Total wipe av sekundär HDD i Windows

Permalänk
Medlem

Total wipe av sekundär HDD i Windows

Min genialiska syster har bestämt sig för att sälja sin gamla hårddisk efter att hennes laptop dog. Nu är det tydligen mitt ansvar att göra en total wipe så att köparen inte kommer åt information. Jag har aldrig gjort detta förut men har snappat upp vilka metoder som använts på Swec, jag undrar bara vilken som är säkrast och inte alltför komplicerad.

Hårddisken är kopplad till min nuvarande stationära dator så att boota från CD och rensa allt är uteslutet, behöver programvara som körs i Windows. Jag spanade in Disk Wipe men den verkar inte stödas av Windows 7 enligt hemsidan. Eraser verkar vara skapt för radering av filer snarare än hela hårddisken. Och snubblade såklart över denna klassiska artikel som gav mig ännu mer beslutsångest: http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/free-data-de...

Vilken programvara rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Min genialiska syster har bestämt sig för att sälja sin gamla hårddisk efter att hennes laptop dog. Nu är det tydligen mitt ansvar att göra en total wipe så att köparen inte kommer åt information. Jag har aldrig gjort detta förut men har snappat upp vilka metoder som använts på Swec, jag undrar bara vilken som är säkrast och inte alltför komplicerad.

Hårddisken är kopplad till min nuvarande stationära dator så att boota från CD och rensa allt är uteslutet, behöver programvara som körs i Windows. Jag spanade in Disk Wipe men den verkar inte stödas av Windows 7 enligt hemsidan. Eraser verkar vara skapt för radering av filer snarare än hela hårddisken. Och snubblade såklart över denna klassiska artikel som gav mig ännu mer beslutsångest: http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/free-data-de...

Vilken programvara rekommenderar ni?

Att "Hårddisken är kopplad till min nuvarande stationära dator" utesluter inte "att boota från CD och rensa allt".
Tvärt om, det är det bästa...

T.ex. se här: DBAN

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid http://killdisk.com/downloadfree.htm när jag vill göra nåt sånt , har aldrig testat inifrån OS , bootar alltid från skiva eller USB.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

ta DBAN och koppla ur alla andra hdd´s, så bara hennes ä inkopplad. så är det bara att ånga på, eftersom att risken att din data som du har på din diskar dör är noll.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

För det första. WHY? Den kan inte va värd mkt om det inte är typ en SSD eller ny 2-4TB disk.

Men om du ändå ska göra det. Funkar Sdelete bra i windows via kommandotolken, det är ett gammal MS program :
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897443.aspx

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Windows 7/8, kommandoprompt med adminrättighet.
format d: /fs:NTFS /p:0

Skriver nollor till partitionen, radera partitionen när det är slutfört.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Formatera disken, fyll den med random junk, formatera, fyll med random junk igen.
Det är vad jag brukar göra.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

För det första. WHY? Den kan inte va värd mkt om det inte är typ en SSD eller ny 2-4TB disk.

Men om du ändå ska göra det. Funkar Sdelete bra i windows via kommandotolken, det är ett gammal MS program :
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897443.aspx

1 kr > 0 kr samt 0 cm > 1 cm yta

Permalänk
Medlem

Säger som Nbwu, DBAN på CD-skiva (eller USB-minne om du inte har en CD-läsare), koppla ur alla andra hårddiskar och kör på. Du vill inte chansa med formateringar och sådant om saker som BankID är på din systers gamla hårddisk.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Att "Hårddisken är kopplad till min nuvarande stationära dator" utesluter inte "att boota från CD och rensa allt".
Tvärt om, det är det bästa...

T.ex. se här: DBAN

Har inte möjligheten att bränna CDs. Jag skulle nämna alternativet om det var möjligt.

Skrivet av ThomaZ84:

Formatera disken, fyll den med random junk, formatera, fyll med random junk igen.
Det är vad jag brukar göra.

Förmodligen den mest osäkra och tidsödande metoden

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har inte möjligheten att bränna CDs. Jag skulle nämna alternativet om det var möjligt.

Vem har sagt något om att bränna skivor?
Jag har ingen optisk spelare (sååå 90-tal )

Jag gjorde en bootbar USB-sticka med DBAN i helgen, det är bara att använda Universal USB Installer...tar 1 minut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Förmodligen den mest osäkra och tidsödande metoden

Visste inte att du skulle sälja disken till NASA, men kör DBAN (USB) och se till att din disk inte är inkopplad!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så fattar jag inte poängen med detta.

Som jag ser det, du ska sälja en hårddisk, Formatera disken.

Köparen får hårddisken, och det är nu du tror att han/hon/hen skall börja en relativt stor process och börja forska fram vad som låg på disken innan? Snälla rätta mig om jag har fel!

Du tror inte köparen skiter i vilket, pluggar in den, och matar den med ny info?

Jag har köpt måånga hårdiskar beggat, och inte haft en tanke på det du beskriver.

Vad har du på dina diskar, som du är så rädd för. För inte kan det vara normala saker

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Säger som Nbwu, DBAN på CD-skiva (eller USB-minne om du inte har en CD-läsare), koppla ur alla andra hårddiskar och kör på. Du vill inte chansa med formateringar och sådant om saker som BankID är på din systers gamla hårddisk.

Lånade en laptop så att jag kunde bränna DBAN på CD skiva. Jag plockade ut min SSD och HDD, ställde in så att BIOS skulle boota från CD-läsaren, kopplade sedan i syrrans HDD och när jag startar får jag meddelanden om att Windows kan startas normalt eller i felsäkert läge... DBAN skivan ska väl sköta sitt om CD-läsaren är först i boot order?

Skrivet av jookeer:

Varför funkar inte Active@Killdisk?

Ingen aning, jag frågar er. Har aldrig testat det

Skrivet av skog1s:

Ärligt talat så fattar jag inte poängen med detta.

Som jag ser det, du ska sälja en hårddisk, Formatera disken.

Köparen får hårddisken, och det är nu du tror att han/hon/hen skall börja en relativt stor process och börja forska fram vad som låg på disken innan? Snälla rätta mig om jag har fel!

Du tror inte köparen skiter i vilket, pluggar in den, och matar den med ny info?

Nej?

Skrivet av skog1s:

Jag har köpt måånga hårdiskar beggat, och inte haft en tanke på det du beskriver.

Vad har du på dina diskar, som du är så rädd för. För inte kan det vara normala saker

Inte den blekaste aning, det är syrrans HDD från en död laptop.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Varför skapar du en tråd om du skiter i råden?

Det är upp till dig och de andra vad ni skriver. Om jag inte har möjlighet att följa ett förslag ignorerar jag det istället för vifta armarna runt mig och göra väsen. Onödigt beteende.

Dock löste jag problemet idag så ytterligare hjälp behövs inte. Tack ändå

Permalänk
Medlem

Ta bort all info på hårddisken, fyll upp den med random skit (brukar skapa ett text dokument med random text på 1 MB), gör 100 kopior i en mapp, kopiera mappen tills hela hårddisken är fylld (100%), upprepa 1 gång. Du kommer INTE kunna få tillbaka någon information ifrån den förutom dessa filer (om det inte finns skadade sektorer).
Om du är orolig för att folk ska hitta barnporr (skämt) på hårddisken som du ska sälja så är det förstört för länge sen... Om du fortfarande nojjar så tar du helt enkelt en stark magnet och drar ett par gånger över magnetskivan på hårddisken så även de skadade sektorerna förstörs.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Ta bort all info på hårddisken, fyll upp den med random skit (brukar skapa ett text dokument med random text på 1 MB), gör 100 kopior i en mapp, kopiera mappen tills hela hårddisken är fylld (100%), upprepa 1 gång. Du kommer INTE kunna få tillbaka någon information ifrån den förutom dessa filer (om det inte finns skadade sektorer).
Om du är orolig för att folk ska hitta barnporr (skämt) på hårddisken som du ska sälja så är det förstört för länge sen... Om du fortfarande nojjar så tar du helt enkelt en stark magnet och drar ett par gånger över magnetskivan på hårddisken så även de skadade sektorerna förstörs.

Hehe så kan man ju också göra

Jag krypterade alla hennes filer, skrev sedan över en massa random skit, formaterade om i Windows och nu är den helt tom och funktionsduglig igen. Tog alldeles för lång tid i min smak men ungen får tamejfan vara nöjd nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det är upp till dig och de andra vad ni skriver. Om jag inte har möjlighet att följa ett förslag ignorerar jag det istället för vifta armarna runt mig och göra väsen. Onödigt beteende.

Dock löste jag problemet idag så ytterligare hjälp behövs inte. Tack ändå

Lycka till i fortsättningen med att få hjälp med den attityden...

Jag håller med jookeer, du har fått flera lösningar.
Bl.a. den jag gett dig, det finns inte en chans att bortförklara den att du inte har möjlighet att följa den.

Tja, ignorerar du oss och den hjälp vi försöker ge dig - så kan väl vi väl ignorera dig i fortsättningen...

BTW
Den "lösning" du uppenbarligen gjort idag är ingen "total wipe", men vill man inte förstå - så är det inget vi kan göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Lycka till i fortsättningen med att få hjälp med den attityden...

Jag håller med jookeer, du har fått flera lösningar.
Bl.a. den jag gett dig, det finns inte en chans att bortförklara den att du inte har möjlighet att följa den.

Tja, ignorerar du oss och den hjälp vi försöker ge dig - så kan väl vi väl ignorera dig i fortsättningen...

Bara att citera om du ändrar dig i efterhand :]

Skrivet av Cybertsen:

BTW
Den "lösning" du uppenbarligen gjort idag är ingen "total wipe", men vill man inte förstå - så är det inget vi kan göra...

Du får ta det klagomålet med DBAN. Om du läst tråden hade du insett att jag testat med CD, en kringliggande USB sticka har jag inte just nu. Dock vore det händigt. Det fick bli TrueCrypt för filkrypteringen, sedan 3 pass av nonsens data och formatering i Windows. Det bör duga gott och väl.

Permalänk
Medlem

Varför krångla med CD/USB?
Som jag skrev redan i sjätte inlägget, windows egen formatering i kommandoprompt har funktionen att skriva nollor till hela partitionen (/p:0). /p:0 skriver nollor, byt ut 0 till valfri siffra för först nollor och sedan x antal rundor med random data.
Hittade informationen i länken du gav i första inlägget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara