Permalänk

Byta moderkort, ominstallera Windows?

Tjena, tänkte köpa ett nytt moderkort framåt jul Undrar bara om man behöver ominstallera Windows när man byter? Tack.

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte installera om men du måste omaktivera windows

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av LandaVaranda:

Tjena, tänkte köpa ett nytt moderkort framåt jul Undrar bara om man behöver ominstallera Windows när man byter? Tack.

Som ovanstående

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart säga motsatsen mot båda ovanstående, rekommenderar verkligen att ominstallera windows vid byte av moderkort eftersom det ofta kan bli krockar med gamla drivrutiner som e liggande och nya man installerar osv och att man kan få skumma fel av de, ett antal datorer där jag bytt moderkort har jag inte ens kommit förbi windows loading screen utan blå skärm.

Men som ovanstående sa man behöver bara omaktivera windows men rekommenderar verkligen en ominstallation baserat på egen erfarenhet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

Tjena, tänkte köpa ett nytt moderkort framåt jul Undrar bara om man behöver ominstallera Windows när man byter? Tack.

Jag rekommenderar absolut att du installerar om Windows när du byter moderkort annars kan du få allvarliga problem med windows och i värsta fall kan datorn helt sluta att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

Tjena, tänkte köpa ett nytt moderkort framåt jul Undrar bara om man behöver ominstallera Windows när man byter? Tack.

Gör som du vill, backa upp filer innan du installerar moderkortet bara. Om det funkar galant med det nya moderkortet så kor i vind! Du kommer i vilket fall som helst inte spränga någonting i processen, så det är upp till dig.

Edit: Jag låter det uppenbara stavfelet vara kvar då det är roligt att föreställa sig.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

Har inte kunnat svara innan, men tänkte köpa nytt moderkort, cpu och ssd. Får nog ta och köpa Windows med då, tycker ni att jag sa köpa OEM eller Retail?

Permalänk
Medlem

OEM binder sig till datorn du installerar den på, läs moderkortet, och köper man en ny dator, så får/kan man inte återanvända Windowsen på den nya datorn. Med en Retail version kan du återanvända Windows på hur många datorer du vill, OBS bara installerat på en dator åt gången.

Jag skulle generellt rekommendera att man installerar om Windows om man byter moderkort, i alla fall till ett med nytt chipp set. Jag har å andra sidan kommit undan med att inte installera om Windows vid moderkortsbyte, när det inte varit praktiskt att göra så, så det går i alla fall i bland. Men det är oftast enklare att helt enkelt börja om från början, felsökandet tar lätt längre tid än att helt enkelt bara installera om allt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

jag installerar i princip alltid om Windows med nya komponenter, som moderkort, eller grafikkort, eller processor. Känns bara bäst att göra det och det är alltid skönt när det är fräscht.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Ser man till att avinstallera gamla drivrutiner och dylikt så har jag läst i lite andra trådar här att det verkar fungera fint att skippa en ominstallation vid byte av moderkort eller annan hårdvara. Det kan ju dock vara lätt hänt att man missar något och skulle det mot förmodan strula så lär man ju ångra att man inte gjorde en fräsch installation. Själv väljer jag alltid att göra en ny installation, har jag uppgraderat eller byggt en ny dator vill jag inte ha med en massa gammalt skräp.
-Tar kanske lite tid att få in allt med uppdateringar och ominstallation av en massa program men jag tycker att man får igen det genom att man kan passa på att organisera om vart man installerar sina program så man får bättre koll på vart allt ligger samt att man blir av med en massa program man ändå inte använde. Bättre att installera saker efter hand som man har ett behov så man inte har en massa oanvänt skräp, anser jag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LandaVaranda:

Har inte kunnat svara innan, men tänkte köpa nytt moderkort, cpu och ssd. Får nog ta och köpa Windows med då, tycker ni att jag sa köpa OEM eller Retail?

Som de andra också skrivit så är det bäst att göra en reninstallation iom dessa nya delar, det kan funka utan men det kan ligga latenta fel som du uppdagar senare och då är det inte så roligt. Vad har du för windows idag? W8 är ett väldigt rappt system till en SSD om du nu ska köra windows vill säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Ser man till att avinstallera gamla drivrutiner och dylikt så har jag läst i lite andra trådar här att det verkar fungera fint att skippa en ominstallation vid byte av moderkort eller annan hårdvara. Det kan ju dock vara lätt hänt att man missar något och skulle det mot förmodan strula så lär man ju ångra att man inte gjorde en fräsch installation. Själv väljer jag alltid att göra en ny installation, har jag uppgraderat eller byggt en ny dator vill jag inte ha med en massa gammalt skräp.
-Tar kanske lite tid att få in allt med uppdateringar och ominstallation av en massa program men jag tycker att man får igen det genom att man kan passa på att organisera om vart man installerar sina program så man får bättre koll på vart allt ligger samt att man blir av med en massa program man ändå inte använde. Bättre att installera saker efter hand som man har ett behov så man inte har en massa oanvänt skräp, anser jag.

Ok, men går det att köpa Moderkort och SSD, kopiera över windows sen om någon vecka ominstallera? Tänkte om jag inte har råd med allt direkt.

Skrivet av Jalle64:

Som de andra också skrivit så är det bäst att göra en reninstallation iom dessa nya delar, det kan funka utan men det kan ligga latenta fel som du uppdagar senare och då är det inte så roligt. Vad har du för windows idag? W8 är ett väldigt rappt system till en SSD om du nu ska köra windows vill säga.

Har just nu Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandaVaranda:

Ok, men går det att köpa Moderkort och SSD, kopiera över windows sen om någon vecka ominstallera? Tänkte om jag inte har råd med allt direkt.

Har just nu Windows 7.

Ska du köra ditt OS på en ny SSD tycker jag att du likaväl kan göra en nyinstallation för att slippa eventuella krångligheter. Annars finns där väl program som kan hjälpa dig klona din nuvarande installation, dock inget jag provat mig på faktiskt.
Spara annars en månad extra så du har råd med allt på en gång istället

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |