Permalänk
Medlem

Jag har problem med min vattenkylning

Hej allihopa!

Jag heter Hugo och har precis registrerat mig här för att kunna få hjälp med min CPU kylning.
Problemet: för hög temperatur
Jag är ingen datorexpert men jag har ändå byggt min egen dator och den fungerar utmärkt utom för kylningen av CPU´n

Datorspecs:

OP: W7 home premium 64bit
MB: Asus P8Z77-V - ATX / Z77
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.4GHz (fyra kärnor)
RAM: Två stycken Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz
PSU: Corsair PowerSupply (PSU) GS 700W Gaming Series 80 Plus
CPU-Kylning: Corsair Hydro H100 Liquid Cooling Heatsink
GPU: NVIDIA GeForce GTX 780

Inget är klockat eller pillat med än så långe, jag blåste om datorn igår.

Säg till om ni vill ha mer information.

Beskrivning: Jag har känt med handen inne i datorn när jag spelat slag i Shogun 2 Total War och det känns aldrig som om varm luft är där inne och kablarna på vattenkylaren är inte varma. Det låter dock så in i norden om datorn tycker jag, och det bör nog vara kylsystemet som gör väsen av sig. Det finns en knapp på kylsystemet där man kan ställa in hastigheten på fläktarna i tre nivåer och om jag har på nivå tre så låter det ofattbart mycket... detta är irriterande som tusan men sänker värmen något.

Jag använder två program för att läsa av temperaturen på CPU, det första är ASUS eget AI Suite II, om många använder detta när dom skriver hur låg temp dom har på sina CPU´s så har jag nog inte problem alls för det programmet är som att sticka upp ett finger i luften och sedan utbrista: "Ja det är nog 20 grader i dag!". det kan visa fel med upp till 15 grader för lågt om man ska tro det andra programmet jag har: Core Temp 1.0 RC5.

Temperaturer ASUS AI Suite II

Idle: 32-35 grader
Under stress/load (stort slag i Shogun 2 Total War): 51 Grader

Temperaturer Core Temp 1.0 RC5

Idle:
(cirka)
Core #0: 31
Core #1: 32
Core #2: 29
Core #3: 38
Under stress/load (stort Slag i Shogun2 Total War):
(cirka)
Core #0: max: 72 Load: 100%
Core #1: max: 64 Load: 8%
Core #2: max: 62 Load: 6%
Core #3: max: 65 Load: 5%

(lite intressant att shogun2 bara andvänder en kärna... sämst?)

Dessa Temperaturmätningar togs när knappen på min vattenkylare stod på nivå 1, det lägsta.

Så jag undrar vad har jag gjort för fel för att få för höga temperaturer på min CPU? jag plockade isär datorn för ungefär två månader sedan och då tog jag bort vattenkylaren från min CPU men när jag satte tillbaka den så aplicerade jag inte ny kylpasta utan lät den gamla vara kvar, var detta ett katastrofalt beslut?

Med maximal fläkt nivå 3 så blir temperaturen 45 grader i asus ai suite II (den e ju fan inte riktigt klok...) och 67, 63, 56 och 62 grader i core temp på kärna 0, 1, 2 och 3. Så skillnaden är väl inte så stor att den ska vara på och på så vis förstöra min spelupplevelse med sitt oljud.

Mvh, Hugo

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på din temp menar du? Den där temperaturen är ju helt acceptabel.

Permalänk
Medlem

Du har liknande temps som jag har med min h100i.
30 i idle och 70-75c i load har jag. Du har en svalare cpu, men jag är säker på att jag har bättre kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Att din slutna vattenkylningslösning låter beror på att corsairs vattenkylningslösningar är skräp.

Dina temps för en oklockad ivy i5 är inte jättebra, men du klarar dej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Ja fläktarna som följer med är under all kritik, åtminstonde med avseende på ljudnivå. Köpte Corsair SP120 Quiet Edition och kan rekommendera dessa.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

byt fläktar på din H100 till corsairs "premium" fläktar eller typ noctua
corsair
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828576
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274729

noctua
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

dina temps är ju inte direkt jätte höga men man ska inte ta bort kylaren utan att byta kylpasta eg.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är inte "förfärliga", men att rengöra och sätta dit ny, bra, kylpasta varje gång du demonterar kylaren är en bra vana

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är det här jag menar, när jag läser era svar så säger några att det är bra, andra att det inte är så bra, jag blir så förvirrad, jag har läst posts med folk som påstår att "hej och hå här är jag och jag har Max 50 grader på min CPU" hur får jag ner den till dom siffrorna?

Alltså: Bör jag fixa/byta/ändra/köpa något nytt till datorn för att fixa temperaturen?

det jag vet att jag kommer göra nu är nog att köpa kylpasta och applicera för att se om det sänker temperaturen.
Och tack så mycket för informationen om att mina fläktar till vattenkylaren är det som låter så illa.

Edit: Jag fick för en månad sedan två stycken Bitfenix fläktar (här är en till länk på dom) dom borde jag kunna sätta på och använda på kylaren, nån som vet om dom e bra? min polare hade dom över när han byggde sin dator och jag fick dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freden87:

Det är det här jag menar, när jag läser era svar så säger några att det är bra, andra att det inte är så bra, jag blir så förvirrad, jag har läst posts med folk som påstår att "hej och hå här är jag och jag har Max 50 grader på min CPU" hur får jag ner den till dom siffrorna?

Alltså: Bör jag fixa/byta/ändra/köpa något nytt till datorn för att fixa temperaturen?

det jag vet att jag kommer göra nu är nog att köpa kylpasta och applicera för att se om det sänker temperaturen.
Och tack så mycket för informationen om att mina fläktar till vattenkylaren är det som låter så illa.

Edit: Jag fick för en månad sedan två stycken Bitfenix fläktar (här är en till länk på dom) dom borde jag kunna sätta på och använda på kylaren, nån som vet om dom e bra? min polare hade dom över när han byggde sin dator och jag fick dom.

50 grader i max load är ganska sällsynt, då får du byta till riktig vattenkylning/dra ner volten.
man ska nog ta sånt med en nypa salt men det beror på vilken cpu/volt/clock/kylning dom har också så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freden87:

Det är det här jag menar, när jag läser era svar så säger några att det är bra, andra att det inte är så bra, jag blir så förvirrad, jag har läst posts med folk som påstår att "hej och hå här är jag och jag har Max 50 grader på min CPU" hur får jag ner den till dom siffrorna?

Alltså: Bör jag fixa/byta/ändra/köpa något nytt till datorn för att fixa temperaturen?

det jag vet att jag kommer göra nu är nog att köpa kylpasta och applicera för att se om det sänker temperaturen.
Och tack så mycket för informationen om att mina fläktar till vattenkylaren är det som låter så illa.

Edit: Jag fick för en månad sedan två stycken Bitfenix fläktar (här är en till länk på dom) dom borde jag kunna sätta på och använda på kylaren, nån som vet om dom e bra? min polare hade dom över när han byggde sin dator och jag fick dom.

Om du max ska ha 50 grader på CPU får du ta dig en titt på "riktigt" vattenkylning.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

Jag bytte fläktarna nu och dem är väldigt tysta, men själva kylingen som sitter ovanpå CPU´n som låter, det är faktiskt den som låtit mest hela tiden märker jag nu, fläktarna låter ju ingenting nu. Är det normalt eller har jag dragits med ett måndags exemplar hela denna tiden? Det är ett konstant låtande som är mycket påtagligt om det annars är tyst i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freden87:

Jag bytte fläktarna nu och dem är väldigt tysta, men själva kylingen som sitter ovanpå CPU´n som låter, det är faktiskt den som låtit mest hela tiden märker jag nu, fläktarna låter ju ingenting nu. Är det normalt eller har jag dragits med ett måndags exemplar hela denna tiden? Det är ett konstant låtande som är mycket påtagligt om det annars är tyst i rummet

det har väl varit problem med pumparna på h100 vad jag kan minnas, vet dock inte hur mycket dom låter normalt.
låter den mycket kan du säkert få den bytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freden87:

Det är det här jag menar, när jag läser era svar så säger några att det är bra, andra att det inte är så bra, jag blir så förvirrad, jag har läst posts med folk som påstår att "hej och hå här är jag och jag har Max 50 grader på min CPU" hur får jag ner den till dom siffrorna?

Okej, lite utförligare svar då jag har samma processor som dig, och håller under 50C vid maxlast.
För det första så gjorde intel en stor förädring i hur "den färdiga processorn" är byggd mellan sandy & ivy bridge arkitekturen (2500k vs 3570k).
De slutade löda fast värmespridaren (metallbiten du ser på ovansidan av processorn) med själva processorchipet, och satte istället dit vanlig kylpasta som överför värmen betydligt sämre.

Jag har lagt ner en hel del arbete och pengar för att få min låga temperatur, bland annat "riktig" vattenkylning, dock endast en 240mm radiator med erkännt bra fläktar (finns många tester på fläktar som är lämpliga till radiatorer), lappat processor och kylblock, delid-moddat och använt en av de effektivaste kylpastorna rakt igenom.

Före/efter resultat på delid-modden kan du hitta HÄR, temperatur mätt under full belastning, 4.8 GHz om jag kommer ihåg rätt.

Slutsumman blev att jag kan köra fläktarna på lägsta hastigheten utan överklockning, och kyla processorn till ~20-25 grader varmare än rummet
Dock så har jag lagt mer än processorn kostade på kylning, och X antal timmar på att läsa guider och liknande, upp till dig om det känns värt det.. heh

En sida som har mycket nyttigt om vattenkylning är http://martinsliquidlab.org/

Välkommen till den dyra sidan av hobbyn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Okej, lite utförligare svar då jag har samma processor som dig, och håller under 50C vid maxlast.
För det första så gjorde intel en stor förädring i hur "den färdiga processorn" är byggd mellan sandy & ivy bridge arkitekturen (2500k vs 3570k).
De slutade löda fast värmespridaren (metallbiten du ser på ovansidan av processorn) med själva processorchipet, och satte istället dit vanlig kylpasta som överför värmen betydligt sämre.

Jag har lagt ner en hel del arbete och pengar för att få min låga temperatur, bland annat "riktig" vattenkylning, dock endast en 240mm radiator med erkännt bra fläktar (finns många tester på fläktar som är lämpliga till radiatorer), lappat processor och kylblock, delid-moddat och använt en av de effektivaste kylpastorna rakt igenom.

Före/efter resultat på delid-modden kan du hitta HÄR, temperatur mätt under full belastning, 4.8 GHz om jag kommer ihåg rätt.

Slutsumman blev att jag kan köra fläktarna på lägsta hastigheten utan överklockning, och kyla processorn till ~20-25 grader varmare än rummet
Dock så har jag lagt mer än processorn kostade på kylning, och X antal timmar på att läsa guider och liknande, upp till dig om det känns värt det.. heh

En sida som har mycket nyttigt om vattenkylning är http://martinsliquidlab.org/

Välkommen till den dyra sidan av hobbyn

Jag börjar nog med att applicera ny Arctic Silver 5 Kylpasta och försöka byta min befintliga Corsair Hydro H100 eftersom det troligtvis är något fel på den, eftersom den låter så mycket.

Om jag inte ser någon skillnad efter det så kommer jag att titta på dyrare alternativ, tack för lärande läsning förresen

Permalänk
Medlem

Hejsan, en liten updatering

Jag köpte ny kylpasta (Arctic Silver 5 Kylpasta) och bytte min gamla crosair h100 och fick en ny corsair h100i, ingen av mina fyra kärnor går över 50 grader nu när jag belastar datorn så mycket jag bara kan med ett stort gigantiskt slag i shogun 2 total war, jag känner mig nu redo för rome 2 som släpps på tisdag, tack för all hjälp

Dock så kvarstår ett ganska högt ljud men jag antar att det är normalljud för kylarna, det bästa är ju att temperaturen under stress har sjunkit med 20 grader vilket är fantastiskt, jag köpte även lite kablar som gör att jag kan placera datorn där den hörs mindre

Mvh, Hugo

Permalänk
Medlem

Grattis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur