Hotmailen, säkerhetskod.

Permalänk
Medlem

Hotmailen, säkerhetskod.

Startar med en ursäkt om detta hamnat fel.

Nu är det så att Microsoft påtvingar sina kunder som det verkar att skydda sitt lösenord till Hotmailen.
Jag ser inget nöje i att ge ut mitt telefonnummer för att få en kod så jag valde helt enkelt att få en kod skickat till en alternativ E-post.

Men, Gmail verkar inte vara kompis med Microsoft då jag aldrig får någon kod!
Har nu i 3 veckor försökt få respons på nåt sätt hos Microsoft supporten som finns via Hotmailens supportsidor, men mitt konto är ej åtkomligt då jag inte har en kod så vet ju inte om dom besvarat mig eller inte (antar att dom inte gjort det)

Så, som ovan beskrivit så vill jag höra mig för om möjligheterna ni andra gjort som stött på samma bekymmer, hur fick ni eran kod skickat till er?
Om ni inte fick en kod hur gick ni tillväga för att få åtkomst igen till ert konto?

mvh

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Inaktiv

Hemlig fråga ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hemlig fråga ...

Ska förtydliga mig lite.
Jag vet mitt lösenord, jag vet min mailadress.

Men då jag loggar in med mina uppgifter, så kommer jag till en sida där Microsoft kräver mig att lämna mitt mobilnummer för att skicka en kod så jag kan komma in till min Inbox.
Alternativt en annan E-post som dom kan skicka koden till, varav det kommer inget mail till min alternativa E-post.

Förutom de ovanstående jag nu skrev så kommer jag inte längre, jag är inloggad, men kommer inte förbi denna säkerhetskoll på nåt sätt!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

försök återstella lösernoredet med hemlig fråga, gjorde jag!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Jag fick mail med kod till min gmail. Men koden är inte giltig när jag skriver den i hotmail.

Har skickat en fråga till MS hur de tänkt nu.

Edit: Nu fungerade en utav koderna. Fick 3 mail 2st 4 siffriga koder som inte fungerade. En 7 siffrig som funkade.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Ska förtydliga mig lite.
Jag vet mitt lösenord, jag vet min mailadress.

Men då jag loggar in med mina uppgifter, så kommer jag till en sida där Microsoft kräver mig att lämna mitt mobilnummer för att skicka en kod så jag kan komma in till min Inbox.
Alternativt en annan E-post som dom kan skicka koden till, varav det kommer inget mail till min alternativa E-post.

Förutom de ovanstående jag nu skrev så kommer jag inte längre, jag är inloggad, men kommer inte förbi denna säkerhetskoll på nåt sätt!

Jag fyllde bara i mitt mobilnummer så fick jag ett sms med en säkerhetskod och kunde komma vidare. Fungerade jättefint och säkerhetskoden kom bara någon sekund efter jag klickat vidare.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag fyllde bara i mitt mobilnummer så fick jag ett sms med en säkerhetskod och kunde komma vidare. Fungerade jättefint och säkerhetskoden kom bara någon sekund efter jag klickat vidare.

gjorde samma sak och har bara behövt koden en vända hittills.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag får koden till gmail utan problem. Har du fyllt i rätt gmail adress? Har du kollat så att koden inte hamnar i skärpposten eller liknande?

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Tar en OnTopic/Off topic: Jag lämnade ut mitt telefonnummer och det känns som det korrekta valet. Det verkar inte som om Microsoft sålt mina uppgifter vidare och det gick väldigt smidigt. Telefonen har jag ju alltid på mig, om ett problem skulle uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag fyllde bara i mitt mobilnummer så fick jag ett sms med en säkerhetskod och kunde komma vidare. Fungerade jättefint och säkerhetskoden kom bara någon sekund efter jag klickat vidare.

Jag vill inte ge ut mitt telefonnummer för att få en kod.

Skrivet av page:

Jag får koden till gmail utan problem. Har du fyllt i rätt gmail adress? Har du kollat så att koden inte hamnar i skärpposten eller liknande?

Jag har gjort det 4 ggr utan att få en kod, till rätt e-post adress.. :/

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Det lättaste är helt enkelt om du bara ger dom ditt nr, dom kommer inte direkt missbruka det på något sätt om det är det du tror.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Jag vill inte ge ut mitt telefonnummer för att få en kod.

Jag har gjort det 4 ggr utan att få en kod, till rätt e-post adress.. :/

Man ger ju inte ut telefonnumret bara för att få en kod just nu utan för att kunna stoppa andra från att hacka kontot och om det ändå sker lätt kunna återfå kontrollen över kontot.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/account-secur...

Permalänk
Medlem

Samma frågeställning, då min fru fått denna begäran från Microsoft för sitt Hotmail-konto. Men där är redan föreslagit att använda min hotmailadress (en annan). Hur kan det komma sig, hur vet dom att vi bor ihop, t.ex.?

Permalänk
Medlem

Den andra epostadressen är angiven som alternativ kontaktadress i inställningarna för din frus konto.

Permalänk
Medlem

Tack, det hade vi naturligtvis glömt, 6 år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är bra att säkerhetstänkandet ökat och minskar risken för att man blir av med kontot. Personligen kör jag tvåstegsverifiering med extra kod från mobilappen. Lär krångla till det rejält för eventuella hackare, kan man hoppas iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Eposten kan vara nyckeln till nästan alla andra konton igenom lösenords återställning.

Jag tycker det är jättebra att det nu krävs en extra verifiering när man loggar in från någon ny dator.