Förpackning och transportskydd av ny Intel-processor

Permalänk
Medlem

Förpackning och transportskydd av ny Intel-processor

Hej och tack för ett bra forum där jag funnit mycket användbar info under många år. I morse fann jag äntligen förevändning att registrera mig som medlem

Jag beställde en del grejor från Webhallen, vilka jag hämtade i butik fredags (igår). Bl a en ny Intel i5-4570T (Tray)

Jag gick upp kl 5 i morse för att få monter i lugn och ro. När jag packade upp sakerna så finner jag processorn liggandes klämd mellan två skumgummi-block i en pappkartong. Processorn är helt lös, utan påse eller någon form av skyddsplast. Ingen dokumentation eller annat medföljde.

1) Är det någon som köpt en likadan tray-processor, och vet hur de kommer förpackade (rimligtvis kommer de väl i en förseglad förpackning)?

2) Är denna processor begagnad/använd/ompaketerad?

3) Är detta ett lämpligt förpackningssätt för en processor? Finns det risk att den tagit skada?

4) Finns det risk att den tagit skada, men trotts allt fungerar och går sönder om något/några år (alltså tidigare än den borde)?

5) Har jag blivit lurad?

6) Bör jag överhuvudtaget montera processorn, eller ska jag reklamera/returnera den (jag vill ju inte gärna lägga jobb på montering och kleta på kylpasta om det finns risk att den är skadad)?

Som kuriosa kan jag nämna att det tog jättelång tid för expediten att hämta varorna trots att "orden var färdig för avhämtning".

Som ni säkerligen noterar är jag inte superkunnig på datorbyggande och komponenthantering, även om jag monterat ihop några få maskiner för länge sedan. Jag vet liksom inte om jag ska vara förbannad eller inte.

Ska bli en Streacom FC8 Evo med Gigabyte GA-H87N-WIFI, i5-4570T, 8GB, Intel SSD 335 180GB, Blue-Ray (ska primärt användas för enklare kontorssysslor).

Visa signatur

// Lars (novis)

Permalänk
Medlem

Tray är ungefär som Bulk för hårdiskar, webbhalen får cpuerna i en gemensam förpackning som kanske innehåller 100 cpuer.
Det är inte vanlig skumgummi utan speciell med ESD skydd. så det är ett bra sätt att förpacka en cpu, tanken är att det främst ska användas av pc byggare som inte har tid att packa upp varje cpu.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tack robbankentor.

Jag trodde Tray bara betydde "utan förmonterad kylning". Nu är jag lättad

Men borde den ändå inte legat i någon påse skyddsplast/skyddsfilm? De kommer väl inte lösa i kartong till ÅF?

Visa signatur

// Lars (novis)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Draktass;13836596"]Tack robbankentor.

Jag trodde Tray bara betydde "utan förmonterad kylning". Nu är jag lättad

Men borde den ändå inte legat i någon påse skyddsplast/skyddsfilm? De kommer väl inte lösa i kartong till ÅF?

jag tror dom kommer i esdlådor, en cpu i varje fack utan påse eller annat skydd lådan ska räcka.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Billigare frakt och förpackning att köra så. Här är en bild:

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Det är nog inget konstigt. CPU:n i en boxad förpackning ligger ju inte heller i någon påse eller liknande. Skumgummit skyddar ju mot fysiska stötar samt är säkerligen ESD-säker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu är jag verkligen lättad. Pust!

Får se om jag orkar kliva upp 5 imorgon för montering . . .

Visa signatur

// Lars (novis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draktass:

Tack för alla svar. Nu är jag verkligen lättad. Pust!

Får se om jag orkar kliva upp 5 imorgon för montering . . .

Varför måste du gå upp så tidigt?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Varför måste du gå upp så tidigt?

Barn och fru + att barnens kusiner med familj är och hälsar på. Här är ett sabla hola-balou. Inte en lugn sekund. Eftersom jag inte har vanan inne, vill jag ha lugn och ro vid montering. De pyser på måndag . . .

Än en gång - tack för alla svar. Det hade varit ytterligt pinsamt att gå tillbaks och klaga (vilket jag sannolikt hade gjort utan er).

Visa signatur

// Lars (novis)