Permalänk
Medlem

Hur klockar man haswell?

Hej!

Har idag en i5 4670k och ett gigabyte z87x, och skulle vilja testa clocka lite
Har ingen stor experience av datorer overall så jag skulle behöva en liten guide. Är det bara att ändra cpu clock ratio och cpu voltage? Vill inte clocka så mycket till en början, säg kanske 4.2-4.5, absolut inte högre.

Vad ska man mer göra? Har kollat på en video http://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE och han gör då mer än bara ändrar dom sakerna, är det ett måste? Skulle helst vilja ha en bra och lätt guide så en rookie kan clocka utan att förstöra något. Är det något annat jag bör tänka på? Har en bra cpu processor(tror jag), noctua nh-d14. Vilka är dom största misstag man kan göra? Är det en stor risk att man förstår något?

Och slutligen, bör jag hoppa att clocka? Har visserligen kanske ingen nytta av det, men vore lite kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hej!

Har idag en i5 4670k och ett gigabyte z87x, och skulle vilja testa clocka lite
Har ingen stor experience av datorer overall så jag skulle behöva en liten guide. Är det bara att ändra cpu clock ratio och cpu voltage? Vill inte clocka så mycket till en början, säg kanske 4.2-4.5, absolut inte högre.

Vad ska man mer göra? Har kollat på en video http://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE och han gör då mer än bara ändrar dom sakerna, är det ett måste? Skulle helst vilja ha en bra och lätt guide så en rookie kan clocka utan att förstöra något. Är det något annat jag bör tänka på? Har en bra cpu processor(tror jag), noctua nh-d14. Vilka är dom största misstag man kan göra? Är det en stor risk att man förstår något?

Och slutligen, bör jag hoppa att clocka? Har visserligen kanske ingen nytta av det, men vore lite kul

Läs på i den klistrade tråden i denna forumdel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Läs på i den klistrade tråden i denna forumdel!

Ja, men det gällde ju sandy/ivy bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Ja, men det gällde ju sandy/ivy bridge?

Samma princip på Haswell. Håll koll på tempen bara då Haswell blir mycket varmare.

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll, man överklockar sandy/ivy/haswell exakt likadant. Enda skillnaden är att du generellt sett får nöja dig med något lägre Ghz på haswell.

Ändra "CPU Clock Ratio" i bios till 40, sedan in i windows och stresstesta CPUn. Kör sedan ett steg i taget och med något intensivt CPU program mellan varje omgång.. hoppa bak ett steg när windows inte bootar eller windows crashar när du kör CPU testet.

Om du sedan inte är nöjd med max frekvensen du kom till och vill klocka högre så kan du läsa på lite och mixtra lite med vcore osv.

Permalänk
Entusiast

Det är värt det om du spelar processorkrävande spel så som: Starcraft 2, Civilization V, Planetside 2, kanske Hitman, Arma 2/Arma 3, GTA IV, förmodligen GTA V. Det finns såklart fler men det där är några av dem

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Det spelar ingen roll, man överklockar sandy/ivy/haswell exakt likadant. Enda skillnaden är att du generellt sett får nöja dig med något lägre Ghz på haswell.

Ändra "CPU Clock Ratio" i bios till 40, sedan in i windows och stresstesta CPUn. Kör sedan ett steg i taget och med något intensivt CPU program mellan varje omgång.. hoppa bak ett steg när windows inte bootar eller windows crashar när du kör CPU testet.

Om du sedan inte är nöjd med max frekvensen du kom till och vill klocka högre så kan du läsa på lite och mixtra lite med vcore osv.

Hur stresstestar man cpun? Och vilket intensivt program skulle du rekommendera?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av T0MT0M:

Hur stresstestar man cpun? Och vilket intensivt program skulle du rekommendera?

Om du bara spelar så rekommenderar jag Prime95.

Hur länge? Ja du, du kommer få svar på att du skall stresstesta i 24 timmar coh ända ner till en timme. Själv så kör jag mellan 12-24 timmar för att fastställa att jag har en "stabil" överklockning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T0MT0M:

Hur stresstestar man cpun? Och vilket intensivt program skulle du rekommendera?

Du stresstestar CPU med det CPU intensiva programmet. Du kan googla för att hitta lite olika program, prime95 är populärt.

Så länge du är under 4.5 räcker det med 1 timmes stresstest. Sedan bör du också har core temp eller något liknande, så du kan ha överblick på tempen när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Så länge du är under 4.5 räcker det med 1 timmes stresstest. Sedan bör du också har core temp eller något liknande, så du kan ha överblick på tempen när du spelar.

Har nu läst denna guide http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1138840-den-kompletta-overklockningsguiden-sandy-och-ivy-bridge/, vilken var bra och informativ. Dock undrar jag, han sätter multipliern på 33, skulle inte det ge 33x100=3.3ghz? Det är väl isåfall en underclockning. Men annars, om ajg fixar inställnibngarna han skrivit(enable/disable) och tar cirkus 42 i multiplern, ska jag då stresstesta i prime 95, och om den kan gå i 1h utan bli störd och utan error, borde jag vara nöjd? Vill inte ha jättehög clock till en början

Jag behöver kanske itne fixa alla settings, kanske inte en enda utan bara sätta multipliern på 42?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T0MT0M:

Har nu läst denna guide http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1138840-den-kompletta-overklockningsguiden-sandy-och-ivy-bridge/, vilken var bra och informativ. Dock undrar jag, han sätter multipliern på 33, skulle inte det ge 33x100=3.3ghz? Det är väl isåfall en underclockning. Men annars, om ajg fixar inställnibngarna han skrivit(enable/disable) och tar cirkus 42 i multiplern, ska jag då stresstesta i prime 95, och om den kan gå i 1h utan bli störd och utan error, borde jag vara nöjd? Vill inte ha jättehög clock till en början

Jag behöver kanske itne fixa alla settings, kanske inte en enda utan bara sätta multipliern på 42?

Han kör den seriösa rutten där det är viktigt att hålla koll på "vcore offset" för att få en maximal överklock.

Vid 4.2GHz bör standard volten räcka, det är bara att testa. Skippa alla andra settings, kör bara på multipliern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Han kör den seriösa rutten där det är viktigt att hålla koll på "vcore offset" för att få en maximal överklock.

Vid 4.2GHz bör standard volten räcka, det är bara att testa. Skippa alla andra settings, kör bara på multipliern.

Okej tack, skall göra. Men prime 95, när det är vid den clocken, hur länge ska jag köra? Och ska det se ut såhär?

Det här är innan jag clockat. Sen startat jag och låter denna gå? Hur vet jag om den klarat testet?

Permalänk
Inaktiv

Du vet att du har klarat testet om det fortfarande rullar på när du känner att du inte orkar testa längre. Har inte använt prime95 men det verkar inte visa CPU temperaturen? Installera core temp också så du kan hålla koll på den medan testet körs.

Du testar egentligen två saker, CPU klockens stabilitet samt din CPU-kylares förmåga att leda bort värmen som den förhöjda klocken avger. Så om CPUn inte crashar eller temperaturen går över Haswell rekommendation (googla) så har du lyckats med testet och det är bara att gå vidare i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Du vet att du har klarat testet om det fortfarande rullar på när du känner att du inte orkar testa längre. Har inte använt prime95 men det verkar inte visa CPU temperaturen? Installera core temp också så du kan hålla koll på den medan testet körs.

Du testar egentligen två saker, CPU klockens stabilitet samt din CPU-kylares förmåga att leda bort värmen som den förhöjda klocken avger. Så om CPUn inte crashar eller temperaturen går över Haswell rekommendation (googla) så har du lyckats med testet och det är bara att gå vidare i livet!

satte den på 42 och det har nu rullat på i 20min, och så här var tempen, något säger mig att det inte är helt bra?

Edit: När jag kör f@h på full ligger processorn på 100% (enligt processormätaren, gadget) och tempen ligger runt 70-80. Men jag bör kanske dra ner på klocken ändå, då den visade 100c i prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

satte den på 42 och det har nu rullat på i 20min, och så här var tempen, något säger mig att det inte är helt bra? http://i.imgur.com/PiuIJvY.png

Inte alls bra, på tok för högt! Vad kör du med för kylare? Är det den inkluderade kylaren borde du byta snarast!

Permalänk
Medlem

För tok för högt, vad har du för kylare?

Edit* För seg.. och står nog i sign.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Inte alls bra, på tok för högt! Vad kör du med för kylare? Är det den inkluderade kylaren borde du byta snarast!

Hej!

Ja, tycker det jag med. Kör med noctua nh-d14, och den borde väl klara av att kyla ner den?
Vad ska jag göra? bara sänka och skita i overclocken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hej!

Ja, tycker det jag med. Kör med noctua nh-d14, och den borde väl klara av att kyla ner den?
Vad ska jag göra? bara sänka och skita i overclocken?

Vad ligger du på om du stresstestar utan klock?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad ligger du på om du stresstestar utan klock?

Ska testa och låta den gå 10min

Permalänk
Entusiast
Skrivet av T0MT0M:

Ska testa och låta den gå 10min

Den där kylaren är helt klart inte monterad korrekt. Haswell må vara en varm processor men det där tyder på att den är felmonterad så det skriker om det.
Montera om kylaren och återkom med resultat.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

om du får de temperaturerna med den kylaren måste du ha monterat den fel tbh

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Hej!

Ja, tycker det jag med. Kör med noctua nh-d14, och den borde väl klara av att kyla ner den?
Vad ska jag göra? bara sänka och skita i overclocken?

Skrivet av Sisyfos:

Den där kylaren är helt klart inte monterad korrekt. Haswell må vara en varm processor men det där tyder på att den är felmonterad så det skriker om det.
Montera om kylaren och återkom med resultat.

Skrivet av stylarn:

om du får de temperaturerna med den kylaren måste du ha monterat den fel tbh

Eller så har han fått ett ex. med urusel pasta mellan IHS och die:n. Men med denna kylare borde du inte ligga på 100 grader. Testa att montera om den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snigeln Bert:

Eller så har han fått ett ex. med urusel pasta mellan IHS och die:n. Men med denna kylare borde du inte ligga på 100 grader. Testa att montera om den.

Alla Haswell/Ivy Bridge har väl urusel pasta mellan IHS och die? Eller är det så att de ibland kan använda en extra dålig pasta?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Alla Haswell/Ivy Bridge har väl urusel pasta mellan IHS och die? Eller är det så att de ibland kan använda en extra dålig pasta?

Haha jo det är ju sant de kanske har börjat med ännu sämre för att spara in några ören?

Permalänk
Inaktiv

Jo det var lite högt, nyfiken på vad du får utan överklock.. och varför visar realtemp 3561.80Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Jo det var lite högt, nyfiken på vad du får utan överklock.. och varför visar realtemp 3561.80Mhz?

Skrivet av Snigeln Bert:

Haha jo det är ju sant de kanske har börjat med ännu sämre för att spara in några ören?

Skrivet av Sisyfos:

Alla Haswell/Ivy Bridge har väl urusel pasta mellan IHS och die? Eller är det så att de ibland kan använda en extra dålig pasta?

Skrivet av Snigeln Bert:

Eller så har han fått ett ex. med urusel pasta mellan IHS och die:n. Men med denna kylare borde du inte ligga på 100 grader. Testa att montera om den.

Skrivet av stylarn:

om du får de temperaturerna med den kylaren måste du ha monterat den fel tbh

Skrivet av Sisyfos:

Den där kylaren är helt klart inte monterad korrekt. Haswell må vara en varm processor men det där tyder på att den är felmonterad så det skriker om det.
Montera om kylaren och återkom med resultat.

Har nu kört igen utan clock och den låg runt ~75grader. Kylpastan bytte jag själv då jag monterade dig processorn, och noctuan är rätt monterad, tror jag? Hur går det att misslyckas med en luftkylare?!

Permalänk
Medlem

Min, med automatisk överclock på 4ghz på alla kärnor, går inte över 63 grader så något knas är det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Entusiast
Skrivet av T0MT0M:

Har nu kört igen utan clock och den låg runt ~75grader. Kylpastan bytte jag själv då jag monterade dig processorn, och noctuan är rätt monterad, tror jag? Hur går det att misslyckas med en luftkylare?!

Det kan man helt klart göra.
Det är skruvarna som man skruvar fast kylaren med som är väldigt viktiga att skruva dit ordentligt. Har själv haft kylaren på i veckotal utan problem och sen helt plötsligt en dag så gick processorn upp i 100C och throttlade utav bara f*n, monterade om kylaren och vips så blev temperaturerna normala igen.

Ge en om-montering definitivt ett försök

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Har nu kört igen utan clock och den låg runt ~75grader. Kylpastan bytte jag själv då jag monterade dig processorn, och noctuan är rätt monterad, tror jag? Hur går det att misslyckas med en luftkylare?!

Hur applicerade du kylpastan och hur mycket använde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur applicerade du kylpastan och hur mycket använde du?

Hävde på ungefär ett riskorn