Tips till mATX bygge Silverstone Temjin TJ08B-E !!

Permalänk
Medlem

Tips till mATX bygge Silverstone Temjin TJ08B-E !!

Tjenare !! undrar hur jag ska göra när jag skaffar mATX moderkort och låda för första gången och just nu försöker jag lösa alla problem som uppstår pga för liten yte i mitt tycke , Fast vill ändå ha detta chassi

Detta är min varukorg so far http://www.inet.se/kundvagn/visa/3765284/2013-08-23 Vet inte om jag ska ta corsair hydro H60 eller om jag ska göra en sån här lösning : http://cdn.overclock.net/6/66/500x1000px-LL-667ccbee_complete... Och isåfall hade det blivit dyrare ? Från den där bilden får jag det mesta av min insperation nämnligen !

Jag undrar alltså : vilken kylare och kylarlösning hade varit bäst för min moderkort osv Jag ska köpa 2 ram minnen från början men ska köpa 2 till senare så jag vill att 4 ska rymmas Jag har ett Gtx 570 soc edition som ska rymmas typ 27 cm långt alltså

Sen undrar jag också : Hur fasen ska jag göra med håddiskarna ? Jag har redan en hdd hårddisk som det kanske går att he i dvd slotsen ? Sen undrar jag också över ssd disk . Hur ska man fästa den när det blir inhandling av ssd disk ?

Och vilka ram minnen, ssd och cpu block är det på bilden jag länkade till tidigare ? Skulle gärna vilja ha som på bilden men om det blir alldeles för dyrt så vill jag ha en corsair vattenkylnings fläkt lösning , Vilken hade då varit bäst för mitt kommande system ?

Vill ha det så tyst som möjligt

Kommer säkert lägga till något senare men då skriver jag det så ni slipper bli förvirrade ? Om ni har något förslag så brainstorma på Trevligt att se saker från andra perspektiv !

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/09/09/P9082832.... Såg det var en annan sweclockare som hade gjort på detta viset Väldigt fint . kom på en ny fråga , vilket moderkort är det på bilden jag länkade i förra posten ? Och är det socker 1150 för haswell ? Om man kan spara pengar samtidigt som man kan göra att det ser bättre ut blir jag inte missnöjd ;D

Nu ska jag ta och tjuva mig lite sömn .... Hoppas på många bra svar imårn istället

Permalänk
Avstängd

Ursäkta för sent svar.
Personligen föredrar jag luftkylning pga. att många vattenkylare har ett något störande ljud från vattenpumpen.
Jag tror du kan hitta många svar på dina frågor i denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Permalänk

I fall du vill ha det tyst måste du byta ut frontfläkten. Den lever om även på det långsammaste läget. Det är inte speciellt trångt i lådan. Jag själv har en stor lyftkylare. Jag har testat att köra CF, det blir aningen trångt men trots allt inga problem. Tänk på att långa nätagg inte ryms, modulärt hjälper. Ett tips är att dra sladden till grafikkortet rakt ner ifrån nätagget.

Längst ner i botten finns plats för 1 3,5 tums disk. Den går att använda även utan hårddisk-buren. Jag har monterat min SSD med dubbelhäftande tejp ovanpå min DVD enhet. Din ide med att montera HDD i den andra DVD-platsen är kanske inte så dum. 3,5 tums platsen i botten går att skruva ut.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Att få in en radiator i fronten var total kaos för mig. Jag skulle rekommendera en 120mm där bak, rentav en tornkylare, haswell behöver väl inte mer?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd

Kan även tillägga att man kan skruva fast två SSD enheter bakom moderkortsplåten. Man drar bara skruvarna genom gallret/perforeringen som sitter uppe i bakkant i moderkortsplåten, man måste bara plocka bort moderkortet först.

Permalänk

Moderkortet som han verkar använda ser ut som att vara ett ASRock Z77 EXTREME4-M. Det moderkortet är socket 1155 så den stödjer alltså inte haswell.
Om du är ute efter färg temat (svart och guld) har dom även det på ett moderkort med 1150 socket.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Ursäkta för sent svar.
Personligen föredrar jag luftkylning pga. att många vattenkylare har ett något störande ljud från vattenpumpen.
Jag tror du kan hitta många svar på dina frågor i denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Skrivet av tomten_alle:

I fall du vill ha det tyst måste du byta ut frontfläkten. Den lever om även på det långsammaste läget. Det är inte speciellt trångt i lådan. Jag själv har en stor lyftkylare. Jag har testat att köra CF, det blir aningen trångt men trots allt inga problem. Tänk på att långa nätagg inte ryms, modulärt hjälper. Ett tips är att dra sladden till grafikkortet rakt ner ifrån nätagget.

Längst ner i botten finns plats för 1 3,5 tums disk. Den går att använda även utan hårddisk-buren. Jag har monterat min SSD med dubbelhäftande tejp ovanpå min DVD enhet. Din ide med att montera HDD i den andra DVD-platsen är kanske inte så dum. 3,5 tums platsen i botten går att skruva ut.

Skrivet av PekkaJukkasson:

Att få in en radiator i fronten var total kaos för mig. Jag skulle rekommendera en 120mm där bak, rentav en tornkylare, haswell behöver väl inte mer?

Skrivet av 1kolli:

Kan även tillägga att man kan skruva fast två SSD enheter bakom moderkortsplåten. Man drar bara skruvarna genom gallret/perforeringen som sitter uppe i bakkant i moderkortsplåten, man måste bara plocka bort moderkortet först.

Skrivet av AltUnderCtrl:

Moderkortet som han verkar använda ser ut som att vara ett ASRock Z77 EXTREME4-M. Det moderkortet är socket 1155 så den stödjer alltså inte haswell.
Om du är ute efter färg temat (svart och guld) har dom även det på ett moderkort med 1150 socket.

Tack för många hjälpsamma svar !! Efter mycket grubblande har jag kommit fram till att det blir asus senaste matx moderkort En ssd bakom moderkortsplåten lät inte specielt tråkigt . Fast jag har ingen ssd i nuläget utan jag ville bara veta expansions möjligheterna . Finns det någon bra "frontfläkt" till detta chassi då ? ¨

Och en sak till : Vilka ram minnen rekommenderar ni till ett asus moderkort ? Jag har kikat på hyperx beast series . Finns det inte några röda som har samma "nyans" som asus moderkortet ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fabbeee:

Tack för många hjälpsamma svar !! Efter mycket grubblande har jag kommit fram till att det blir asus senaste matx moderkort En ssd bakom moderkortsplåten lät inte specielt tråkigt . Fast jag har ingen ssd i nuläget utan jag ville bara veta expansions möjligheterna . Finns det någon bra "frontfläkt" till detta chassi då ? ¨

Och en sak till : Vilka ram minnen rekommenderar ni till ett asus moderkort ? Jag har kikat på hyperx beast series . Finns det inte några röda som har samma "nyans" som asus moderkortet ?

Ja det finns det. Den som medföljer är bra, men den har ett riktat flöde och det resulterar i ett högre ljud än om den inte skulle haft det. Själv kör jag med Phobya G silent 18 som front fläkt i mitt TJ08-e och den funkar riktigt bra. Men prova med original fläkten först för att se om det funkar för dig, den går ju att köra i två olika lägen.