Ny ssd krasch efter 1 dag.

Permalänk

Ny ssd krasch efter 1 dag.

Tjena, jag hjälpte min kompis att installera en ssd i hans dator. Ssd:n är en Samsung 840 120Gb. Först funkar allt felfritt inga problem att göra någonting.
Men idag när han skulle starta sin dator så står det bara A Disk Read Error Occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart. Sen händer ingenting vi har provat ahci och ide läge samma sak. boot priority allt är bra där, Reset Bios ingen skillnad.

Så nu vad är problemet ssd:n är ju bara 1 dag gammal så vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att han fått ett måndagsexemplar.
Vad händer om ni försöker reparera Windows installationen?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kan även vara så enkelt att SATA kabeln är av låg kvalitet och inte sitter i ordentligt längre. Kontrollera kontakten, kan även vara värt att prova en annan SATA kabel.

Men det är nog stor risk för att det rör sig om en felaktig enhet som måste bytas ut.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClumpyAbbe:

Tjena, jag hjälpte min kompis att installera en ssd i hans dator. Ssd:n är en Samsung 840 120Gb. Först funkar allt felfritt inga problem att göra någonting.
Men idag när han skulle starta sin dator så står det bara A Disk Read Error Occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart. Sen händer ingenting vi har provat ahci och ide läge samma sak. boot priority allt är bra där, Reset Bios ingen skillnad.

Så nu vad är problemet ssd:n är ju bara 1 dag gammal så vad kan felet vara?

Skrivet av Joakim Ågren:

Kan även vara så enkelt att SATA kabeln är av låg kvalitet och inte sitter i ordentligt längre. Kontrollera kontakten, kan även vara värt att prova en annan SATA kabel.

Men det är nog stor risk för att det rör sig om en felaktig enhet som måste bytas ut.

Som ovanstående säger, så hade jag det problemet när jag satte ihop min förra dator och problemet var att sata kabeln inte fungerar korrekt/sitter i korrekt. Det är även möjligt att din strömkontakt inte sitter i korrekt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

Vi fixade allt genom att ominstallera windows 7. Så allt funkar nu.

Datorn kände av hårddisken i bios dock så när vi bytte till ahci hittades den inte så vi kör den i ide och allt funkar bra nu!

Permalänk
Medlem

att köra ide är inget jag skulle rekommendera för ssd, ni borde byta till ahci

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClumpyAbbe:

Tjena, jag hjälpte min kompis att installera en ssd i hans dator. Ssd:n är en Samsung 840 120Gb. Först funkar allt felfritt inga problem att göra någonting.
Men idag när han skulle starta sin dator så står det bara A Disk Read Error Occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart. Sen händer ingenting vi har provat ahci och ide läge samma sak. boot priority allt är bra där, Reset Bios ingen skillnad.

Så nu vad är problemet ssd:n är ju bara 1 dag gammal så vad kan felet vara?

Skrivet av ClumpyAbbe:

Vi fixade allt genom att ominstallera windows 7. Så allt funkar nu.

Datorn kände av hårddisken i bios dock så när vi bytte till ahci hittades den inte så vi kör den i ide och allt funkar bra nu!

AHCI bör användas. Med det sagt:

Lyckades ni starta windows med AHCI aktiverat först? Installerade ni om windows med AHCI aktiverat? Om man byter från IDE till AHCI utan att installera om windows eller göra ett registerhack så får man problem.

Kom den förbi BIOS både med AHCI och IDE?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT