Permalänk

AKUT! Kortsluten H100i?!

Stängde av datorn för såg att rpm styrnigskabeln till H100i hade "trillat" bort där ifrån jag placerat den så den hängde rakt genom chassiet så jag skulle flytta på den så att den inte skulle "trilla" ner fler gånger, tar bort kabeln från cpu-fläktens plats och ska dra kabeln på ett bättre sätt och när jag sätter i den på samma ställe så ser jag en liten gnista! Trycker i den helt och startar datorn, pumpen lyser till men slocknar sedan, kommer upp error innan windows startar där det står cpu fan error! Går in i biosen/uefi hoppar över meddelandet och startar datorn! Den söndriga processorkylaren sitter på datorn som jag använder för att skriva detta med, har både speedfan och HWmonitor igång och kollar temperaturerna på processorn, dock säger speedfan att den ligger på 25~ grader och HWmonitor 40~ grader, i vilket fall så verkar den ju inte överhettas? Kan jag på något sett kontrollera om pumpen är igång? Så att inte bara ledlampan har dött inuti pumpen!

Tacksam för snabba svar!

EDIT: Förlåt för hur dåligt det är skrivet men detta skrevs snabbt som vinden!

Permalänk
Medlem

testa att koppla in den i någon annan PWM port. hoppas du kopplar in allt när datorn är avstängd.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Skrivet av vivaadam:

testa att koppla in den i någon annan PWM port. hoppas du kopplar in allt när datorn är avstängd.

Har testat alla portar på moderkoret, även med motstånd (varför det nu skulle hjälpa?) Ingen skillnad i någon port, med datorn avstängd! Har lärt mig den läxan från en sak jag tog sönder för ett år sedan!

Permalänk

Han menade att du ska inte koppla i o ur kablar när datorn är igång.

Stäng av datorn bytt port starta datorn testa stäng av datorn byt port starta testa osv osv.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av vivaadam:

testa att koppla in den i någon annan PWM port. hoppas du kopplar in allt när datorn är avstängd.

Skrivet av Gunner357:

Han menade att du ska inte koppla i o ur kablar när datorn är igång.

Stäng av datorn bytt port starta datorn testa stäng av datorn byt port starta testa osv osv.

Det gjorde jag! Det kan inte ha med att jag tryckte på den brytaren som sitter på nätagget, har ett AX860 inte i på det finns en brytare som det står hybrid och normal på, har alltid haft det på hybrid, var så när jag fick det och har aldrig ändrat det förens nu (datorn var avstängd när jag tryckte på brytaren). Dessutom vet jag faktiskt inte vad det betyder.

Temperaturerna ligger fortfarande stabilt, 40~ grader idle med fläktarna så låga så att de nästan stannar så pumpen borde va igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Det gjorde jag! Det kan inte ha med att jag tryckte på den brytaren som sitter på nätagget, har ett AX860 inte i på det finns en brytare som det står hybrid och normal på, har alltid haft det på hybrid, var så när jag fick det och har aldrig ändrat det förens nu (datorn var avstängd när jag tryckte på brytaren). Dessutom vet jag faktiskt inte vad det betyder.

Temperaturerna ligger fortfarande stabilt, 40~ grader idle med fläktarna så låga så att de nästan stannar så pumpen borde va igång?

Känner du inget om du sätter fingret på pumpen?

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Skrivet av Trenixen:

Känner du inget om du sätter fingret på pumpen?

Inte mer än på jag sätter fingret, på moderkort, fläkt, g-kort det är en liten vibration genom hela chassiet men den hörs dock inte, den känns bara.

Permalänk
Medlem

Hmm.. ok, ajja sätt igång en applikation och håll stenkoll på temperaturerna. Om det nu skulle gå i taket jämnfört med förut så lär något ha gått fel

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Skrivet av Trenixen:

Hmm.. ok, ajja sätt igång en applikation och håll stenkoll på temperaturerna. Om det nu skulle gå i taket jämnfört med förut så lär något ha gått fel

Har som sagt både HWmonitor och speedfan igång på en annan skärm så att jag kan se temperaturerna hela tiden! Ska testa spela lite och se om de skjuter i höjden, går de över 100 grader så stänger jag av datorn, återkommer med resultat!

Permalänk

Efter en runda på 20 minuter bf3, max settings så peakade prollen 44 grader, så pumpen måste va igång, right? Så ska jag fråga inet om man kan skicka till baka och få en ny eller vad ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Efter en runda på 20 minuter bf3, max settings så peakade prollen 44 grader, så pumpen måste va igång, right? Så ska jag fråga inet om man kan skicka till baka och få en ny eller vad ska man göra?

Då går pumpen garanterat, skulle bli fruktansvärt varm utan kylning och troligtvis stänga av sig efter väldigt kort stund.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JORDGUBB3:

Efter en runda på 20 minuter bf3, max settings så peakade prollen 44 grader, så pumpen måste va igång, right? Så ska jag fråga inet om man kan skicka till baka och få en ny eller vad ska man göra?

Det får du själv avgöra, pumpen är ju trasig men ändå inte trasig.
Den pumpar ju vattnet och det vet vi nu med dina temperaturer.
Men det är ju vissa funktioner som gått bort för dig.
Men vill du ha en ny pump, så får du höra av dig till Inet och höra vad ni skall göra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Azpire:

Då går pumpen garanterat, skulle bli fruktansvärt varm utan kylning och troligtvis stänga av sig efter väldigt kort stund.

Jo!

Skrivet av Lifooz:

Det får du själv avgöra, pumpen är ju trasig men ändå inte trasig.
Den pumpar ju vattnet och det vet vi nu med dina temperaturer.
Men det är ju vissa funktioner som gått bort för dig.
Men vill du ha en ny pump, så får du höra av dig till Inet och höra vad ni skall göra.

Får väl höra med inets kundservice!

Tack för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

Såg andra på corsair forum hade detta problem, den personen hade bränt något (kommer inte ihåg vad det heter) men den skickar bara en signal till bios att det finns en cpu fläkt.

Hjälper inte inet dig så hör av dig till corsair och RAM GUY på forumet så hjälper dom dig.

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT