Permalänk
Medlem

Böjning av slangar, vattenkylning

Goddag alla Sweclockare!
Till en början vill jag be om ursäkt om jag har lagt denna tråd i fel del av forumet.
Till saken:
Jag är ny i vattenkylnings-världen. Jag planerar att fästa en 140 mm radiator på utsidan på toppen av mitt Fractal Design R3.
Det jag undrar är hur mycket man kan böja slangar. Om jag har förstått det rätt så är det SM10/13 slangarnas dimensioner är.
Jag skickar med en länk till en bild på min plan.

Tack på förhand!
MVH Patric

http://imgur.com/q8jgVKI
Ber om ursäkt för dålig paint-bild

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem

Det är finns olika storlekar på tubing & fittings.

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk

med 2st 90 gradersanslutningar på raden ska det inte vara något problem.
OBS olika slangar böjjer olika bra. Tjockare slangvägg kan ofta böjas snävare....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajen887:

Goddag alla Sweclockare!
Till en början vill jag be om ursäkt om jag har lagt denna tråd i fel del av forumet.
Till saken:
Jag är ny i vattenkylnings-världen. Jag planerar att fästa en 140 mm radiator på utsidan på toppen av mitt Fractal Design R3.
Det jag undrar är hur mycket man kan böja slangar. Om jag har förstått det rätt så är det SM10/13 slangarnas dimensioner är.
Jag skickar med en länk till en bild på min plan.

Tack på förhand!
MVH Patric

http://imgur.com/q8jgVKI
Ber om ursäkt för dålig paint-bild

10/13 är ingen höjdare, 10/16 är att rekommendera. Har du några vinklade anslutningar?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Skulle böjen bli för skarp trots vinklar så kan du köpa coils eventuellt göra egna. http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/31_529_531

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

med 2st 90 gradersanslutningar på raden ska det inte vara något problem.
OBS olika slangar böjjer olika bra. Tjockare slangvägg kan ofta böjas snävare....

Det ska jag ta i omtanke, jag köper nämligen rad och lite annat från en poolare men jag får väl inhandla lite andra anslutningar också. Frågan är då om 2 stycken 90 graders anslutningar når ut hela vägen från chassiets kant eller om man måste inhandla några slags distanser också (om det finns?)

Skrivet av Kvickstick:

10/13 är ingen höjdare, 10/16 är att rekommendera. Har du några vinklade anslutningar?

Nej, jag köper begagnat av en poolare.
Grejen med om jag skulle köpa den storleken är att jag då inte skulle kunna använda anslutningarna som jag köper av poolaren, men tror att problemet skulle lösas av kära xxxPaladinxxxs lösning ovanför

Skrivet av rhalla:

Skulle böjen bli för skarp trots vinklar så kan du köpa coils eventuellt göra egna. http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/31_529_531

Hjälper coils mycket? Kan vara svårt att svara på, men skulle uppskatta om det går att svara på på något sätt

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem

Jag hade borrat två hål genom toppen av chassiet och dragit slangarna den korta vägen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag hade borrat två hål genom toppen av chassiet och dragit slangarna den korta vägen

Joo, det blir väl en utväg om jag inte får detta att fungera. Grejen är att jag vill skära så lite som möjligt i chassiet om det går, om man någon gång skulle vilja ta bort vattenkylningen liksom.

Visa signatur

98% okunnig