USB Minne sdhc minne felaktiga?

Permalänk

USB Minne sdhc minne felaktiga?

Köpte ett Usb minne på Tradera 64GB
Det var tydligen EXFat på den när jag fick den,försöker jag föra över filer större än 4Gb säger datorn ifrån att det inte finns tillräckligt minne (har för mig Exfat skall klara det ?

Så då tänkte jag formatera om till NTFS vilket fan inte går, den säger "kunde inte slutföra formateringen"
Har provat på min stationära Win XP ,Jobbdatorn med Win 7
och Laptopen med Win Vista funkar inte på nån!

Provade att lägga in filer under 4GB som går bra men så fort jag tar ut minnet från en dator till en annan så är antingen filerna borta eller datorn säger att minnet är felformaterat och om jag vill formatera om???
Något proffs som vet någon lösning på detta (Gogglade runt utan framgång)?

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske ommärkta/omprogrammerade piratminnen från en fuktig källare i Szechuan. Troligen då ett 4GB-minne i ditt fall. Vanligt på Ebay.

Länk till auktionen eller säljaren? Tydlig bild på minnet kan hjälpa att avgöra vad du köpt.

Jag har använt någon form av SD formateringsverktyg som rensade allt och återställde USB-stickor som blivit korrupta av någon anledning, men är osäker på vilken version det var på https://www.sdcard.org om det nu är ett så enkelt fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nja kopierar jag filer så får jag in ca 45Gb på en gång,men försöker jag med ytterligare några Gb går det inte eller så "knuffar" den bort andra filer
men tar jag sedan ut minnet via säker borttagning så är det tomt eller så får jag frågan om att jag måste formatera minnet nästa gång jag sätter i minnet i datorn !

länk till Tradera annonsen.kanske inte funkar eftersom den ar avslutaf ,men provar

http://www.tradera.com/-ny-guldtacka-usb-minne-64gb-usb-2-0-p...

Han har ju sålt några av dessa och inte fått några klagomål på dom förut!
Men man får väl vad man betalar för

Permalänk

USB Minne sdhc minne fucked up?

Nu börjar jag bli rejält sne,,,,

har nu köpt 3 minnen som alla felar
Först ett 32GB sdhc minne som inte går att få åtkomst till (datorn plingar till får kontakt men hittar fan inte minneti utforskaren)

sedan ett st 64Gb usb minne köpt på Tradera som filerna man lägger in försvinner efter man tar ut miinnet från USB porten och datorn frågar att minnet är inte formaterat "vill du formater om"?

Nu sist ett 32GB sdhc minne åxå inköpt på Tradera
som i princip har samma symptom som förra med den enerverande saken att mitt i en filöverföring av typ talbok säger att fel på fil och efter det finns inte en endaste fil kvar efter filöveröring?

Fel på mina 2 datorer (provat med min staionära + laptop)???

eller skitminnen?
Man får vad man betalar för antagligen
Någon som kan ha en aning?

Permalänk
Rekordmedlem

Sdhc är inte usb så menar du att du har problem med en kortläsare eller nått annat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

Nu börjar jag bli rejält sne,,,,

har nu köpt 3 minnen som alla felar
Först ett 32GB sdhc minne som inte går att få åtkomst till (datorn plingar till får kontakt men hittar fan inte minneti utforskaren)

sedan ett st 64Gb usb minne köpt på Tradera som filerna man lägger in försvinner efter man tar ut miinnet från USB porten och datorn frågar att minnet är inte formaterat "vill du formater om"?

Nu sist ett 32GB sdhc minne åxå inköpt på Tradera
som i princip har samma symptom som förra med den enerverande saken att mitt i en filöverföring av typ talbok säger att fel på fil och efter det finns inte en endaste fil kvar efter filöveröring?

Fel på mina 2 datorer (provat med min staionära + laptop)???

eller skitminnen?
Man får vad man betalar för antagligen
Någon som kan ha en aning?

Minnen är nog tyvärr ofta ingen bra idé att köpa billigt på tradera och liknande begagnat-ställen. Köp hellre ett mindre kort, fast nytt, än ett stort begagnat om inte du kan testa varan/köper av kompis som du litar på.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mironoff123:

Nu börjar jag bli rejält sne,,,,

har nu köpt 3 minnen som alla felar
Först ett 32GB sdhc minne som inte går att få åtkomst till (datorn plingar till får kontakt men hittar fan inte minneti utforskaren)

sedan ett st 64Gb usb minne köpt på Tradera som filerna man lägger in försvinner efter man tar ut miinnet från USB porten och datorn frågar att minnet är inte formaterat "vill du formater om"?

Nu sist ett 32GB sdhc minne åxå inköpt på Tradera
som i princip har samma symptom som förra med den enerverande saken att mitt i en filöverföring av typ talbok säger att fel på fil och efter det finns inte en endaste fil kvar efter filöveröring?

Fel på mina 2 datorer (provat med min staionära + laptop)???

eller skitminnen?
Man får vad man betalar för antagligen
Någon som kan ha en aning?

"§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt."

Du borde uppdaterat din befintliga tråd, istället för att bryta mot reglerna. Tyvärr verkar du ha avfärdat det jag skrev eftersom det inte fanns med i din nya tråd. Nu syns det ju däremot iom trådsammanslagningen och jag anser fortfarande att piratminnen kan vara orsaken.

*Trådar sammanslagna, trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Korspostning när det inte gäller samma 2 typer av i princip samma ämne ?
Ok, ni Mods bestämmer

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Minnen är nog tyvärr ofta ingen bra idé att köpa billigt på tradera och liknande begagnat-ställen. Köp hellre ett mindre kort, fast nytt, än ett stort begagnat om inte du kan testa varan/köper av kompis som du litar på.

Har föstått det nu,Köpte ett 64GB kingston på jobbet,funkar felfritt
Men hur svårt är det med lite billigare varianter?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mironoff123:

Har föstått det nu,Köpte ett 64GB kingston på jobbet,funkar felfritt
Men hur svårt är det med lite billigare varianter?

Som det redan har nämnts, så förekommer det piratminnen på utsatta marknader såsom ebay, tradera med flera.
Vad menas då med "piratminne" ?
Kort och gott: Falsk hårdvara som utger sig att vara något det inte är.
I fallet med SDHC/XDHC-minnen så handlar det om specialmodiferade minnen som lurar datorn att de är rymligare än vad de egenligen är.

"Varför?" kanske man kan fråga sig. Enkelt: Säljaren vill tjäna pengar. De säljer alltså små minnen till priset av stora minnen.
"Är inte det lurendrejeri?" Jo. Det är det.
"Varför gör ingen något åt saken?" Det görs det dagligen, men de dyker upp med nya konton, nya namn och nya företag hela tiden. Att lura köpare på nätet är tydligen mycket lönsamt.

Det finns en tumregel att ta till sig när det kommer till sajter såsom eBay, Tradera, med flera andra liknande sajter:
Är det för bra för att vara sant, så är det så också.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mironoff123:

Korspostning när det inte gäller samma 2 typer av i princip samma ämne ?
Ok, ni Mods bestämmer

Att knabba mot en mod lär knappast hjälpa dig, anmäl något du inte tycker är korrekt via det officiella formuläret isåfall

Skrivet av Mironoff123:

Har föstått det nu,Köpte ett 64GB kingston på jobbet,funkar felfritt
Men hur svårt är det med lite billigare varianter?

köp inte billigt skit, det kommer inte fungera!
köpte ett "kingston" minne tidigare på 64gb för typ 100kr, visade sig vara en Kina kopia på 2gb som korruperade alla filer över 2gb jag la på det. Såg väldigt äkta ut, men icke sa nicke.

Bottomline: Är det för bra för att vara sant, då är det inte sant! Iaf när det kommer till teknik-prylar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Som det redan har nämnts, så förekommer det piratminnen på utsatta marknader såsom ebay, tradera med flera.
Vad menas då med "piratminne" ?
Kort och gott: Falsk hårdvara som utger sig att vara något det inte är.
I fallet med SDHC/XDHC-minnen så handlar det om specialmodiferade minnen som lurar datorn att de är rymligare än vad de egenligen är.

"Varför?" kanske man kan fråga sig. Enkelt: Säljaren vill tjäna pengar. De säljer alltså små minnen till priset av stora minnen.
"Är inte det lurendrejeri?" Jo. Det är det.
"Varför gör ingen något åt saken?" Det görs det dagligen, men de dyker upp med nya konton, nya namn och nya företag hela tiden. Att lura köpare på nätet är tydligen mycket lönsamt.

Det finns en tumregel att ta till sig när det kommer till sajter såsom eBay, Tradera, med flera andra liknande sajter:
Är det för bra för att vara sant, så är det så också.

oK ,tack blir absolut inga fler KINESKOPIOR