Snabbtitt: Mediaspelaren The Little Black Box

Permalänk
Medlem

Trevlig video!

Är på jakt efter något att byta ut min boxee box mot men blev inte precis övertygad.

Får nog bli en htpc snart men det finns ju så mycket annat kul o köpa för dem pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag förstår exakt vad ni menar.

Men varför skall man ens tänka på att köpa TLBB eller Boxee-Box. Jag vet inte hur ni funkar, men efter all hårdvara som man samlat på sig genom åren, så är det bästa att slänga samman en HTPC av "skrotet" man har hemma.

Montera in det i Tv-bänken och lite XBMC krydda på det, så smakar det jättefint

HTPC i all ära, men min Boxee Box är så mycket smidigare när man har slängt sig i soffan.

Filmer, serier, Youtube, Spotify, play-kanaler eller bara surfa lite, allt styrt med den smidigaste fjärrkontrollen. Kommer inte göra mig av med den på ett bra tag

Permalänk
Medlem

Linux i ett nötskal. Håll tummarna att det fungerar, fungerar det inte håll tummarna att det finns en lösning, finns det ingen lösning håll tummarna att någon vill jobba på en lösning, jobbar ingen på en lösning får du använda tummarna och jobba på en själv. Eller så lägger man ut några hundringar extra och får något som faktiskt fungerar.

De enda open-source projekt som fungerar är de som är stora med många tusen personer som vill bidra. Förstår verkligen inte varför folk vill ha något så buggigt och trasigt som detta.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Klarar den Live TV via XBMC PVR med tvheaden backend?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Totalt skräp. En xtreamer sidewinder 3 för 800 spänn är otroligt mycket bättre om man ska spela upp film.
En spelare som inte klarar av 24p, bitstreama HD ljudformaten samt 3D är hopplöst värdelös idag.

Permalänk
Avstängd

Finns alltid någon streamingtjänst som inte fungerar, köp en NUC för dubbla kostnaden men var säker på att all nättjänster kommer att fungera. Fungerar HBO i XBMC på Linux? Annars måste man ju pynta en tusing till för OS.

Permalänk
Medlem

Är det ClockworkMod jag skådar? Väldigt likt i alla fall vad jag kommer ihåg, kör TWRP så någon som har CWM får gärna konfirmera.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Man får värdera sin egna tid också. Orkar du ha en billig liten låda med skit som hänger sig? Jag köper aldrig prylar med inställningen att det blir säker fixat framöver. Räkna med motsatsen tills motbevisad och du slipper bli besviken.

Spara dig själv frustrationen och köp nåt som är erkänt stabilt och utan kompromisser. I mitt fall blev det en ljudlös-htpc. Se min signatur för detaljer. Har du pengarna då kommer du inte bli missnöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Kanon snabbtitt, Emil! Riktigt informativ video som gav svar på allt av den väsentliga delarna. Bra jämförelser, bra kunskapsnivå! - L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Den stödjer inte dts ma

Boxee Box kan skicka ut DTS-MA i bitstream vilket är det viktigaste.

Permalänk
Avstängd

Cool grej!

Lite tråkigt att det är 100 mbit/s, inte 1000 mbit/s, men det är ändå tillräckligt.
Cool fjärrkontroll, den är annorlunda.
Lite tråkigt att det bara är 1 GHz, det känns lite förlegat.

Hur är det med stöd för Wi-Fi Direct, Miracast, DLNA, etc?

Den stora frågan är hur hackvänlig och modbar är den?
Kan man köra root på den?
Kan man installera andra Linuxdistributioner på den?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala 1200kr för att agera BETA testare åt dessa företag. Hade jag råkat köpa denna och märkt att powerknappen inte fungerar på fjärren då hade jag åkt tillbaka till affären direkt. Tyvärr så vet jag ingen mediabox som kan ersätta en HTPC i funktionalitet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Följer det med spackel och svart färg?
Hörnet skar sig totalt..
Men efter lite läsning, bara en flaskhals mellan datorn och tvn.
Trådlöst är lite onödigt då tvn står på ett ställe hela tiden och kablar fungerar bättre, som sagt, en flaskhals mellan datorn och tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Följer det med spackel och svart färg?
Hörnet skar sig totalt..
Men efter lite läsning, bara en flaskhals mellan datorn och tvn.
Trådlöst är lite onödigt då tvn står på ett ställe hela tiden och kablar fungerar bättre, som sagt, en flaskhals mellan datorn och tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Flaskhals? Så länge det går att streama det man ska titta på spelar det väl ingen roll. Ju färre kablar, desto bättre.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLaD:

Boxee Box kan skicka ut DTS-MA i bitstream vilket är det viktigaste.

Till viss del. Lider av allvarliga audio-dropouts vid uppspelning av matroskafiler. Det finns en sjukt massa trådar på nätet om det, och just en som är riktigt stor. Så dåligt att d-link bara skiter i en som konsument och väljer att lägga ner typ all utveckling om produkten. Det fick iofs mig själv att inse fördelen med att köra ett riktigt xbmc på en htpc. Mig som väldigt kräsen när det gäller videovisning i allmänhet har jag fått det spikat att htpc är det ända alternativet för mig, även om boxee kom väldigt nära. - L

Permalänk
Skrivet av Zackzar:

Fortfarande nöjd med Apple TV + Netflix. När det gäller just denna mediaspelaren, little black box, känns det som att den inte har något riktigt å komma med. Fortfarande får man prototyp-vibbar och andra mediaspelare av denna typen (linux, android, etc.) kan i nuläget inte övertyga många med varför man ska välja just dessa.

Apple TV kanske inte har den bästa hårdvaran och netflix kanske inte har det bästa utbudet, men den fungerar klockrent med resten av apples produkter. Vilket resulterar i att Apple TV, i nuläget, är den enda mediaspelaren i denna genre som faktiskt har en anledning att finnas.

Mjaa skulle rekommendera western digital tv hd live media player gen 3 istället, ta allt, stöder allt, ej låst som apples produkt.

Permalänk
Medlem

Kör en Xtreamer ultra 2 (coolaste namnet ever) där jag plockat bort skitfläkten som satt fr början, satt dit kylpasta (fanns ingen fr början) och ghetto moddat dit en 120mm med lite buntband. Ljudlös och stabil med win8 o XBMC.

I dagsläget skulle jag nog kört en NUC om jag skulle köpa nytt.
Lite mer pengar men klart värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Hade nog köpt mig en om det hade funnits stöd för netflix.. Kör just nu med en gammal WD tv live, den är oerhört seg på de flesta moment men den har i alla fall stöd för netflix.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Känns som Raspberryn gör jobbet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag förstår exakt vad ni menar.

Men varför skall man ens tänka på att köpa TLBB eller Boxee-Box. Jag vet inte hur ni funkar, men efter all hårdvara som man samlat på sig genom åren, så är det bästa att slänga samman en HTPC av "skrotet" man har hemma.

Montera in det i Tv-bänken och lite XBMC krydda på det, så smakar det jättefint

Absolut! HTPC är en fantastisk lösning. Men som även sagt i videon, så är det en ekonomisk fråga. En Boxee går på under tusenlappen idag. Och förutom att Boxee inte klarar av att hämta shares från Windows 8 om man kör Live-ID, så har jag aldrig haft strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Den stödjer inte dts ma

Den stödjer passthrough med DTS-HD MA, jo. Har en optisk ljudkabel till min receiver från min Boxee.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxtra:

Den stödjer passthrough med DTS-HD MA, jo. Har en optisk ljudkabel till min receiver från min Boxee.

Mja, då har du antingen haxxat något eller så får du i slutänden bara ut vanlig DTS. S/PDIF och TOSLINK klarar inte av formatet, det krävs HDMI eller analogt.
http://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD_Master_Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtenisse:

Shit, Trådat nätverk 10/100 Mbit/s! Fel skrivning eller är det verkligen så!? lite old school!

Skrivet av Bebben:

Det behövs inte mer än så, kort och gott.

Läs: billigare hårdvara.

När man speccar upp hårdvaran skriver man vilka hastigheter den klarar, i detta fall 10/100. Finns även 10/100/1000, sen skrivs det om det är half-/full-duplex vilket bestämmer om det klarar 100Mbit åt båda hållen samtidigt.

Alltså, enheten klarar 10/10 och 100/100Mbit.

Skrivet av rektor:

Cool grej!

Lite tråkigt att det är 100 mbit/s, inte 1000 mbit/s, men det är ändå tillräckligt.
Cool fjärrkontroll, den är annorlunda.
Lite tråkigt att det bara är 1 GHz, det känns lite förlegat.

Hur är det med stöd för Wi-Fi Direct, Miracast, DLNA, etc?

Den stora frågan är hur hackvänlig och modbar är den?
Kan man köra root på den?
Kan man installera andra Linuxdistributioner på den?

För full HD, krävs bara 8Mbit har jag för mig.

Det jag undrar är vad den interna USB kontakten på kortet är för något, om det är minne, ser dock ut och vara en trådlös sticka på tanke på kopparbanorna vid kanten, men WiFi sitter på annat ställe redan med antennen i taket.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det var en ordentligt ful logotyp, ser ut som en stringtrosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

För full HD, krävs bara 8Mbit har jag för mig.

Uppåt 50 Mbit/s för full bluraykvalité, men 100 Mbit/s räcker fortfarande gott och väl.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Uppåt 50 Mbit/s för full bluraykvalité, men 100 Mbit/s räcker fortfarande gott och väl.

Raw kan jag tänka mig, men typ komprimerad .mkv i 1080p.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Raw kan jag tänka mig, men typ komprimerad .mkv i 1080p.

1920x1080 i 24 fps raw skulle kräva över 1,1 Gbit/s (plus i värsta fall okomprimerat 7.1-ljud men det blir bara ca 18 Mbit/s så det är en fis i rymden i jämförelse), så bluray i 30-50 Mbit/s är förstås redan kraftigt komprimerat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

1920x1080 i 24 fps raw skulle kräva över 1,1 Gbit/s (plus i värsta fall okomprimerat 7.1-ljud men det blir bara ca 18 Mbit/s så det är en fis i rymden i jämförelse), så bluray i 30-50 Mbit/s är förstås redan kraftigt komprimerat.

Ojj, haha, där ser man

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Liksom en annan i tråden så är jag ute efter något att ersätta Boxee Boxee:n med. Att det är buggar i mjukvaran är något jag redan har på min Boxee, liksom att behöva starta om genom att dra ur kabeln när den fryser fast. Alltså inget att införskaffa. En bra videorecension i övrigt.

Permalänk
Avstängd

Android är baserat på Linux >.< pattar.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |