Permalänk

Klockning av Inte Core i5-2500K

Hejsan! Ny tråd igen.

Hade tänkt att försöka klocka min processor Inter Core i5-2500K LGA1155. Sitter på modekortet Asus P8Z68-V PRO/GEN3.

Det jag undrar över är då ifall någon vet någon specefik guide för just detta eller någonting liknande där jag kan läsa mig eller titta mig till hur jag ska göra detta eftersom jag är helt ny så vill inte göra något misstag att överklocka för mycket eller något liknande. Har hört att man ska klocka lite sen köra stresstest osv.

Den andra frågan lyder då också, vet någon om ett program där jag kan se hur mycket watt som datorn använder sig av, ifall mitt nätaggregat ger ut tillräckligt mycket, just nu ger det 650W.

Tack på förhand! Mvh Skillerns.

Permalänk

Läs sticky posten i denna forumsdel.. 650w räcker gott om du kör med en GPU.

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Läs sticky posten i denna forumsdel.. 650w räcker gott om du kör med en GPU.

Nu har jag försökt följa den guiden noga men det är inte mycket alls som heter likadant.. vissa inställningar som han vill att ajg ska fixa finns ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Nu har jag försökt följa den guiden noga men det är inte mycket alls som heter likadant.. vissa inställningar som han vill att ajg ska fixa finns ju inte

De finns, de har bara något annorlunda namn.
Men allt du behövt göra var att öppna youtube och skriva in ditt moderkort i sökrutan så får du upp massa guider.
http://www.youtube.com/results?search_query=asus+p8z68-v+pro+...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

De finns, de har bara något annorlunda namn.
Men allt du behövt göra var att öppna youtube och skriva in ditt moderkort i sökrutan så får du upp massa guider.
http://www.youtube.com/results?search_query=asus+p8z68-v+pro+...

Tack har gjort lite nu men ville gärna lära mig hur men eftersom det inte hade samma namn och jag typ inte kan någonting så var det svårt att fatta ur den guiden.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

De finns, de har bara något annorlunda namn.
Men allt du behövt göra var att öppna youtube och skriva in ditt moderkort i sökrutan så får du upp massa guider.
http://www.youtube.com/results?search_query=asus+p8z68-v+pro+...

Det finns något dom kallar CPU multiplier som man ska höja med 1. Är det själva hz? som sen gångars med BCLK? Som sen blir Ghz?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skillerns:

Det finns något dom kallar CPU multiplier som man ska höja med 1. Är det själva hz? som sen gångars med BCLK? Som sen blir Ghz?

Nej Tvärt om.
BCLK är basklockan. 100MHz som multipliceras med Multipeln.

Hur är det med engelskkunskapen?
Det brukas ge info om du markerar varje rad i UEFI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej Tvärt om.
BCLK är basklockan. 100MHz som multipliceras med Multipeln.

Hur är det med engelskkunskapen?
Det brukas ge info om du markerar varje rad i UEFI.

Det var ju precis så jag menade -.- och jag frågade om det var rätt, visste bara inte vilken enhet multipliern hade så jag sa bara hz.
Sen kvittar det vilket håll man börjar på när det bara är två tal som ska gångas med varann

Permalänk
Medlem

Men du förklarade på ett ganska dåligt sett så lätt att missförstå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skillerns:

Det var ju precis så jag menade -.- och jag frågade om det var rätt, visste bara inte vilken enhet multipliern hade så jag sa bara hz.
Sen kvittar det vilket håll man börjar på när det bara är två tal som ska gångas med varann

Att hävda att spänning mäts i Ampere och Ström i Volt har ingen direkt påverkan om man bara ska beräkna Energiförbrukning (watt) men ska man mäta ut induktans eller konduktans så är det helt plötsligt en annan veva.

Att det var precis det du menade är snarare motsatsen mot vad du säger.
Du satte enheten Hz på Multipel och bclk som en fristående faktor.

Multipeln är en faktor och jag bara berättade hur det låg då du frågade.

Vill du ha framtida svar så rekommenderas att du byter ton och är lite hövlig. Jag försökte inte fördumma dig utan svarade först och främst på din fråga.

Skrivet av Red110:

Men du förklarade på ett ganska dåligt sett så lätt att missförstå

Jag tolkade uttrycket precis som det var utformat. Vilket även du kan utläsa hur det var formulerat x)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att hävda att spänning mäts i Ampere och Ström i Volt har ingen direkt påverkan om man bara ska beräkna Energiförbrukning (watt) men ska man mäta ut induktans eller konduktans så är det helt plötsligt en annan veva.

Att det var precis det du menade är snarare motsatsen mot vad du säger.
Du satte enheten Hz på Multipel och bclk som en fristående faktor.

Multipeln är en faktor och jag bara berättade hur det låg då du frågade.

Vill du ha framtida svar så rekommenderas att du byter ton och är lite hövlig. Jag försökte inte fördumma dig utan svarade först och främst på din fråga.

Jag tolkade uttrycket precis som det var utformat. Vilket även du kan utläsa hur det var formulerat x)

Du behövde endast svara på frågan.. inte göra någonting annat.. min mening var uttryckt på det viset att jag gissade på att det var Hz så folk kanske förstod lättare men ja du är väl en som ska kommentera andras ( fel ) skulle jag tro, en sån där hater kanske och jo du fördummade det.

Permalänk
Medlem

Han svarade jupå din fråga, tare lite lugnt och var lite trevligare ist

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Du behövde endast svara på frågan.. inte göra någonting annat.. min mening var uttryckt på det viset att jag gissade på att det var Hz så folk kanske förstod lättare men ja du är väl en som ska kommentera andras ( fel ) skulle jag tro, en sån där hater kanske och jo du fördummade det.

Ditt inlägg var fel och konstigt tycker även jag. Multipeln har ingen enhet. Man skulle ju dock kunna se basklockan (BCLK, den som är 100 MHz) som en multipel rent matematiskt men...

För övrigt så borde du försöka förstå mer hur det fungerar inte bara titta exakt vilka inställningar du ska ändra. Lär du dig det på riktigt nu så kan du klocka nästa plattform lätt också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Red110:

Han svarade ju för fan på din fråga, erkänn bara att det var du som klantade dig istället... Det är fredag sluta gnäll

Jag klantade mig inte, jag sa ju att jag inte visste något om det så jag skrev bara ifall någon kunde svara på det, varför behöver du lägga dig i när du inte har något vettigt att säga.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ditt inlägg var fel och konstigt tycker även jag. Multipeln har ingen enhet. Man skulle ju dock kunna se basklockan (BCLK, den som är 100 MHz) som en multipel rent matematiskt men...

För övrigt så borde du försöka förstå mer hur det fungerar inte bara titta exakt vilka inställningar du ska ändra. Lär du dig det på riktigt nu så kan du klocka nästa plattform lätt också.

Det svaret var bättre, ett sånt väntade jag mig istället.

Permalänk
Medlem

För du skrev som att du visste vad du talade om, det vorre lättare att googla typ

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Red110:

Han svarade jupå din fråga, tare lite lugnt och var lite trevligare ist

Skrivet av Rydisen:

Ditt inlägg var fel och konstigt tycker även jag. Multipeln har ingen enhet. Man skulle ju dock kunna se basklockan (BCLK, den som är 100 MHz) som en multipel rent matematiskt men...

För övrigt så borde du försöka förstå mer hur det fungerar inte bara titta exakt vilka inställningar du ska ändra. Lär du dig det på riktigt nu så kan du klocka nästa plattform lätt också.

Grabbar bara lämna små pojken ifred. Han vill inte ha svar utan folk som tillber hans glans.
Jag tänker iaf stoppa in honom på min Troll och blåst lista på SweC. Inte ödsla tid på folk som är såhär.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Grabbar bara lämna små pojken ifred. Han vill inte ha svar utan folk som tillber hans glans.
Jag tänker iaf stoppa in honom på min Troll och blåst lista på SweC. Inte ödsla tid på folk som är såhär.

Asså.. okej no comment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Du behövde endast svara på frågan.. inte göra någonting annat.. min mening var uttryckt på det viset att jag gissade på att det var Hz så folk kanske förstod lättare men ja du är väl en som ska kommentera andras ( fel ) skulle jag tro, en sån där hater kanske och jo du fördummade det.

Kort och snabb guide. Öka multipliern lite, 2 första gången kanske, sen 1 varje gång utöver det. Du startar datorn, kör ett processorstresstest ett tag. Funkar det bra och temperaturen är fin så ökar du multiplier igen. Krashar datorn så ökar du volten lite (OBS! Lite!). Blir temperaturen för hög så sänker du överklockningen lite och stannar där.

Om någon inte vet vad som är vad av multiplier och bclk trots att multiplier betyder multiplikator så behövs det sägas basic och tydligt. Detta för att undvika förvirring. Om du sen tar illa upp kommer det bara leda till att du får mindre hjälp i framtiden. Låt ingen irritera dig på internet och leta bara efter information i inlägg som hjälper dig, resten ska du skita blankt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Det svaret var bättre, ett sånt väntade jag mig istället.

Härligt!
Klockning handlar för övrigt om att testa sig fram, det är ju även därför man klockar, för att det är kul. Det är nog inte många som får en prestandavinst av att klocka egentligen.

Testa dig fram, läs på om vad det finns för inställningar ungefär och litegrann om hur en processor funkar (typ varför man behöver öka spänningen etc) sen testar du dig fram och börjar med de inställningarna du känner dig säker på och ser vad som händer.

Va inte rädd för datorn, den kommer inte gå sönder så länge du ökar i små steg åt gången och håller reda på temperaturer sen när du är inne i windows.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ett tips är att stresstesta länge, det kan ta timmar innan det blir errors bl a
och det kan vara enklare att börja med att ha så låg volt som möjligt. Det är så jag gör att jag hittar lägsta "punkten", sen börjar jag höja mig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Okej, tack för hjälpen. Jag håller med att jag formulerade frågan dåligt och allt det men jag tyckte jag hade gjort klart för mig att jag kunde ingenting om detta, sen hade jag läst på en del och såg detta då med multiepliern och BCLK och ville gärna förstå ifall det är den man gångar ihop med BCLK att göra då det var en guide som sa att man skulle höja den med 1 och som sagt testa sig sakta framåt, men jag upplevde svaret lite påhoppat då han började hacka på engelskan. Aja tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

har ingen superklock på min..men svårt var det inte på första lilla nivån..min ligger på 3,7Ghz just nu..behövde bara skriva ändra nån siffra på ett ställe i bios..om det stod 33? tidigare..så ändrade jag det till 37 tex..så var det klart hehe ville inte pilla för mkt då jag inte har tillräcklig kylning mm..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...