a lät som ett godståg. Pumpens fläktkoppling satte jag på CPU fan 1 (3-pin) och fläktarna (4-pin) på Chassi fan 1-2 (3-pin).
Efter att ha fått panik och hörselskador grenkopplade jag fläktarna till CPU fan 2 (4-pin) via en grenkabel från en gammal Noctua-fläkt. Jag kunde då få ner oljudet en aning genom att även dra ner hastigheten i BIOS.

Det som förbluffar mig är att Corsairs egna hemsida, vänner som testat, samt även recensioner visar att fläktarna ska vara (helt ok) tysta.
Jag får det dock inte att bli tystare än flickvännens trasiga hårfön.

Vad gör jag för fel?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Testa att köpa adaptrar som sänker volten fläktarna förses med från 12 volt till 7 volt eller 5 volt.

Exempel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Kolla vad de är inställda på i BIOS. Silent? Performance? Max?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha helt fel, men tycker mig ha läst någonstans att pumpen kan föra väldigt mycket oväsen om man kopplar den till CPU-fan? Testa koppla den direkt till nätaggregatet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekomendera att koppla pumpen direkt till nätagget. Troligtvis får den inte tillräckligt med ström via moderkortet och går i helt fel varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag skulle också rekomendera att koppla pumpen direkt till nätagget. Troligtvis får den inte tillräckligt med ström via moderkortet och går i helt fel varvtal.

Ok, jag ska testa det idag.

Skrivet av Imaculent:

Kolla vad de är inställda på i BIOS. Silent? Performance? Max?

Har faktiskt dragit ner den till Silent. Ska även testa motståndssladdar.