Varför är Processorn så viktig vid Multi-GPU lösningar?

Permalänk
Medlem

Varför är Processorn så viktig vid Multi-GPU lösningar?

Detta blev ett längre svar än jag trott, kan vara av intresse.

Skrivet av Al8in93:

Tjena, sitter på Evga gtx 780 ACX 3gb i SLI och när jag spelar battefield 3 så går inte använding upp mer än till 50-60% per kort, har testat att köra ett kort i taget och då knallar de upp till 98% användning och ger mig samma FPS som 2 kort med 50% usage.

Detta är typ basics 101 som varje person på SweClockers borde veta.

Det finns två mål, 60 och 120, beroende på vad du har för skärm, och vad det är för spel.

Vad vill man uppnå med sin dator? Flyt, men hur bra flyt? Hur mycket flyt kan du ens få på en 60 Hz skärm? Jo 60 FPS med 60 Hz, har du en FPS över det så kommer den inte synas, du kan ha 120 FPS men kommer se ut som 60 FPS på en 60 Hz skärm.

Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.

Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.

Givetvis handlar det om spel också, varför skulle du någonssin vilja ha 120 FPS i Skyrim? Det är helt onödigt, lika bra att sätta en FPS limiter på 60 där även om du har 120 Hz skärm, så kommer grafikkortet bara behöva jobba i 20% usage, då är det väldigt tyst och svalt samtidigt som du njuter till max.

Låt säga att du kör Battlefield 3 då, det är ett FPS, där vill du ha 120 FPS om du har en 120 Hz skärm så du får övertag mot dina motståndare.

Du har som TS två stycken GTX 780 i SLI, det är tillräckligt med kraft för att pusha 200 FPS konstant i BF3, men det är ju onödigt så lika bra att sätta det på 120 FPS så blir det kallt och svalt i datorn även vid spelande, men vänta, han får inte ens 120 FPS? Hur är det möjligt? Hans kort klarar av 200 FPS men han har bara 90 FPS? Är spelet buggat och värdelöst optimerat? Ehm nej..

Många verkar tro att grafikkorten är det som bestämmer FPS i ett Spel, men det är tvärt om, CPUn är betydligt viktigare, utan CPUn så har Grafikkorten inget jobb, dom bara sitter där och vet inte vad dom ska göra.

I spelet händer det väldigt mycket saker, det är 64 spelare, 20st fordon och väggar och saker som exploderar runt om dig, och du har bara en 2 kärnig processor som kör i 2GHz, men 2st GTX 780 i SLI, processorn hinner då inte med spelet, utan den kämpar för att veta vad den ska göra, den skickar den lilla informationen den kan till grafikkorten så dom kan visa dig vad som händer, men det räcker inte till för att få det att flyta, bara 15% usage på varje GPU, spelet ligger på 20 FPS.

Då är det uppenbarligen CPUn som inte orkar med, vad kan man göra då? Jo köpa en ny processor, vi kör på en 4670k, en 4 kärnig processor och som kör i hela 3.4GHz bashastighet upp från 2GHz och 2 fler CPU kärnor vi hade förut, då måste ju det fungera bättre? Ja det gör det också, processorn jobbar så mycket den orkar och hänger nästan med i svängarna, den hinner med att skicka så pass mycket information att grafikkorten nu kan jobba i 60 FPS upp från 20 FPS, men det är fortfarande för tungt för 4 kärnor i 3.4GHz, grafikkorten vet knappt vad dom ska ta sig till, ligger bara på 35% usage styck.

Det är alltså en lång väg kvar till 120 FPS från 60 FPS, vi får helt enkelt vända oss till överklockning då det knappt finns snabbare processor.

Köper en Corsair Hydro H80i för 700kr så vi kan kyla ner processorn, efter en stunds pillande i BIOS så är processorn nu uppe i hela 4.8GHz upp från 3.4GHz, en ökning på strax över 40%, orkar processorn med Battlefield 3 med 64 spelare nu? Nästan, den hinner med det mesta och skickar så pass mycket information att grafikkorten nu jobbar i 70% och börjar få det svettigt, FPSen närmar sig nästan 100, det räcker inte hela vägen men inte långt ifrån, vad är nästa steg för att nå 120 FPS? Tyvärr går det knappt, spelet är för tungt för dagens processorers hastigheter ska klara av det i 120 FPS med 64 spelare, 20 fordon och destruction runt omkring dig samtidigt.

Alternativet är att sänka inställningar så processorn inte behöver jobba lika mycket, den kan strunta i att arbeta fram extra detaljer m.m.

Sammanfattning Trådskaparens processor orkar inte med att jobba i samma takt som grafikkorten klarar av, aka Flaskhals

Att köpa 1st Processor för 2600kr, sedan köpa 2st Grafikkort för 12.000kr.. är inte så genomtänkt

TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3

Detta är ett av dom största misstagen folk gör, finns en anledning varför de flesta entusiaster har en 3930k.

Ett bra exempel är ArmA, väldigt tungdrivet pga den enorma spelvärlden, processorn måste jobba fruktansvärt hårt för att kunna leverera 60 FPS, vi snackar om 2500 träd och 50 byggnader samtidigt som 20 fordon, allt ska processorn hinna med, vilket resulterar i att 60 FPS är nästan onåbart på högsta inställningar, även med en sex kärnig 3930k i 5.0GHz, det misstaget folk gör är precis som TS, köpa en processor för 2700kr och låter den köra i stock hastighet på 3.4GHz, sedan köper 2st GTX 780 för Tri-SLI i tron om att det ska resultera i 120 FPS i alla spel, men processorn sätter stopp långt innan grafikkorten når sin fulla potential.

4930k 6 Kärnor @ 5.0GHz (5000kr med Kylare) + 1st GTX 660 2GB (1500kr) får 70 FPS i ArmA 3 i 1080p
4770k 4 Kärnor @ 4.4GHz (3000kr med Kylare) + 3st GTX 780 3GB (18.000kr) får 50 FPS i ArmA 3 i 1080p

Så svaret på tråden, för att få valuta för pengarna när man köper 2st GTX 760/770/780/Titan så behöver man en bra processor som kan hantera det viktigaste i spelet, det grafiska är mer som en bonus i spelet, som exempel är Crysis 3 väldigt GPU intensivt pga det har massor med avancerade detaljer som endast kan räknas ut av grafikkorten, därför kan 2st GTX 780 få det väldigt tungt, även om man har en billigare processor, eller om man helt enkelt väljer att spelare i större upplösningar, då får grafikkorten inte nödvändigtvis tyngre jobb, utan dom behöver göra samma sak fler gånger, därav används grafikkorten betydligt mer.

Alltså är det värt i ett fåtal spel att köpa 2st GTX 780 för 1080p, du kan njuta av Crysis 3 även med en 3570k på högsta inställningar, men i Battlefield 3 som inte alls är lika grafiskt krävande, istället för att visa imponerande reflektioner så behöver det rita ut 5st fler fordon, där kommer alltså grafikkorten inte vara värda pengarna, dom är alldeles för bra för 1080p upplösning i ett sådant spel, för enkelt jobb helt enkelt, men är Processorn tillräckligt snabb, så kan den skicka lite extra jobb åt grafikkorten så att det blir mer värt.

Sen så är det faktiskt en väldigt bra lösning för dom som vill ha tystare datorer, att köpa 2 kort även fast man inte behöver det, kommer resultera i att grafikkorten endast används 50% styck istället för ett i 100%, kommer bli betydligt tystare fläkhastighet och temperatur. Men det är såklart en väldigt dyr lösning, betydligre billigare att köpa en bra eftermarknadskylare för en femhundring.

"Typ"

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Master of Overkill

Jag köpte 3 Titan för jag spelar i 5760x1080, har en vattenkyld 3930k i 4.965 GHz och minnen i 2500MHz för att dom ska flaskas så lite som möjligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Kan det inte bara vara så att personen har v-sync på och därför capas fps på 60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

text...Detta är ett av dom största misstagen folk gör, finns en anledning varför de flesta entusiaster har en 3930k...text

Andandtech håller inte riktigt med dig http://www.anandtech.com/show/6934/choosing-a-gaming-cpu-sing... Nu är ju inte BF3 med i testet så svårt att veta hur det ser ut där med s1150 vs 2011 i multigpu lösningar, vad jag ser hänger en överklockad 3770k på riktigt bra. Men tyvärr så utan riktiga benchmarks som styrker dina argument så faller hela ditt inlägg imo, har faktiskt svårt att tro att det är stor fps skillnad på 4770k i 4.4Ghz och en 3930k i 4.8Ghz i BF3 med 780 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag köpte 3 Titan för jag spelar i 5760x1080, har en vattenkyld 3930k i 4.965 GHz och minnen i 2500MHz för att dom ska flaskas så lite som möjligt.

Pfft! Skryt lagom va?

Edit: Det är ett skämt!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra sammanfattning.

Man kan säga att CPU'n kommer att bli som en hård cap av fps. För varje kombination av spel + cpu + klock så finns det en max fps man kan uppnå. Du får helt enkelt inte ut mer fps hur mycket kraftigare grafikkort du än köper. Däremot kan kraftigare grafik ge dig snyggare spel och högre upplösning.

Detta är lite nytt, för tidigare har det funnits ganska många cpu'er som orkat driva de vassaste grafikkorten på marknaden. Idag är det tvärt om. Om man tänkt sig att köpa ett grafikkort på den övre halvan av skalan så spelar cpu'n stor roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

Pfft! Skryt lagom va?

Pfft! Något avundsjuk va?

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Pfft! Skryt lagom va?

Man får skryta med sin E-penis här på forumet.
Varför har man signaturer annars?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag köpte 3 Titan för jag spelar i 5760x1080, har en vattenkyld 3930k i 4.965 GHz och minnen i 2500MHz för att dom ska flaskas så lite som möjligt.

Haha jag hade nästan varit lite ångestfylld av den klocken;)

(Värt att verkligen komma ihåg dock att detta gäller endast för spel som kan använda dom ytterliggare kärnorna annars är det pengar i sjön)

Sen vet jag inte riktigt om jag gillar det sista exemplet när dom två processorerna inte ens kör samma klock. För att förtydliga poängen vore det bättre med en situation där dom båda processorerna kör i samma hastighet:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Klister?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kan det inte bara vara så att personen har v-sync på och därför capas fps på 60?

Jo självklart, det skulle då kanske resultera i att korten endast låg på 30% usage, men stänger han av V-Sync så kanske han hamnar på 90 FPS och korten går upp i 50% usage, dom kommer aldrig användas 100% i Battlefield 3, inte ens med en 3930k i 5.7GHz på LN2, så kommer 2st GTX 780 användas 100% i 1920x1080. Det är verkligen brutal prestanda, 2st GTX 780 motsvarar prestandan av 4st GTX580 som scalar 100%. Och ett GTX 580 1.5GB klarar Battlefield 3 på Ultra i 50 FPS, om CPUn börjar få det jobbigt redan vid 100 FPS så ja, kommer finnas en väldans massa prestanda kvar över.

Skrivet av sKRUVARN:

Men tyvärr så utan riktiga benchmarks som stryker dina argument så faller hela ditt inlägg imo.

"Benchmarks", det är precis det man ska undvika då dom inte återspeglar riktiga prestandan i spel, 3DMark är gjort för att ha ytterst låg CPU användning så att grafikkorten får "spelrum" att utnyttja den fulla potentialen.

Anledningen till att entusiaster har 3930k är för att den är Soldered, precis som 2500/2600k, dom går att överklocka betydligt mer utan att behöva "deliddas" som 4670/4770k, samtidigt som 3930k har Quad Channel Memory och 2 fler CPU kärnor, som faktiskt även används i flera spel.

Skrivet av foxzox7:

Pfft! Skryt lagom va?

Hur är det skryt? Han vill spela dom senaste spelen i 5760x1080, det är hårdvaran som krävs för att klara av det, en 3930k vattenkyld och 3st Titan, Crysis 3 använder 4.5GB VRAM i den upplösningen, nästan så han skulle behöva ett fjärde Titan till och med.

Skrytbygge är att köpa ett SR-2 moderkort, köra i 2st Xeon 8 Core processorer och 128GB RAM, på det 4st Titan och 2st EVGA 1500W PSU's

Tvelander har köpt precis det han behöver, så hur är det skryt? Han behöver en 3930k kraftigt överklockad för att flaska sina Titan så lite som möjligt, precis vad denna tråd handlar om.

Skrivet av giplet:

Man kan säga att CPU'n kommer att bli som en hård cap av fps. För varje kombination av spel + cpu + klock så finns det en max fps man kan uppnå. Du får helt enkelt inte ut mer fps hur mycket kraftigare grafikkort du än köper. Däremot kan kraftigare grafik ge dig snyggare spel och högre upplösning.

Väldigt bra sagt

CPU 50 / GPU 60, grafikkorten kommer inte användas 100%, CPU flaskar

CPU 60 / GPU 50, grafikkorten kommer användas 100%, GPU flaskar

Det handlar om att hitta den där balansen, för att få så mycket ur systemet som möjligt

Folk som köper en 4770k och låter den köra i 3.9GHz Turbo, med 2st Titan, dom ligger på 30 CPU / 100 GPU, att överklocka processorn till 4.4GHz skulle få den till 50 CPU / 100 GPU, går inte att överklocka mer pga 4770k har limmad värmespridare, då köper man en 3930k som har fastlödd värmespridare och klarar hela 5.0GHz, nu är vi uppe i 70 CPU / 100 GPU, betydligt närmare 1:1 ratio

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Hur är det skryt? Han vill spela dom senaste spelen i 5760x1080, det är hårdvaran som krävs för att klara av det, en 3930k vattenkyld och 3st Titan, Crysis 3 använder 4.5GB VRAM i den upplösningen, nästan så han skulle behöva ett fjärde Titan till och med.

Skrytbygge är att köpa ett SR-2 moderkort, köra i 2st Xeon 8 Core processorer och 128GB RAM, på det 4st Titan och 2st EVGA 1500W PSU's

Tvelander har köpt precis det han behöver, så hur är det skryt? Han behöver en 3930k kraftigt överklockad för att flaska sina Titan så lite som möjligt, precis vad denna tråd handlar om.

Tror killen sa det på skoj. Inte för att vara dryg. Inte så lätt att uppfatta i text över nätet ofc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Detta blev ett längre svar än jag trott, kan vara av intresse.

Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.

Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.

Givetvis handlar det om spel också, varför skulle du någonssin vilja ha 120 FPS i Skyrim? Det är helt onödigt, lika bra att sätta en FPS limiter på 60 där även om du har 120 Hz skärm, så kommer grafikkortet bara behöva jobba i 20% usage, då är det väldigt tyst och svalt samtidigt som du njuter till max.

Låt säga att du kör Battlefield 3 då, det är ett FPS, där vill du ha 120 FPS om du har en 120 Hz skärm så du får övertag mot dina motståndare.

Du har som TS två stycken GTX 780 i SLI, det är tillräckligt med kraft för att pusha 200 FPS konstant i BF3, men det är ju onödigt så lika bra att sätta det på 120 FPS så blir det kallt och svalt i datorn även vid spelande, men vänta, han får inte ens 120 FPS? Hur är det möjligt? Hans kort klarar av 200 FPS men han har bara 90 FPS? Är spelet buggat och värdelöst optimerat? Ehm nej..

"Typ"

alltså nej jag kan tyvärr inte hålla med. min skärm e 60hz, men varför ser jag då en skillnad i hur flytande spelet känns mellan 80 och 60 fps tex? alltså jag ser ju en skillnad, jag känner ju det, så kan du förklara det? det är först över 80fps jag inte ser någon skillnad,

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Pfft! Skryt lagom va?

Trodde det var en poäng med sweclockers
Dessutom är tvelander i princip kändis här på swec nu
Har troligtvis den starkaste datorn på forumet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gtoxed:

alltså nej jag kan tyvärr inte hålla med. min skärm e 60hz, men varför ser jag då en skillnad i hur flytande spelet känns mellan 80 och 60 fps tex? alltså jag ser ju en skillnad, jag känner ju det, så kan du förklara det? det är först över 80fps jag inte ser någon skillnad,

Håller med.. Skillnaden är absolut störst i snabba spel. Mycket märkligt är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fast om CPU cappar på ex 100 fps kan man ju skruva upp bild inställningarna istället. Du får inte mer fps men det kommer ändock se bättre ut och du får nytta av dina väl spenderande pengar.

Men visst, man ska ju försöka balansera gpu och CPU, men detta är knappast någon egentlig nyhet. Du köper inte en värstingdator för 32.000:- och behåller din gamla 40gb ide hårddisk som systemdisk likväl som att du heller inte skulle få för dig att använda din gamla sumpiga kulmus...

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

alltså nej jag kan tyvärr inte hålla med. min skärm e 60hz, men varför ser jag då en skillnad i hur flytande spelet känns mellan 80 och 60 fps tex? alltså jag ser ju en skillnad, jag känner ju det, så kan du förklara det? det är först över 80fps jag inte ser någon skillnad,

Skulle tro att det är för att om du ligger på 60 fps med vsync så har det en benägenhet att droppa mer än om du inte har V-sync, kan bli lite hackig upplevelse i tunga spel, jag läste en bra artikel om det, kan dock inte hitta den. :<
Samma sak om du ligger runt 60 fps i spelet utan vsync tror jag det droppar även då, kanske jätte kort drop och då känns det dåligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gtoxed:

alltså nej jag kan tyvärr inte hålla med. min skärm e 60hz, men varför ser jag då en skillnad i hur flytande spelet känns mellan 80 och 60 fps tex? alltså jag ser ju en skillnad, jag känner ju det, så kan du förklara det? det är först över 80fps jag inte ser någon skillnad,

Jag kan förklara det. Det är placebo-effekten eller så har du "överklockat" din skärm.

OnT: Väldigt bra skrivet. Folk underskattar verkligen hur mycket CPU-kraft som behövs för 120Hz, själv funderar jag på att försöka få upp min 2700K i 5.0GHz för jag vill ha några extra frames i några spel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om någon här inte orkar köpa ny CPU för att döda flaskhalsen, så tar jag gärna ett av denne persons grafikkort. Speciellt om det är ett 7970. Men Titan går också bra.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Trodde det var en poäng med sweclockers
Dessutom är tvelander i princip kändis här på swec nu
Har troligtvis den starkaste datorn på forumet

Skrivet av jonasies:

Tror killen sa det på skoj. Inte för att vara dryg. Inte så lätt att uppfatta i text över nätet ofc.

haha, oj. Borde aldrig skrivit i den här tråden. Ja såklart det var på skoj! Inte precis första gången jag ser tvelander på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Sen vet jag inte riktigt om jag gillar det sista exemplet när dom två processorerna inte ens kör samma klock. För att förtydliga poängen vore det bättre med en situation där dom båda processorerna kör i samma hastighet:)

Det är ju det som är poängen, en 4770k kan inte överklockas till mer än 4.4GHz, pga den har Limmad Värmespridare, den kommer gå upp 100c på en Corsair Hydro H100i med endast 1.3v

Såklart "går" det men inte rekommenderat, en av lösningarna är att delidda den, vilket betyder att du tar loss värmespridaren med våld, garantin ryker omedelbart och det blir lägre temperaturer, men fortfarande inte lika bra som Fastlödd Värmespridare från början, precis som 3930k har, det betyder att den är betydligt svalare, och klarar hela 4.9GHz med en H100i istället för endast 4.4GHz på en 4770k

Dom där 500MHz gör ger väldigt många FPS i spel, som du betalar 1500kr extra för, glöm inte heller att du även får 2st extra kärnor, quad channel minne och många fler PCI lanes för Multi-GPU lösningar.
_________

Alternativ 1

Asus Maximus VI Hero Z87 = 1680kr
Intel Core i7 4770k 3.5GHz = 2685kr
Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz CL9 = 1095kr
Corsair Hydro H100i = 845kr
ASUS GTX Titan 6GB = 7899kr
Totalt: 14204kr

Överklocka till 4.4GHz
_________________

Alternativ 2

MSI X79A-GD45 X79 = 1690kr
Intel Core i7 3930k 3.4GHz = 4595kr
Kingston HyperX Beast 16GB 2400MHz CL11 = 1498kr
Corsair Hydro H100i = 845kr
2x EVGA GeForce GTX 760 SC ACX 2GB = 4600kr
Totalt: 13.228kr (976kr Billigare)

Stänga av HT
Överklocka till 4.9GHz
Sänka Timings till 11-13-11-26
_______________________

ArmA 3 i 1920x1080, Allt på Ultra, 2400 View Distance / 2000 Object Distance, 4x MSAA, ATOC, SMAA

Resultat

Alternativ 1 (976kr Dyrare)
Minimum FPS: 52 FPS
Average FPS: 59 FPS

Alternativ 2
Minimum FPS: 62 (10 FPS Mer)
Average FPS: 72 (13 FPS Mer)

_______________________

För dom som inte vet så presterar 2st GTX760 snäppet bättre än 1st Titan, för halva priset, så om dom har likvärdig prestanda, och det är inte lite prestanda heller, så vad är det som sätter stopp egentligen? Jo Processorn, och i Alternativ 2 så har vi en Processor som kör i 500MHz snabbare, Minnen som kör i 800MHz snabbare och uppepå det 2st extra CPU kärnor, även om dom inte används i de flesta spel så kan vi ju lungt konstatera att Alternativ 2 är ett betydligt bättre val.

Detta var inte bara ett exempel, utan det är faktiskt många på SweClockers som har köpt Alternativ 1, det är fruktansvärt bortkastade pengar, visst det är framtidssäkert, men köper dom inte datorn för att spela nu? Inte om 3-4 år när 4K är standard och spelen faktiskt utnyttjar mer än 2GB? (Även om 2GB tar slut så betyder det inte att prestandan halveras, sitter personligen och lirar Skyrim i 1920x1080 med 2K Texturer, söndermoddat med endast 1.5GB VRAM på mina GTX 580, upplever ingen som helst FPS drop eller stuttering, att det skulle bli ospelbart är en "myt")

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

TS Känns som att ditt svar var lite väl långt mot det TS i den andra tråden skrev

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av foxzox7:

haha, oj. Borde aldrig skrivit i den här tråden. Ja såklart det var på skoj! Inte precis första gången jag ser tvelander på sweclockers.

Det är lugnt jag fattade skämtet

Jag skrev dock inte hela anledning varför jag har det jag har men får editera sen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Jacke3:

Trodde det var en poäng med sweclockers
Dessutom är tvelander i princip kändis här på swec nu
Har troligtvis den starkaste datorn på forumet

Det är poängen med Swec att folk faktiskt förstår vad det är som står i sign. Gå ut på krogen och dra sin sign är inte direkt en bra replik om inte personen vet vad det är!

Jag sitter själv på en 3930K för jag känner att jag behöver den prestandan den ger mig!
Och sedan så kan man inte ha något som är dåligt

Tvelander har starkaste datorn på Swec iaf vad jag sett!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Trodde det var en poäng med sweclockers
Dessutom är tvelander i princip kändis här på swec nu
Har troligtvis den starkaste datorn på forumet

MisterX har haft 3930k och 3st Titan ett par månader längre, allt vattenkylt.

Skrivet av guos89:

Fast om CPU cappar på ex 100 fps kan man ju skruva upp bild inställningarna istället. Du får inte mer fps men det kommer ändock se bättre ut och du får nytta av dina väl spenderande pengar.

Men visst, man ska ju försöka balansera gpu och CPU, men detta är knappast någon egentlig nyhet. Du köper inte en värstingdator för 32.000:- och behåller din gamla 40gb ide hårddisk som systemdisk likväl som att du heller inte skulle få för dig att använda din gamla sumpiga kulmus...

Då ska spelet ha dom där extra bild inställningarna också såklart, vilket t.ex. Battlefield 3 inte har, du har endast ett fåtal inställningar och det ser riktigt fint ut men tar inte så mycket prestanda som man tror, så då står du där som ett fån med GPU usage på 50% även fast du redan slängt på allt du kan.

Det är precis det folk gör, dom köper en 20 CPU och 80 GPU, fruktansvärd obalans, sen undrar dom varför grafikkorten inte används 100% i 1080p i ett 2 år gammalt spel.

Att jämföra HDD vs SSD är verkligen inte lika enekelt som CPU vs GPU.

Skrivet av simon253:

TS Känns som att ditt svar var lite väl långt mot det TS i den andra tråden skrev

Copy Paste med ett litet Extrastycke i slutet, var inget mer än så.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet, men funderar lite på en sak. Om man tar exemplet som du skrev dvs. "TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3"
Om man byter från 2400MHz minne till lite vanligare 1600MHz eller liknande. Hur stor skillnad hade det då gjort?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Mycket bra skrivet, men funderar lite på en sak. Om man tar exemplet som du skrev dvs. "TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3"
Om man byter från 2400MHz minne till lite vanligare 1600MHz eller liknande. Hur stor skillnad hade det då gjort?

Undrar faktiskt själv också på det där, har 1600 vs 2400 ram så stor skillnad när det inte gäller APU'er? Någon som kan belysa med ett svar omkring detta?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Mycket bra skrivet, men funderar lite på en sak. Om man tar exemplet som du skrev dvs. "TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3"
Om man byter från 2400MHz minne till lite vanligare 1600MHz eller liknande. Hur stor skillnad hade det då gjort?

Skrivet av NonnePonne:

Undrar faktiskt själv också på det där, har 1600 vs 2400 ram så stor skillnad när det inte gäller APU'er? Någon som kan belysa med ett svar omkring detta?

Det beror på spel, men enligt mina egna tester så är det såhär,

CPU Tung Belastning: Minnet gör ingen märkbar skillnad
CPU Lätt Belastning: Minnet gör skillnad (Flera FPS)

Men, om CPUn är under lätt belastning, då borde det ju peka på att FPSen är väldigt hög då grafikkorten får jobba? Varför då behöva mer?
Och om CPUn är under Tung Belastning, det är ju då jag vill ha FPS, men inte får det.

Så ja, det beror på, låt säga att du vill ha 120 FPS, då kan dom där extra 800MHz på minnerna ge dig en extra liten push, men vill du bara ha 60 då du har 60 FPS cap, är det mer eller mindre helt onödigt.

Jag håller på och testar ett par spel så förhoppningsvis inom en vecka så kan jag ha charts färdiga med minnesresultat från olika spel, och kom ihåg att det inte är 1600MHz vs 1866MHz, eller testat på en 3.4GHz 3570k, utan vi pratar 1600 vs 2400 med en 5.0 GHz CPU, då minnerna scalar med CPUn blir det betydligt mer intressanta resultat.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av zhrooms:

För dom som inte vet så presterar 2st GTX760 snäppet bättre än 1st Titan, för halva priset, så om dom har likvärdig prestanda...

Har du benchat 2x GTX760 med 4770k?