Permalänk

3770k throttlar fast den inte borde

Hej,

Efter att man blivit sjukskriven och inte kan komma ur soffan på en vecka så har jag börjat leka lite med min HTPC

Jag har ett problem som jag inte riktigt kan finna svar på.

Har klockat cpun till 4.0ghz, men under belastning i prime v27.9 efter 15-20 min så klockar cpun ner sig till 3.5ghz.

Cpun är passivt kyld men temperaturerna på kärnorna är: 77,81,84,80 när "throttlingen" börjar.

Någon som vet vad som kan vara orsaken till detta?

Moderkortet är ett P8Z77M-PRO

Permalänk
Medlem

Testa lite olika program för temperatur? Kan vara programmet som läser fel och att processorn egentligen är varmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En nyfikenhetsfråga, varför klockar du en passivt kyld HTPC?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Hej,

Efter att man blivit sjukskriven och inte kan komma ur soffan på en vecka så har jag börjat leka lite med min HTPC

Jag har ett problem som jag inte riktigt kan finna svar på.

Har klockat cpun till 4.0ghz, men under belastning i prime v27.9 efter 15-20 min så klockar cpun ner sig till 3.5ghz.

Cpun är passivt kyld men temperaturerna på kärnorna är: 77,81,84,80 när "throttlingen" börjar.

Någon som vet vad som kan vara orsaken till detta?

Moderkortet är ett P8Z77M-PRO

Vad för slags spänning ligger på processorn? vad har du för Kylare?
Tror det är fel på dina sensorer, för en IB om den inte är ett väldigt bra exemplar bör inte kunna ta sig till 4ghz med passiv kylning.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Testa lite olika program för temperatur? Kan vara programmet som läser fel och att processorn egentligen är varmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma temperaturer visar i Realtemp som i Coretemp.

Skrivet av MoNkeY-05:

En nyfikenhetsfråga, varför klockar du en passivt kyld HTPC?

Jag klockar för det är roligt

Skrivet av OskarW90:

Vad för slags spänning ligger på processorn? vad har du för Kylare?
Tror det är fel på dina sensorer, för en IB om den inte är ett väldigt bra exemplar bör inte kunna ta sig till 4ghz med passiv kylning.

Spänningen är 1.064V under load. Cpun är lappad och delidad.

Så här ser kylningen ut:

http://www.sweclockers.com/galleri/11653-passiv-htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Jag klockar för det är roligt

Fastän att en klockning av en passivt kyld HTPC rent funktionsmässigt kan ifrågasättas, så får jag rätta mig själv med ett "Well, doh.."
Helt rätt, såklart. Vi befinner oss ändå på Sweclockers. Lycka till med trimningen!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har du bra kylning på moderkortet också? Jag fick ett fenomen med min FX-8350 att den throttlade trots att processorn inte var varm och det visade sig att det troligtvis var spänningsregulatorerna på moderkortet som blev för varma. Löste det genom en fläkt som blåste lite luft över moderkortets kylflänsar. Testa öppna lådan och sätt en fläkt som blåser över moderkortet bara för att se om det blir skillnad. Kan tänka mig att det kan bli varmt åt moderkortet med enbart passiv kylning.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har du bra kylning på moderkortet också? Jag fick ett fenomen med min FX-8350 att den throttlade trots att processorn inte var varm och det visade sig att det troligtvis var spänningsregulatorerna på moderkortet som blev för varma. Löste det genom en fläkt som blåste lite luft över moderkortets kylflänsar. Testa öppna lådan och sätt en fläkt som blåser över moderkortet bara för att se om det blir skillnad. Kan tänka mig att det kan bli varmt åt moderkortet med enbart passiv kylning.

Detta låter faktiskt troligt, får prova det lite senare i veckan när man kan börja röra på sig igen.

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att prollen blir för varm, den har Tcase på 67.4 grader.

Visa signatur

i5 750 || Asus P7P55D-E PRO || 8GB Corsair XMS3 || XFX 5770 ||Fractal R2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pentix:

Jag skulle tippa på att prollen blir för varm, den har Tcase på 67.4 grader.

Jag vet inte vad du snackar om för processor med 3770K som TS har börjar throttla på 105ºC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag vet inte vad du snackar om för processor med 3770K som TS har börjar throttla på 105ºC

Såg det nu.. Står olika rekommendationer på de sidorna jag kollade.

Visa signatur

i5 750 || Asus P7P55D-E PRO || 8GB Corsair XMS3 || XFX 5770 ||Fractal R2