Installera OS på SSD och program på en HDD

Permalänk
Medlem

Installera OS på SSD och program på en HDD

Jag har köpt en SSD för första gången och jag vill då installera mitt OS på den men då den bara är på 120gb så skulle jag vilja installera alla programmen på en annan hårddisk.

Det jag i princip vill ha på min SSD är mitt OS, spel och några tunga program men resten vill jag ha på en annan. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra något sånt här då jag alltid har haft relativt stora hårddisk och aldrig behövt tänka på det här sättet. Går det att göra så här? Blir det krångligt? Finns det nackdelar?

Någon snäll människa som kan hjälpa mig med det här?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jehuty:

Jag har köpt en SSD för första gången och jag vill då installera mitt OS på den men då den bara är på 120gb så skulle jag vilja installera alla programmen på en annan hårddisk.

Det jag i princip vill ha på min SSD är mitt OS, spel och några tunga program men resten vill jag ha på en annan. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra något sånt här då jag alltid har haft relativt stora hårddisk och aldrig behövt tänka på det här sättet. Går det att göra så här? Blir det krångligt? Finns det nackdelar?

Någon snäll människa som kan hjälpa mig med det här?

Mest fördelar med det då disken inte behöver att behandla os och spel samtidigt.
Jag tror det är väldigt vanligt att man gör så för att snabba upp allt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Beroende på hur mycket program och spel du tänkt ha på SSDn kanske du inte behöver bry dig så mycket.
Min SSD är också bara 120GB och jag har Windows, alla program som jag använder på den samt 5-6 spel och har ändå 30GB ledigt.
Visst kan det bli tight ibland om man vill ha många stora spel på den, men det är väldigt många spel där du inte tjänar särskilt mycket på att ha de på SSD istället för HDD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har köpt en SSD för första gången och jag vill då installera mitt OS på den men då den bara är på 120gb så skulle jag vilja installera alla programmen på en annan hårddisk.

Det jag i princip vill ha på min SSD är mitt OS, spel och några tunga program men resten vill jag ha på en annan. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra något sånt här då jag alltid har haft relativt stora hårddisk och aldrig behövt tänka på det här sättet. Går det att göra så här? Blir det krångligt? Finns det nackdelar?

Någon snäll människa som kan hjälpa mig med det här?

Om du menar de "program" som ingår i windows så är det nog inte helt lätt. Om du menar att egeninstallerade program efter installation av windows ska läggas på en annan HD så är det väl bara välja att installera på den när du installerar programmen?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beroende på hur mycket program och spel du tänkt ha på SSDn kanske du inte behöver bry dig så mycket.
Min SSD är också bara 120GB och jag har Windows, alla program som jag använder på den samt 5-6 spel och har ändå 30GB ledigt.
Visst kan det bli tight ibland om man vill ha många stora spel på den, men det är väldigt många spel där du inte tjänar särskilt mycket på att ha de på SSD istället för HDD.

Jag har en 1TiB HDD just nu och har bara 300Gb kvar på den. Nu vet jag i och för sig inte vad jag har på den exakt men alla tunga saker förutom spel har jag på en annan HDD så vad tar så mycket plats egentligen. :S

Skrivet av FX9:

Om du menar de "program" som ingår i windows så är det nog inte helt lätt. Om du menar att egeninstallerade program efter installation av windows ska läggas på en annan HD så är det väl bara välja att installera på den när du installerar programmen?

Jag menar så klart egeninstallerade program som t.ex VLC player. Men om jag väljer en destination på en annan hårddisk måste den inte hamna i "rätt" mapp eller kan jag bara skapa en egen mapp och döpa den till typ "program" och installera i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har en 1TiB HDD just nu och har bara 300Gb kvar på den. Nu vet jag i och för sig inte vad jag har på den exakt men alla tunga saker förutom spel har jag på en annan HDD så vad tar så mycket plats egentligen. :S

Det kan bara du svara på
Men oavsett hur du gör så bör program du använder ofta ligga på din SSD.
Och du kan installera program var som helst, det är när du talar om vart programmet ska installeras som den sökvägen skrivs in i registret så det spelar absolut ingen roll vilken disk eller mapp du lägger de i.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det kan bara du svara på
Men oavsett hur du gör så bör program du använder ofta ligga på din SSD.
Och du kan installera program var som helst, det är när du talar om vart programmet ska installeras som den sökvägen skrivs in i registret så det spelar absolut ingen roll vilken disk eller mapp du lägger de i.

Okay tack. Jag har alltid haft någon tro om att mappen "program" och "Program (x86)" har varit ett måste när man installerar program.

Min steam mapp är på 92gb så frågan är om jag kan ha windows, spel och program installerade på min SSD... Borde kanske ha köpt en större SSD.

Permalänk

Bara att du väljer att du vill lägga den på andra disken.

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM