Mitt första överklockningsförsök. Kommer detta att fungera?

Permalänk
Medlem

Mitt första överklockningsförsök. Kommer detta att fungera?

Som en total nybörjare så har jag läst in mig lite på hur överklockning fungerar och jag har bestämt mig för att jag skulle vilja prova att överklocka min lite äldre Core 2 Quad Q9550(2.83Ghz) tillsammans med CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (http://www.dustinhome.se/product/5010316145/corsair-4gb-ddr2-...) minnen som sitter på ett Asus P5Q Pro moderkort.

Jag har förstått från lite googlande att min processor ska vara relativt snäll att överklocka och jag vill försöka mig på en mild överklockning genom att enbart höja FSB utan att höja spänningen något. Tänkte lämna minnesdividern orörd på 1:1 och därmed även klocka upp mina DDR2 minnen en aning.

Multipliern är låst till 8.5 och stock FSB är därmed inställd på 333Mhz. Jag tänkte sikta in mig på att överklocka processorn till 3.4Ghz genom att höja FBSen med 5-10Mhz åt gången tills jag når upp till 400Mhz. (Om möjligt)

Om jag förstått det rätt utifrån den eminenta överklockningsguiden för nybörjare här på sweclockers (http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...) så kommer detta leda till att jag ökar frekvensen på mina DDR2 minnen från 667 till 800Mhz.

Har jag förstått det här någorlunda rätt eller kommer det här att gå åt skogen? Kommer självklart hålla nogrann koll på CPU temperatur och köra stabilitetstester mellan varje överklockningsförsök.

Edit: Efter att jag låst övriga portar som C1e, Serial Port (COM)EIST (Speedstep)... samt PCIe bussar för att inte påverka något annat än processor och minnen förstås.

Permalänk
Medlem

När du ökar frekvensen med FSB överklockas även nordbryggan också och har du för lite volt så kan systemet bli instabilt.
Därav brukar man överklocka till en viss frekvens och skala ner överklockningen på minnena/nordbrygga så enbart processorn blir överklockad.

När du känner dig nöjd med processorn kan du fortsätta med minnena och nordbryggan, om så önskas.

Ett exempel:
Du överklockar 400Mhz på FSBn > Nordbrygga + minnen blir överklockade också
Du stresstestar och får antingen bluescreen eller errors > Du ökar volten på processorn men du fortsätter få instabilitet.

Detta scenario kan hända eftersom volten på den frekvensen på nordbryggan/minnena inte räcker till, även fast volten på processorn gör det, vilket skapar instabilitet.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

När du ökar frekvensen med FSB överklockas även nordbryggan också och har du för lite volt så kan systemet bli instabilt.
Därav brukar man överklocka till en viss frekvens och skala ner överklockningen på minnena/nordbrygga så enbart processorn blir överklockad.

När du känner dig nöjd med processorn kan du fortsätta med minnena och nordbryggan, om så önskas.

Ett exempel:
Du överklockar 400Mhz på FSBn > Nordbrygga + minnen blir överklockade också
Du stresstestar och får antingen bluescreen eller errors > Du ökar volten på processorn men du fortsätter få instabilitet.

Detta scenario kan hända eftersom volten på den frekvensen på nordbryggan/minnena inte räcker till, även fast volten på processorn gör det, vilket skapar instabilitet.

Okey, jag kanske får tänka om och följa yanagis guide till punkt och pricka och börja med att öka spänningen på vcore med 0.05 och därefter höja FSB så långt som möjligt till orthos visar på instabilitet och höja upp den 0.05 till. Det bör inte vara någon större fara så länge jag håller mig under 1.3V?

När du säger skala ner överklockningen på minnena så menar du att jag ska se till att minnesdividern är satt till 1:1 och ändra timings till 5-5-5-18? Inget mer utöver detta?

Permalänk
Skrivet av Krukbrun:

Okey, jag kanske får tänka om och följa yanagis guide till punkt och pricka och börja med att öka spänningen på vcore med 0.05 och därefter höja FSB så långt som möjligt till orthos visar på instabilitet och höja upp den 0.05 till. Det bör inte vara någon större fara så länge jag håller mig under 1.3V?

När du säger skala ner överklockningen på minnena så menar du att jag ska se till att minnesdividern är satt till 1:1 och ändra timings till 5-5-5-18? Inget mer utöver detta?

Det är när du ökar FSB ökar du ochså minneshastigheten, det du får göra för att få ner minneshastigheten är att downclocka minnet, dvs sätta minnes dividern på t.ex. x8 istället för x10.
Såklart beroende på vad ditt moderkort beskriver det som, så att minnet hamnar på den nivå du vill ha det/Måste ha det för stabilitet.

Hade det liknande så här på min gamla i3 530, var tvungen att klocka ner minnet för att få det stabilt, jag fix t.ex. ta x6 istället för x8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Det är när du ökar FSB ökar du ochså minneshastigheten, det du får göra för att få ner minneshastigheten är att downclocka minnet, dvs sätta minnes dividern på t.ex. x8 istället för x10.
Såklart beroende på vad ditt moderkort beskriver det som, så att minnet hamnar på den nivå du vill ha det/Måste ha det för stabilitet.

Hade det liknande så här på min gamla i3 530, var tvungen att klocka ner minnet för att få det stabilt, jag fix t.ex. ta x6 istället för x8.
http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/12/19164444920l....

Hittar ingen memory ratio eller divider för mina minnen i mina bios settings. Googlade lite info om mitt moderkort (Asus p5q pro) och hittade denna kommentar:
"Asus don't have a 'memory multiplier' like gigabyte do. They call it Dram Frequency which lets you choose the desired frequency straight up instead of choosing what multiplier to use to get there. Personally I think the gigabyte way is better, much less confusion."

Dram frequency hittar jag så det enda jag kan göra där är att ändra den från auto till 667Mhz.

Permalänk
Skrivet av Krukbrun:

Hittar ingen memory ratio eller divider för mina minnen i mina bios settings. Googlade lite info om mitt moderkort (Asus p5q pro) och hittade denna kommentar:
"Asus don't have a 'memory multiplier' like gigabyte do. They call it Dram Frequency which lets you choose the desired frequency straight up instead of choosing what multiplier to use to get there. Personally I think the gigabyte way is better, much less confusion."

Dram frequency hittar jag så det enda jag kan göra där är att ändra den från auto till 667Mhz.

Jag antar att det är den du ska sätta i?
Jag hade ett gigabyte moderkort som sagt så vet inte riktigt något om asus korten, testa att ta 667Mhz och sedan höja FSB frekvensen och see om ramen hoppar med.