Permalänk

Hydro 100i/80i i front på FD R4?

Jag har läst i många trådar nu att iaf 100i är väldigt tight att få på plats i chassits "tak". Därför undrar jag om 100i får plats/har slangar som räcker till att ha den i front utan problem och ha den nedre hdd-racketen flyttad mot mitten(den mellersta racketen borttagen då såklart). I annat fall så verkar det som att 80i är att rekommendera för detta chassi?

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Medlem

H100i får plats i fronten om du flyttar buren ja. Se här

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande vill ha ett relativt tyst chassi så ska du köpa H80 då du inte behöver ta bort någon ljuddämpning.

Permalänk
Skrivet av JDM:

Om du fortfarande vill ha ett relativt tyst chassi så ska du köpa H80 då du inte behöver ta bort någon ljuddämpning.

vart är bästa ställe att ha det placerat? Front/bak/ovanför?

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Medlem

Har meckat mycket med min H100i i mitt R4 chassie.

Provat att ha den i taket där jag haft den att blåsa ut luften men även att blåsa in luften.
Och när jag hade den i taket så fick jag tom plats med push & pull.
Provat en hel del olika fläktar.
Det bästa sättet att ha den i taket var att ha org fläktarna i pull och att den suger in luft i lådan.
Fick då bäst kylning på processorn och även i lådan inkl mina 670 SLI kort.

Men överlägset bäst är som jag har nu.
Har tagit bort de två fläktarna fram inkl ramen som håller dem och så har jag spännt fast radiatorn där med slangarna uppåt och så kör jag org fläktarna i pull så den suger in luft i lådan.
I idle ligger vattentempen på 24-25 grader och mina grafikkort ligger på 30 och 35 grader vilket är det lägsta jag kommit ner i med dem innan.
3 timmar bf3 så ligger jag på runt 70 grader med min i5-4670K @ 4.4Ghz
EDIT: Kör aldrig fläktarna på över 1700rpm för då låter det som en flygplats, vattnet blir runt 30 grader efter 3 timmar bf3.

Har inga hdd burar i alls, har lagt min ssd och 3.5" i den lediga 5.25" platsen.

Kan fixa bild till dig imorgon om intresse finns.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Har meckat mycket med min H100i i mitt R4 chassie.

Provat att ha den i taket där jag haft den att blåsa ut luften men även att blåsa in luften.
Och när jag hade den i taket så fick jag tom plats med push & pull.
Provat en hel del olika fläktar.
Det bästa sättet att ha den i taket var att ha org fläktarna i pull och att den suger in luft i lådan.
Fick då bäst kylning på processorn och även i lådan inkl mina 670 SLI kort.

Men överlägset bäst är som jag har nu.
Har tagit bort de två fläktarna fram inkl ramen som håller dem och så har jag spännt fast radiatorn där med slangarna uppåt och så kör jag org fläktarna i pull så den suger in luft i lådan.
I idle ligger vattentempen på 24-25 grader och mina grafikkort ligger på 30 och 35 grader vilket är det lägsta jag kommit ner i med dem innan.
3 timmar bf3 så ligger jag på runt 70 grader med min i5-4670K @ 4.4Ghz
EDIT: Kör aldrig fläktarna på över 1700rpm för då låter det som en flygplats, vattnet blir runt 30 grader efter 3 timmar bf3.

Har inga hdd burar i alls, har lagt min ssd och 3.5" i den lediga 5.25" platsen.

Kan fixa bild till dig imorgon om intresse finns.

vill gärna se bild!

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder.

Ska fixa en bättre fastsättning av det sedan, bara tillfällig för att se om jag var nöjd med kylningen.
Blev sjukt sugen på en riktigt stor radiator där framme, får bli när jag skaffar "riktig" vattekylning

Notera även mina två hdd som ligger i 5.25" platsen så kan man ta bort båda hdd burarna för optimal kylning.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Bra att tänka på.

Skrivet av Svenahmed:

Jag har läst i många trådar nu att iaf 100i är väldigt tight att få på plats i chassits "tak". Därför undrar jag om 100i får plats/har slangar som räcker till att ha den i front utan problem och ha den nedre hdd-racketen flyttad mot mitten(den mellersta racketen borttagen då såklart). I annat fall så verkar det som att 80i är att rekommendera för detta chassi?

Jag har stött på en del som har vänt fläktarna åt fel håll. Dvs suger luft från lådan, då kyler man radiatorn med varm luft. Så in med kalluften utifrån lådan för bästa effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raht:

Jag har stött på en del som har vänt fläktarna åt fel håll. Dvs suger luft från lådan, då kyler man radiatorn med varm luft. Så in med kalluften utifrån lådan för bästa effekt

Har haft både suga ut och suga in i taket i lådan och kan bara hålla med dig.
Bäst kylning i taket fick man vid inblås, blev även svalare för grafikkorten.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Jag har h80i i ett r2.

Radiatorn sitter där bak, och insug där framme.

Utsuget sitter i taket .

Detta fungerar grymt bra, och idlar på 33 ca.

Load Max 55c.

H80i får ialf garanterat plats i taket.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Här kommer lite bilder.

http://www.pictures.se/bilder/x3wL0.jpg

http://www.pictures.se/bilder/b21xe.jpg

http://www.pictures.se/bilder/m5PYf.jpg

Ska fixa en bättre fastsättning av det sedan, bara tillfällig för att se om jag var nöjd med kylningen.
Blev sjukt sugen på en riktigt stor radiator där framme, får bli när jag skaffar "riktig" vattekylning

Notera även mina två hdd som ligger i 5.25" platsen så kan man ta bort båda hdd burarna för optimal kylning.

går det alltså inte att ha den fastsatt på ett bättre sätt än så du har den? alltså i riktiga gängor?

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Visa signatur

CPU:Intel Core I7 4770 MOBO:MSI Z87-G45 Gaming Grafikkort:MSI Geforce GTX 770 Twin Frozr Gaming RAM:Corsair Vengeance 1600 MHz 6GB (Low Profile) SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD:Seagate Barracuda 1TB Chassi:Fractal Design Defin R4 PSU:be quiet Straight Power CM E9 680W (Modulärt) Mus: Steel Series Sensei Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Matta: steelseries QcK+ Skärm: AOC 2460pqu 24" 1ms 144hz.

Permalänk
Medlem

Det där går nog absolut att fixa, min är bara ditsatt tillfälligt för att se om jag blev nöjd.
Och det blev jag så ska fila på en lösning och det där såg ju ut att funka bra

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |