Permalänk
Avstängd

Sjukt fenomen - steg i grader vid skakning

Hade en nära som kom in i mitt rum och skakade på min burk lite lätt. Jävligt irriterande och fick för mig att graderna sköt från 31 till 36 från att skakningen skedde.

Är jag jävligt paranoid eller kan skakningen orsakat någon skada?

Permalänk
Skrivet av Bort:

Hade en nära som kom in i mitt rum och skakade på min burk lite lätt. Jävligt irriterande och fick för mig att graderna sköt från 31 till 36 från att skakningen skedde.

Är jag jävligt paranoid eller kan skakningen orsakat någon skada?

Beror på hur hårt datorn skakades*. Temperaturskillnaden är såpass låg att jag förmodar att det är din rumstemperatur som stigit litet.

* Edit

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Ifall det faktiskt hänt nåt så beror det troligtvis på att kylaren lossnat lite, och då är det pga att man monterat fel. Känn på kylaren om det går att vicka på, om inte så är det inget fel. Om den går att vicka så sätt fast den ordentligt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Ifall det faktiskt hänt nåt så beror det troligtvis på att kylaren lossnat lite, och då är det pga att man monterat fel. Känn på kylaren om det går att vicka på, om inte så är det inget fel. Om den går att vicka så sätt fast den ordentligt.

Du menar att CPUkylaren kan ha påverkat luftströmmen i lådan som i sin tur har påverkat grafikkortets temperatur?

Det är grafikkortets temperatur jag pratar om alltså.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oerhört dumt att skaka eller flytta på en dator som är igång, du riskerar inte bara att saker glappar eller att tex kylare flyttas, du riskerar även permanenta skador på hårddiskar om läshuvudena vidrör skivorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Du menar att CPUkylaren kan ha påverkat luftströmmen i lådan som i sin tur har påverkat grafikkortets temperatur?

Det är grafikkortets temperatur jag pratar om alltså.

Antog att det var CPU det handlade om då du inte angav vad det var och du postade i en forumdel som handlar om främst processorer samt att man alltid måste montera CPU-kylare själv medan grafikkort kommer med den färdigmonterad. Är nog inget fel med ditt grafikkort utan det är troligtvis ett sammanträffande att det ökade i samband med att nån skakade din dator.

Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört dumt att skaka eller flytta på en dator som är igång, du riskerar inte bara att saker glappar eller att tex kylare flyttas, du riskerar även permanenta skador på hårddiskar om läshuvudena vidrör skivorna.

Är i princip bara risken för skador på hårddiskar som är faran med att flytta en dator som är igång, allt annat kan lika gärna hända med den avstängd. Hårddiskar är dessutom tillverkade för att kunna tåla skakningar osv till viss mängd för annars skulle det bli en jäkla massa pajade hårddiskar med tanke på alla bärbara saker med hårddiskar i.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Laptopdiskar är mycket bättre skyddade än 3,5" enher, de har dessutom kortare läsarmar dom gör dem mer vridstyva.
Ljudnivån påverka tydligt hastigheten hos diskar och det kan innebära prestandaproblem i stora lagringsservrar och därför anges ljud/vibrationstålighet som en miljövariabel i databladen till diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört dumt att skaka eller flytta på en dator som är igång, du riskerar inte bara att saker glappar eller att tex kylare flyttas, du riskerar även permanenta skador på hårddiskar om läshuvudena vidrör skivorna.

Denna personen gjorde det för att verka rolig. Först lade han armen över den vilket jag sade ifrån över. Därefter började GM skaka på burken lite lätt för att verka rolig.

Permalänk
Medlem

Det var ju en jävla hobby att skaka andra människors datorer för att vara "rolig", haha

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Denna personen gjorde det för att verka rolig. Först lade han armen över den vilket jag sade ifrån över. Därefter började GM skaka på burken lite lätt för att verka rolig.

Nåväl, det är ändå väldigt liten risk att något skulle ha skadats, och är du nojig är det ju bara att öppna burken och kolla att allt sitter fast ordentligt. Som någon sa så är det egentligen bara mekaniska hårddiskar som löper någon risk vid milt "skakande".

Om du nu tror att grafikkortet skulle ha blivit "varmare", betänk då hur många gånger kartongen det låg i skakats om på väg hit från sydostasien, ändå fungerar det . Eller hur?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Det var ju en jävla hobby att skaka andra människors datorer för att vara "rolig", haha

Jobbigt med folk som har humor alltså....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Hade en nära som kom in i mitt rum och skakade på min burk lite lätt. Jävligt irriterande och fick för mig att graderna sköt från 31 till 36 från att skakningen skedde.

Är jag jävligt paranoid eller kan skakningen orsakat någon skada?

vem är nära?
du fick för dig, kollade du tempen eller kändes det som att det blev 5 grader varmare?
lite flummigt skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Du menar att CPUkylaren kan ha påverkat luftströmmen i lådan som i sin tur har påverkat grafikkortets temperatur?

Det är grafikkortets temperatur jag pratar om alltså.

Varför postar du i detta forum då?