Har ingen aning om vad jag gör, hjälp? :) (överklockning i5 750)

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad jag gör, hjälp? :) (överklockning i5 750)

Tjo!

När jag och tjejen bor på lite olika ställen för tillfället passade jag på att optimera datorkylningen för just kylning istället för tystnad som det varit innan. Glad i hågen har jag sedan testat på överklockning för första gången sen jag satt och flyttade dip-switchar för att kompilera snabbare på min server för många år sedan.

Har en i5 750 som kyls av en H80 i P'n'P konfiguration sittandes på ett Asus P7P55D. I datorn sitter även ett 7970DCu2, 8GB 1333MHz RAM, några hdd (3 st) samt 2 SSDs och en DVD-brännare. Hela alltet drivs av ett Corsair VX550.

Efter att ha samlat mod till mig så gick jag in i bios och hittade något som verkade vara rätt och fipplade med det. Ändrade BCLK uppåt, satte minnena på en hastighet som inte verkade för hög, startade upp datorn och körde stresstester ett tag följt av spelande, rinse and repeat. Är nu på 165 BCLK med minnena rullandes i typ 1310MHz eller något i den stilen. Det ger mig cirka 3.3GHz och den överlevde en timme Prime 95 (vid vilken tid jag stängde av den eftersom temperaturen inte hade ändrats på ~35 minuter) samt en helkväll av spelande och ett par dagar av normalt användande/spelande vid det här laget.

Vad jag funderar över nu är volten, den har legat på auto i bios hela tiden men när jag läser runt här i forumet verkar det inte vara rätt tänkt. När jag låg under 3GHz låg volten runt 1.072 enligt CPU-z men nu vid 3.3GHz ligger den enligt samma program på 1.208. Det är ju 20% mer så jag är oroad att det är för högt? Temperaturen började också öka när jag passerade ~3.05GHz (samtidigt som volten tog fart uppåt) och ligger nu vid belastning på ~62-64 grader i load på varmaste kärnan beroende på om bara cpu belastas eller cpu+gpu. Enligt mitt googlande är temperaturer under 80 inget att oroa sig för även om TjMAX (är det rätt term?) ligger på 72 grader enligt Intel. Jag antar att temperaturökningen är pga att volten ökat? Visst googlande gav mig varierande svar om att volten aldrig ska över 1.4 samt att detta var absolut max medan andra hävdade att allt över 1.2-1.25 var rent korkat, vem har rätt?

Hur hänger volt, frekvens och värme ihop egentligen? Det känns logiskt för mig att anta att högre volt -> mer värme men är det också så att högre frekvens vid samma volt -> mer värme? Dvs om jag låser min volt vid det den är nu (eller lägre om det är för högt nu) kan jag då fortsätta uppåt i frekvens tills det blir instabilt utan mer värme?

Sist men inte minst har jag ingen aning om hur strömförbrukningen påverkas av allt detta, drar min cpu massor med extra ström nu? Räcker mitt nätagg till för överklockning? Kan jag börja experimentera med GPU överklockning också eller kommer jag ha för lite kräm i agget för det?

Många frågor men jag hoppas någon kan hjälpa mig på vägen för tro fan att överklockarjävulen tagit mig och nu vill jag ha ut så mycket som möjligt ur datorn

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Hur hänger volt, frekvens och värme ihop egentligen? Det känns logiskt för mig att anta att högre volt -> mer värme

Jepp, logiskt och rätt!

Skrivet av Willhelm:

men är det också så att högre frekvens vid samma volt -> mer värme?

Jepp det stämmer det också... Att öka spänningen brukar slå hårdare, men att öka klockfrekvensen slår på värmeutvecklingen det med.

Skrivet av Willhelm:

Sist men inte minst har jag ingen aning om hur strömförbrukningen påverkas av allt detta, drar min cpu massor med extra ström nu?

Jepp, mer värme är ett tecken på högre strömförbrukning (eller omvänt: att klocka eller övervolta cpu:n innebär högre strömförbrukning, som får som följdeffekt att den producerar mer värme)

Skrivet av Willhelm:

Räcker mitt nätagg till för överklockning? Kan jag börja experimentera med GPU överklockning också eller kommer jag ha för lite kräm i agget för det?

Klockar du skiten ur både cpu och gpu så kanske du i extremfall kan börja nå gränserna för vad nätagget klarar av, men det borde funka...
Se här för lite referens tex:
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, logiskt och rätt!

Jepp det stämmer det också... Att öka spänningen brukar slå hårdare, men att öka klockfrekvensen slår på värmeutvecklingen det med.

Jepp, mer värme är ett tecken på högre strömförbrukning (eller omvänt: att klocka eller övervolta cpu:n innebär högre strömförbrukning, som får som följdeffekt att den producerar mer värme)

Klockar du skiten ur både cpu och gpu så kanske du i extremfall kan börja nå gränserna för vad nätagget klarar av, men det borde funka...
Se här för lite referens tex:
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Trevligt att jag verkar ha förstått saker rätt Även om det känns lite skumt att värmeutvecklingen ökar även med frekvensökningar på samma volt, är det för att "portarna" agerar snabbare på processorn så att det helt enkelt blir mer friktion eller något i den stilen? Det känns logiskt att om jag pumpar på mer spänning så blir det varmare men mindre logiskt att om jag fortfarande pumpar in samma spänning men ber den jobba snabbare så blir det också varmare. Drar den helt enkelt mer ström och isåfall varför?

Nu var ju ovan kanske mer av en parantes men det vart väldigt spännande och intressant helt plötsligt!

Så alltså vad borde jag köra på för volt, är jag på tok för högt eller funkar det utan problem? Kan jag kanske t.o.m. pröva mig på att sänka den i bios baserat på vad jag klockat till, eller ska jag vara glad över hur jag hamnat? Hur högt brukar såna här cpu'er klocka, dvs borde jag vara skitnöjd eller finns det mer att ta av?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Det känns logiskt att om jag pumpar på mer spänning så blir det varmare men mindre logiskt att om jag fortfarande pumpar in samma spänning men ber den jobba snabbare så blir det också varmare. Drar den helt enkelt mer ström och isåfall varför?

Det har jag egentligen inte tänkt så noga på, men ja visst måste det rimligen vara så att den drar mer ström om spänningen står fast men förbrukningen/effekten ändå totalt sett ökar för CPU:n...
Dvs strömmen ökar ju snabbare den jobbar, och när man drar upp spänningen så tar den i "hårdare", eller hur man nu ska visualisera det

Skrivet av Willhelm:

Så alltså vad borde jag köra på för volt, är jag på tok för högt eller funkar det utan problem? Kan jag kanske t.o.m. pröva mig på att sänka den i bios baserat på vad jag klockat till, eller ska jag vara glad över hur jag hamnat? Hur högt brukar såna här cpu'er klocka, dvs borde jag vara skitnöjd eller finns det mer att ta av?

Vet ej
... men det borde finnas lite äldre klockningsguider här på forumet för den där processorn som ger tips om ungefär säkra spänningar.. Kan inte vara jättesvårt att söka fram.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lyfter väl denna tråd igen då jag nu kommit längre i mitt klockande.

Rullar nu på i 3780MHz vid 1.192-1.200 i spänning (har ställt den på 1.2 i bios men den rör sig mellan de två enligt CPU-Z. Testade 3800MHz och fick då FATAL ERROR: Expected value lower than 0.4 but got 0.5 eller något liknande i Prime95. Samma sak inträffar inte i 3780MHz. Har jag funnit toppklocken nu eller går det att göra det hela bättre på något sätt? Kan en höjning av volten göra att det fungerar bättre eller är det något annat jag bör pilla på

Känner mig lite bortkommen helt enkelt och vill gärna veta om det är värt att söka mig högre. Noterade inga direkta fel vid 3800MHz bortsett från att Prime95 rapporterade ett fel, körde dock bara den klocken någon timme medan jag körde stresstester.

Hade ju varit kul att knäcka 4000MHz gränsen bara för sakens skull om inte annat

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |