Permalänk

Överklockning av CPU och grafikkort

Tjena Sweclockare! Jag har märkt att datorn har börjat gått lite segt på sistonde. Skulle behöva överklocka.

Cpu:n är AMD phenom x4 9650 Quad Core Med en sådan här kylare : http://www.coolermaster.com/product/Detail/cooling/hyper-seri...

Grafikkortet är ett nVidia Geforce GTX 550 Ti.

Skulle vilja veta om det är överklockningsbart och isåfall vilka program man ska änvända.

Psu : 550 w

Tacsam för svar!

Visa signatur

CPU: AMD Quad Core 9650 GPU: nVidia Geforce GTX 550 Ti

Permalänk

bump

Visa signatur

CPU: AMD Quad Core 9650 GPU: nVidia Geforce GTX 550 Ti

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ska gå att överklocka i MSI Afterburner, och CPU:n i BIOS.Läs på lite innan du beger dig på CPU:n.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fippelino:

Jag är rädd att den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Grafikkortet ska gå att överklocka i MSI Afterburner, och CPU:n i BIOS.Läs på lite innan du beger dig på CPU:n.

har du någon aning om hur långt jag kan överklocka de båda?

Visa signatur

CPU: AMD Quad Core 9650 GPU: nVidia Geforce GTX 550 Ti

Permalänk
Skrivet av fippelino:

har du någon aning om hur långt jag kan överklocka de båda?

Det finns ingen satt ribba ditt man kan klocka, då alla cpu:er och grafikkort kräver olika mycket vcore för att uppnå en vis frekvens.
Så tyvärr kan man inte säga att den klockar så här mycket -|...........1.3v.............|- den kanske klockar så här -|.....1.3v......|- .

Permalänk
Skrivet av fippelino:

har du någon aning om hur långt jag kan överklocka de båda?

Prova själv

Permalänk
Skrivet av fippelino:

har du någon aning om hur långt jag kan överklocka de båda?

Alla cpu:er och gpuer klockar olika så ingen vet hur högt du kan komma. Höj frekvenserna och strestesta cpun med prime95 och gpun med typ ungine heaven och får du artefakter (man ser när man får dom för dom passar inte in i bilden och ser oftast väldigt konstiga ut) så höjer du bara volten och så fortsätter du tills temperaturen sätter stop, men om du tycker datorn känns segt rent allmänt och inte i spel så kolla på att investera i en ssd, min dator vart som ny efter att jag skaffade en ssd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW