Flytta HDD från nuvarande till nybyggd PC

Permalänk
Medlem

Flytta HDD från nuvarande till nybyggd PC

Hej!

Skall till hösten bygga nytt och tänkt flytta med mina lagringsdiskar i form av en 2TB och en 3TB WD Green diskar.
Min fråga lyder: Är det bara plugga i dem efter att jag installerat OS och dom kommer dyka upp precis som på min gamla?
Eller behöver jag ha något speciellt tillvägagångssätt för att inte förlora allt på dem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara att plugga in o köra då de kommer att hittas utan problem.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

svar ja! bara flytta dem och inget försvinner nej!

Permalänk
Medlem

Det är bara att plugga in dem. Har du gamla windows-installationer osv på dem gå in i bios och sätt dem i lägre boot-prioritet.

Som en sidnotis skulle jag göra samma enkla ingrepp för någon vecka sedan, glömde dra ut strömkabeln från PSU och lyckades förstöra mitt moderkort när jag kopplade in en sata-kabel. Så... alltid strömmen frånkopplad, mitt tips ^^

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det är bara att plugga in dem. Har du gamla windows-installationer osv på dem gå in i bios och sätt dem i lägre boot-prioritet.

Som en sidnotis skulle jag göra samma enkla ingrepp för någon vecka sedan, glömde dra ut strömkabeln från PSU och lyckades förstöra mitt moderkort när jag kopplade in en sata-kabel. Så... alltid strömmen frånkopplad, mitt tips ^^

Skrivet av 120hz:

svar ja! bara flytta dem och inget försvinner nej!

Skrivet av Homer_S1:

Bara att plugga in o köra då de kommer att hittas utan problem.

/Homer_S

Tack alla! Då vet jag och ska hålla strömmen avstängd

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Strömmen avslagen är jag ju med på men att man skall dra ur kabeln är något nytt. Är det verkligen så? Jag vet inte hur nutida moderkort fungerar. Att ha sladden inkopplad kan ju iaf jorda datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Många moderna datorer har funktioner för usbladdnning och det finns ofta 5V aktivt även när det är avstängt via mjukvara, det är också svårt att veta om datorn är i energisparläge och därför så finns det led ar vid minnena på en del moderkort som visar när de har spänning, så strömbrytaren på nätdelen eller dra ut kabeln är det som gäller innan man rotar och kopplar om i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack tack. Men då tror jag att jag ändå kör på att slå av nätagget (kanske man alltid borde ha gjort iofs) men fortfarande ha sladden i för lite extra jordande.

Nu har jag iofs bara jord i köket så var sig skärm eller dator är jordad här och normalt när man har kopplat in ljudkabeln till receivern så brukade det krypa rätt aggressivt i fingrarna.

Skitlägenhet. Helt sönderstrålad. Efter en uppväxt på radon istället

Brytarn på nätagget finns väl av en anledning kan jag tänka ..

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha datorn jordad påverkar inte risken för ESD skador, man ska ha samma potential som delarna, men om det är jord eller nått helt annat spelar ingen roll så länge den inte skiljer om det är därför du inte vill koppla ut kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Att ha datorn jordad påverkar inte risken för ESD skador, man ska ha samma potential som delarna, men om det är jord eller nått helt annat spelar ingen roll så länge den inte skiljer om det är därför du inte vill koppla ut kabeln.

Är ju lättare att själv få kontakt med jord än att på något annat vis matcha.

Inte för jag någonsin har använt något armband eller så sedan skoltiden och jag har dammsugigt datorn på gott och ont ..
Sålänge det inte går fel så fortsätter man