Komplett.se nekar min retur

Permalänk
Skrivet av Soserious:

Jag har också läst överallt om hur nöjda folk är med komplett.se , det gör det nästan värre för mig. Jag har till och med rekommenderat folk att handla hos dem då jag gjort det förut, dock inte som privat person.

Dock behöver folk få veta de dåliga sidorna, de som oftast inte kommer till allmänhetens vetande. Då företag kör över konsumenter och man inte kan göra så mycket för att få rätt mot dem.

Där håller jag inte med.
Folk är väldigt snabba att påpeka när något är dåligt och kommer oftast snabbare än kvickt till allmänhetens vetande: prisjakt, sweclockers etc.
Hur ofta skapas trådar om hur bra de är?

Vidare tycker jag det är konsumenterna som kör över företagen ofta (inte alltid).
Konsumenterna är alltid medvetna om rättigheter och att företaget ska lösa problemen.

Jag är inte den största komplett-konsumenten dock och kan inte tillföra så mycket till ditt problem. Du kan mycket väl haft otur.
Jag håller med om att dåligt hanterade ärenden ska uppmärksammas.
Om det nu är så att de kommenterar på en mycket liten repa och du returnerade inom 14 dagar tycker jag inte de kan klaga. En repa av den karaktären du beskriver bör gå inom "väsentligen oförändrat skick" i mitt tycke. Om du däremot var efter 14 dagar så har du inte rätt alls - där får de neka återköp bäst de vill.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Man beställer inte hem en dator och utnyttjar öppet köp för att testa lite bara, det gör man i butik.

Och av alla hundratals modeller så finns alla såklart i fysiska butiker, eller hur? Jag skulle vilja bo i ditt område om din lokala butik har en mindre mässa med visningsexemplar av alla produkter som finns...

Jag ser absolut inget fel med att köpa något och vara lite osäker. Det ju därför det finns ångerrätt, just så att man ska kunna testa om produkten motsvarar sina förväntningar.

Det är ju ett krångligt fall för TS då det är ord mot ord, men ligger inte bevisbördan på butiken i detta fallet? Dvs de ska bevisa att repan inte fanns från fabrik och att repan inte uppstod under leverans till kund. Båda två är i mina ögon näst intill omöjligt att bevisa med säkerhet. Jag skulle stått på mig ordentligt som kund i detta läge och prata med min kommuns konsumentvägledare och anmält till ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är ju ett krångligt fall för TS då det är ord mot ord, men ligger inte bevisbördan på butiken i detta fallet? Dvs de ska bevisa att repan inte fanns från fabrik och att repan inte uppstod under leverans till kund. Båda två är i mina ögon näst intill omöjligt att bevisa med säkerhet. Jag skulle stått på mig ordentligt som kund i detta läge och prata med min kommuns konsumentvägledare och anmält till ARN.

De bevisar att det finns en repa på produkten genom att ta en bild på den, det är ju helt omöjligt att bevisa att produkten var orepad där den skickades från Asus. Samtidigt så kontrolleras produkten innan de skickas från fabrik (även om man kan missa små defekter så kontrolleras det åtminstone) och om emballaget inte är skadat så finns det inte mycket till anledning att lita på kunden. Komplett dokumenterar säkert allting utförligt. Som kund kan man (och bör) plåta produkten innan man skickar tillbaka.

Jag har svårt att se att Komplett eller någon annan större kedja har särskilt mycket att vinna på att jävlas med sina kunder genom att medvetet skada ångrade köp. Den lilla marginal de har per såld dator måste ätas upp av tiden det tar att behandla ärendet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Vidare tycker jag det är konsumenterna som kör över företagen ofta (inte alltid).
Konsumenterna är alltid medvetna om rättigheter och att företaget ska lösa problemen.

Jag är inte den största komplett-konsumenten dock och kan inte tillföra så mycket till ditt problem. Du kan mycket väl haft otur.
Jag håller med om att dåligt hanterade ärenden ska uppmärksammas.
Om det nu är så att de kommenterar på en mycket liten repa och du returnerade inom 14 dagar tycker jag inte de kan klaga. En repa av den karaktären du beskriver bör gå inom "väsentligen oförändrat skick" i mitt tycke. Om du däremot var efter 14 dagar så har du inte rätt alls - där får de neka återköp bäst de vill.

Ja, konsumenterna och företagen har båda rättigheter och lagar som bör följas? Hur ska ett företag vara verksamma i ett land med lagar om de inte kan lösa problem?

Som jag skrev i mitt första inlägg så gjordes en förfrågan till komplett.se om att få skicka tillbaka varan med anledning att jag ångrat mitt köp och det godkändes. Det betyder med andra ord att jag har skickat in den inom de tidsramarna. 7 dagar efter att jag hämtat ut paketet skickade jag tillbaka den.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det är ju ett krångligt fall för TS då det är ord mot ord, men ligger inte bevisbördan på butiken i detta fallet? Dvs de ska bevisa att repan inte fanns från fabrik och att repan inte uppstod under leverans till kund. Båda två är i mina ögon näst intill omöjligt att bevisa med säkerhet. Jag skulle stått på mig ordentligt som kund i detta läge och prata med min kommuns konsumentvägledare och anmält till ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kontaktade min kommuns konsumentvägledare igår via mail och kommer återkomma här med hans svar.
Angående ARN så finns ett mycket likt ärende som jag mailade till komplett igår, även här inväntar jag nu svar.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk

Svar från konsumentvägledaren i min kommun.

"Hej !
Du har rätt att försiktigt undersöka varan men också skyldigheten att se till att näringsidkaren får tillbaka varan i väsentligt oförändrat skick. En mindre repa skulle kunna anses som endast obetydligt förändrat skick och du skulle kunna återlämna varan. Om en olyckshändelse ligger till grund för repan kan konsumenten argumentera för att han inte kan lastas, men återigen krävs att du kan styrka detta, då bevisbördan ligger hos dig.
En alternativ lösning kan vara att du diskuterar med företaget om du kan ersätta den värdeminskning som varan orsakats på grund av repan.
Kommer ni inte överens kan man pröva det hos Allmänna Reklamationsnämnden, arn.se.

Med vänliga hälsningar

Johan Esping

Konsumentsekreterare"

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk

Svar från komplett.se efter jag hänvisat till detta beslut i ett liknande fall: https://lagen.nu/arn/2002-2164

"Jag har yttersta ansvar i denna frågan och vår samlade bedömning kvarstår då vi ej anser att vi bestrider konsumentköplagen.

Repan är av väsentlig betydelse då datorn ej kan räknas som ny och därför skiljer det sig från det ärendet du länkat.

Du kan läsa i distansköplagen, se §12
"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick."

Med vänliga hälsningar
Ted, Sälj och Kundservice"

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Men kan alla sluta kommentera hans syfte för att köpa datorn, det är helt ointressant. Det skrämmande i detta fall är komplett som letar upp en mikroskopisk repa för att sedan neka öppet köp/ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mikroskopisk? En tydlig 2-3cm repa handlar det ju om. Jag skulle aldrig acceptera den begagnade datorn som ny om jag beställde och fick den. Har man för avsikt att utnyttja öppetköp eller ångerrätten(som för övrigt är vansinnig och borde avskaffas) får man väl ta och filma uppackningen. Om Soserious är helt ärlig så håller jag med honom(?) att det inte är troligt att han skapat repan men det är fortfarande hans ansvar att visa att varan var oskadd när han skickade tillbaka den, alternativ att den var skadad när han fick den.

Det daltas alldeles för mycket med veliga kunder som bara leder till extra kostnader för företag och massa begagnade produkter som säljs som nya.

Permalänk
Skrivet av Vact:

Mikroskopisk? En tydlig 2-3cm repa handlar det ju om. Jag skulle aldrig acceptera den begagnade datorn som ny om jag beställde och fick den.

Ja, microskopisk är den ju inte eftersom det går se den om man letar noga. Tydlig? Ja på bilderna, i verkligheten mycket svåra att se.
Därför anser jag att att produkten inte ändrats i väsentlig betydelse vare sig utseende eller funktion. Detta tycker dock komplett bestämt.
Att den inte är ny längre är ju klart då den vart ute hos kund, det tar ARN ingen hänsyn till i sin bedömning i det liknande ärendet jag länkat till ovan. Man kan tycka vad man vill om lagen, så har de i alla fall tolkat den.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Det är ju tråkigt när sånt här händer men efter vad som skrivits här så är fallet ganska solklart, Du har skickat tillbaka datorn, nånstans från att du skickat den till att komplett tagit emot den så har det uppkommit en repa, du kan inte bevisa att repan inte uppkommit under den tid du har haft datorn och därmed är det ditt ansvar. Komplett har gjort helt rätt.

Lärdom av detta: Köp inte saker som du inte tänkt behålla. Och ska du returnera nåt, fota det noga.

Men ingen skada är ju egentligen skedd. Behåll datorn och använd den och lägg detta bakom dig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Du anser att produkten inte har ändrats väsentligt då du vill kunna returnera datorn.

Om vi vänder på det, du får en dator med en repa i, oavsett om den är mikroskopisk eller fullt synlig. Skulle du då anse att produkten är ny ?

Väsentligt skick är att komplett ska kunna sälja vidare datorn utan att gå back på det, iom att datorn nu fått en repa så gör dom istället en minus affär varav dom kan neka dig.

Jag skulle försöka mig på ARNS alternativ där du ev. kan ersätta komplett för den värdeminskning och få returnera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Istället för att skriva "Handla inte hos dem! Varning varning" osv... kan du skriva "har ni haft liknande problem" osv...

Ja men det är väll klart att han är förbannad .... Fast han hade kunnat gjort åtgärder så det kunde förhindrats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Ångerrätten täcker inte att packa upp datorn, leka runt lite och sedan säga "Nä, dän va inge kul". Hoppas verkligen inte att de accepterar din "retur" och du tvingas betala för datorn fullt ut. Förväntar du dig att de skall slänga datorn sedan eller anser du att de skall sälja den vidare lätt begagnad?

Ångerrätten täcker bara att ångrar ditt köp när du får hem datorn (och 14 dagar framöver). Motsvarar den inte vad som är utlovat kan du lämna tillbaks den med det som grund, men jag misstänker att så inte är fallet här.

De klart som fan han har rätt att leka med den och sedan retunera den utan någon giltig orsak. Kom inte med dumma påståenden du inte har koll på.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Du anser att produkten inte har ändrats väsentligt då du vill kunna returnera datorn.

Om vi vänder på det, du får en dator med en repa i, oavsett om den är mikroskopisk eller fullt synlig. Skulle du då anse att produkten är ny ?

Ja vi vänder på det, tänk OM det faktiskt var så att repan fanns där från början? Och den är så svår att se att man inte ens upptäcker den?
Då är den inte heller i nyskick i den meningen?
Hade den varit fullt synlig så hade jag givetvist kontakta företaget direkt.

Och ärligt talat, hade jag sätt den här lilla repan vid uppackningen hade det inte spelat någon roll i min värdering om datorn i övrigt uppfyllt mina önskemål. Jag hade behållit den utan att klaga. Så ja, jag skulle anse den som ny i det här fallet.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av amanito:

De klart som fan han har rätt att leka med den och sedan retunera den utan någon giltig orsak. Kom inte med dumma påståenden du inte har koll på.

När jag skulle göra ansökan om att skicka tillbaka den så har komplett till och med en flik "jag vill helt enkelt inte ha den". Så ja man behöver inte beskriva sin orsak alls.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Är du osäker på om du ska behålla en vara så är det ganska viktigt att du tar bilder/filmer! Är du säker på att du ska behålla den är det oftast mindre viktigt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av aMp:

(...) Jag skulle stått på mig ordentligt som kund i detta läge och prata med min kommuns konsumentvägledare och anmält till ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Ärendet är inskickat till ARN nu idag..
Får se hur lång tid det tar att få besked.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Avstängd

De har inga bevis att dem inte gjorde repan själv ju. Finns många klantskallar inom dessa butiker som inte kan hantera grejer gör fem öre. Har beställt av de flesa kända butiker och nästa alltid har det funnits någon produkt som varit packad dåligt, eller där förpackningen har varit bruten sedan innan, eller grejorna har repor. Jag har dock inte brytt mig om att skicka tillbaka då de fungerat bra, förutom det estetiska. Visst kostar det pengar för företaget att ta emot varor som kunderna inte vill ha av olika anledningar, men det får dem räkna med om de ska hålla på med handel över internet. Och nej, höja priserna för att kompensera funkar inte, då kan man lika väl köpa utomlands med euro och tjäna några hundringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Ärendet är inskickat till ARN nu idag..
Får se hur lång tid det tar att få besked.

För mig tog det lite mer än 13 månader och jag kan säga dig att för min del så blev det endast en statusgrej att få rätt till slut eftersom jag egentligen inte tjänade på att driva ärendet vidare.
Det jag ställer mig frågandes till är vad du ska göra med datorn under tiden. För om du nu får rätt till ångerrätt, så ska du skicka tillbaka den.
Samtidigt förmodar jag att du inte får använda produkten under tiden (pga väsentligt oförändrat skick). Får du nu fel, så får du behålla den och bita i det sura äpplet. Du får själv avgöra om du ska använda den under tiden men detta kan väl medföra att ångerrätten förbrukas om du nu börjar använda den?

I ditt fall borde du därför ställa dig frågan om det är värt att lägga tid och energi på något som du kanske kan lösa på ett enkelt sätt.

Permalänk
Skrivet av Divil:

För mig tog det lite mer än 13 månader och jag kan säga dig att för min del så blev det endast en statusgrej att få rätt till slut eftersom jag egentligen inte tjänade på att driva ärendet vidare.
Det jag ställer mig frågandes till är vad du ska göra med datorn under tiden. För om du nu får rätt till ångerrätt, så ska du skicka tillbaka den.
Samtidigt förmodar jag att du inte får använda produkten under tiden (pga väsentligt oförändrat skick). Får du nu fel, så får du behålla den och bita i det sura äpplet. Du får själv avgöra om du ska använda den under tiden men detta kan väl medföra att ångerrätten förbrukas om du nu börjar använda den?

I ditt fall borde du därför ställa dig frågan om det är värt att lägga tid och energi på något som du kanske kan lösa på ett enkelt sätt.

För min del så kommer ARNs beslut när det väl kommer förmodligen inte göra någon skillnad för mig. När det gått så lång tid som det förmodligen kommer ta, så har jag löst problemet på egen hand. Förmodligen kommer jag sälja den ganska snart.
Ska dock kolla upp om det här är ok att göra med konsumentrådgivaren först.

Om jag inte ska sälja den så får den stå ner packad och samla damm tills det kommer ett beslut.

Jag hoppas att ARNs beslut ska hjälpa andra som hamnar i liknande tvister och att företaget och alla andra tar lärdom av detta.

Och självklart kommer jag fortsätta meddela här hur allt utvecklar sig.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

De klart som fan han har rätt att leka med den och sedan retunera den utan någon giltig orsak. Kom inte med dumma påståenden du inte har koll på.

Jopp, fast då får man ragetrådar när folk köper returnerad grejor i tron att dom är nya istället, t ex:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1219627-v...
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1231707-sal...

Detta jag menar, dubbelmoralen är så sjuk, folk vill kunna köpa & testa på öppet köp, men ingen vill sedan själv köpa en produkt som varit ute på en sån runda. Så jag förstår att butikerna är väldigt hårda, då datorn antagligen kommer bli svårsåld, alternativt att nästa person som köper burken & ser repan skriver en ragetråd på Swec om att "komplett säljer öppnade varor!!!11111"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Alternativt att nästa person som köper burken & ser repan skriver en ragetråd på Swec om att "komplett säljer öppnade varor!!!11111"

Ironin i detta är att flertalet av personerna som hade skapat de trådarna, är testarna själva

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

För min del så kommer ARNs beslut när det väl kommer förmodligen inte göra någon skillnad för mig. När det gått så lång tid som det förmodligen kommer ta, så har jag löst problemet på egen hand. Förmodligen kommer jag sälja den ganska snart.
Ska dock kolla upp om det här är ok att göra med konsumentrådgivaren först.

Om jag inte ska sälja den så får den stå ner packad och samla damm tills det kommer ett beslut.

Jag hoppas att ARNs beslut ska hjälpa andra som hamnar i liknande tvister och att företaget och alla andra tar lärdom av detta.

Och självklart kommer jag fortsätta meddela här hur allt utvecklar sig.

Om du säljer den kan du ju rimligtvis inte fortsätta att driva ärendet då det blir omöjligt för dig att lämna tillbaka datorn till Komplett om du skulle få rätt.

Jag har själv inte behövt blanda in ARN tidigare så jag har inga direkta erfarenheter av en sådan process. Min syster var dock i kontakt med dem gällande ett garantiärende för en tjockTV för en herrans massa år sedan. Lyckligtvis behövde hon inte driva ärendet till sitt absoluta slut då butiken hon handlat ifrån gav med sig en månad eller så efter att hon varit i kontakt med ARN. Allt som allt fördes dock diskussioner med butiken i närmare fyra månader, varav det då var en månad med ARN inblandat. Visserligen var ju detta ganska längesedan (kanske 8 år eller så) men utifrån vad man läst lite här och var verkar ju ARN inte vara överdrivet snabba i vändningarna.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Om du säljer den kan du ju rimligtvis inte fortsätta att driva ärendet då det blir omöjligt för dig att lämna tillbaka datorn till Komplett om du skulle få rätt.

Jag har själv inte behövt blanda in ARN tidigare så jag har inga direkta erfarenheter av en sådan process. Min syster var dock i kontakt med dem gällande ett garantiärende för en tjockTV för en herrans massa år sedan. Lyckligtvis behövde hon inte driva ärendet till sitt absoluta slut då butiken hon handlat ifrån gav med sig en månad eller så efter att hon varit i kontakt med ARN. Allt som allt fördes dock diskussioner med butiken i närmare fyra månader, varav det då var en månad med ARN inblandat. Visserligen var ju detta ganska längesedan (kanske 8 år eller så) men utifrån vad man läst lite här och var verkar ju ARN inte vara överdrivet snabba i vändningarna.

Som jag förstått ARN så är ju de bara vägledande i sina beslut. Alltså inte som en domstol som säger så här och så här SKA ni göra.
Så även om ett beslut blir fattat hos ARN så är det inget varken företaget eller kunden MÅSTE följa. De ger sin tolkning av lagen i tvisten.

Men som du skriver så kan ju det faktiskt va så att man tillslut kommer överens innan ARNs besked. Så jag borde nog avvakta ett tag i alla fall.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Som jag förstått ARN så är ju de bara vägledande i sina beslut. Alltså inte som en domstol som säger så här och så här SKA ni göra.
Så även om ett beslut blir fattat hos ARN så är det inget varken företaget eller kunden MÅSTE följa. De ger sin tolkning av lagen i tvisten.

Men som du skriver så kan ju det faktiskt va så att man tillslut kommer överens innan ARNs besked. Så jag borde nog avvakta ett tag i alla fall.

Ja, så sett är ARN egentligen en ganska meningslös organisation och tillför inte mycket mer än att få folk att känna sig lite bättre då de tror att de lyckats göra någonting åt sin situation. Dock är det ju fint att ganska många seriösa företag ändå väljer att följa deras beslut många gånger, om än inte vid vartenda ärende som går dit.

Sådant här förekommer ju dock alltid hos de olika handlarna och jag tror inte det är lätt alltid för ett företag att blidka sina kunder i sådana här situationer.
Trist att du skulle få problem hos komplett dock, som jag tror jag nämnt i en tidigare post har jag handlat en hel del grejer där genom åren och den support och kontakt jag haft med dem när det uppstått problem så har det alltid hanterats över förväntan och utan konstigheter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Ja, så sett är ARN egentligen en ganska meningslös organisation och tillför inte mycket mer än att få folk att känna sig lite bättre då de tror att de lyckats göra någonting åt sin situation. Dock är det ju fint att ganska många seriösa företag ändå väljer att följa deras beslut många gånger, om än inte vid vartenda ärende som går dit.

Sådant här förekommer ju dock alltid hos de olika handlarna och jag tror inte det är lätt alltid för ett företag att blidka sina kunder i sådana här situationer.
Trist att du skulle få problem hos komplett dock, som jag tror jag nämnt i en tidigare post har jag handlat en hel del grejer där genom åren och den support och kontakt jag haft med dem när det uppstått problem så har det alltid hanterats över förväntan och utan konstigheter.

Nej meningslös är den väl ändå inte. I 76% av besluten följer företagen ARNs rekommendationer enligt ARN själva.
Om ett företag inte följer besluten så tar media upp det ibland vilket inte är bra reklam för företagen. Konsumenter bör ju välja att inte handla hos ett sådant företag som i värsta fall blivit svartlistat efter flera fall.

Det kallas som du nog vet konsumentmakt och anledningen till att företag lyssnar på ARN. Att konsumenter fortsätter skicka in tvister till dem förstärker konsumentmakten.

Samtidigt får ju företag hjälp att veta hur de borde hantera ärenden vilket är viktigt. Det hjälper företagen att bli bättre på frågor som är svåra. Det i sin tur borde ju leda till ännu bättre service hos de företag som tar åt sig av kritiken och gör förbättringar.

Särskrivning
Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Nej meningslös är den väl ändå inte. I 76% av besluten följer företagen ARNs rekommendationer enligt ARN själva.
Om ett företag inte följer besluten så tar media upp det ibland vilket inte är bra reklam precis för företagen. Konsumenter bör ju välja att inte handla hos ett sådant företag som i värsta fall blivit svartlistat efter flera fall.

Det kallas som du nog vet konsument makt och anledningen till att företag lyssnar på ARN. Att konsumenter fortsätter skicka in tvister till dem förstärker konsument makten.

Samtidigt får ju företag hjälp att veta hur de bör hantera ärenden vilket är viktigt. Det hjälper företagen att bli bättre på frågor som är svåra. Det i sin tur borde ju leda till ännu bättre service hos de företag som tar åt sig av kritiken och gör förbättringar.

Jag formulerade mig kanske lite klumpigt eller hastigt, visst fyller de ett syfte. Men vad jag menar är att ARN egentligen inte ger mycket mer än ett sken av att konsumenten har en möjlighet att påverka eller makt om du så vill. Eftersom företagen faktiskt inte behöver följa ARNs vägledande råd så är också "makten" kvar hos företagen då ett ärende i slutändan ändå hänger på vad företagen beslutar. Sedan är det ju allt som oftast så att de flesta seriösa företag många gånger väljer att gå på deras linje då de, som du säger, vill undvika dålig publicitet - därmed lär de sig också hur de ska kunna undvika dålig publicitet framöver, vilket kan ses lite som en win-win situation för företagen och framtida konsumenter - företagen slipper lägga ner resurser på liknande situationer och framtida konsumenter slipper stöta på problem (förhoppningsvis).

Hur som helst, detta är lite off-topic

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soserious:

Ärendet är inskickat till ARN nu idag..
Får se hur lång tid det tar att få besked.

Varför tror du att det finns ett allmänintresse att fortsätta följa just ditt ärende? Tror du att du hjälper andra i liknade situationer tror du fel då varje RMA- ärende hanteras individuellt och således kan utfallet av ett ärende se olika ut och det finns något irriterande över hela denna tråd, det saknas uppenbarligen både saklighet och en ödmjuk ton vilket, enligt mig, är behövligt då man diskuterar konsumenträtt. Man måste vara öppen för att förstå och begripa vad den andra parten säger och kunna föra en konstruktiv framåtskridande dialog. Är dialogen och kommunikationen gentemot komplett.se likt den du för här på forumet är det beklagligt men jag får ändock önska dig lycka till!

Permalänk
Skrivet av crimsonidol:

Varför tror du att det finns ett allmänintresse att fortsätta följa just ditt ärende? Tror du att du hjälper andra i liknade situationer tror du fel då varje RMA- ärende hanteras individuellt och således kan utfallet av ett ärende se olika ut (...)

För att vem som helst kan råka ut för samma situation som handlar på nätet eller i butik med för den delen. Problemet som kanske skiljer sig från liknande ärenden är att reporna/skadorna är svåra att upptäcka, därför svåra att avgöra när de kom till.
Så även om jag fotat när jag fick varan och innan jag skulle skicka tillbaka den, så är det inte säkert att de skulle synas på bilderna om de fanns där.
Det borde därför vara intressant för allmänheten att veta hur denna tvisten får ett slut.

Ja jag tror att ärendet kan hjälpa andra ändå då det belyser många frågor som tagits upp i tråden, allt från hur en del tycker att man ska bete sig som konsument till hur man kan gå vidare med liknande ärenden.

Sen hoppas jag att OM ARN beslutar till min fördel, att det blir en ändring hos företagets hantering i liknande frågor vilket i så fall leder till att ärendet har hjälpt andra och företaget med för den delen.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att du ska fortsätta att meddela vad som händer med dig och ärendet. Det kan ju inte skada någon här och för mig är det iaf intressant att följa enskilda fall med konsumenträtt. Lyssna inte på alla "haters".

Har du testat att skriva snällt och fråga om detta i Kompletts tråd här på Sweclockers (för de har väl en egen här?)? Jag har som tidigare sagt svårt att tro att de kan bevisa att du åstadkommit repan i fråga eller att den uppstått i din ägo. Det kan bla ha skett i deras händer, missat vid fabrik om den är så liten som du säger eller komma från annan kund som nyttjat sin rätt till återköp och den gången missat av komplett vid den returen.

Lycka till med ärendet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro