Permalänk
Medlem

Samsung SSD 840 PRO

Hej

Jag har en fråga angående Samsung SSD 840 PRO 512gb.
Jo det är så att jag bor i japan för tillfället och har sett att just den SSD kostar 2100kr här jämfört med ca: 3500kr i sverige.
Min fråga är har jag garanti på den om jag tar hem den till sverige?

Har även sett att dom säljer iväg GTX580 1.5gb Gainward kort för 900kr ^^

MVH Thomas

Permalänk
Medlem

Du har ju kvar all form av garanti,reklamation,etc som japans lagar har uppsatta (om det finns några vill säga) och sen kan ju även butiken,tillverkaren sätta sina egna gränser,policys,etc (som ska vara minst lika bra som lagarna heller bättre).

Så länge det gäller japanska lagar heller butikens gränser,policys,etc så är det ju lämna in varan på plats heller möjligen att du kan skicka in den för rep MEN om dom godkänner att du skickar in varan så kommer du högst troligen att få stå för båda frakterna (dvs dit och tillbaks) då japans lagar,butiken antagligen bara specifierar vad som gäller om du bor/är i japan.

Tillverkaren kan ju däremot sätta egna gränser tex så har ju samung på tv sidan haft heller har sin världs garanti som dom "ska" reparera saker från olika länder även i andra länder.
MEN samsung har krånglat VÄLDIGT mycket på den punkten när det gäller gråimporterade tv från tex tyskland och vägrar att reparera dom ÄVEN fast dom har världs garanti (dvs den är i stort sett värdelös).

Med andra ord du har inga svenska lagar att luta dig tillbaks på alls utan du får luta dig på det landet där varan och deras lagar samt "lita" på butiker,tillverkare att dom verkligen godkänner tex världs garanti.
Det enda är ju att om det finns världsgaranti på ssdér med och du köper en i japan så har nu ju ingått ett kontrakt där världs garantin ska fungera att utnyttja MEN vägrar samsung så har du fortfarande inte svenska lagar i ryggen detta för att avtalet slöts ju i japan dvs du behöver då gå genom japans rättssytem för att kunna stäma,tvinga,etc dom till att följa avtalet = DYRT (antar jag).

Sen om dte är värt att handla en/ett par st är ju helt upp till dig men jag hade nog (OM jag handlat) benchat dom under ett par timmar i alla fall så man vet att dom fungerar över där "tröskeln" dvs elektronik som går sönder så är det vanligast inom den första timmen håller den,det längre så brukar det hålla i många år (om inte en olycka händer som tex blixt,esd,kortis av nån som petar,etc).
Detta för att OM den går sönder så är jag ju i landet och kan lämna tillbaks varan (om det går i japan vill säga).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för ett verkligen bra svar
Eftersom jag ska bo här i 8 månader till så kommer jag nog att köpa disken. Jag kommer att installera den i min laptop som jag använder dagligen. Fungerar den felfritt i 9 månader så förhoppningsvis gör den det när jag kommer hem med

Tycker det är konstigt att samsung krånglar med sin världsgaranti, en kompis som var här köpte objektiv till Canon kamera och deras svenska support sa "javisst det är bara att kontakta oss ifall något händer med produkten"

Permalänk

Det borde funka, men det är en riktigt bra sak du köper så jag tror inte den går sönder i första taget

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM